Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
tobbeb17

segling film på kryss magnifik midget I1080 HD

Rekommendera Poster

Snygg förvaring av spinnakerbommen (är det väl?)!

(Fast jag tror ni använde motorn när ni lämnade båtplatsen... ;) )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Platon, den 25 Aug 2014 - 15:24, skrev:Platon, den 25 Aug 2014 - 15:24, skrev:Platon, den 25 Aug 2014 - 15:24, skrev:

Ser härligt ut. Vad hade ni för vind?

vinden var melan  7 och 11 m/s  s/w

tacka  det är spinnakerbommen som änge

min polare knuffade ut båten från  båtplatsen

Redigerad av tobbeb17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härlig seglingsvideo! Jag ser fram emot fler sådana video.

Jag skulle vilja dela med mig lite erfarenheter om segeltrimning till dig.

Ca 15 cm upp från halshornet på storseglet så finns det ett hål som kallas för "cunningham". När vinden friskar i så ska du dra ner det med en tamp så att du sträcker mastliket på storen. Då blir storen planare och båten kränger mindre. Du kan fixa det med en tamp som fästs på masten under bommen - upp till seglet och genom hålet - ner på andra sidan bommen - genom ett block nere på masten - och fästs i någon form av skotråtta/clamcleat så att det går lätt att justera. Genom att få linan dubbel så får du mer kraft att spänna ner cunningham.

I så friska vindar som 7-11 m/s så borde du för bekvämlighetens skull ta in ett rev i storen. Du tappar inget i fart men det blir behagligare att segla. Det syns tidvis hur mycket du behöver ta i med rodret för att hålla båten på kurs. Med ett rev i storen så balanserar båten bättre och styrningen blir mindre jobbig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tacka. vi fånderde på att rev storen  men vi  sasade på att får mycket lut  i båten. :)

men dur hellt rätt att det bli bekväm att rev storen I så friska vindar som 7-11 m/s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...