Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Vinor

Yamaha F40 00 tappar kraft testat allt?

Rekommendera Poster

Hejhej

 

Har haft problem med min F40 sedan jag köpte motorn , haft tidigare trådar här på Maringuiden, men kört såhär nu hela säsongen och undrar om ni kan ge mig ett sista tips innan jag lämnar ifrån mig den under vintern.

 

Startar jämt. Åker jag på mellan gas så kommer jag uppskattat 500 meter sedan börjar den tappa ork och vill blöddra till och tillslut så stannar den, gasar jag mer när den börjar gå dåligt sticker den iväg som ett skott.

Den går aldrig dåligt på lågfart eller högfart utan enbart mellanregistret som är ostadigt. 

Det jag gjort är;

Stor service med alla oljor och filter,kamrem,stifft.

Mätt upp alla tänddelar,spole,tändplatta.

Ny bränslepump

Ny bränsleslang med blåsa.

Ultaljudstvättat förgasarna

Synkat förgasarna efter manual med instrument. 3bas  2 -5 mm hg och 1-10mm hg.

Kört Redline rengöring.

 

Accpumparna fungerar som dem ska, ger ett fint sprut på alla 3 förgasarna när jag gasar till, min tanke är att det är dock enbart den bensinen som förgasarna går på 500meter?. 

 

Hjälp med ideer snälla :) Snart åker båten upp och skulle vilja testa en sista gång .

Mvh Andreas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

första tanken som slog mig du kan testa,
ut å kör, å när den börjar gå illa. prova att pumpa på blåsan och se om den börjar gå bra igen,
bara för att se om felet beror på tändning eller bränslet,

 

sen bara för att försöka hitta problemet, ta bort en tändhatt i taget å provkör och se om den går värre, eller om det i inte blir någon skillnad, för att ev hitta den förgasaren som strular

ä du säker att den går på alla cyl när den går på tomgång ? jag hade problem med en förgasare, det slutade att ge soppa på låga varv, motorn startade å gick bra på tomgång, å sen om man gav fullt så hörde man att den började gå på 3,e burken vid ca 2500 varv, vilket va lite jobbigt när man skulle dra vattenskidor, då det vart jätteslö t starten,
felet avhjälptes genom att dutta till lite på choken, för då fick den soppa i början och funkade på alla,
 

å jag rengjorde å synkade, men det hjälpte inte,
t slut satte jag mig å justerade på munstyckena på den förgasaren jag viste strulade, och den skruven man ska skruva ut 1,25 varv fick jag endast öppna ca 0,8 varv. troligen va nått slitet eller dylikt, men så bra som den gick sen hade den inte gjort på 3 år, man kunde åka på tomgång å fälla på utan problem,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

första tanken som slog mig du kan testa,

ut å kör, å när den börjar gå illa. prova att pumpa på blåsan och se om den börjar gå bra igen,

bara för att se om felet beror på tändning eller bränslet,

 

sen bara för att försöka hitta problemet, ta bort en tändhatt i taget å provkör och se om den går värre, eller om det i inte blir någon skillnad, för att ev hitta den förgasaren som strular

 

ä du säker att den går på alla cyl när den går på tomgång ? jag hade problem med en förgasare, det slutade att ge soppa på låga varv, motorn startade å gick bra på tomgång, å sen om man gav fullt så hörde man att den började gå på 3,e burken vid ca 2500 varv, vilket va lite jobbigt när man skulle dra vattenskidor, då det vart jätteslö t starten,

felet avhjälptes genom att dutta till lite på choken, för då fick den soppa i början och funkade på alla,

 

å jag rengjorde å synkade, men det hjälpte inte,

t slut satte jag mig å justerade på munstyckena på den förgasaren jag viste strulade, och den skruven man ska skruva ut 1,25 varv fick jag endast öppna ca 0,8 varv. troligen va nått slitet eller dylikt, men så bra som den gick sen hade den inte gjort på 3 år, man kunde åka på tomgång å fälla på utan problem,

 

 

Hejhej

 

Att pumpa på blåsan gör ingen skillnad.  Har även testat att ta bort tändhatt och man märker tydligt hur det blir sämre på alla. Att dra vattenskidor är inga problem häller, så länge man ger fullgas direkt, fegar man så dör motorn. 

Motorn står justerat efter boken och bästa möjliga gång under tomgång...

Har testat något billigt verktyg ifrån biltema som ska visa gnista under gång, men den får jag ej att fungera på nån av tändkablarna.  Men motorn går ..  Så lär vara dåligt verktyg.

 

Vad tror ni Yamaha experter :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej borra ett litet hål i varje insugsrör o ut å kör o när den går dåligt sprutar du in start gas.Då vet du vilken cyl.den inte går på.mvh Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att borra hål låter ju ganska förstörande, går det inte att komma åt på andra sidan knasarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar det någon roll om motorn varm eller kall?

Hur många rpm är mellangas för dig?

 

Två långskott:

 

- Kyl ned CDI:n och kolla om detta gör någon skillnad.

- Kontrollera att den elektriska kallstartventilen funkar som den skall och att spänning till denna finns så snart motorn går. Se verkstadshandboken.

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta ett tag nu, var inte problemet löst efter förgasartvätt i maj?

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/72096-yamaha-f40-00-går-inte-på-alla-cylindrar/

 

Och nu går den sämre igen?

 

Kanske skit i tanken som sätter igen någon av förgasarnas mellanfartsdel? Det kanske råkar vara så att skiten i första hand tenderar att fastna just där? Har du gjort rent tanken? Bara en lös tanke(hehe). Vad kör du på för bensin förresten?

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag mena inte att du skall borra i förgasarna utan i insugsröret av

plast Med vänlig hälsning Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta ett tag nu, var inte problemet löst efter förgasartvätt i maj?

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/72096-yamaha-f40-00-går-inte-på-alla-cylindrar/

 

Och nu går den sämre igen?

 

Kanske skit i tanken som sätter igen någon av förgasarnas mellanfartsdel? Det kanske råkar vara så att skiten i första hand tenderar att fastna just där? Har du gjort rent tanken? Bara en lös tanke(hehe). Vad kör du på för bensin förresten?

 

 

Halloj, mycket svar är alltid trevligt! :)

 

Nja, jag var nog för snabb med mitt svar förut, den upplevdes som den gick bra men började bråka direkt igen.  Jag tankar vanlig 95, även testat med 98a.

Tanken är ren och fin invändigt, har dock ej testat att göra rent den på något sätt. 

Bensinen sprutar på bra om jag tar bort bensinslangen under gång.

Med mellangas menar jag ungefär 2/4 gas. Runt 15knop..

Det är ingen skillnad kall som varm.

Kontaktmunstycket runt CDIN har jag gjort rent med elektronikspray, men svårt att tro att den är felet, då hade den missat tändning på fullfart också.  Elektronik choken har jag också haft isär och gjort rent, dock ej mätt på kontakten.  

Kikar man på stifften så är 1 ok,två lite blött,3 blött. Men fin färg på alla.  

 

Mvh Andreas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tänkte bara kolla i fall du hittade vad det var för fel på din båtmotor har snart likt fel på min yamaha 40f bet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...