Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
anderz86

Ni med Yamarin 56 SC/CC/HT vad har ni för toppfart? hissning?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har för en vecka sen inhandlat en 56 CC -11 med Yamaha F80. Direkt efter köpet så tvättade jag båten för att se hur den går med ren botten. Från början var den monterat en yamaha orignal 17" aluminium propell vilket gav en fart på 32,5kn @ 6000rpm då jag var ensam i båten. Därefter har jag provat en Yamaha blacksteel 19" vilket gav samma toppfart men @ 5300rpm och en 21" aluminium , samma toppfart men @ 5400rpm.

 

Nu har jag läst ett finskt båttest (Kippari) där de kommer upp i 35,5kn med 2 pers @ 5600rpm med 21" aluminium propell! Hur är det möjligt?  Hade de måntro snurran monterad högre upp? Min snurra är monterad i andra hålet, alltså näst längst ner (18mm hissning?). 

 

Ni andra med detta skrov vilken fart kommer ni upp i med vilken snurra, propell och hissning?

 

Till våren har jag tänkt uppdatera snurran till 100hk och jag har läst att många kommer upp i 39kn med den med en ballistic propell, om jag minns rätt 19" men som min går med 80hk kan jag inte tro att jag skulle nå en sån toppfart med bara 20hk till så nånting måste det vara som håller ner farten lite för mig?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade 56 ht med F80 och då toppade jag dryga 32 knop. Med nysjösatt båt och själv i båten utan några prylar lyckades jag vid ett tillfälle skrämma upp den i 35 knop. Detta var med standard 17" alupropp. Jag provade vid något tillfälle black Steel 19". Då fick jag lite lägre varvtal men oförändrad topp.

 

Det känns som 56an skulle svara fint, toppfartsmässigt, på en propp med lite extra stävlyft då jag vill minnas att jag tjänade en extra knop om jag skickade bak passageraren i aktersoffan.

 

Yamahas standard proppar Black Steel mfl brukar ju vara av häcklyftande karaktär.

 

Jag fick, på min nuvarande båt en 59ht, en toppfartsskillnad på 3 knop när jag gick ifrån BS till den mer häcklyftande proppen Reliance.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn inte varvar mer än 5300-5400 skulle jag överväga en prop med mindre stigning för att få upp varvtalet till 5800-6000. Min F100 har det absolut bästa effektuttaget i detta intervallet.

Lustigt fenomen fö att om man sätter på en rostfri prop så minskar varvtalet men toppfarten är i stort densamma.

JAg gjorde detta exprimentet för några år sedan att jag köpte från USA en SS prop med samma diameter och samma stigning som standard alu propellern.

Toppfarten på min Ryds 550 gick ner nån knop men varvtalet sjönk från 6000 till 5400. Dvs 10%. Underligt!

Sen dess har jag bytt tillbaka till original Alu propppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det flexar aluproppen under belastning vilket medför att den tappar lite stigning när en stålpropp behåller formen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag har en liknande båttyp och har funderat i samma banor så gick jag in i Yamahas körfakta och såg att din båt med 2 personer ska göra 30 knop med 70hk och 36,5 med 100 hk.

Med ovanstående i beaktande så går din båt förmodligen som den ska, lite småändringar med hissning och propeller gör säkert lite till med 80 hk.

 

Uppgradering till 100hk och en person i båten på plattvatten med ren botten så är du säkert inte långt ifrån 39 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har för en vecka sen inhandlat en 56 CC -11 med Yamaha F80. Direkt efter köpet så tvättade jag båten för att se hur den går med ren botten. Från början var den monterat en yamaha orignal 17" aluminium propell vilket gav en fart på 32,5kn @ 6000rpm då jag var ensam i båten. Därefter har jag provat en Yamaha blacksteel 19" vilket gav samma toppfart men @ 5300rpm och en 21" aluminium , samma toppfart men @ 5400rpm.

 

Nu har jag läst ett finskt båttest (Kippari) där de kommer upp i 35,5kn med 2 pers @ 5600rpm med 21" aluminium propell! Hur är det möjligt? Hade de måntro snurran monterad högre upp? Min snurra är monterad i andra hålet, alltså näst längst ner (18mm hissning?).

 

Ni andra med detta skrov vilken fart kommer ni upp i med vilken snurra, propell och hissning?

 

Till våren har jag tänkt uppdatera snurran till 100hk och jag har läst att många kommer upp i 39kn med den med en ballistic propell, om jag minns rätt 19" men som min går med 80hk kan jag inte tro att jag skulle nå en sån toppfart med bara 20hk till så nånting måste det vara som håller ner farten lite för mig?

För ca 15 år sedan hade jag en båt i samma storlek. Dock med en yamaha 200hk på. Den gjorde 46 knop på gps'en med yamaha orignal svart stålpropp 21". Om den hette black steel kommer jag inte ihåg. Men efter testning av flera olika. Så slutade det med en Ballistic XL 21". Samma stigning, men 50 knop. 2 vuxna och ca halv tank (45L) i båda fallen. Och vad jag upplevde ingen förlorad ork med last i båten. Det betyder inte att en Ballistic är rätt för din båt. Utan mer att det kan vara bra att testa lite olika proppar. Stigningen säger inte allt.

 

(Minnet svek mig, och jag skrev från början att det var 225hk på båten. Det var 200hk och inget annat. Är nu rättat i texten.)

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan lägga till att det från början, när jag köpte båten satt en Mercury V6 135hk på båten. Med en 21" Laser stål propeller. Då toppade den med samma last ca 40-41knop. Jag kände att det blev för liten fartökning, med endast 5-6 knop. Med 65hk till på akterspegeln, borde den ökat mer. Därav min propeller testning, som jag måste säga föll väl ut.

 

Båten i fråga var 5.69x2.26cm

Redigerad av RichLin
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, jag skulle tro en 19" aluminium skulle vara den mest optimala med 80hk. Vad tror ni händer om man höjer motorn ett hål, är det realistisk att tro att man skulle få ca 200rpm till å 2kn och ännu ha tillräckligt bra grepp? Just nu går det bra att använda hela trim området utan att båten börja studsa eller att propellern börja slira märkbart mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är rätt väg att gå för att kanske få ut ett par knop till. Då du har 6000 varv med 17" idag och det inte kaviterar märkbart med utrimmad motor. Förmodligen går varvet ned något men farten kan öka om den större propellern fortfarande behåller greppet vid uttrimning.

 

Jag kör med en Suzuki 90 hk med 19" 3 bladig aluminium 13,25 och når maxvarv på 6300 vid uttrimning (då börjar det att släppa ungefär vid det varvet). Det är från ca 6000- 6300 varv som de sista knopen kommer, förutsätter dock ganska platt vatten annars tappar propellern greppet när båten går lite oroligt och de sista knopen uteblir.

 

Har hissat ett hål, vilket på min båt ger + ca 38-40 mm mellan båtbottens lägsta punkt och kavitationsplattan. Når över 36 knop med i gubbe i båten. Min båt är lite lättare än din dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom över en begagnad 19" ballistic till ett bra pris som jag har planerat att använda efter uppdateringen till 100hk men prövade den nu iaf hur den fungerar med 80hk = 34knop @ 5300rpm. Denna propeller gav alltså bäst fart av dem jag har provat och också lägst förbrukning, 0,58l/nm @ 20kn och 0,85l/nm vid toppfart. Tidigare har lägsta förbrukning varit 0,63l/nm @ 20kn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upp ett hål till och plant vatten så når du säkert de ca 35 knopen som de uppmätte i Finland om det är plant vatten. Sedan är ju risken att du får "släpp" vid tvära girar i hög fart och när det är lite oroligt vatten. För högsta toppfart med 100 hk kan eventuellt en 21:a vara rätt val, men kan ge lägre acceleration vid högre belastning - men det kan du testa dig fram till om du väljer att uppgradera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upp ett hål till och plant vatten så når du säkert de ca 35 knopen som de uppmätte i Finland om det är plant vatten. Sedan är ju risken att du får "släpp" vid tvära girar i hög fart och när det är lite oroligt vatten. För högsta toppfart med 100 hk kan eventuellt en 21:a vara rätt val, men kan ge lägre acceleration vid högre belastning - men det kan du testa dig fram till om du väljer att uppgradera.

Nu beror det ju på var kavitationsplattan är i förhållande till botten på båten. Men mina erfarenheter är att när jag hissat motorer med aluminium propp. Är att jag inte kunnat trimma ut motorn lika mycket, och därigenom förlorat potentiell fart. Så fartökningen har i stort uteblivit. Normalt tror jag man behöver gå upp lite i stigning om man hissar. Men åter igen, om kav plattan sitter under botten på båten. Då kan det absolut finnas en chans till högre fart, utan att öka stigningen. Men är kavplattan redan något över botten på båten, tror jag att det är slöseri med tid att prova faktiskt. Alla kombinationer av båt/motor är unika, men det här är mina erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt RichLin! Beror givetvis hur det ser ut idag och hur kombination motor/båt reagerar - tänkte att varvet/farten i detta fall kunde ökas något under förutsättning att propellern behåller greppet vid uttrimmning :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt RichLin! Beror givetvis hur det ser ut idag och hur kombination motor/båt reagerar - tänkte att varvet/farten i detta fall kunde ökas något under förutsättning att propellern behåller greppet vid uttrimmning :)

Jag förstår hur du tänker. Och det behöver absolut inte vara fel det heller. Men det skulle vara av intresse att veta, ungefär kavitationsplattans läge i förhållande till båtens botten? Trimma/tilta motorn så att den står helt rakt jämfört med botten på båten.Ta en planka eller liknande, och sätt under kavitionsplattan när motorn är helt i linje med skrovet på båten. Dra plankan mot båten. Är den raka linjen över, eller under botten? Och i så fall hur många cm (mät det också) Det du får ut av det här, kan vara av stor betydelse för hur du ska gå vidare.

 

Och senare delen av svaret var till frågeställaren, inte dig EsoxDalbo.

Tycker dock att du du borde ha kommit på ett lite enklare namn :-) EsoxDalbo, Hur f*n tänkte du? :-)

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Körfakta 2012 har det kört Yamarin 56 SC/CC med 70hk och 36mm hissning och aluminium propeller så det bör ju gå att höja ett hål,( om jag har förstått det rätt att det är 18mm mellan hålen) men det testar jag nog först till nästa säsong. Jag ska studera var antikavitationsplattan  ligger i förhållande till bottnen när jag tar upp båten för säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

anderz86 - ungefär så gick mina tankar vid tidigare inlägg.

 

RichLin - tänk 50% fisk och 50% vatten - Vad heter fisken och vilket kan vattnet vara? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, antikavitationsplattan var 9mm under bottnen så nu till denna säsong blev snurran höjd ett hål till så att den nu är monterad näst högst upp. Även Ecu blev skickad till Lundinmarin för uppdatering till 100hk och strypningen i luftfiltret är nu borttagen. Detta resulterade i en ny toppfart på 36,5-37kn... Lite besviken då flera uppger 39kn med likadan ballistic propell å 100hk..  Slip ligger på 5% å toppvarven 5700rpm.

 

Bottnen tvättad och vaxad, var är felet? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...