Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
hell_onion

första båt... inombordare eller utombordare

Rekommendera Poster

detta ämne har säkert dragits igenom minst 200 gånger men ändå.

Har bestämt mig för att skaffa båt, men har lite ångest...

först tittade jag på typ uttern 510 ht vilket känns som en riktigt bra första båt.

Sen lyckades jag hitta Ockelbo C20 som vart kär i på en gång.

 

Är inget motor geni, men jävligt envis, kunskapstörstande och absolut inte tummen på fel ställe.

 

Tar man sig vatten över huvudet om man börjar sin båtkarriär med en inombordare eller???

 

Har pratat mycket med några jag känner om fördelar/nackdelar och allt det där... 

men det är ju mycket tyckande och alla har olika erfarenheter etc. så inget svar är detsamma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant så känns Ockelbon som en mycket mer användbar båt, du har större ruff, lite mer sjövärdigt skrov. Inombordarens för och nackdelar har du ju redan funderat över? Så det är bara att känna efter i magen vilken båt du blir mer nöjd med... och så slår du till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

detta ämne har säkert dragits igenom minst 200 gånger men ändå.

Har bestämt mig för att skaffa båt, men har lite ångest...

först tittade jag på typ uttern 510 ht vilket känns som en riktigt bra första båt.

Sen lyckades jag hitta Ockelbo C20 som vart kär i på en gång.

 

Är inget motor geni, men jävligt envis, kunskapstörstande och absolut inte tummen på fel ställe.

 

Tar man sig vatten över huvudet om man börjar sin båtkarriär med en inombordare eller???

 

Har pratat mycket med några jag känner om fördelar/nackdelar och allt det där... 

men det är ju mycket tyckande och alla har olika erfarenheter etc. så inget svar är detsamma.

 

Varför inte en modern 4-takts utombordare monterad på en PROBOX?

 

Då får du tillgång till hela utrymmet som en B30 med drev tar i anspråk inne i båten.

Ett mycket lättare motorpaket som ger lägre driftskostnader.

 

Vill du veta mer....kontakta mig på kent-westin@telia.com

 

/KentW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som sagt... magen säger c20...

det enda som är tveksamheten är inombordaren och arbetsbördan...

 

förutom servicedelen och konserveringen är det mycket mer delar att byta på en inombordare än en utombordare? mycket dyrare eller??

 

 

c20 känns som man kan lika gärna ta lite dagsturer och dessutom sova i om man vill.

medans Uttern är mer en dagsturs båt och

sen får man sova i  den när man har soppatorsk =)

så en c20 kanske man kan växa in i och utveckla sjölivet på sikt eller har jag fel???

 

fan va filosofiskt det vart i sista meningen.... = )

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns många för o nackdelar med bägge men en B30 är en äldre maskin som behöver en del kärlek för att funka bra den drar mer soppa än utombordaren och har flera delar som kan strula. Kolla så att förgasaren är renoverad, bränsle anslutningarna, att motorrummet har bra ventilation samt limpor och knän. En fördel med innombordaren som bla jag uppskattar är annars att du har en "ren" akterspegel dvs mera plats och möjlighet till stor badbrygga  som lämpar sig bättre för sol o bad o vattenleksaker. En utombordare är mkt lättare att haka av och byta till nått nyare den dagen den havererar vilket även gör den mkt mer stöldbegärlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röstar på C20, men försök hitta en med annan motor än B30/ 6 cyl. C20 är en väldigt fin båt enligt mig. B30 motorn har rykte om sig att vara törstig, dock är jag osäker på om den skulle vara så mycket törstigare än en gammal 2-takt utombordare. Ju nyare motor desto bättre, allt efter budget förstås. Se till att hitta en som är färskvattenkyld, då är den inte söderrostad invändigt.

Att serva och laga en sån gammal spis tror jag de flesta klarar av och har du tummen nånstans i rätt region borde du klara av det. Med äldre motorer kan det vara klurigt med reservdelar, men det finns mycket eftermarknadsdelar och begagnat till dessa äldre penta och mercruiser spisar.

 

Det händer fö. dessutom rätt ofta att 20-25 åriga utombordare skrunkar ihop också, så jag tippar att det är lika stora kostnader och arbete med en gammal utombordare.

 

/Larban

Redigerad av larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

detta ämne har säkert dragits igenom minst 200 gånger men ändå.

Har bestämt mig för att skaffa båt, men har lite ångest...

först tittade jag på typ uttern 510 ht vilket känns som en riktigt bra första båt.

Sen lyckades jag hitta Ockelbo C20 som vart kär i på en gång.

 

Är inget motor geni, men jävligt envis, kunskapstörstande och absolut inte tummen på fel ställe.

 

Tar man sig vatten över huvudet om man börjar sin båtkarriär med en inombordare eller???

 

Har pratat mycket med några jag känner om fördelar/nackdelar och allt det där... 

men det är ju mycket tyckande och alla har olika erfarenheter etc. så inget svar är detsamma.

Hej grattis för din kärlek till Ockelbo det är en underbar  båt som är stadig i sjön,och väldigt lättdriven. Oroa dig inte för inombordare det finns mycket kunskap här i detta forum om du har funderingar. Jag har jämt åkt utombordare så va själv lite orolig för min första inombordare. Men det har gått kanon inga märkvärdigheter. Med en inombordare får du en stadigare gång och större utrymmen i båten, och du får motorn kvar ingen som stjäl den. Finns för och nackdelar med båda motorvalen, men för min egen del kommer jag fortsättningsvis hålla mig till inombordare. Så till B30 kolla noga att motorn ej går varm vid höga varvtal, kolla även att termostaten sitter i termostathuset, B30 vill gärna gå varm på de bakre cylindrarna och då kan toppackningen gå. Den drar en del bränsle men du har en gudomlig gång i motorn. Lycka till med ditt val vad det än månde bliva, men att ha inombordare är inte mycket besvärligare än utombordare. Hör gärna av dig här så vi får veta vad du valde. Kan tillägga att båten i sig är lika med rejäl kvalitet bra byggd bra sjöegenskaper och hyfsade bo ytor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste erkänna att det lutar åt en c20, men verkar svårt att hitta annat än b20 eller b30 i dem. När det blir båtköp så tar jag med min kusin som har en likadan som expert... så den blir väl granskad... men han gillade inte heller b20/30 riktigt men som sagt verkar det vara dem vanligaste alternativen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan synpunkt är stöldrisken. Har under två år hängt på tre motorer på min föprra båt.

Den första motorn försvann vid vinteruppläggning i ett sommarstugeområde. Den andra när båten var i sjön och hittades motorlös på en ö mittöver fjärden.
I alla fallen verkar det använts smidiga portabla svetsagreggat. Svetsar av bultskallarna (motorlåset hängde patetiskt och ensamt kvar på insidan), klass 3 säkerhetskedjan och alla kablarna till fartreglaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C20 med en vp170 och 280 drev är bättre än b30 eller?

170 ian är en marinkonverterad B30, du ska absolut ha minst 170 ian en b20 är alldeles för vek för den båten, åkt med en Ockelbo dc21a och en B20 det var ingen höjdare. Bäst vore om du hittade en uppdaterad c20 med v6 eller v8. Har sett några med 171 16v men de finns de inga delar till, däremot 151 finns det gott om delar till, är som att gå på ica det mesta finns till den, till rimliga priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

C20 med en vp170 och 280 drev är bättre än b30 eller?

170 ian är en marinkonverterad B30, du ska absolut ha minst 170 ian en b20 är alldeles för vek för den båten, åkt med en Ockelbo dc21a och en B20 det var ingen höjdare. Bäst vore om du hittade en uppdaterad c20 med v6 eller v8. Har sett några med 171 16v men de finns de inga delar till, däremot 151 finns det gott om delar till, är som att gå på ica det mesta finns till den, till rimliga priser.

Men det verkar vara väldigt svåra att få tag på. Ska hålla utkik...

 

B30 verkar ju ha ruskigt dyra delar också.

 

Ska försöka lugna mig lite och se vad hösten har att erbjuda. Kanske dyker upp fler när folk börjar plocka upp båtarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

C20 med en vp170 och 280 drev är bättre än b30 eller?

170 ian är en marinkonverterad B30, du ska absolut ha minst 170 ian en b20 är alldeles för vek för den båten, åkt med en Ockelbo dc21a och en B20 det var ingen höjdare. Bäst vore om du hittade en uppdaterad c20 med v6 eller v8. Har sett några med 171 16v men de finns de inga delar till, däremot 151 finns det gott om delar till, är som att gå på ica det mesta finns till den, till rimliga priser.

Men det verkar vara väldigt svåra att få tag på. Ska hålla utkik...

 

B30 verkar ju ha ruskigt dyra delar också.

 

Ska försöka lugna mig lite och se vad hösten har att erbjuda. Kanske dyker upp fler när folk börjar plocka upp båtarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vp 170 är B30...

 

Det största problemet är att de börjar bli gamla och ibland svåra att hitta delar till.

En nyrenoverad B30 är en bra motor, men de tenderar att vara rätt slitna efter alla år och bla limpor är DYRT.

 

Mitt råd är att antingen satsa på en nyrenoverad och ha marginal för lite extra mek eller leta efter en med nyare motor.

 

Motorerna som bygger på B21/23 är "modernare" och en sådan med insprutning från bil och elektronisk tändning kan man köra länge utan att öppna luckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtköp verkar svårare än var det var att fånga frugan en gång i tiden...

 

Hittade en c20 med VP 205 -91 205hk 290 DP det är väl ingen b30?

 

Tyckte den såg fräsch ut o hyfsat nytt kapell, ekolod, plotter och schyssta dynor. Den enda nackdelen jag såg på bilderna var att det verkade vara typ sofftyg på dynorna kändes inte så praktiskt... men mkt fräsch annars för 55000.

Borde gå och pressa lite på priset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är precis nåt sånt du ska ha pentas lilla v6a finns uppsjö av delar billigt samt det bästa drev som någonsin tillverkats helt rätt köp om allt är fräscht :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den skulle jag satsat på om jag letade c20. Ta den! Mycket hellre än raka sexan.

Såg nångång en som konverterat till diesel -31 moror, vilket är helt perfekt för båten. Men att hitta en sån är förmodligen omöjligt och dyrare.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta den och köp nya dynor om du inte gillar dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...