Gå till innehåll
söndag 27 april 2025
Gäst

Askeladden 635 WA -01 Tankvolym? Ankarspel? lanternor? m.m

Rekommendera Poster

Gäst

Har bytt till mig en Askeladden 635 WA -01. Mercury Optimax 135 -01 puttar fram den över 35 knop på topp och marschar fint 22-25 knop med något naggad stålpropp. Skall lämnas in för renovering till nästa säsong så den greppar lite bättre.

Bara hunnit med två turer men känns som helt rätt båt för mig. Kommer användas till bad, transport, fiske och en del övernattning i sthlms skärgård.

Söker tips, fakta och erfarenheter om båtmodellen. Så har ni något så dela med er :)

Sökt lite på nätet men oklart om volymen på bränsletank? hittat siffror mellan 120-170liter. 

Färskvattentank 56 liter? 

Ankarspelet tenderar att "slira" en aning. Vart börjar man? Linan har ett par år på nacken så misstänker att den kan va sliten.

Missnöjd med lösningen med runtlysande topplanternan i aktern så tar gärna emot förslag på annan lösning så man slipper lysa upp inne i båten. Skulle kunna tänka mig montera targa så om någon har mått/ritning vore det guld. Akterlanterna i motorbrunn och gösstake på rufftak kanske funkar med ordentligt bländskydd? 

post-70544-0-00173900-1409041620_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Väldigt svalt med svar i tråden. Ankarspelet funkar bättre efter jag kapat halva linan som var sliten. Blir till att montera isär ankarspelet under vintern och  Bränsletanken är ca 170l. Färskvattentank på ca 55l

Byggde en targabåge till topplanterna, strålkastare och fiskespöhållare. Blev lite hög för att kapellbågen ska gå fritt under. Går dock att justera lite om det ser helt förjävligt ut när båten är i drickat. 

dsc_0465.jpg

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser praktiskt ut, bry dig mindre om skönheten, det är användandet som är viktigast som jag ser det i alla fall.

Du kan köra med runt lysande lanterna på bågen också men fixa en rejäl avskärmning runtom så blir du inte bländad.

Bågen ser ju bra ut till allt du vill plocka på efterhand, VHF-antenn, arbetslampor osv.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker targabågen ser bra ut och den kommer nog se ännu bättre med lite grejer monterade på. Du kanske skulle satsa på en topplanterna på targan som är avskärmad framåt och byta den ursprungliga till en som är avskärmad bakåt? Kör du mycket i mörker så är det nog rätt bra med den lösningen.

Båten ser väldigt fin ut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Börjar med en 360 graders topplanterna och hoppas montageplattan skärmar av tillräckligt föröver. Kör inte särskilt ofta i mörker men i skymning och sämre siktförhållanden så vill jag synas. Om det bländar får det bli topp med blänskydd och akterlanterna. Skönt att ha hela vintern att klura :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Topplanternan hamnar ju ganska högt, så skärmar du den med en rund skiva av något slag under så lär den inte störa dig. Vi har en högt monterad runtomlysande på bågen till en av pulpeterna, den är minst i vägen där. Skulle inte vilja ha en stång att bråka med på akterkant också......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Postad (redigerade)

Självklart försvinner stången med lanternan i aktern. Ersatt med topplanterna 360 led. Även monterat arbetsljus/strålkastare 27W framåt och 18W mot aktern. Då lanternan sitter såpass högt ovanför skallen så är risken att bli bländad minimal vid körning. 

dsc_1121.jpg

dsc_0959.jpg

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...