Orvar2 0 Postad 25 Augusti , 2014 Hej!Är en ganska nybliven båtägare, och tänkte be om lite rådgivning ang min båt. Det är en enkelskrovad plastbåt från gissningsvis 60-70-tal, okänt märke. Knappt 5 meter lång och knappt 2 meter bred, planande skrov. Problemet med den är att när man kör och det är någorlunda vågor, vilket det ju alltid är, så bågnar skrovet en aning vid varje slag. Känns som att det kanske inte är så bra i längden Så nu har jag tänkt att man kanske skulle ta och förstärka skrovet en aning, och undrar hur man bäst gör det. Min tanke var att lägga två eller fyra längsgående plankor och plasta fast, och sedan plasta fast vp-rör eller liknande tvärs över på två ställen så att de bildar något slags spant. Någon som tycker att det låter som en bra eller dålig plan, eller har några tips på hur man ordnar detta lättast och bäst möjligt? Är tacksam för all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 26 Augusti , 2014 Hej! Är en ganska nybliven båtägare, och tänkte be om lite rådgivning ang min båt. Det är en enkelskrovad plastbåt från gissningsvis 60-70-tal, okänt märke. Knappt 5 meter lång och knappt 2 meter bred, planande skrov. Problemet med den är att när man kör och det är någorlunda vågor, vilket det ju alltid är, så bågnar skrovet en aning vid varje slag. Känns som att det kanske inte är så bra i längden Så nu har jag tänkt att man kanske skulle ta och förstärka skrovet en aning, och undrar hur man bäst gör det. Min tanke var att lägga två eller fyra längsgående plankor och plasta fast, och sedan plasta fast vp-rör eller liknande tvärs över på två ställen så att de bildar något slags spant. Någon som tycker att det låter som en bra eller dålig plan, eller har några tips på hur man ordnar detta lättast och bäst möjligt? Är tacksam för all hjälp! Har båten en mittoft? Ifall den är borttagen kan skorvet tappa stabilitet och börja bågna. Gällande plastningen har jag inte så mycket erfarenhet, men jag skulle inte plasta in några plankor. VP-rör på nägra väl utvalda ställen borde räcka. /D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 26 Augusti , 2014 Hej! Tack för svar!Ja, det ligger ett golv av trätrall i båten som jag tog upp igår och tittade lite extra noga på skrovet, och det finns märken som tyder på att det suttit en mittoft någon gång i tiden! Det ser också ut att ha funnits en durk som man sågat bort. Ok, ja det är nog dumt att plasta in trä som sedan kanske sväller och får plasten att spricka.... Har du något tips på hur man bör placera rören längs/tvärs skrovet för att få så bra stabilitet som möjligt? Vill helst inte lägga in någon durk igen, utan fortsätta använda trätrallen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 26 Augusti , 2014 (redigerade) Jag skulle lägga dom tvärs som spanten på en större båt. Eventuellt även längs men jag har ju inte sett båten så jag vet inte... Redigerad 26 Augusti , 2014 av -Danne- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 26 Augusti , 2014 Ah, ja det låter som det bästa, så kanske man kan komplettera med längsgående ifall det visar sig vara för klent. Tack så mycket för tipsen! Ska förhoppningsvis ha det klart inom ett par veckor så kanske man kan hinna skärgårdsluffa lite grann innan hösten kommer Ha det fint! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 27 Augusti , 2014 En konstruktion med tvärgående spant samt två längsgående skulle jag rekommendera. Det finns i dag sandwichkonstruktioner att plasta in som blir väldigt vridstyva och spar vikt. Plastar du in dessa kommer du få ett hållbart och vridtåligt skrov. Fundera sedan på att byta ut trallen till en lättare lösning. Om du plastar spant har du något att fästa durken i samt att det fungerar som avlastning så att du slipper använda så tjockt material. Lite beroende på om durken kommer att utsättas för mycket vatten eller inte skulle jag fundera på en MDF-skiva. Finns nog många trådar här på forumet om att plasta. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 27 Augusti , 2014 Hej!Tack för tipsen, då satsar jag på att göra både spant och längsgående på direkten. Sandwichkonstruktioner??? Hur/var får jag tag på sådant och skiljer det sig att jobba med? Och kommer hållfastheten skilja sig så mycket jämfört med rör att det är värt ev extra pengar och besvär? Vill gärna hålla budgeten så låg som möjligt Hmmm.....ja, det tål ju att funderas på. Fast båten väger endast 180 kg idag inkl trallen, hur mycket skulle jag spara på mdf-skiva? (Skall den plastas in då också gissar jag?) Om det bara är 15-20 kg känns det ju som att man iaf kan vänta tills trallen har gjort sitt och börjar ruttna? För hela skiten väger nog inte mkt mer än 20-30 kilo... Eller vad tror du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 27 Augusti , 2014 Jag skulle välja lite grövre vp rör. Klyva dom på och plasta in dom på längden. Sen skulle jag prova och se hur det hjälpte, behövs tvärsgående så skulle jag komplettera senare. Det blir mindre jobb att plasta två långa än ett större antal på tvären. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tuxedo 0 Postad 28 Augusti , 2014 Sandwichskivor går att köpa på de flesta båttillbehörsfirmor, typ http://sv.wikipedia.org/wiki/Sandwichkonstruktion Info om konstruktionen, http://www.seasea.se/Start.aspx VP rör tror jag inte ett ögonblick på, för klent och blir bara att lägga ner en massa jobb i onödan. Är du inte ute efter att vinna vikt, kör den gamla trallen. Budgetvariant, tillverka spant av vanliga träplankor och plasta in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 28 Augusti , 2014 Säkert som du säger mycket bättre att göra det "ordentligt" från första början, men fy satan vilka priser på seasea! Och att göra spant av trä låter också meckigt, vet med mig att jag inte kommer lyckas formpassa dem efter skrovet, bli otålig, försöka plasta fast dem ändå, ha sönder allting, köra sönder båteländet mot ett grund i ren ilska.... Tar risken med vp-rör istället och hoppas att plastningen i sig blir stark nog att hålla ihop det hela Men tack alla för alla goda råd! Ska försöka komma ihåg att skriva här sen om det blir succé eller katastrof. Eller så kan ni utgå ifrån att det är succé om jag inte skriver nåt, och går det åt helvete så kommer jag väl istället ha tusen nya frågor om hur man ska få ordning på det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 29 Augusti , 2014 VP röret i sig ger ingen styrka, det är plastningen runt som ger styrka. Du konstruerar helt enkelt en balk där röret endast stöder och skapar hålrummet. Om du ska plasta "tunnlar" eller balkar som fördtybningar så kan du använda i princip vad som helst som invändigt stöd då länge det inte suger fukt 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 16 September , 2014 Tänkte berätta nu hur det hela gick!Köpte 30 mm vp-rör och sågade på mitten på längden. Plastade fast 2 st länggånde, och så byggde vi två stycken tvärgående "skott" eller vad man nu vill kalla det när det är med rör. Skrovet har blivit starkare, men rör sig fortfarande alldeles för mycket.Så nu tänkte jag bolla lite fler ideer! Det finns en "köl" på båten, typ 2-3 cm djup, som en springa som går i botten, Nu funderar jag på att fylla upp den med divinycell och polyester, och därmed göra den helt solid. Det borde ju kunna ge ytterligare stabilitet tänker jag. Och så komplettera det med ytterligare ett skott, fast av divinycell. Är det någon som tycker att detta låter bra eller dåligt? Är osäker på det här med att fylla igen kölen, kan det finnas någon smart anledning till att tillverkarna inte gör det från första början, eller är det bara för att det inte är nödvändigt? Tack på förhand för alla kunniga svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 16 September , 2014 Fylla igen kölen känns kanske onödigt, men jag skulle funderat på att plasta några "bottenstockar" alltså tvärgående spant i kölfickan och en bit upp för att styva upp skrovet. Du nämnde tidigare att det eventuellt sågats bort en durk eller ett innerskrov och en toft, där satt förmodligen en hel del av båtens ursprungliga styvhet. Hur ser relingen ut? Tillför den någon styvhet? Från arbete med kanoter i tunna material vet jag att en stabil relingskonstruktion tillför ganska mycket till ett i övrigt mjukt och rörligt skrov..... Testa med att förbinda skrovens övre kanter med en toft av enkelt trä som du tillfälligt fäster tvärs över båten där toften satt, och prova om det påverkar hur skrovet rör sig..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 16 September , 2014 Har du några bilder på båten och dina konstruktioner så kanske det är lättare att ge mer specifika råd.....?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 16 September , 2014 Hej!Tack för tipsen!Ska ut till båten imorrn hade jag tänkt, ska försöka knäppa några bilder då så att man förstår. Börjar bli rörigt nu med spant, stock, skott, toft, durk och rör etc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 13 November , 2014 Hej igen! Ursäkta den långa inaktiviteten, så mycket annat har kommit mellan.... Men nu har jag iaf knäppt ett par dåliga bilder på båten som kanske gör det lite lättare att finna ut en adekvat lösning på problemet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 13 November , 2014 Det där ser klent ut. vad finns under durken? den ser tät ut (eller, snarare den har i alla fall varit tät en gång i tiden). kan det stå vatten under durken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 13 November , 2014 Finns en risk att du har dubbelbotten som är fylld med flytskum, detta kan ha mättats med vatten, är det riktigt illa kan det ha frusit vintertid och skadat/spräckt plasten på viktiga positioner i skrovet. Äldre skrov med vattenmättat skum blir rejält mjuka och svajiga. Är så fallet måste skummet bort och båten försärtkas på fler ställen, kanske en helt ny durk..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 13 November , 2014 (redigerade) Jag tycker det ser ut som båten har haft dubbelbotten som man tagit bort. Det var vanligt förr att man fyllde mellanutrymmet med skum, som sedan började suga vatten och bli till en svampig gegga, som det senare bara är att ta bort. Har det varit så, bör du återskapa stabiliteten om du har ett för böjligt skrov. Men inte med skum, frigolit, bräder och annat som suger vatten. Det funkar inte i längden. Att med distans bygga upp ett balksystem fungerar. Jag brukar ibland använda tex elektrikerrör och såga dessa i cirkelsåg på längden (det är ett sätt om det räcker med en låg profil) Då är det plastlaminatet som ger styrkan. Ett annat sätt är att använda distansmaterial divyncell eller polyuretanskivor, men det är lite svårare och kräver mer noggranhet för att det ska bli bra. Ett 3:e sätt är att du plastar två L-formad durkar (i en form du gör mot tex en formplyfa) som du sedan vänder med korta vinkeln ner så att du får ett dike (kölsvin emellan) då bör du kunna återskapa en plan durk som även ger rätt bra formstyvhet i skrovet. Redigerad 13 November , 2014 av Hasse_O 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 14 November , 2014 Precis! Det är den bruna ytan av golvet (förbjudet ord?) som varit dubbelbottnad tidigare, men så har nån tjomme nån gång tagit bort det. De beiga, lite snea strecken som går längs med och tvärs över är det som jag byggt med elektrikerrör. När jag byggde dit rören så kändes det som ett enormt jobb, eftersom det tog mig hela dagen och halva jag var inplastad också (ingen tidigare vana av att hålla på med sånt). Men nu när jag tittar på det så ser det väldigt klent ut...Den tredje metoden som Hasse föreslår ser ut att vara den bästa metoden, men också en klurig metod där det gäller att mäta noga för att det ska bli bra, vilket jag vet att jag kommer ha svårt för att genomföra på ett bra sätt.Funderar på om jag kan fortsätta på samma bana med elektrikerrör fast många fler, och kanske ge mig på att göra ett skott av divinycell? Och så undrar jag fortfarande om det kan vara nån nytta att plasta i kölspringan? Eller borde jag lämna över jobbet till nåt proffs som kan göra en ny durk åt mig som jag sen plastar fast? Svåra beslut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 14 November , 2014 Bara att kladda på själv, förslagsvis med hasses metoder. Den dag du lämnar till ett proffs kan du nog lika bra börja spana på blocket efter ny bättre beg båt - kommer att löna sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 17 Juli , 2015 Hej allesammans och tack för alla tips! Nu är det hela ääääntligen klart! Blev i slutändan så att jag köpte 40 tvättsvampar, alltså inte för handdisk utan för biltvätt, såna där rektangulära lite större gula. Lade ut dessa snyggt i form av fyra tvärgående reglar, klippte ned dem så att det blev raka reglar och plastade in det hela. Fungerar hur bra som helst Kanske ett bra tips för nån annan som vill komma undan så billigt och enkelt som möjligt, väldigt mycket enklare att jobba med jämfört med trä som måste figursågas etc. Får se hur det blir med ev frostsprängning etc till vintern, men det är ju ändå framtida problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 18 Juli , 2015 Du tror inte att tvättsvampar kanske suger vatten? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orvar2 0 Postad 18 Juli , 2015 Haha näää, det låter långsökt Jo det är klart de gör, men det gör ju inget egentligen. Såvida det inte orsakar några större skador vid minusgrader, men finns lite utrymme för dem att expandera där inne. Så hoppas det ska gå bra ändå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser