Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
Jonas-a

nybörjarfråga vid segelturens slut...

Rekommendera Poster

Hej på er!

Har en Amigo 27.a och håller så smått på att lära mig seglingens grunder.

Två frågor:

Måste man gå upp i vind för att rulla in rullfocken eller bör man hellre, som vissa säger, ligga på en halvvind. Vad sliter mest på seglet/rullen?

När man tar ner storseglet så går jag upp i vind, lossar avlastaren till fallet och då kommer ju nästan hela storen ner direkt (resten får jag dra ner för hand). Bör jag ta ner hela direkt och sen beslå det eller är det enklare att hantera seglet och börja beslå innan hela är nere? Det blir kanske en tredje fråga - hur beslår jag bäst storseglet? Har inga lacy-jacks och använder beslagsband då bläckfiskar ibland snärtar till, så frågan gäller alltså inte att jag borde skaffa något annat utan jag vill lära mig med det jag har. Tacksam för råd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha lite "motstånd" när jag rullar in förseglet. En fot på skotet tex. Vilken bog jag gör det på har jag aldrig brytt mig om. 

När jag tar ner storseglet brukar jag beslå det tillfälligt direkt. Sen gör jag det mer ordentligt i samband när jag lägger på segelkapellet.

Använder helst beslagsband med kardborre. http://www.hjertmans.se/article/beslagsband-kardborre-fp4

När man använder beslagsband av gummicord har plastknoppen en osökt förmåga att träffa en i ögat - fast jag har sådana också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag rullar in focken ligger jag inte i vindögat eftersom min fock/genua kan nå förbi masten och det blir slitage? Jag ligger alltid högre än halvvind för om du inte kan släppa skotet så drar seglet och det blir trögt att rulla in, påfrestning i onödan.

Okej, är det vindstilla på väg in i hamn får man hålla mot i skotet, lite som toaen skriver.

Storen ska rasa ner eftersom fladder i seglet, om det delvis är uppe, i längden förstör seglet.

Snygga till får du göra i hamn. Lazy-jacks är smidigt... ganska lätt att fixa.

Innan jag själv hade lazy-jacks så brukade jag lägga ner bommen på däcket för att slippa ha seglet i ögonhöjd men nu stannar seglet på bommen.

När jag sedan snyggar till seglet i hamn börjar jag längst bak på bommen, i sittbrunnen.

Drar bakåt och lägger omlott i åttor. Lattorna så parallellt med bommen jag kan. Beslå hårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bäst att rulla in förseglet på öppen slör, då är det minst kraftåtgång. 

Storseglet är bäst att få ner helt innan mn börjar beslå det.  Jag brukar då börja lägst akterut och dra seglet akterut så det bildas veck utmed bommen, och när jag kommit framför övre revet (bindrev) så lindar jag revlinorna för att hålla det på plats. Sen forsätter jag på samma sätt utmed akterliket och lägger några beslagsband av segelmakartyp (platta band med sydd ögla).

Det hela går lättare med lazijacks, före storen tas ned släpper jag upp kicktalja och skot, sen spänner jag lazyjacks så bommen lättar lite, lägger fast, och spänner sen lite med kicken, Allt detta med båten i vindögat. Då blir lazyjacen ordentligt sträckt och håller seglet samlat när det kommer ned.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lämnar alltid ett varv runt vinschen, den hjälper att spänna genuan och samtidigt håla det i fall vinden ändrar sig mm.  Vinkel ska vara så att precis den inte fladdrar, inte mer än så. 

Storen är det bäst att ligga mot vinden, falla den och sedan beslag snabb med t.ex korta tampar och sedan när du kommer in i  hamn göra det snygg. 

Jag är också ganska nybörjare, tycker att det fungerar väldigt bra med bläckfiskar, eftersom det finns redan på plats. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker åxå det ofta blir bäst att rulla in genuan i medvind. Enklast att styra motstånd även när det brallar i.

Storen, lite beroende på hur lattor ligger osv. För att fådet riktigt snyggt kan du provisoriskt släppa seglet och beslå. I hamn, om det är vindstilla, kan du hissa och släppa lite lagom i taget och beslå och sträcka akterifrån.'

Beslagsband som du knyter eller kardborrar funkar fint, elastiska är på ett sätt enklare men aj! vad ont det kan göra.

Fick grymma veck i genoan i somras, när jag rullade in i kraftig nästan bidevind. DEt var på väg mot hemmmahamnen så jag rullade ut och in på olika vis men lyckaes inte få till det, inte förränn jag vände tillbaka med vinden, då rtade alla skrynklor ut sig. Har inte tidigare tänkt på det men, jo! självklart blir det minst ansträngande åxå att rulla in på den bogen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bra att få ihop storen med band på något sätt direkt, blåser det mycket kan vinden trycka ut vecken så att det reser sig någon halvmeter vilket ger ett besvärligt vindfång vid tilläggning.

Har du neddragna fall? En klassiker är att man råkar ställa sig på dem när man ska bärga storen. Har stått där och svurit ett otal gånger över att skitfallet har fastnat någonstans för att sedan inse att jag står på det...

/jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar! Ska prova att rulla in focken på olika bogar men det verkar som slören har flest anhängare då...

Hur gör ni, vilket segel stryker ni först? Storen eller förseglet (min båt har partialrigg 7/8) Antar att det kan variera men generellt?

Undrar också över om hur jag gör om motorn strejkar och jag ska gå in i hamn för segel. Är det lättast att ta ner storseglet och gå med focken som ju lätt kan rullas in eller?

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...