Autter 0 Postad 21 Augusti , 2014 Hej jag har en thermo 1000 fotogenvärmare som överhettningsskyddet löser ut på efter ca 15 minuters gång. Vad kan tänkas vara fel? Jag är nybörjare på det här med båtar och värmare så jag är tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CustomSam 3 Postad 23 Augusti , 2014 Kan mycket väl vara att själva komponenten är sönder, dvs sensorn. bytte själv ut den för något år sedan, sedan funkade värmaren ok. Då var symptomen att eftervärmen inte styrdes rätt, värmaren stängde av direkt när den slogs av. Det är viktigt att fläkten går till dess värmaren kallnat. Ett annat problem som dessutom borde märkas på annat sätt, diverse konstiga ljud etc är om du har gammal fotogen. Då kan värmaren få tändningsproblem som gör att det vid varje startförsök samlas en del fotogen som när värmaren väl tänder brinner ganska rejält och därmed orsakar överhettning. Finns säkert fler varianter... Det ska i stort sett vara ny fotogen varje år. Jag ska prova att ta in dunken över vintern, borde göra gott. Någon som har koll på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 23 Augusti , 2014 (redigerade) Om överhettningsskyddet löser ut är det troligast att luftflödet genom värmaren är för litet. Detta kan bero på dåligt varvtal på fläkten eller mycket smuts/damm på inlopp/utlopp och eller på fläktvingarna. Redigerad 23 Augusti , 2014 av excel319 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Autter 0 Postad 23 Augusti , 2014 Fläkten går hela tiden överhettningsskyddet slår bara av matningen av fotogen Vart tar en sån här värmare luft ifrån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CustomSam 3 Postad 28 Augusti , 2014 Om det är en likadan skorsten på 1000 som på 1700-modellen tas förbränningsluften från skorstenen via det yttre röret, avgaserna går i mitten. Luften som blåses runt i båten tas däremot från värmarens omgivning, det är några "refflor" i sidan på värmaren där luften sugs in och blåses ut via slangen. det är den luften som Excel menar, den kyler ner värmaren med cirkulationen. Det är enkelt att ta isär värmaren, dock om den brinner bra vilket det verkar som ska du Inte ta isär förbränningsdelarna, då blir det tvunget att byta ut veksatsen , då denna inte tål att tas isär. (min erfarenhet) När du ändå har isär och dammsuger och grejar, droppa några droppar olja på lagren, sitter i gummibussningar. Ta gärna en dutt vaselin på pumpens rotor som ligger an mot pumpen. Då får du ett helt annat tryck i fläkten ska du se,och därmed får du ner temperaturen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Augusti , 2014 Överhettningsskyddet är inte samma som efterkylningstermostaten. Har överhettningsskyddet löst ut så brukar man få återställa det. Det som låter mest troligt är att fläkten är full med damm eller att lagren är dåliga. Men det kan vara så att pumpen ger för mycket, osäker på om det finns någon ställskruv på den pumpen. Möjligen skulle det kunna vara stop i returen, kolla om det droppar ur den vid drift. Thermo 1000 tar inte sin förbränningsluft via skorstenen utan från kabinen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CustomSam 3 Postad 29 Augusti , 2014 (redigerade) Överhettningsskyddet är inte samma som efterkylningstermostaten. Har överhettningsskyddet löst ut så brukar man få återställa det. Det som låter mest troligt är att fläkten är full med damm eller att lagren är dåliga. Men det kan vara så att pumpen ger för mycket, osäker på om det finns någon ställskruv på den pumpen. Möjligen skulle det kunna vara stop i returen, kolla om det droppar ur den vid drift. Thermo 1000 tar inte sin förbränningsluft via skorstenen utan från kabinen. Överhettningsskyddet: Ja, självklart, så är det ju. Dumt av mig, det var efterkylningstermostaten jag bytte.Får ursäkta mig med tillfälligt(?) hjärnsläpp. Redigerad 29 Augusti , 2014 av CustomSam 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Autter 0 Postad 30 Augusti , 2014 Jag tror att pumpen har skurit nu också och fläkt axeln var skev så det blir nog att snöra bort skiten Vet nån ungefär vad man får betala för en ny? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser