patflemming 30 Postad 9 Oktober , 2014 Ja precis Thundergod, jag håller med dig. Man skulle kunna minska kringkostnaderna genom att som jag göra mkt själv men många i min ålder idag har inte lust eller ork att göra detta och då blir båtlivet med ens en väldigt mycket dyrare hobby och endast ämnad för de som har en ganska stor plånbok. Då faller ju natruligtsvis efterfrågan. Det är väl också därför som priser på mindre styrpulpeter håller sig ganska bra just för att det är minimalt med jobb (minimalt med övernattningsmöjligheter samt möjlighet att åka i dåligt väder också) att äga dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 10 Oktober , 2014 Jag tror trådskaparen är lite inne på det själv. Köpmotståndet blir allt större på gamla båtar i största allmänhet. Jag tror anledningarna är flera. 1) Nästa år är båt och inombordare 28 år gamla. Speciellt motorn får man anta sjunger på sista versen. Att byta ut den gamla 3,7 litersspisen mot en modern 4,2 från Mercruiser är sannerligen inte gratis.Det är antagligen så illa att bara motorn kostar betydligt mer än vad samma motor är värd då den sitter i trådskaparens båt. Drar man detta resonemang i förlängning är värdet på båten negativt, men så är det förstås inte i verkligheten. 2) Som andra skrivit finns det ett hav av båtar från 70- och 80-talet på marknaden. Den stora 40-talistgenerationen vill göra sig av med sina flytetyg, men "ungdomarna" vill inte ha dem. Krackelerad plast, sprucken galon, rostiga motorer, sönderärgade drev och mögliga kapell är inget som får den yngre generationen att lätta på lädret. Kanske är jag lite elak, men det är absolut inget riktat mot trådskaparen. Sålde själv min gamla båt förut och fick gå ned en del i pris, men tyckte ändå att det blev rätt bra till slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 716 Postad 11 Oktober , 2014 Enda räddningen för gamla båtar och deras motorer är att ägaren meckar själv och inser att de flesta inombordare i grunden är bilmotorer. Jag äger två båtar, en liten Glastron från 1971 med en Evinrude från 1983 och en glasfiberbåt från mitten av femtiotalet med en inombordare från 1968. Båda de här paketen borde enligt många vara fullständigt obrukbara och skrotade för länge sen. Jag fattar inget av det, Glastronen målade jag om för några år sedan och motorn har under de senaste femton åren bara bränt en power-pack förutom normal service med impellerbyten och fräscha tändstift vid behov. Den gamla båten är min hobby, att stå i garaget och fixa med den är en liten eskapism från den långa mörka vintern. Naturligtvis är det så att meckandet kräver både tid, kunskap, utrymmen och naturligtvis ett intresse. Under årens lopp har jag dessvärre märkt att det finns allt fler av de som anser att om det inte går att göra med ett dubbelklick så får det vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 11 Oktober , 2014 Jag tror inte att den moderna båtägaren är särskilt intresserad av att meka. Folk vill vrida på nyckeln och åka båt. Jag vet att många hävdar att man inte kan jämföra med en bil, men jag tycker ändå att inte att jämförelsen är så dum som den enligt vissa är. Som påpekats är en bil från 1987 idag i allmänhet bara skräp och sopor. Faktum är att en bil från 1997 även den är skräp och sopor. En inombordare på en båt är i allmänhet en motor som i grunden återfinns i bilar. Anledningen till att båtar "håller bättre", beror inte på att båtar håller längre eller att motorerna är bättre i båtar än i bilar. Det hela handlar uteslutande om värde. En bil från 1997 som drabbas av utsliten koppling, havererad växellåda eller sprucket topplock slutar oftast på skroten. En båt som drabbas av sönderrostad avgaslimpa, eller skuret drev skrots inte. De repareras och det beror enbart på att en 15 år gammal båt fortfarande betingar relativt stort värde i förhållande till nypris. En 15 år gammal bil är oftast knappt vatten värd. Verkar dock som att båtar håller mer och mer får en värdeminskningskurva som mer påminner om värdeminskningskurvan för bilar. Jag tycker egentligen att det är rätt sunt. Man ska inte betala massor pengar för gammalt skit. Oavsett vi pratar bil eller båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 11 Oktober , 2014 I alla fall motorns värde på en båt blir mer och mer likt en bils värde i ekonomisk värdeminskning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser