annerborn 16 Postad 22 Augusti , 2014 Hej! Efter att ha läst på en hel del om plastreparationer så är det fortfarande ett par bitar jag inte fått klart för mig. Som jag förstått det hela så...: a.) ...blir en lagning med polyester och flera lager glasfiber starkast om man kan lägga alla lagren "vått i vått", dvs att man lägger efterföljande lager innan föregående härdat. Detta skulle innebära att man bör bygga upp en lagning i ett enda svep och sedan låta det härda. ...MEN... b.) om man bygger för mycket med en gång så kommer polyestern under härdningen utveckla så mycket värme att den "kokas" och i slutändan blir väldigt spröd. Detta talar för att man skall bygga upp lagningar i omgångar. Det här ger ju upphov till ett antal frågor som jag inte hittat några svar på: 1. Finns det några tumregler för hur mycket glasfiber och polyester man kan applicera med en gång utan att polyestern "kokar"? 2. Hur länge måste man vänta innan man lägger på nästa omgång med glasfiber och polyester? Borde det inte vara bäst att lägga det så fort föregående omgång svalnat, men innan det genomhärdat (för att säkerställa att lagren binder i varandra utan att polyestern kokar)? Vad innebår detta i timmar? Hur länge bör man minst vänta och hur länge bör man inte vänta längre än? 3. Vad måste jag göra med ytan på föregående omgång innan jag lägger på nästa omgång. Jag har läst att man skall först rugga upp ytan med sandpapper och sedan tvätta den med aceton. Stämmer detta? Skall man alltid göra dessa steg eller skall man bara göra uppruggningen av ytan ifall föregående omgång hunnit genomhärda innan man lägger nästa omgång? mvh, Nicke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 22 Augusti , 2014 Hej! Jag håller på att plasta en hel båt just nu och jag lägger lager på lager vått i vått. ska du vänta tills ytan har härdat innan du lägger på nästa lager måste du slipa ner ytan så den blir grov så plast och glasfiber fäster. Glasfiberlagren får någon kemisk reaktion ihop med plasten och liksom smälter ihop till en tjock väv, det går inte att dela på två lager glasfiber när du väl fått den genomvåt av plast. Har plastat nu i sommar utomhus, och inte har det kokat inte, det enda som är att det härdar snabbare om det är varmt ute och att man får gå ifrån den där 2%principen med härdaren. det viktigaste är att inte snåla med plasten, det ska inte få vara en tillstymmelse till vita nyanser i ytan när du har lagt färdigt dina lager samt att rolla efter med stålroller så du får ur luften ur plasten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser