Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Gäst

Martec-kylning.

Rekommendera Poster

Gäst

Tänker köpa en em marteckylning till min b-20 har har hört att detta inte alltid blir så lyckat.Den har inte den effekten som det är rekomenderat kyler inte tillräckligt.Är det någon som har erfarenhet av detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej har marteck kylning på min b20 i min båt funkar så där har kokat 2 gånger i sommar mvh kenneth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon! Ifall kylningen skall fungera är nog ofta förenat med att göra så som det står i monteringsanvisningarna. Främst det med att du måste ta bort toppens frostplugg och borra ett 8 mm (vill jag minnas det var) hål i toppens kylrör. Vidare är det av vikt vad du har för motor. Är detta en som tidigare gått på sjövatten kan motorn vara full med skit och då fungerar inget annat än kall sjövatten. Annars tycker jag att Marteck fungar bra./mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hälst skall motorn aldrig gått i sjövatten (salt) pga allt rost som sätter igen värmeväxlaren. men håller med förra talaren att borra pluggen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Martec kylare monterad på en AQ130 med modifierad biltopp. Kylaren har suttit monterad ett antal år, och vad jag har märkt så fungerar det bra (köpte båten i våras)! Jag har dock en fundering ang Nitro's kommentar om 8mm hål! Är 8mm hålet samma hål som skall borras upp enl. mod. från bil till båtopp? Borrade bara 6mm tror jag, räcker det för Martec kylarna? Var även inne på Martec's hemsida, men hittade ingen om borrning! MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Första gången jag satte in ett Martec var på min egen gamla båt. Då hade jag ett antal konsultationer med någon på Martec. Då skrev jag mina noter angående monteringen och i dessa har jag gjort noteringen om att man skall borra i toppens kylrör för att få en jämnare värmespridning. Det fungerade så bra på min egen motor att jag brukade en 86 graders termostad. Petig som jag är hade jag flera givare på motorn och rören för att kunna följa temperaturstigning och kyleffekt. Det var ganska intressant att se att tempen steg alltid mer i aktern än i fören. Man kunde också se när termostaten öppnade osv. Vad Martec idag har för arbetsbeskrivning har jag inte tittat efter. Men de anläggningar jag instalerat har jag alltid borrat ett hål i toppens kylrör. Hittills har ingen installation medfört temperaturproblem?!/mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg på Martec`s hemsida att dom har ändrat installations anvisningarna till Volvo Penta 95-130. Denna förändring medför att färskvatten från värmeväxlaren först kyler motorn och därefter oljekylare och avgassamlare för att sedan kylas i värmeväxlare Jag vet inte om motorn kommer att kylas bättre nu men jag ska koppla om mitt och se om det blir någon skillnad.

post-9494-1394234444,1349_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...