Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Gäst Kenta

Vilken är segelbåtarnas Mercedes?

Rekommendera Poster

Gäst Kenta

Om man vill jämföra båtfabrikat med bilfabrikat, som en rolig grej bara, -vilken blir då motsvarigheten till segelbåtarnas Merca? Och vilken blir Toyota, vilken blir Volvo, SAAB, Cadillac, Seat, o.s.v? Om jag får starta med ett förslag så kallar jag Bavaria för Opel - görs i stor upplaga men slåss mot ett rykte om dålig kvalité. Hallberg-Rassy kunde kanske få vara Mercedes, traditionellt tänk, fin kvalité med en målgrupp på 50 .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Här ser ni en båt Mercedes En riktig gammalgubbåka det som en Mercedes är, HI

post-7154-1394234361,2173_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att du får börja med att kalibrera om din bilskala. Mercedes platsar inte längre i toppen. Rostar som gamla Oplar gjorde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Le Canard

Har haft tillfälle att krypa omkring bakom inredningen i en Royal Huisman ,www.royalhuisman.com, och får väl anse denna, tillsammans med ett par andra holländare, vara något i hästväg när det gäller kvalitet (och storlek). Annars är väl finländarna duktiga på att fixa ihop välseglande båtar med kvalitet, tänker närmast på Nautor och framför allt Balticvarvet. Orustgänget får ursäkta. LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller nog med Lasse P. Totalt sett om man jämför kvalitet och seglingsegenskaper så står nog Swan i en klass för jämfört med övriga segelbåtar i världen, det märks också när man är pratar om segelbåtar world-wide många vill men har inte råd... Och dom som har råd....dom köper en Swan. Finns en svensk bra variant på Swan-båt ..Gecco 39 ingen dum båt heller :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kenta

Okidoki, det verkar som om Swan får ett bra kvalitetsbetyg av några här: Kanske man kan säga att en Swan är som en Bentley -ett stort fint bygge med bra fartresurser. Jag vidhåller dock att HR kan få likna Merca -hygglig kvalité (inte bäst), konservativt tänk och lite gubbig. Dehler kan få vara Porsche -snabba och viktsparande. Maxi är väl en Volvo, på 80-talet var dom tråkiga men stabila -nu har dom blivit modernare. Franska båtar är som Franska bilar -lite egensinninga men ibland vackra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SANDKILARNA förstås - kusternas seglarCadillac, RR och roliga Citroen i ett! ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom Mercedes rostar nåt så kopiöst så är det nog svårt att finna dess motstycke i båtvärlden. En stålbåt byggd i bonnjärn kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mercedes är knappast HR. Mercedes är mer åt sweden yachts i så fall, lagom sportigt och modärnt men rätt påkostat. Vet inte va HR kan jämnföras med eller om det ens finns nått så konservativt märke i bilvärlden. Skulle med sätta likameds tecken mellan bavaria å peugot eller kanske toyota. Volvo är maxi helt klart medan Saab är lite sportigare och coolare, Arcona. X-yachts kanske motvarar BMW? :x-mas:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bosse båtdöparen

Svan måste bli Lexus. Kvallité med ett mycket gott rykte, men dyra. Mercedes blir väl förslagsvis en Långedrag plåtseglare, stor, tung, trög och rostar. Maxi - Volvo klockrent. BMW och X perfekt. Bavaria och Skoda.....sälj efter några år innan problemen börjar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jag har en Triss Magnum. Skulle det kunna bli en Trabant då? Eller kanske en Skoda Rapid? Eller en Citroen CV2? /Wille

post-1958-1394234366,404_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst bossebåtdöparen

Du skall inte nervärdera Trissen. Det är en bra båt. Välj fritt från de stora japanska biltillverkrarna (liten, trygg och går aldrig sönder)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jag nedvärderar inte min Triss, jag avgudar den! Som moderator för Triss Magnumklubben så proklamerar jag för dess smidighet trots litenheten. Men i jämförelse mot likvärdiga båtar runt 6 meter så finns det nog inte så många till samma pris som kan konkurera mot Magnumen. Men som utvecklingen är så skall det ju vara runt 35-40 fot för att det skall vara gångbart idag. Jag gillar mer konceptet att kunna komma ut på havet till en rimlig totalkostnad utan att behöva betala på båten hela året runt. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kenta

Linjett kan få vara Morgan.Småskalig tillverkare som gör bilar/båtar med fin kvalité av det lite sportigare slaget men ändå ett rätt konservativt utseende. Och du får vänta 3 år på att kunna köpa en ny. Högt andrahandsvärde. En båt/bil för folk som vill sticka ut lite och inte vara en i mängden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst pälvargen

Maxi 77 = volvo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

[KUR]Wille skrev:Men som utvecklingen är så skall det ju vara runt 35-40 fot för att det skall vara gångbart idag[/KUR] ----------------------------------------------- Jag håller med dig. Som storleksutvekclingen ser ut idag får vi snart inte platts i gästhamnarna. Seglade för ett par årsedan i södra Danmark, och det var kul att kunna komma in på kvällskanten och hitta pålplattser som inte dagens båtar kommer in emellan. För att återgå till ämnet, en Nissan Micra förtöjer du lätt vid Konsum

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jasså, det var en Nissan Micra jag hade. Det hade jag ingen [RÖD]aaaning[/RÖD] om. Då föredrar jag nog en Cittra. Lite mer originell och personlig. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst SvenA

Jag haller med Wille. Eftersom jag sjalv har en Triss Magnum (Mea Noi) och en Citroen XM (Yvette). SvenA

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man ha en segelbåt med bra segelegenskaper, bra bobåt samt exeptionellt bra hantverk både invändigt och utvändigt så finns det ett givet alternativ: [bRUN]NAJAD!! [/bRUN]Du får vad du betalar för, det bästa!! :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast å andra sidan blir det ju lite svårt att komma in i sin favorit vik(stockhoms skärgård) .och inte lär man ju få en lugn stund hellar av olika anledningar.

post-6044-1394234373,3682_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Magnus

Smaragden måste vara båtvärldens Ferrari, Vacker & Snabb som få, men aningens trängre invändigt! /Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Robban

Vet ni inte att Swan-båtarna är motsvarigheten till bilvärldens Rolls-Royce och att Baltic-båtarna [LINK]www.balticyachts.fi[/LINK] är Ferrari! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror vi alla 'kör' LandRover. Mer än 70% av alla tillverkade är fortfarande i trafik som reklamen lyder :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst joakim

Om man tittar på ägaren och beteendet istället för bilen/båten, så tycker jag mersan inte hör hemma bland seglare, snarare en norsk motorbåt i kosterskärgården...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jag har nu äntligen bytt upp mig från min Citroen (Triss Magnum) till en Skoda Rapid (Dominant 78)

eller om det nu kanske var en Porsche 356.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stortrissen, hmmm, som en  VW GOLF II Diesel, liten, inte jätte snygg men billig i drift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror på Toyota i ditt fall...9.gif\

Passa dej så att dom inte snor märket inför besiktningsmiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...