Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
seglarfreaken

datumstänpeln på gasolslangen?

Rekommendera Poster

Visst är det tillverkningsåret som är instämplat?

Det står 2011 på min och det kan stänma eftersom det var då som vi bytte gasolspis. Kan man sägs något generellt om när de är dags att byta gasolslang?

Den vi har ser hel o fräsch ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mer eller mindre alltid haft gasol i mina båtar och har även det i huset.

På utsidan huset så har jag en bit slang mellan ledningen i plattan och flaskan. Denna sitter oskyddad för naturen. Dock skugga större delen av dygnet. Har bytt den en gång på tio år då utsidan börjar spricka något. Detta efter ca 6 år.

Hade en båt från 94.a som jag gjorde en del jobb på 2012. Den slangen var aldrig bytt och såg ut som ny. Brydde mig inte om att byta.

I en skyddad miljö som båt så håller slangen väldigt länge. Om nu inte gasolen påverkar innefrån men slangen ska ju tåla gasol :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här slangen är inköpt i mitten av 60-talet, flitigt använd och håller fortfarande tätt:

Gasolslang_zpsba4bd1f8.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen hade jag bytt innan slangen hinner fylla 10 år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte har gasvarnare, hur kollar man (förutom efter synliga sprickor) att slang och koppling håller tätt? Vi stänger av vår tub efter varje användning, så på det sättet är det ju ingen fara - Men när gasolen är på... Då kan det ju bli lite olustigt om man tänder spisen, och det läcker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig bott i en båt där huvudkranen vid flaskan inte stängts av. Inte bara på natten utan mellan varje matlagningstullfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra följande test i samband med sjösättning och kanske en gång till under säsongen.
 
A ) Testa om avstängningsventilen vid tuben är tät. (Är den inte tät funkar inte läcktestet i steg två.)

  1. Tänd spisen och se att allt funkar normalt.
  2. Stäng av spisen.
  3. Stäng avstängningsventilen på flaskan, inga andra.
  4. Tänd spisen (och kom ihåg hur länge lågan brinner).
  5. Stäng av spisen.
    (Nu är det inget tryck på gasen i systemet.)
  6. Vänta minst en timme, gärna längre.
  7. Tänd spisen igen.
    Om det inte blir någon låga är avstängningsventilen tät.
    Om det blir en låga så läcker avstängningsventilen. Fixa detta innan nästa test görs.

B ) Testa om systemet är tätt.

  1. Tänd spisen och se att allt funkar normalt.
  2. Stäng av spisen.
  3. Stäng avstängningsventilen på flaskan, inga andra.
    (Nu är det tryck på gasen i systemet.)
  4. Vänta minst en timme, gärna längre.
  5. Tänd spisen igen.
    Om lågan brinner ungefär lika länge som i det första testet läcker inte systemet.
    Om lågan brinner kortare tid läcker systemet.

Man kan också läcktesta alla slangar och skarvar genom att spruta såpvatten (vatten med lite diskmedel i) på dem när gasolventilen är öppen.
 
Jag inte särskilt orolig för att använda gasol i båten och vi stänger bara av gasolen när vi lämnar båten vid hemmahamnen. Vi har en gasolvarnare, en sådan här.
442001.jpg
 
 
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte heller jag stänger av gasolen efter varje användning. Det händer också att jag glömmer stänga kranen på regulatorn när jag lämnar båten. Dock så har jag, liksom Mackey, en gasolvarnare installerad.

Testar installationen på ungefär samma sätt som han också men jag medger att jag ibland glömmer det på våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft gasolläckage två gånger.Båda gångerna så var reducerventilen inblandad.

Första gången så hade något gått sönder inne i "klockan" på reducerventilen så gasolen läckte ut genom membranet. Upptäckte att det luktade gasol i ankarboxen. Såpvattnade, hittade felet och bytte reducerventil (och slangen samtidigt).

Andra gången så hade o-ringen på reducerventilen spruckit (nya modellen av reducerventil med tryckvisare). Läckaget upptäcktes enligt Mackey´s metod med att kontrollera tryckfallet (kollas enkelt på tryckvisaren). Såpvatten för att lokalisera läckan, ny o-ring fanns ombord och sedan var det tätt igen.

Vill passa på att varna för de nya reducerventilerna med o-ring. Min ventil var ett år gammal och o-ringen hade redan spruckit. Troligen felaktig förvaring med värme eller UV-ljus som skadat den innan den monterades i båten. Den äldre modellen av reducerventil med en ordentlig gummikona verkar rejälare och mer långlivad. Det syns ju väldigt tydligt på gummikonan om den börjar få sprickor (t.o.m. innan det uppkommer läckage).

 

Gasolslangarna har jag aldrig känt mig orolig för. Inne vid spisen sitter det en kran som stängs mellan matlagninstillfällena (kopparrör mellan ankarboxen och kranen), så det kan inte läcka gasol mellan kranen o spisen (om inte kopparröret spricker vilket är väldigt osannolikt). Stänger huvudkranen på gasolflaskan endast när vi lämnar båten i hemmahamnen och efter den spruckna o-ringen så har jag blivit noggrannare med att kolla att trycket står kvar i systemet när jag stängt kranen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...