Gäst Postad 28 Oktober , 2002 Tänker köpa en em marteckylning till min b-20 har har hört att detta inte alltid blir så lyckat.Den har inte den effekten som det är rekomenderat kyler inte tillräckligt.Är det någon som har erfarenhet av detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenneth_h 0 Postad 28 Juli , 2005 hej har marteck kylning på min b20 i min båt funkar så där har kokat 2 gånger i sommar mvh kenneth Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 29 Juli , 2005 God morgon! Ifall kylningen skall fungera är nog ofta förenat med att göra så som det står i monteringsanvisningarna. Främst det med att du måste ta bort toppens frostplugg och borra ett 8 mm (vill jag minnas det var) hål i toppens kylrör. Vidare är det av vikt vad du har för motor. Är detta en som tidigare gått på sjövatten kan motorn vara full med skit och då fungerar inget annat än kall sjövatten. Annars tycker jag att Marteck fungar bra./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny76 0 Postad 29 Juli , 2005 Hälst skall motorn aldrig gått i sjövatten (salt) pga allt rost som sätter igen värmeväxlaren. men håller med förra talaren att borra pluggen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_W 0 Postad 29 Juli , 2005 Har Martec kylare monterad på en AQ130 med modifierad biltopp. Kylaren har suttit monterad ett antal år, och vad jag har märkt så fungerar det bra (köpte båten i våras)! Jag har dock en fundering ang Nitro's kommentar om 8mm hål! Är 8mm hålet samma hål som skall borras upp enl. mod. från bil till båtopp? Borrade bara 6mm tror jag, räcker det för Martec kylarna? Var även inne på Martec's hemsida, men hittade ingen om borrning! MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 29 Juli , 2005 Hej igen! Första gången jag satte in ett Martec var på min egen gamla båt. Då hade jag ett antal konsultationer med någon på Martec. Då skrev jag mina noter angående monteringen och i dessa har jag gjort noteringen om att man skall borra i toppens kylrör för att få en jämnare värmespridning. Det fungerade så bra på min egen motor att jag brukade en 86 graders termostad. Petig som jag är hade jag flera givare på motorn och rören för att kunna följa temperaturstigning och kyleffekt. Det var ganska intressant att se att tempen steg alltid mer i aktern än i fören. Man kunde också se när termostaten öppnade osv. Vad Martec idag har för arbetsbeskrivning har jag inte tittat efter. Men de anläggningar jag instalerat har jag alltid borrat ett hål i toppens kylrör. Hittills har ingen installation medfört temperaturproblem?!/mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snowbiz 0 Postad 5 Augusti , 2005 Jag såg på Martec`s hemsida att dom har ändrat installations anvisningarna till Volvo Penta 95-130. Denna förändring medför att färskvatten från värmeväxlaren först kyler motorn och därefter oljekylare och avgassamlare för att sedan kylas i värmeväxlare Jag vet inte om motorn kommer att kylas bättre nu men jag ska koppla om mitt och se om det blir någon skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser