Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
EsoxDalbo

Kör försiktigt - många fritidsbåtar på grund!

Rekommendera Poster

Såg på text tv att det var många fritidsbåtar som har gått på grund pga det låga vattenståndet (50-80 cm under det normala), värt att ha i åtanke när man sticker ut...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... det stod att det också var det varma vädret som gjort att många båtar varit ute som spelat in. Inte konstigt; många båtar, många olyckor. Få båtar, få olyckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Artikeln...

post-53200-0-04194900-1408811597_thumb.jpg

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för förtydligandet Peter_K.

Var inte ute och kontrollerade uppgifterna ovan själv, men om det stämde och man förlitar sig på andra källor så kan/kunde kanske olyckan vara där...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag minns en artikel i Göteborgs-Posten för ett antal år sen. Den beskrev en räddning av två äldre män som hade kört upp på land med en båt i riktigt dålig sikt, men kunde snabbt räddas tack vare att de kunde rapportera positionen med hjälp av GPS:en. Jag är rätt säker på att GPS:en starkt bidrog till kraschen: att de förlitade sig på dess position i den dåliga sikten och höll för hög fart och för dålig uppsikt.

Jag kan ju inte veta säkert, men jag tror då så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi var ute och seglade hela juli och som mest var det 20 cm under medevattenstånd enligt Viva längs ostkusten från Stockholm till Karlskrona.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pappersjökorten på västkusten kan man lita på i mycket hög grad. Men det är klart - ger man sig i och kör inom 3-meterskurva i hög fart då utsätter man sig för en ganska stor risk - om man inte vet vad man gör.

post-53310-0-70960000-1408858050.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jeg litar också på sjökort, såväl digitala som papper. Gissningsvis så har fritidsbåtarna gått på grund inom 3-meters kurvan, då det är där ett lägre vattenstånd spelar in.

Förmodligen i lägre fart och oftast för att det har gått bra tidigare. Sedan kan det bara spekuleras i, avseende antalet grundstötningar, om det beror på mer sjötimmar eller om nu vattenståndet var lägre eller ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror många går där de alltid gått, helt plötsligt smäller man på för det är 70 cm grundare än vanligt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men nu har ju inte vattenståndet i juli varit mer än ca. 20 cm under normalvattenstånd.
Jag har själv sett det på Viva från Sjöfartsverket under hela juli och här är även data från SMHI, http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.38128!w9_juli14.pdf, som visar samma sak.

Det är en tidningsanka - eller kanske en badanka - att vattenståndet varit 50 - 70 cm under det normala beroende på högtrycket. Vattenståndet i våra insjöar kan ju inte påverkas nämnvärt av lufttrycket. Däremot har jag inte kollat vattenståndet i några sjöar, där kan ju värme och torka bidra till att nivån blir mycket låg.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har säkert rätt Mackey - och om det stämmer att fler båtar har gått på, så kanske istället fler båtar på sjön är anledningen.

Jag har inte kontrollmätt, men hursomhelst - så är det bra att ha koll både på källan (vilken den nu är) och om den stämmer överens med verklighten :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte heller kontrollmätt, men jag kollade nu vattenståndet i juli 2013 av ren nyfikenhet. Det låg på ca. +/- 0 cm så det beror inte på att vattenståndet förra året var extra högt.

Försäkringsbolaget Pantaenius skriver på sin webb att de gissar att 80 % av grundstötningarna är relaterade till plotteranvändning, http://www.pantaenius.se/se/nyheter-evenemang/nyheter/newsartikel/news/plotternavigering-i-skaergaarden.html

Många båtar ute - kanske med mera ovan besättning i det fina vädret - tillsammans med en ökad plotterappsmarknad kanske är förklaringen.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste igenom Pantaenius text. Det som förvånade mig mest var segelbåten som gått på grund i 2-3 knop och som skadats i så hög grad att det blivit en försäkringsskada.

Är dagens båtar så dåliga att de inte klarar detta.

Eller är många båtägare sådana att de anmäler till försäkringsbolaget "bara det skyar över solen"!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

8 av de grundstötningar som registrerades var de som Linjetten gjorde under kontrollerade former... ;):) Eller,,,,,,,,,, naeh hehe

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...