Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Fremalia

Motorbyte/Renovering MD 17 C funderingar, någon

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Albin-82 MS 1980 års med motor lika gammal.     DieselDoris har lagt av, glykolvatten i oljan ( men går snällt ) vad göra ?        Renovera eller ny motor ?      Även jag är gammal, har gått in i "russinåldern", så jag vill ha ngt. jag kan lita på.                       Lutar nog åt att det blir en ny motor, allt annat runt motorn är ju också gammalt, kablar, slangar, värmaväxlare o.s.v.  Känns nog tryggare med en ny motor.   Tittar lite på Vetus M.4. 17 42 hk. och på Yanmar. Vad har ni för åsikter om dessa ell. ev. ngn. annan motor . Inte Kina motorer.                                                                                                                   Med tanke på ev. modifiering av motorbädd m.m. finns här ngn. Albin-82 ägare som genomgått denna smärtsamma/dyra process.   Vad har ni valt för motorer, problem . ? , kostnader ?     Tacksam för alla åsikter, säsongen är ju inte slut än, något måste göras om inte idag så ialla fall "imorgon"                          Föresten en fråga till, ska jag samtidigt byta ut  min tvåbladiga propeller mot en trebladig ? Blir det mera driv o snabbare action vid till ex tilläggning, fram o back .  Hadè Gött.                                                                                                                                                 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en MD17C som jag bytte till en Nanni 38 hkr. Men inte i samma båt som du...

Sålde min gamla motor till en som jobbar med att renovera sådana ( du kan få namnet ) och jag hade också många tankar kring detta. Kort sagt

- ska du ha båten kort tid framåt så är det ekonomiskt bästa att renovera, tveklöst.
( jag bortser då från "känslan" att lita helt på en ny motor... och ev inte den gamla)

- anser du att du kan ta smällen med att skriva av hälften av totala installationskostnaden med motor och byte av slangar och ledningar i samma stund du startat första gången? Byt!

Jag kollade alla motormärken när jag bytte, det var mer en slump att det blev Nanni.

( alla nya motorer är tillräckligt bra så välj bara en som passar dig helt enkelt eller gå för den bästa och billigaste offerten med fast pris om du inte vill jobba själv. Ev kan du lämna gamla motorn i inbyte? )

Den nya väger mindre än den gamla. Och om du inte går över 42hkr så kan du antagligen ha kvar propelleraxeln ( mer hkr kräver kanske byte till tjockare axel? ) Dessutom är den smalare vilket gör det enkelt att installera. Jag själv modifierade inte axelbädden utan skruvade in ett stadigt bleck i de gamla hålen och satte motorn i blecket... men en del tillverkare har giggar för att bygga om motorbädden. Fast jag sparade minst en dag på att montera en ledad koppling till axeln, då behöver man inte mäta upp så fasligt noggrant var motorfästet ska sitta, kompenserar för lite fel i inriktning ( som tar tid ). 

Du kan få ner kostnaden genom att göra en del själv. Det är inte så svårt att i vart fall plocka ur den gamla, det går med spel och kran. Sedan byter man avgasslangen, bränsleslangar ( jag monterade nya filter också ) plus helt nya och tjockare el-ledningar. Måla gärna kölsvinet under så ser det fräscht ut...

Eller så köper du hela jobbet av en firma i höst.

Jag fick offert på en veckas installationstid vilket i efterhand nog var ett bra pris faktiskt  ( 42 timmar gånger deras timpris ) men valde att göra alla förberedelser själv. Det tog ändå varvet två dagar att lyfta in den nya motorn och koppla allt för provkörning. Men jag hann måla och installera grejerna innan ... som en firma nog inte hunnit med på den tiden.

Så en ny motor är oslagbar i känsla och även oslagbar i kostnad, räkna med runt 100' sisådär efter att du sålt den gamla motorn inkl propellern och kablagehärvan. Det finns folk som vill ha renoverade MD!
( kringkostnader oräknat... propeller, axeltätning, bränslefilter, avgasslang mm... som tillkommer )

Och troligen så roterar den nya motorn åt andra hållet mot din MD17 så du byter proppen!

Själv gick jag till en fast propeller eftersom jag går mycket för motor, det funkar bättre.

Redigerad av Funkis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en MD17C som jag bytte till en Nanni 38 hkr. Men inte i samma båt som du...

Sålde min gamla motor till en som jobbar med att renovera sådana ( du kan få namnet ) och jag hade också många tankar kring detta. Kort sagt

- ska du ha båten kort tid framåt så är det ekonomiskt bästa att renovera, tveklöst.

( jag bortser då från "känslan" att lita helt på en ny motor... och ev inte den gamla)

- anser du att du kan ta smällen med att skriva av hälften av totala installationskostnaden med motor och byte av slangar och ledningar i samma stund du startat första gången? Byt!

Jag kollade alla motormärken när jag bytte, det var mer en slump att det blev Nanni.

( alla nya motorer är tillräckligt bra så välj bara en som passar dig helt enkelt eller gå för den bästa och billigaste offerten med fast pris om du inte vill jobba själv. Ev kan du lämna gamla motorn i inbyte? )

Den nya väger mindre än den gamla. Och om du inte går över 42hkr så kan du antagligen ha kvar propelleraxeln ( mer hkr kräver kanske byte till tjockare axel? ) Dessutom är den smalare vilket gör det enkelt att installera. Jag själv modifierade inte axelbädden utan skruvade in ett stadigt bleck i de gamla hålen och satte motorn i blecket... men en del tillverkare har giggar för att bygga om motorbädden. Fast jag sparade minst en dag på att montera en ledad koppling till axeln, då behöver man inte mäta upp så fasligt noggrant var motorfästet ska sitta, kompenserar för lite fel i inriktning ( som tar tid ). 

Du kan få ner kostnaden genom att göra en del själv. Det är inte så svårt att i vart fall plocka ur den gamla, det går med spel och kran. Sedan byter man avgasslangen, bränsleslangar ( jag monterade nya filter också ) plus helt nya och tjockare el-ledningar. Måla gärna kölsvinet under så ser det fräscht ut...

Eller så köper du hela jobbet av en firma i höst.

Jag fick offert på en veckas installationstid vilket i efterhand nog var ett bra pris faktiskt  ( 42 timmar gånger deras timpris ) men valde att göra alla förberedelser själv. Det tog ändå varvet två dagar att lyfta in den nya motorn och koppla allt för provkörning. Men jag hann måla och installera grejerna innan ... som en firma nog inte hunnit med på den tiden.

Så en ny motor är oslagbar i känsla och även oslagbar i kostnad, räkna med runt 100' sisådär efter att du sålt den gamla motorn inkl propellern och kablagehärvan. Det finns folk som vill ha renoverade MD!

( kringkostnader oräknat... propeller, axeltätning, bränslefilter, avgasslang mm... som tillkommer )

Och troligen så roterar den nya motorn åt andra hållet mot din MD17 så du byter proppen!

Själv gick jag till en fast propeller eftersom jag går mycket för motor, det funkar bättre.

Funkis. Tack så hemskt mkt. för ett utförligt svar. Ja även om jag är 65 år o haft några stroke så räknar jag med många båtår  även framöver, siktar till att börja med hålla på tills jag blir 90 år !!!! Sedan tar jag ett år i taget. Så jag räknar med att behålla båten. 

Är inte så duktig på att skruva o orkar nog inte heller, så det blir nog till att införskaffa offert på hela jobbet.

Det är som du skriver man har många funderingar o frågetecken finns. Du har rätat et de flesta av dem. Tack.

Bor på norra västkusten o imorgon åker jag till Öppna Varv på Orust. Kollar de motorsäljare som finns o frågar i mängd. Sedan nya funderingar o tal om offert.

Kronisk längtan efter en pryl till stämmer verkligen. Två till tre båtmässor varje år, o ändå brukar det varje gång följa med en ny grej hem.

Nästa nya pryl ( efter motorbytet ) får bli en plotter men det får vi ta en annan gång. Funderingar även här ??

Vill gärna ha kontakten med din motoruppköpare, Hur ordnar vi det. föresten är min E mail aakebo.jardin@Hotmail.com.   Än en gång stort tack för ditt svar. Hoppas vi ses på sjön ngn. gång.

Hadè G`ött

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...