Kapten-krok 0 Postad 4 April , 2005 Finns det någon bra instruktionsbok/mekarbok för en 4 hp johnsson från 1984 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loudness 0 Postad 27 Juni , 2005 nope har faktiskt en liggande men den säger inte mycke.. vad e problemet då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas Postad 29 Juni , 2005 Kylarvattnet som sprutar ut från motorn är ingen fin stråle, jag antar att det beror på att impellern är dålig. Har du någon aning om var den sitter, om den är svår att byta? Hälsningar Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglaut 0 Postad 29 Juni , 2005 Skruva bort den del av riggen där proppellern sitter Där finner du 2 axlar den grövre går till propellen den klena till impellen. Skruva bort locket/kåpan och du hittar den. Kolla pakningen när du tagit loss. Ingen fin stråle? Sprutar den striligt Kan det vara så att du har salt/oxid avlagring i utloppet? Ta loss slangen och kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 29 Juni , 2005 Tidningen Praktiskt Båtägande hade för ungefär två år sedan (nummer 1,2,3. 2003) en artikel i tre påföljande nummer isärtagning och reparation av just en Johnson 4:a med integrerad tank. Kan ge mycket info. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fewfew 0 Postad 30 Juni , 2005 Jag bytte just impellern i min 5hp Mercury. Det gick bra, men sen fick jag fan inte ihop motorn igen. Fick lämna in på service.... :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 30 Juni , 2005 Var det så att det tog stopp när du skulle sätta på växelhuset igen ? har varit med om precis det samma men lyckades efter ett tag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loudness 0 Postad 30 Juni , 2005 jadu har du kollat så de inte bara ligger skit i slangen? du kan även köra lite olja i impekllern så kanske den går mjukare.. riva ner riggen e inge kul på den.. gjorde de på min för växelhuset trögade.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 30 Juni , 2005 Hej Tomas! Jag har själv en 4hk Johnsson från slutet av 70-talet och där har det aldrig kommit någon fin stråle från skvallerkylvattnet, bara mer som ett bludder pga utformningen av utloppet. Jag har uppfattat det som ett normaltillstånd på den motorn. I detta tillstånd har jag kört hundratals timmar, ofta långkörning med fullgas, UTAN att någonsin uppleva några kylproblem!:-nojd Samma sak med en Evinrude 4hk från 60-talet (likadant motorblock!) ... inga problem med kylningen där heller! Så innan du river motorn, och kanske sabbar mer än du tillför, kolla upp hur det ska se ut! Jag tror inte alla dom som kommenterat ovan själva har en likadan motor!;-) mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 30 Juni , 2005 Jag har skrivit detta förut och jag gör det igen. Tidningen Praktiskt Båtägande hade för ungefär två år sedan (nummer 1,2,3. 2003) en artikel i tre påföljande nummer isärtagning och reparation av just en Johnson 4:a med integrerad tank. Kan ge mycket info och finns troligen på biblioteket. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 30 Juni , 2005 Jag tror dig till 100% Willie! Mitt svar var bara menat som info att det kanske inte är något akut allvarligt fel! Kollade in Praktiskt båtägandes sajt och sökte på Johnson : Fick fram detta ang vilket nummer det är: Beskrivning: Vad kan man göra för att hålla liv i den vanliga Johnson Evinrude 4 hk. År:2003 Nr:1 Sid:48-51 Praktiskt - Tips från proffsen Vissa artiklar går att ladda ner som pdf-filer men tyvär inte denna ... men man kanske fixar det i framtiden! mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fewfew 0 Postad 18 Juli , 2005 Ja, precis. Slet en hel e.m. plus kväll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser