Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Stangen

Upprop - vad använder du

Rekommendera Poster


Visst, jag förstår hur ni menar, men tycker det är lite orättvist mot oss tekniknördar. smiley-wink.gif\

 

Man kan kanske säga att navigering består av två delar:

 

1) Att skaffa information utifrån. Kan göras med ögon, öron, näsa, radar, kompass, ekolod, gyro, radarpejl, GPS, etc.

 

2) Att bearbeta den informationen för att utröna fartygets position, bestämma ny kurs osv. Kan göras på klassiskt vis med sjökort, passare, transportör osv, eller med hjälp av dator.

 

Min poäng är att om någon litar blint på sin gps-position har detta egentligen ingenting med datornavigering att göra. Datornavigering är användbart oavsett vilken metod man använder för att bestämma sin position. Naturligtvis bör man helst använda flera metoder parallellt för att undvika misstag.

 

Sedan blir det ju tyvärr i praktiken ofta så att datornavigering frestar navigatören att lita alltför mycket på gps-pos efterson det är så enkelt, den plottas ju automatiskt i datorns sjökortsbild.

 

Hursomhelst, en seriös navigatör bör använda alla till buds stående medel för att samla information, och dessutom använda bästa möjliga verktyg för positionsbestämning, ruttplanering osv. Rätt använd kan datorn vara mycket användbar, den kan sköta vissa saker automatiskt så att navigatören kan koncentrera sig på det som är väsentligt
Vill också passa på att tipsa om ett nytt svenskt sjökortsprogram, Tridentnav Systems. Gratis demoversion finns att ladda ner:

http://www.tridentnav.se


Mvh
Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Syftet med mitt inlägg var inte att störa/reta er som vill räkna upp alla instrument, menar datorer och GPS osv, som ni använder och vill naturligtvis gärna berätta om.
 
Min avsikt är inte heller att förringa dess/deras värde som navigationsmedel eller precision.
 
Men jag UNDRAR varför är man ute på sjön,segel eller motor kvittar, om man sedan sitter och glor på skärmen och missar upplevelsen av det som finns utanför. Jag som seglar med papperskort tittar ändå väldigt sällan i dem. Tittar på det som är utanför båten och runtikring mig. Det är ju därför man vill ut på sjön eller hur?


 
Det går otroligt många historier om folk, fråga försäkringsbolagen, som kört på grund för de har lagt in den exakta positionen av ett grund som Waypoint. Rätt åt dem! Sorgliga är att jag får vara med och betala indirekt. Vad gör de på sjön? Missar hela poängen. Därav mitt inlägg.
 
Samla era pryla, jag skulle också ha några om jag hade råd  och om jag behövde dem. Nu är ingetdera fallet, jag behöver dem inte och då gör det inget att det kostar. Men för bövelen, ägna er åt naturen som ni åkte ut för att uppleva och stirra inte och förlita er inte på den där skärmen.Det ligger en oerhörd tjusning i att se hur öarna glider förbi och naturen växlar och att man genom en kort blick i kortet kan bekräfta att man är där man tror sig vara. Det kan inte datoriserade instrument ersätta. Medan jag ev zommar in grundet så har jag missat fågeln som lyfte eller glittret i den där vågen som slog mot stranden på hörnet av ön som jag inte ser på skärmen för där var det fel skala just nu, osv..
Upplev det riktiga- verkliga! 
 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

PS
Glömde säga att jag har nästan hela världen på sjökort, vektorriserad kort, i min dator och kan se min egen brygga åsså.
Men jag har inte datorn med ombord....smiley-laughing.gif\ 
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga alls, papperskorten ligger också framme när man kör. Litar inte på elektronik. Eller inte så mycket att jag riskerar båt och mig själv.

 

Möjligen att man med vanliga sjökort kan missta sig exakt vilken ö eller holme man håller på att runda just för tillfället. Allihopa är ju lite bergiga med några tallar på. Jag har missat ibland.

 

Med GPS får man dessutom en logg precis var man kört så man kan titta på under trista vinterkvällar.

 

/A

Använder billigast möjliga system; DLS med en GPS-puck på en dator jag ärvt från jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman, du har absolut en poäng. Tydligen är det många som beter sig som idioter bara för att de har en gps kopplad till en plotter/dator.

 

Men jag vidhåller att datorn, om man använder den på ett vettigt sätt, kan vara ett mycket bra hjälpmedel. Till exempel kan jag med datorns hjälp göra vissa saker snabbare, så att jag får mer tid över till att njuta av naturen!

 

Sen får man nog acceptera att alla som är ute i skärgården är inte där för att njuta av naturen; vissa är faktiskt ute för att testa sina nya prylar! :-)

Förresten, när det gäller försäkringsbolagen, borde de inte i princip kunna anpassa premien beroende på försäkringstagarens nav-kunnighet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Anders_st
Du nämner en poäng där som jag köper. Att på vintern titta på loggen och se var man seglat. Kul. Fast jag gör det i den mån jag gör det på vanliga kortet. Inte exakt och just däri ligger tjusningen för man får nya frågor och tankar.  
 
Svenne_07
Hur skall försäkringsbolagen testa många års erfarenhet av navigering och båtvana och sjövana? De kollar idag om man har gått en kurs på ABF typ, det är allt. Men det säger egentligen nästan ingenting och alla har väl gått nån kurs i alla fall på papperet? för att sänka premien?
 
Den stora kostnaden är det som är egendomsskada på dyra båtar och det är sällan orsakade av felnavigering. Möjligen klantighet och låtgåmentalitet och vanvård och okunskap. Folk med sådana båtar bryr sig sällan. Själv har jag bara ansvarförsäkring mot tredje part, får ändå inte ut något för min gamla Fin-Gal. Egen omtanke är bästa skydd.
 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Garmin 12

Smidig, har det som behövs.

- man måste följa med på papperssjökortet om man är i nya vikar/vatten.

 

Jag skulle nog vilja ha en Garmin 172C.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla data nissar,jag navigerar med en Lowrance globalmap 7200c och en Garmin 120 till autopiloten. en compaq Evo N610c med gps-puck tv-kort dvd och internet.

post-5456-1394235180,7946_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej westgard!
Okej, laptop med gps-puck, men vilket/vilka program använder du? 
/ Sven 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Använder en Garmin GPS 72 kopplad till en gammal Toshiba Satellite Pro med Det Levande Sjökortet. Matar PC:n från ett 75 Ah marinbatteri via en DC/AC konverter. Använder PC:n mest som loggbok och för att kontrollera positionen om det behöv. Navigerar huvudsakligen med vanligt sjökort och bestick.

 

Nackdelarna är många sladdar, problem med batterikapacitet och att skärmen sitter i ruffen och inte i sittbrunnen. Det är också rätt mycket prylar att släpa fram och tillbaka till båten mellan turerna.

 

Fördelen jämfört med en handhållen navigator, typ Garmin GPS 76 är en större skärm.

 

Eftersom jag seglar en mindre båt med utombordsmotor är också batteriladdningen ett problem. PC:n drar cirka 2,5 A inkl. konwertern. 

 

Det levande Sjökortet är väl OK, men har en del ytterligare att önska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjökort, kompass, transpotör och passare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Använder samma system som Kalman idag (Ögon, öron, och papperskort)

 

Men nu har jag skaffat en gammal laptop och laddat ner gratisprogrammet Seaclear.

Precis som många här ovan, så kommer jag inte att navigera med PC:n, men det verkar vettigt att kunna slänga en blick på den för att se att jag är på rätt position Dessutom rätt bra att kunna lägga in rutter till tänkta mål hemma vid köksbordet.

 

Mvh

Labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste koppla ihop den med en dator. Den måste ha VGA-utgång eller liknande annars, 60cx har USB och serieport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har använt Garmin GPS 72 tillsammans med en standard laptop med Det levande sjökortet, men det var väl mest på kul och inte direkt för navigering. 72:an visar inte sjökort själv.
 
Positivt:

Det var lättare att säkrare lägga in waypoints på GPS:en.

Stor skärm gav god överblick jämfört med de flesta plottrar på marknaden då.

 

Negativt:

Drog ström. I realiteten använde vi datorn för att planera rutter och lägga in dem i GPS:en, själva seglingen gjordes sedan med endast GPS. Sedan tankade vi ut färdvägen och studerade hur vi egentligen hade gått med datorn i efterhand, det var ändå intressant och lärorikt att se vilken KöG man faktiskt hade gjort i samband med kryssning mm.
 
Idag använder jag av en slump fortfarande en annan GPS 72, men använder den utan dator, som logg, reserv/kontrollkompass och för att hålla reda på latituder och longituder som jag inte ska passera om det börjar bli lite trångt eller stökigt att hålla reda på under kryssning. Inga rutter eller waypoints. Jag har inget elsystem alls idag, och har inte planerat att skaffa något som skulle mäkta med att driva en PC någon längre tid som det ser ut idag.
 
Idealet är väl någon vattenskyddad strömsnål dator med pekskärm och solid-state disk, ungefär dubbelt så stor som de vanliga handdatorerna är i grunden. Om den sedan har en integrerad GPS-mottagare eller en separat puck/enhet spelar mindre roll. Om separat enhet blue-tooth eller liknande överföring emellan, jag vill att enheten som skärmen sitter på ska vara löstagbar för att kunna passas runt till de som sitter i sittbrunnen så att vem som helst kan arbeta med navigationen. Jag vill att datorn ska vara tillräckligt generisk för att även kunna användas åtminstone till normal webb- och e-postläsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tsunamis 99 i laptopen.

Garmin 172C

Och en magellan bärbar som går att köra R6 batterier i.

 

Tsunamis är enligt mig väldigt krångligt.

Laptopen kör jag DVD och TV:n på också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan sist har jag uppdaterat min lösning. Nu har jag annat, hårt skal vilket är ett lyft. Det är en Otterbox som rymmer PDA och extra batteri.

 

Se närbild på skärmen i action. Örnkoll på position.

Och i kombination med vanliga sjökort som ger översiktsbild är det kanon.

 

Nu i år har OziExplorer kommit med rejäl uppdatering av programvaran för PDA. Det verkar riktigt lovande.

post-647-1394235408,3121_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild till. Blänket på skärmen är överdrivet på fotot. Nog kan det blänka emellanåt, men det är aldrig ngt problem. Lite knivigare att se vid mulet faktiskt.

Och så är det dåligt med nattvyn.

 

Senast ändrad av Stangen | 02 april 2008 | 07:41

post-647-1394235408,3716_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjökort, kompass, transpotör och passare Och SeaClear en laptop som jag testar i sommar men jag ser ju att det finns en uppsjö av program så vi får se vad det blir i framtiden

Men kan man lita på något som går på batteri??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...