skrotnisse 0 Postad 20 Augusti , 2014 Hejsan! Ny här påforumet och hoppas på hjälp med ett motorproblem. Blir en lång beskrivning, hopas någon orkar läsa och har goda råd att komma med. Jag försöker få ordning på en gammal Johnson 20hk åt en kompis. Motorn är en sen 70:talare med modellbeteckningen 20BAL77S. Har kommit fram till att den nog är tillverkad i Belgien och dyker därför inte upp på de vanliga sidorna för identifiering av amerikanska motorer.Kompisen hittade motorn på blocket och den provstartades i tunna hos säljaren, startade och gick fint. När han kom hem och hängde den på båten så ville den inte gå på fullvarv. Den hackade och bluddrade och gav kanske halv effekt, för att efter 200m stanna och vägra starta. Under startförsöken gav dessutom startmekanismen upp, dvs gick inte i ingrepp på svänghjulet.Plötsligt hängde den då i mitt garage :-) Jag började med att byta en utsliten ”plastbit” till startsnöret och lyckades sedan få den att tända till vid startförsök. Efter idog felsökning(soppatillförsel, gnista, andra tändstift) och många baktändningar upptäckte jag att krysskilen till svänghjulet var kass, dvs svänghjulet flyttade sig på veven varje gång man drog i snöret. Glad i hågen monterade jag en ny kil och nu startade den och gick snällt i tunnan.Kompisen hängde motorn på båten och stack till närmaste sjö för fiskafänge. Gissa vad…..motorn gick som skit med belastning och gaspådrag. Den ville helt enkelt inte varva upp och rök som en ångbåt.Tillbaka till mitt garage. Gick fortfarande fint obelastad i tunnan. Renoverade förgasaren eftersom jag hittat någon dålig packning vid första felsökningen. Bytte alla packningar, bytte flottör och nålventil, justerade flottörläge, riktade nålen till ställbara tomgångsmunstycket.Hittade inga mer fel. Bestämde mig för att provköra den själv på båt. Beväpnad med verktyg och extra tändstift gav jag mig ut på sjön. Motorn gick jättefint upp till 1/3 gaspådrag, inga problem på tomgång, tål belastning när man slår i växeln. Men över halv gas börjar den bluddra och spotta.Provade att pumpa på ”blåsan” för att utesluta dålig bränslepump, ingen skillnad.Lyckades lura upp den i fullvarv med lite lirkande med gasen, men gick inte helt rent.Plockade då av kåpan och gasade manuellt direkt på förgasaren. Minsann, då gick den som den ska. Det funkar ju så att man med gasreglaget vrider ”tändplattan”, och på tändplattan sitter en liten ”kam” som i sin tur påverkar spjället i förgasaren. Det jag då kommit fram till är att tändning och förgasare inte är i synk.Om jag vrider gasreglaget till ungefär hälften, och sedan gasar direkt på förgasaren så går den som ett skott. Frågan är nu. Hur får jag rätt på synkroniseringen?Förhållandet mellan vridning av gasreglaget från tomgång till fullgas, och vridningen av ”tändplattan” verkar inte gå att ändra. Det är som att jag vill ha vridit tändplattan mindre del av varvet, när spjället är fullt öppet. För att ytterligare späda på problemet så har jag ju aldrig sett motorn gå som den ska, dvs jag är inte säker på att det sitter rätt delar i och att de är rätt monterade. Så om någon har en likadan motor tar jag tacksamt emot bilder. Alla tips mottages tacksamt. Bifogar bilder på 0, 1/2 och fullgas. Mvh/ Nils Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 21 Augusti , 2014 Max förställning verkar way out of bounds. Det brukar finnas två ändlägesskruvar för tändningsförställningen. Min förställning, vid tomgång och max förställning som brukar inträffa strax innan spjället öppnar helt. Förställningen enligt ovan och vid pick up, dvs då kammen träffar rullen till gasspjället brukar var specade. Förloppet vid gaspådrag på reglaget brukar vara som följer. Tomgång min förställning - förställningen ökas - pick up - gas och förställning ökas synkront - max förställning uppnådd - endast gasen ökas. Ungefärliga vinklar är: Min f.: 2 grader FÖD - 2 grader EÖD. Pick up: ca 7 grader FÖD Max f.: 20- 26 grader FÖD. Kolla vad som gäller för motorn och ställ max några grader under detta för att ha lite nmarginal. Tappet i maxeffekt är försummbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skrotnisse 0 Postad 21 Augusti , 2014 Tack guestsson, Dessvärre hittar jag inga justerskruvar, det finns ett "stopp" på själva underdelen av tändplattan, den som via länkage är kopplad till gashandtaget. Detta stopp landar mot en gjuten klack på motorn, inget hål för justerskruv. Länkaget mellan gashandtag och tändplatta verkar också ha fast längd. Fattar inte hur jag ska justera det :-( Jag har hittat ett läge på tändningen där motorn går fint på fullvarv(när jag drar spjället manuellt), men vet inte hur jag ska matcha ihop dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trader-traktorn 1 Postad 22 Augusti , 2014 Jag har för mig att där är 2 sträck på tändplattan när man har halvgas typ. Då ska rullen stå mitt i mellan dom när gasspjälet precis har börjat att röra sig. Det staget som binder ihop rullen med förgasaren är justerbart på spjällaxeln. Man kan lossa en liten skruv sen vrida fästet på axeln. Litet tips, verkstadshandbok för johnson/evinrude finns på piratebay Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 22 Augusti , 2014 (redigerade) Det finns gratis online manualer här. http://boatinfo.no/lib/evinrude/manuals/1971-1989johnsonevinrude.html#/0 Om du börjar från startsidan finns många fler manualer att välja på. Det har varit lite av websidehackaren lekstuga så det är lite svårt att navigera. Klicka på bokstapeln. http://boatinfo.no/ Sprängskisser hittar du på http://www.ishopmarine.com Redigerad 22 Augusti , 2014 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser