Jaspe 1 Postad 21 Augusti , 2014 Undrar hur ni brukar frostskydda era färskvattensystem. Den förra ägaren tipsade om T-sprit men även om man sköljer tanken flera gånger innan sjösättning så smakar vattnet illa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 21 Augusti , 2014 Enklast är väl att tömma? Jag ska i år testa att blåsa med tryckluft för att få ut vatten i pumpar och kopplingarna. Kom ihåg att själva tankarna ( inklusive ev vv-beredare ) inte är det som är känsligt. Fryst vatten expanderar ca 10% i volym men även om du har lite vatten kvar i en tank kan det aldrig ställa till problem. Problem är istället där du har en begränsning, som i en pump? Enligt min mening funkar det inte att försöka köra med frostskydd, typ T-sprit, eftersom du inte kan distribuera det så att du är säker på att t.ex. en pump är skyddad. Sedan vet jag inte om packningar osv gillar T-sprit. Använd för sjutton inte glykol ( mycket giftigt! ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 21 Augusti , 2014 (redigerade) Använd för guds skull inte T-sprit eller liknande i färskvattensystemet. Du får aldrig bort smaken då den biter sig fast i platsledningar och kopplingar. jag gör så här inför vintern.... Tömmer fv-tanken genom att köra pumpen till s det är "tomt". Tömmer vv-beredaren via avtappning. Lite vatten kvar i dessa är inget problem ut frosthänseende. (För mycket vatten kvar kan iofs leda till bakterietillväxt) Sedan lossar jag slanganslutningen på pumpens trycksida, ansluter en vanlig fotpump till madrasser. Öpnnar sedan kranarna i systemet en efter en och trycker ut kvarvarande vatten i ledningarna. Avslutar med ett antal pumpningar med alla kranar öppna. Låter dessa sedan vara öpnna under vintern. Sedan sitter min tryckvattenpump lättåtkomligt så jag skruvar loss den och tar in den i värme. Redigerad 21 Augusti , 2014 av Figo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser