Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Jocke69

Glaslist/fönster

Rekommendera Poster

Hej. Jag har lite undringar om vilken glaslist jag ska använda för att montera fönster i min stålbåt... Jag har svetsat i ny 3 mm plåt längst ruffsidorna då den gamla 2 mm var kraftigt rostangripen. Fönstren satt monterade i glaslist GL4 (se bifogad bild) men nu vill jag byta till intryckningssäker list GL40 (se bifogad bild). Men något säjer mej att plåten där fönstren ska monteras inte kan skeva allt för mycket utan risk för sprukna rutor eller andra problem. Jag har bifogat 2 bilder så ni kan få en uppfattning av hur den gamla plåten skevade och på hur den nya skevar. Vad tror ni, bör jag montera fönstren i likadana lister som dom satt i innan eller kan det gå att montera dom i den nya varanten av list??? Jag är osäker på om man kan lägga upp fler bilder i forumet, därför lägger jag in lite bilder i mitt album... :-|

post-6889-1394234360,983_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, men har den toleranser nog för att ta upp den skevheten som jag har (kanske du oxå) på min båt? Själva rutan går ju lite flexibel, men jag gissar att risken för att den ska spricka är stor om den sitter monterad med spänning i sej... Men du tror med andra ord att det kan funka med den säkra listen?! Jocke

post-6889-1394234361,4017_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir inte plexi och macrolon missfärgat med tiden?? Vad pratar vi för pengar?? Vad kostar mocrolon /M2, tumme pekfinger??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jocke!!! Bytte rutor i vår plåtis i år men vi lämnade arbetet till glasmästare. Pllexiglas är ju betydligt billigare än macrolon men plexi glas har ju kortare livstid som stenson skrev så är macrolon i stort sett okrossbart. Vi satte i lamellglas i de rutor som inte var välvda och vanligt plexiglas i de välvda rutorna. Plexirutorna sattes dit med en så kallad spränglist då skär man rutan lika stort som hålet och inte utanpåliggande. Plexirutorna enligt glasmästaren har en livslängd och då tror jag han menar utseende mässigt på 5-8 år sedan blir det lätt småsprickor. Plexi glasets nackdel är att det blir ju lätt repigt. Kostnaden för macrolon vet jag inte ring till olika glasmästare och fråga. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej – jag har haft stålbåtar i över 20 år och är fruktansvärt trött på dessa gummilister som ska hålla fönster på plats -  det är bara en fråga om tid innan det börjar att rosta mellan list o plåt – för rosta kommer det att göra! – Och arbetet måste göras om – ibland med rivning av viss inredning som oundvikligt. Jag har sedan ett antal år helt övergått till att sätta rutorna på plats med M4 rostfria vagnsbult och mutter på insidan – mellan ruta och plåt en svart gegga, ex.vis övermålningsbar siliconkvalitet eller annat – kvittar vad – allt är bättre en dessa gummilister. Eftersom rutan med automatik blir större än hålet för att bultarna skall få plats, så är den både intryckningssäker occh tät – dessutom inbrottssäker eftersom vagnsbultskallen är slät och därför inte har vare sig spår för skruvmejsel eller andra verktyg. Dessutom kan man få en väldigt snygg design, då rutan kan täcka flera fönsteröppningarl på rad. Beträffande rutkvalitet (Materialval) – gäller tyvärr att ju dyrare desto bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...