Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
tobbo166

Volvo Penta MD6A termostatbekymmer

Rekommendera Poster

Hej!

 

Motorn är numera sjövattenkyld då vi tvingades koppla ur Martec sötvattenskylning under semestern. Det slutade komma kylvatten ur hålet i aktern och motorn kokade, temp 120 grader.

 

När vi kopplat förbi sötvattenskylningen och startade kom det fortfarande inget vatten. Men vi väntade inte på att arbetstemperturen stigit till det värde som står på termostaten, minns ej exakt men tror 82 grader. Tog bort termostaten och då kom det vatten där bak. Borde väl väntat.

 

Hur funkar det egentligen? Kommer det endast kylvatten i aktern när motorn nåt arbetstemperatur och termostaten öppnat?

 

Testade sedan termostaten i kastrull. Den öppnar som den ska och stänger igen. Temperaturen i kastrullen översteg aldrig 95 grader vid försöket.

 

Sen monterade jag termostaten för att motorn inte ska gå kall hela tiden. Stängd vid monteringen. Startar. Kommer vatten i aktern direkt. Arbetstemperaturen stiger inte!

 

Vad kan felet vara då? Lika bra att fixa innan återmontering av Martec.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det måste komma vatten hela tiden ur akterns avgasrör för att kyla avgas-gummislangen (och ljuddämpa plus ibland backslags- /olje-kyla) !
Det traditionella vid direkt sjövattenkylning är därför att när termostaten stänger så flödar vattnet istället genom en förbiledning (shunt) utan att kyla motorn. Blockeras av någon anledning bägge vägarna (motorns kylmantel plus shunten) så stiger trycket onormalt vad gäller sjövattenpumpar. Men Martecs lilla elektriska cirkulationspump tål - och kräver faktiskt att denna shunt blockeras.

Gissar alltså att du har en avsiktligt installerad blockering (eller kraftig förträngning) i shuntledningen -  helt enligt Martecs instruktioner - för att få bra funktion på värmeväxlaren, och vid din nödomkoppling till sjökylning glömde ta bort denna? (Vid sjökylning går ju som sagt allt avgas-kylvattnet genom antingen termostat eller shuntledning, men efter konvertering bara genom värmeväxlarens alltid öppna passage.)

Skulle försökt lokalisera exakt var denna min förmodat avsiktliga och nödvändiga Martec shunt-blockering sitter och är beskaffad, inte minst för att i framtiden kunna göra en nödkoppling för återgång till sjökylning snabbt & korrekt. ...Men sen låtit den sitta orörd och istället koncentrerat mig på grundproblemet att få igång värmeväxlaren igen.

Svårt att avgöra vad som hände men växlarens många parallella tuber blockeras knappast samtidigt så att avgasflödet plötsligt upphör, men möjligen dess trånga till/från-sjövattenledning?
(Sjöpumpar med gummi-impellrar åldras snabbt och kanske har du en sådan blockerande gummibit eller nåt annat marint "bäbb" i slangdragningen till värmeväxlarens sjödel??)
Finns en verkstadshandbok med tips angående originalets impellerpump mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast sjövattensystemets flöde borde inte påverkas av felaktig eller bortmonterad termostat. Åtminstone min MD6A med Marteckylning kyls helt o hållet, kyllimpan inkluderad, av färskvattensystemet medan sjövattnet endast kyler värmeväxlare och avgaskrök.

 

Dvs om sjövattenpumpen/impellerpumpen pumpar vatten så hamnar det per automatik i avgaskröken fvb till avgasutsläppet. Kommer det inget vatten där, och impellern är hel o pumpar som den ska, finns det bara värmeväxlaren som kan sätta stopp gör flödet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...