Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Gäst Zoran

Luftgummihjul eller hårda bärhjul till Båtvagn?

Rekommendera Poster

Gäst Zoran

Skulle vara intressant att höra vad ni har för erfarenheter och åsikter om bärhjulen på båtvagn. Vad är bäst, mjuka luftfyllda bärhjul eller massiva hårdare bärhjul för båten? Tex har Fogelsta och Brenderup hårdare massiva ärhjul, medans tex Bålsta har mjuka luftfyllda hjul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Zoran! Båda sorterna har sina för och nackdelar. De hårda har nackdelen att de inte tar upp stötar lika bra som luftgummihjul och är alltså inte lika skyddande för båten på framför allt dåliga bilvägar. Fördelen är att du slipper fylla på luft, risken för punktering och att de halkar av. Fördelen med luftgummihjul är att de skyddar båten betydligt bättre och det blir en mjukare körning. Nackdelen är att du måste ha rätt lufttryck (annars kan de halka av fälgen) och de är känsliga för punktering om du har trailern utan båt i direkt solljus. Själv ska jag köpa en ny trailer nu i vår och kommer att utan tvekan köpa en med luftgummihjul. Dessa krävervisserligen mer koll (på lufttrycket) och kräver på så sätt lite mer från ägearen, men körkomforten och skyddet för båten överväger tycker jag. Skulle något hjul behöva bytas gör man det för ca. 125 kr/hjul och man byter på 5 minuter. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ska båten stå på vagnen under längre tid skulle jag välja hårda hjul. har haft en bålsta vagn med mjuka hjul och dessa får regebundet punktering när båten stått stilla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu kört trailerbåt ett antal år med både CO-släpet och TK-trailer. Båda har luftgummihjul så jag är nog benägen att hålla med Roddarn i de flesta avseenden, d v s de kräver lite underhåll men är skonsamma mot båten och vid lite dåliga vägar ger de en relativt mjuk körning. Visst, de tappar lite luft när trailern står men so what, de' bar å pump :roll: Lars B :-nojd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu köpt en annan båt till vår båtvagn och på den funkar det inte så bra med de hårda dubbla sidorullarna. Den kilas fast längs ett veck så man får lyfta båten för att vinscha sista biten. Var kan man köpa ett komplett luftgummhjulsset? Söker man får man bara upp nya komplett båtvagnar och det har vi en redan:)

Mvh Oskar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa tycker jag är skumgummifyllda hjul. Funkar på vagnen på samma sätt som luftfyllda men behöver aldrig pumpas. Clas Ohlson har flera olika sorters hjul, såväl skumgummifyllda som luftfyllda och gjutna till bra priser.

Och jag jobbar inte på Classe Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo givetvis hjul finns ju överallt men vill ju också kunna montera dem i något och då är det nog lika bra att prata med någon återförsäljare så man får ett bra pris på kompletta hjul med fästen och bultar, tänkte mer om juhla, classe eller någon sådan firma hade något komplett men verkar verkligen inte så

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...