Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Gäst BonusVita

Vilka ingredienser behövs?

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita

När jag i mitt projekt skall börja plasta ny inredning, vad för typ av ingredienser behöver jag? Förutom ett välventilerat rumstempererat utrymme iklädd heltäckande overall med ögon/ansiktsskydd och gasmask!

Och i vilken butik är det lämpligast att man köper detta matrial Jag utgår från Göteborg, så lämpligt vore om det finns här i närheten eller om det går att köpa på nätet.

Finns det färdiga koncept som man bara kan plasta fast i skrovet eller måste man bygga upp allting från grunden?

Exempel på vad som skall plastas:

En ny ankarbox i fören. Det finns ingen där idag, så ett hål måste sågas upp, där locket blir det jag sågade upp. Det locket måste bearbetas. Sedan så måste lådan bearbetas både inifrån och utifrån.

Lådan skall bli ungefär 30 cm djup och vara så rektangulär det bara går. Det innebär att det kommer finnas dolda luftutrymmen som på sätt och vis skapar lyft/flytkraft!

Finns det någon bra bruksanvisning som man kan köpa eller ladda ner?

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag i mitt projekt skall börja plasta ny inredning, vad för typ av ingredienser behöver jag? Förutom ett välventilerat rumstempererat utrymme iklädd heltäckande overall med ögon/ansiktsskydd och gasmask!

Och i vilken butik är det lämpligast att man köper detta matrial Jag utgår från Göteborg, så lämpligt vore om det finns här i närheten eller om det går att köpa på nätet.

Finns det färdiga koncept som man bara kan plasta fast i skrovet eller måste man bygga upp allting från grunden?

En ny ankarbox i fören. Det finns ingen där idag, så ett hål måste sågas upp, där locket blir det jag sågade upp. Det locket måste bearbetas. Sedan så måste lådan bearbetas både inifrån och utifrån.

Lådan skall bli ungefär 30 cm djup och vara så rektangulär det bara går. Det innebär att det kommer finnas dolda luftutrymmen som på sätt och vis skapar lyft/flytkraft!

Du behöver roller, polyester, härdare, handskar (dubbla engångs går bra). Gärna en doseringsspruta för härdaren (finns på apotek). 

Rollern går att köpa på biltema. 

Skyddsmask kan du beställa från Tyskland: http://byggochverktyg.se/3M-4255-respirator-FFA2P3-RD/B004OYQ4LC

Polyester kan du köpa på Bauhaus av rätt god kvalitet (fast de tar bra betalt för den). De har kanske glasfiber också. 

Engångshandskar går att köpa på apotek. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver roller, polyester, härdare, handskar (dubbla engångs går bra). Gärna en doseringsspruta för härdaren (finns på apotek). 

Rollern går att köpa på biltema. 

Skyddsmask kan du beställa från Tyskland: http://byggochverktyg.se/3M-4255-respirator-FFA2P3-RD/B004OYQ4LC

Polyester kan du köpa på Bauhaus av rätt god kvalitet (fast de tar bra betalt för den). De har kanske glasfiber också. 

Engångshandskar går att köpa på apotek. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har köpt på Jaraplast ut mot Tuve. Där finns plast, härdare och glasfiber. Rollrar och sånt finns på biltema. Jag har köpt engångshandskar på Beijer som är avsedda för industri, dvs dom är vätskebeständiga för syror och annat. vanlig målarroller med lite längre hår och stålroller. skyddsutrustning brukar bli en långärmad skjorta och ett par gamla arbetsbyxor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Står du inomhus tycker jag du ska se om du kan skaffa / hyra någonting som suger ut luft.

Sedan skriver du 30cm?

Verkar väldigt grunt för en box där du på några års sikt kanske vill ha ankarkätting m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Sedan skriver du 30cm?

Verkar väldigt grunt för en box där du på några års sikt kanske vill ha ankarkätting m.m.

Det är inte färdigplanerat ännu, och jag insåg att jag nog skall göra en annan lösning.

Bara sätta en vägg på insidan mot fören och skapa en upp på nervänd pyramid. Och då kommer den bli djupare, men mer om det tar jag på annan plats...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar köra med epoxy när jag plastar invändigt nu för tiden. Det luktar inte så starkt och gott som polyester.

Finns naturligtvis andra risker och problem, men styrenförgiftning är inte heller speciellt trevligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...