Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Ljungbergarn

BÅTNYTT IDIOTFÖRKLARAR DE SOM KRITISERAR PILSNERLAGEN!

Rekommendera Poster

Det är ganska få personer intråden som förespråkar absolut nykterhet, däremot har undersökningar visat att 0,2-lagen har starkt stöd från en förkrossande majoritet av svenska folket, så att de också är fler inlägg för den än emot den är kanske inte så konstigt..? Att man tycker det är bra att det lagstiftas kring nykterhet och framförande av fordon betyder inte att man tycker att man alltid skall avstå från alkohol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns vissa här som säger att 10 %av sveriges befolkning har problem med alkohol,vad kommer det sig i sånna fall att 60-70%av svaren på denna sida är från anonyma alkoholister?lobbar dom mer för total avholsamhet kanske? Tror det för dom är ju i underläge

Gissningsvis måste man hålla isär äpplen och päron. Jag är duktigt förtjust i alkohol men förstår inte poängen med att köra båt påverkad. Det är ju bara korkat.

Vilka % av befolkningen tillhör då jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då tillhör du den delen av befolkningen som besitter sunt förnuft... =)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du med vuxen mot förmodan menar att ha juridisk rätt att framföra båt med alkohol i kroppen så kommer vi nog aldrig dit är min gissning. Det verkar ju dessutom bara vara en marginalgrupp med några vita kränkta medelålders män som tycks se det som vuxet och som drömmer om "the good old days"...

Det du skriver är precis det jag menar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du med vuxen mot förmodan menar att ha juridisk rätt att framföra båt med alkohol i kroppen så kommer vi nog aldrig dit är min gissning. Det verkar ju dessutom bara vara en marginalgrupp med några vita kränkta medelålders män som tycks se det som vuxet och som drömmer om "the good old days"...

OK. Jag tror det är en försvinnande liten del båtmänniskor som ser det som vuxet att framföra båt med alkohol i kroppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. Jag tror det är en försvinnande liten del båtmänniskor som ser det som vuxet att framföra båt med alkohol i kroppen.
Där ser man, redan uppe i 70 % inte dåligt vad fort det gick!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

70% av vad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

70% av vad?
70%av dom anonyma alkoholisterna

Olika personer är olika känsliga för alkohol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Arne radar "mot alkohol"verkar vara en av dom 70% . Likt barndomens "kapten zoom"

Ser en alkis i alla som har mer än 0,2 på ledig tid.

Tur att inte vanliga Svensson i sommarstugan är involverade i detta "heta ämne" det är väl dom som står för dom flesta höftledsoperationerna och högsta kostnaderna för samhället, om vi nu pratar verkliga problem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att jag skiter högsktningsfullt i denna totalt idiotiska lag har väl inte undgått din "radar" men att jag anser att man likt alla i samhället har ett val, att"bete"sig eller inte, det går inte att lagstifta om, det är ngt man genom sitt eget beteende påverkar andra till att ta efter, och där kan du lära mr, merser smitch

Att lära andra att tänka annat än radartankar, usch!

Man kan faktiskt intaga alkohol utan att begå massmord!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Låt folk supa ihjäl sig.

Finner man inte lyckan på annat sätt så go ahead. Kan man inte tillbringa tid i båten utan alkohol så kan man inte tillbringa tid någon annanstans heller utan alkohol.

Att få dö med flaskan i hand är väl en rättighet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns vissa här som säger att 10 %av sveriges befolkning har problem med alkohol,vad kommer det sig i sånna fall att 60-70%av svaren på denna sida är från anonyma alkoholister?lobbar dom mer för total avholsamhet kanske? Tror det för dom är ju i underläge

ca 10% av den svenska befolkningen har ett problematiskt för hållande till alkoholen. Därtill kommer en stor grupp som är medberoende, varav många barn.

Det är en viss skillnad med att ha problem med alkoholen och ha ett problematiskt förhållande till alkoholen. Dessvärre är det väldigt få av denna ca en miljon människor som förstår eller vill förstå detta faktum.

http://www.sls.se/PageFiles/250/alk_policy.pdf

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men det är som alltid,de som lobbar mest för sin sak "hörs"mest( hört den gamla klyrsan" tomma tunnor bullrar mest) lite så känner jag att det är, inte för att jag är för alkohol

och båt/bilkörnomg utan helt enkelt emot att inte sunt förnuft får råda, och sunt förnuft är inte absolut avhållsamhet som vissa vill ha sagt utan snarare ngt mitt emellan!

Hört den om att Jesus gjorde vin till vatten?johannes 2 , Det hade han knappast gjort om drickandet varit ett problem, låt folk ta ett ansvar utan att utöva "överförmynderi"och framförallt, stiffta inte lagar som straffar alla"hört om kollektiv bestraffning"?väldigt opedagågiskt

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Arne radar "mot alkohol"verkar vara en av dom 70% . Likt barndomens "kapten zoom"

Tur att inte vanliga Svensson i sommarstugan är involverade i detta "heta ämne" det är väl dom som står för dom flesta höftledsoperationerna och högsta kostnaderna för samhället, om vi nu pratar verkliga problem!

Jag menar att lagen (vilket jag skrivit många gånger) innebär en principiell nollgräns. Alkohol och båttrafik hör inte ihop. Det skriver jag under helt på. Så är jag uppfostrad på sjön sedan barnsben, och jag tror de flesta tänker likadant. Jag är inte mot alkohol, har aldrig påstått så. Om detta sammantaget nu gör mig till en anonym kapten 70% zoom eller något annat fantasifullt så kanske du har problem. Du kanske läser in för mycket i vad folk skriver?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menar att lagen (vilket jag skrivit många gånger) innebär en principiell nollgräns. Alkohol och båttrafik hör inte ihop. Det skriver jag under helt på. Så är jag uppfostrad på sjön sedan barnsben, och jag tror de flesta tänker likadant. Jag är inte mot alkohol, har aldrig påstått så. Om detta sammantaget nu gör mig till en anonym kapten 70% zoom eller något annat fantasifullt så kanske du har problem. Du kanske läser in för mycket i vad folk skriver?
Du jag känner "anonyma" kaptener som behöver hjälp att ta sig ilsnd "bla på cobelfright så den gick inte,

Har aldrig återugen lobbat för supande och framförande av fordon, men detta kollektiva besteafandd är mig emot!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du jag känner "anonyma" kaptener som behöver hjälp att ta sig ilsnd "bla på cobelfright så den gick inte,

Har aldrig återugen lobbat för supande och framförande av fordon, men detta kollektiva besteafandd är mig emot!

Tyvärr går ditt budskap inte riktigt fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr går ditt budskap inte riktigt fram.
Eller kanske inte vill mottagas!

Sen att en jäkla iphone med microskopiska knappar nästan inte går att texta med är ju en annan sak.

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är den första att medge att alkohol och "framförandet av båt" inte hör ihop, men ärligt talat så använder man ju sin båt ungefär som andra brukar sin sommarstuga, att då kräva en nollgräns när man skall "flytta" sin båt kanske pga väderomslag tycker vi som är emot.denna idiotlag är helt åt h-vete fel, vi pratar om en miljon människor som har båtliv som sin hobby/nöje

Att då kollektivbestraffa alla är ju ungefär lika fel som IS (ISLAMISKA STATEN)

Kolla bara vilken träffsäkerhet SMHI haft på senare tid!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men det är som alltid,de som lobbar mest för sin sak "hörs"mest( hört den gamla klyrsan" tomma tunnor bullrar mest) lite så känner jag att det är, inte för att jag är för alkohol

och båt/bilkörnomg utan helt enkelt emot att inte sunt förnuft får råda, och sunt förnuft är inte absolut avhållsamhet som vissa vill ha sagt utan snarare ngt mitt emellan!

Hört den om att Jesus gjorde vin till vatten?johannes 2 , Det hade han knappast gjort om drickandet varit ett problem, låt folk ta ett ansvar utan att utöva "överförmynderi"och framförallt, stiffta inte lagar som straffar alla"hört om kollektiv bestraffning"?väldigt opedagågiskt

Du som nu är bibelkunnig vet ju vad Paulus skriver till Timotius i Paulus första brev till Timotius Kapitel 5 vers 23.

Å andra sidan finns det väldigt många ställen i bibeln som uppmanar till måttlighet. Skulle nog tro att det fanns alkoholproblem hos vissa delar av befolkningen där och då. 

https://www.cai.org/sv/bibelstudier/vad-saeger-bibeln-om-alkohol

All lagstiftning är väl i princip kollektiv bestraffning. Om det inte skall råda anarki i ett samhälle, så måste det finnas gemensamma regler om hur vi skall för hålla oss till varandra. 

Hade alla innevånare i Sverige varit förståndiga och ansvarsfulla människor så hade det inte behövts nån lagstiftning över huvud taget. Eftersom du var inne på bibeln, så finns det nåt där som kallas "Gyllene regeln"; "Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem"  Matteus 7:12. Ungefär samma tankegångar finns ju inom nästan alla religioner.

Tyvärr har många människor inte respekt för andras människors liv hälsa eller egendom. Eftersom vi bor i ett civiliserat samhälle ( nu för tiden är ju Sverige ändå det - relativt) med ett styre som utgår från det mandat som vi innevånare ger de personer som vi väljer för att styra landet. Om det sen är opedagogiskt att dessa stiftar lagar om hur vi skall förhålla oss till varandra, så borde vi ha valt andra personer att företräda oss. 

Att ha friheten att köra en stor och/eller snabb båt salongsberusad, måste ju betraktas som ett ganska obetydligt särintresse, som begränsar för en liten grupp i det stora hela.

Det jag reagerade för när dessa trådar om 0,2-lagen började var att TS konstaterade att han aldrig mer skulle kunna ha nån rolig helg i båten, eftersom han inte fick dricka sprit i den omfattning som han ville. Man kan ju fråga sig vilket intresse som är störst. Intresset för båt och sjöliv eller intresset för alkoholhaltiga drycker.

Det påstås ju tom i dessa trådar, att vissa avstått från båtlivet bara för att man inte får dricka i den omfattning man vill. Om nu gränsen mellan intresset för båt och intresset för alkoholhaltiga drycker under båtfärd är påtagligt, måste man ju inte ha en styrpulpetsbåt som gör 20 knop. Dom allra flesta som har den typen av båtar går ändå aldrig lång från hemmahamnen utan håller sig i närområdet. Då duger det precis lika bra med en liten snipa eller julle som gör 5-8 knop. Problemet löst.

Lagen gäller ju stora och/eller snabba båtar. Det är nog inte obefogat att förare av den typen av båtar är nyktra. Gick från Havstenssund till Kungshamn i går. Min medelfart låg nog strax under 5 knop. Vet inte hur många båtar av den typen som omfattas av den strängare lagstiftningen som körde om mig, men det var inte få. En del, särskilt dom snabbare båtarna, framförs som om föraren "har huvudet under armen och ingen arm har". Vi får väl hoppas att de var nyktra.

Av sättet att köra fort, nära och i slalom mellan alla andra båtar kan man kanske ifråga sätta detta. Men oförstånd och dåligt sjömanskap kan ju bero på andra orsaker. Tur att man har en båt som klarar det mesta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst behöver vi lagar för att samhället ska fungera. Men när det gäller alkoholgränser och båtkörande hade vi faktiskt redan en lag som till och med fungerade.

Den nya lagen ställer bara till för de som skötte detta med alkohol och båtåkandet men de som inte gjorde det finns fortfarande kvar och skapar olyckor.

0,2 lagen kom inte till för att minska olyckorna på sjön utan för att göra det enklare för polis och kustbevakning att göra kontroller och ha ett gränsvärde att sätta som gräns.

Läs lagförslaget så framgår det tydligt

Angående det som Taoen skrev "All lagstiftning är väl i princip kollektiv bestraffning"

Nja knappast kollektiv bestraffning om vi ser på lagar typ pedofiler och de som begår våldtäkt på kvinnor mm.

Lagar är till för att hålla ordning i samhället och 0,2 lagen skapade ingenting nyttigt. En lag mot ett ickeproblem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

All respekt för dig, finns obegrännsade ställen i Bibeln som pratar om berusning . Bla efesierna 5:18

Men för att återgå till ämnet, kollektiv bestraffning, (not good(god))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst behöver vi lagar för att samhället ska fungera. Men när det gäller alkoholgränser och båtkörande hade vi faktiskt redan en lag som till och med fungerade.

Den nya lagen ställer bara till för de som skötte detta med alkohol och båtåkandet men de som inte gjorde det finns fortfarande kvar och skapar olyckor.

0,2 lagen kom inte till för att minska olyckorna på sjön utan för att göra det enklare för polis och kustbevakning att göra kontroller och ha ett gränsvärde att sätta som gräns.

Angående det som Taoen skrev "All lagstiftning är väl i princip kollektiv bestraffning"

Nja knappast kollektiv bestraffning om vi ser på lagar typ pedofiler och de som begår våldtäkt på kvinnor mm.

Lagar är till för att hålla ordning i samhället och 0,2 lagen skapade ingenting nyttigt. En lag mot ett ickeproblem.

Men Harry

De lagarna som du nämner gör det ju olagligt även för dig och mig att ha sexuellt umgänge med barn och att våldta kvinnor, även om vi aldrig skulle komma på tanken. Detta bara för att det finns män som har problem med att de dras åt det hållet.

0.2-lagen har skapat den nyttan att båtlivet har blivit nyktrare totalt.

Din huvudtes, som du upprepar "med en dåres envishet" är att 0,2-lagen är en lag mot ett ickeproblem.

Min huvudtes är att man skall va nykter när man kör stora och/eller snabba båtar. Har man mindre alkohol i blodet än 0,2 promille, så är man nykter. Finns det ett motstridigt problem där - så byt båt. 

Jag skulle tro - utan att veta - att mitt båtåkande har sträckt sig över betydligt större avstånd med en båt med medelfart på kanske 3 knop, än de flesta som har båtar i Sotenäs som går 15 knop eller snabbare.

Har du problem med ditt båtåkande i förhållande till ditt måttliga önskemål om vin eller öldrickande under dina båtfärder i Södra Sotenäs, så kan du inför nästa sommar få låna min bohusjulle.

Skulle du vilja ha den redan nu, så går nog tyvärr resten av din semester åt att göra färdig den ombyggnad som jag påbörjat men inte prioriterat att göra klar.  :huh:

Å andra sida skulle du bli en riktigt "rivig karl". Till att börja med är det en hel del slipning mm av glasfiberlaminat.  ;) Konstigt att jag skjutit på det jobbet - jag som älskar att slipa glasfiber!? :blink:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

All respekt för dig, finns obegrännsade ställen i Bibeln som pratar om berusning . Bla efesierna 5:18

Kollektiv bestraffning är väl bibeln bra på. Därför har man under många år förtryckt kvinnan.

Från första Mosebok kan man läsa om hur Eva lurar Adam att äta av förbjudna frukten. Och därför blev fördrivna av gud ut från Edens lustgård till evig bestraffning.

Så vem kan efter det lita på en kvinna?

Därför fick kvinnan sent rösträtt och fortfarande få kvinnor i företagens ledningsgrupper.

Prästerskapet tillät väldigt sent kvinnor som präster. Allt handlar om makt och maktgalna idioter ställer till mycket i världen.

0,2 lagen är kollektiv bestraffning av många som skötte detta. Inte Guds straff utan idioterna som röstade igenom denna lag. Bland kustbevakningen finns maktgalna idioter som uppskattar verktyget med 0,2 för att sätta makt över Svensson som fick ha lite trevligt.

OBS bland kustbevakningen finns många duktiga bra personer som gör ett mycket bra och viktigt arbete men vissa rötägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allvarligt talat, det finns många goa lagar som är bra att följa för ett bättre levende/hälsa men varför i jösse namn måste alla dessa lagar associeras till båtlivet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollektiv bestraffning är väl bibeln bra på. Därför har man under många år förtryckt kvinnan.

Från första Mosebok kan man läsa om hur Eva lurar Adam att äta av förbjudna frukten. Och därför blev fördrivna av gud ut från Edens lustgård till evig bestraffning.

Så vem kan efter det lita på en kvinna?

Därför fick kvinnan sent rösträtt och fortfarande få kvinnor i företagens ledningsgrupper.

Prästerskapet tillät väldigt sent kvinnor som präster. Allt handlar om makt och maktgalna idioter ställer till mycket i världen.

0,2 lagen är kollektiv bestraffning av många som skötte detta. Inte Guds straff utan idioterna som röstade igenom denna lag. Bland kustbevakningen finns maktgalna idioter som uppskattar verktyget med 0,2 för att sätta makt över Svensson som fick ha lite trevligt.

OBS bland kustbevakningen finns många duktiga bra personer som gör ett mycket bra och viktigt arbete men vissa rötägg.

Precis och vem kan lita på att en man inte bara tänker med kuken!

Och tolkningen av skrifterna ligger ju oftast på dom religigiösa samfundens rygg, sen vad som är "sant" kan ju diskuteras i oändlighet

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle du vilja ha den redan nu, så går nog tyvärr resten av din semester åt att göra färdig den ombyggnad som jag påbörjat men inte prioriterat att göra klar.  :huh:

Å andra sida skulle du bli en riktigt "rivig karl". Till att börja med är det en hel del slipning mm av glasfiberlaminat.  ;) Konstigt att jag skjutit på det jobbet - jag som älskar att slipa glasfiber!? :blink:

Tackar för erbjudandet. Ibland funderat på att ha en extra båt för sådana tillfällen man vill grilla lite och ta ett par öl på någon mindre ö. Saknar de gångerna för de var riktigt trevliga.

Riktig karl i de bemärkelserna är jag nog redan då jag gör det mesta med vårt hus hemma och med övriga tekniska sakerna. Dock blev bälgbyte inlämnat till firman i Hovenäset i våras då jag saknar möjlighet till det själv där jag på sommaren vistas. Bra att gynna lokala firmor och en trevlig bohusläning som mekade.

Nu ska jag ner och malla upp golv (durk) i båten och troligen göra nytt till vintern. Precis gjort en ny tråd om detta där jag ödmjukt ber om tips.

Kikar på din övriga kommentarer i kväll. Ha en bra dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det upprepas ofta att vi hade en lag som fungerade. Men det är inte det som jag kommer ihåg efter att ha läst utredningen och remissvaren.

Vi hade en lag som i praktiken endast gjorde det möjligt att straffa berusade båtförare efter det att det skett en olycka. Vilket gjorde att många chansade på att köra hem ändå, eftersom olyckor alltid händer någon annan. Att omdömet är en av de saker som påverkas först av alkoholintag påverkade nog också. Numera kan man rättssäkert och effektivt kontrollera nykterheten till sjöss, i alla fall för större och snabbare båtar, eftersom det är möjligt att göra sållningsprov.

Att olyckorna minskar om nykterheten ökar är en logisk slutsats av det vi vet om hur alkohol påverkar människan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle du vilja ha den redan nu, så går nog tyvärr resten av din semester åt att göra färdig den ombyggnad som jag påbörjat men inte prioriterat att göra klar. :huh:

Å andra sida skulle du bli en riktigt "rivig karl". Till att börja med är det en hel del slipning mm av glasfiberlaminat. ;) Konstigt att jag skjutit på det jobbet - jag som älskar att slipa glasfiber!? :blink:

Tackar för erbjudandet. Ibland funderat på att ha en extra båt för sådana tillfällen man vill grilla lite och ta ett par öl på någon mindre ö. Saknar de gångerna för de var riktigt trevliga.

Riktig karl i de bemärkelserna är jag nog redan då jag gör det mesta med vårt hus hemma och med övriga tekniska sakerna. Dock blev bälgbyte inlämnat till firman i Hovenäset i våras då jag saknar möjlighet till det själv där jag på sommaren vistas. Bra att gynna lokala firmor och en trevlig bohusläning som mekade.

Nu ska jag ner och malla upp golv (durk) i båten och troligen göra nytt till vintern. Precis gjort en ny tråd om detta där jag ödmjukt ber om tips.

Kikar på din övriga kommentarer i kväll. Ha en bra dag.

Go gubbe e du

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är den första att medge att alkohol och "framförandet av båt" inte hör ihop, men ärligt talat så använder man ju sin båt ungefär som andra brukar sin sommarstuga, att då kräva en nollgräns när man skall "flytta" sin båt kanske pga väderomslag tycker vi som är emot.denna idiotlag är helt åt h-vete fel, vi pratar om en miljon människor som har båtliv som sin hobby/nöje

Att då kollektivbestraffa alla är ju ungefär lika fel som IS (ISLAMISKA STATEN)

Kolla bara vilken träffsäkerhet SMHI haft på senare tid!

Nödparagrafen är fortfarande tillämplig vid väderomslag. Sedan så kanske man skall hålla sig nykter, eller lägga sig i säker hamn, om det är ostadigt väder på ingång. Jag ser det som gott sjömansskap.

Något jag däremot ser som motsatsen är de senaste inläggen på facebooksidan "Sjöfyllerilagen", där de skryter om att de byter kläder och lagar mat samtidigt som de ensamma färdas i sin båt i 30 knop. Kan inte se hur det är förenligt med det ansvar som ligger på den som framför ett fartyg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många olyckor har du i din ryggsäck? Hade väl varit bättre att förbjuda motorcykel åkning eller simning utan flytväst!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...