Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Ljungbergarn

BÅTNYTT IDIOTFÖRKLARAR DE SOM KRITISERAR PILSNERLAGEN!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Båtfolkets aggressiva kampanj har precis som många redan konstaterat snarare gjort mer skada än nytta och är så långt ifrån seriös lobby-verksamhet man kan komma.

 

Om man följer Facebook-sidan så är det intressant är att de nu till slut börjar inse att en utvärdering även kan sluta med att kraven blir strängare, och inte nödvändigtvis att man går tillbaka till den gamla lagen.

 

Mindre roligt är att se att de nuförtiden inte bara är fientligt inställda mot politiker, utan även mot sjöpolisen och KBV. Knappast konstruktivt för vare sig deras sakfråga eller för båtlivet i allmänhet.

 

Anmärkningsvärt är att de fortfarande repeterar ett antal felaktigheter som flera gånger påtalats. T.ex. så skrev Göran Gabrielsson precis att:

-Att man inte kan använda sig av fyllechaffis, trots att fem års erfarenhet visar att det funkar utmärkt.

-Att lagen skulle gälla alla ombord, vilket är felaktigt. Och var likadant i den gamla lagen.

-Att forskningen skulle visa att olyckor inte sker vid lägre promillenivåer, trots att ingen sådan data har samlats in och finns tillgänglig att analysera.

-Att lagen skulle vara världsunik, trots att flera länder har liknande, eller strängare, lagstiftning.

 

Båtunionens årsmötesprotokoll är numera tillgängligt, men inte direkt tydligt i deras inställning till sakfrågan. De ser ut att välja att avvakta tills vidare.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det råder hela havet stormar i fåntrattarnas FB-grupp nu. De är mer kränkta än någonsin. Oerhört komiskt. I tillägg till SvD-artikeln har tydligen flera media, inklusive TV4 uppmärksammat frågan...men inte i den riktning som alkolobbyn förespråkar.

 

Som extra lök på laxen har en norsk film med uppmaningen att hålla huvudet klart på sjön blivit en global viral succé. Den som inte sett den kan titta här

 

:)

 

Om det blir en skärpning så att lagen omfattar även mindre och långsammare båtar finns nog ingen annan att tacka för det än Alltom02-Ola och hans polare i det s.k. Båtfolket. Vilken samling kontraproduktiva stolpskott!

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär cool kan man bara vara om man är lite halvfull. ;-)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det går inte göra mer skada än vad man redan gjort. Det blev inte säkrare på sjön och onödiga resurser läggs på att "bekämpa" ett problem som inte fanns.

 

Vansinnet i full blomning.

 

Kvar finns de verkliga problemen där folk skadas, drunknar och på annat far illa. Idioter som kör knackefulla finns fortfarande precis som de som krökar i små långsamgående fiskebåtar. Borta är de som tog två öl eller ett par glas vin och sakta körde båten hem igen. De där det aldrig hände något. Ja de är borta från sjön men knappast de verkliga farorna.

 

Ett luftslott till säkerhetstänkande, eller varför inte "Kejsarens ny kläder" i ny förpackning.Nickedockor som bara håller med om att det det tror sig se skulle vara bra.

 

Kejsaren nya kläder där de säger att de använder ett magiskt tyg som gör att mindre begåvade personer inte kan se det.

HAHAHAHA  :lol: 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Crabfish; det löser sig snart när Båtfolkets fantastiskt uselt genomförda kampanj gör så att lagen omfattar alla båtar, vilket iofs är helt OK för mig.

 

Vad tycker du om det..?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej det går inte göra mer skada än vad man redan gjort. Det blev inte säkrare på sjön och onödiga resurser läggs på att "bekämpa" ett problem som inte fanns.

 

 

 

 

Om inte lagen gjorde nån nytta - varför hör man aldrig talas om "det unga vackra folket" som kör i sina snabba båtar ganska påverkade, hem från sjökrogarna nu för tiden, som man gjorde innan lagens tullhomst!?

 

Har du gjort nån ny "svensk klassiker nyligen"!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt en vettig promillegräns och låt den omfatta alla motor -och segeldrivna fartyg, så får vi en lag som gör nytta och alla kan respektera.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt en vettig promillegräns och låt den omfatta alla motor -och segeldrivna fartyg, så får vi en lag som gör nytta och alla kan respektera.

Tummen upp för det, ända sättet att få folk att visa respekt för en lag som denna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt en vettig promillegräns och låt den omfatta alla motor -och segeldrivna fartyg, så får vi en lag som gör nytta och alla kan respektera.

Ja, det verkar vara dit vi är på väg. Och då ska väl alla vara nöjda..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har ju lagen funnits ett antal år, är det någon som sett statistik på antalet olyckor där den som framförde båten haft mellan 0,2 och t.ex. 0,5 promille eller 1.0 promille? Det är ju den statistiken som är intressant för att se om lagen överhuvudtaget haft någon verkan. Tidigare har det ju inte funnits tillräckligt underlag, men det borde det finnas nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har ju lagen funnits ett antal år, är det någon som sett statistik på antalet olyckor där den som framförde båten haft mellan 0,2 och t.ex. 0,5 promille eller 1.0 promille? Det är ju den statistiken som är intressant för att se om lagen överhuvudtaget haft någon verkan. Tidigare har det ju inte funnits tillräckligt underlag, men det borde det finnas nu.

 

Vad jag vet så finns det fortfarande ingen sådan statistik. Det finns inget register liknande det som finns för vägtrafik över olyckor till sjöss. Transportstyrelsen har föreslagit det, men det enda som finns så här långt är mindre provverksamhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu har ju lagen funnits ett antal år, är det någon som sett statistik på antalet olyckor där den som framförde båten haft mellan 0,2 och t.ex. 0,5 promille eller 1.0 promille? Det är ju den statistiken som är intressant för att se om lagen överhuvudtaget haft någon verkan. Tidigare har det ju inte funnits tillräckligt underlag, men det borde det finnas nu.

 

Vad jag vet så finns det fortfarande ingen sådan statistik. Det finns inget register liknande det som finns för vägtrafik över olyckor till sjöss. Transportstyrelsen har föreslagit det, men det enda som finns så här långt är mindre provverksamhet.

 

Ja det stämmer att Transportstyrelsen haft det som förslag för att få mer fakta. Den fakta man borde haft före lagens införande. Den fakta TS försökte få fram i efterhand.

 

Troligen inget större intresse eftersom problemet aldrig funnits.

 

Däremot har vi fortfarande realistiska problem (alltså inte påhittade) att folk drunknar av olika anledningar samt olyckor med båtar där folk skadas

 

Tidigare har det varit tal om behov av flytväst och/eller båtkörkort mm. Men inget om sådant numera.

Transportstyrelsen har ett tufft mål att nå för säkerheten till sjöss och väldigt lite presenteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju svårt att få fakta kring hur lagen påverkar före den införs, om man säger... eller hur tänker du nu, crabfish..? Skulle man anlitat Saida..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja det stämmer att Transportstyrelsen haft det som förslag för att få mer fakta. Den fakta man borde haft före lagens införande. Den fakta TS försökte få fram i efterhand.

 

 

Troligen inget större intresse eftersom problemet aldrig funnits.

 

Däremot har vi fortfarande realistiska problem (alltså inte påhittade) att folk drunknar av olika anledningar samt olyckor med båtar där folk skadas

 

Tidigare har det varit tal om behov av flytväst och/eller båtkörkort mm. Men inget om sådant numera.

Transportstyrelsen har ett tufft mål att nå för säkerheten till sjöss och väldigt lite presenteras.

 

 

Hur vet du att problemet inte har funnits eller finns kvar, då folk fortfarande skadas och dör, som du själv skriver? Nyfiken på hur du kan vara så säker på att alkoholen inte spelar någon roll.

 

För de som är intresserade, så finns det åtgärdsprogram som Transportstyrelsen rekommenderat beskrivet i:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Sjofartspublikationer/Fritidsbatliv/sakrare-batliv-2020-broschyr/

och

http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/sjofart/sakrare_batliv_2020-rapport.pdf

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lustigt det där med statistik. Vår vän Ljungbergarn har gjort en ny film, där han tvärsäkert berättar att båtåkandet minskat över lag sedan lagen infördes. Vore kul att få reda på hur han gjorde den undersökningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lustigt det där med statistik. Vår vän Ljungbergarn har gjort en ny film, där han tvärsäkert berättar att båtåkandet minskat över lag sedan lagen infördes. Vore kul att få reda på hur han gjorde den undersökningen.

 

Håller med om statistik. Läste med intresse Transportstyrelsens åtgärdsprogram. De första de konstaterar att de har för dålig statistik för att just nu veta hur de skall prioritera mot de mål som satts upp. Men de är också på det klara med hur de skall åtgärda detta och drar intressanta paralleller med andra trafikområden där sådan mål funnits/finns. Tycker att det som skrivits var mycket seriöst , de vill verkligen hitta vägar mot en bättre säkerhet. Hoppas att de konkreta åtgärderna blir bra.

Skönt att dessa inte väljer att inte basera sitt tyckande och fakta på lösryckta meningar och opinioner på internet. Det är ju i en sådan grupp man bör arbeta aktivt om man nu skulle ha något att tillföra i alkoholfrågan och knappast på fejan eller här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja det stämmer att Transportstyrelsen haft det som förslag för att få mer fakta. Den fakta man borde haft före lagens införande. Den fakta TS försökte få fram i efterhand.

 

 

Troligen inget större intresse eftersom problemet aldrig funnits.

 

Däremot har vi fortfarande realistiska problem (alltså inte påhittade) att folk drunknar av olika anledningar samt olyckor med båtar där folk skadas

 

Tidigare har det varit tal om behov av flytväst och/eller båtkörkort mm. Men inget om sådant numera.

Transportstyrelsen har ett tufft mål att nå för säkerheten till sjöss och väldigt lite presenteras.

 

 

Hur vet du att problemet inte har funnits eller finns kvar, då folk fortfarande skadas och dör, som du själv skriver? Nyfiken på hur du kan vara så säker på att alkoholen inte spelar någon roll.

 

För de som är intresserade, så finns det åtgärdsprogram som Transportstyrelsen rekommenderat beskrivet i:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Sjofartspublikationer/Fritidsbatliv/sakrare-batliv-2020-broschyr/

och

http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/sjofart/sakrare_batliv_2020-rapport.pdf

 

Deras rapport ser jättefin ut och de har säkert lagt ned massor av tid på den.

Dock en massa tyckanden och drömmar om något som saknas aktiviteter för att genomföra.

Men vi får hoppas att det plockas upp i något proposition så kanske det kan leda till något bra.

 

Välkomnar sådant som ger riktig säkerhet till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ja det stämmer att Transportstyrelsen haft det som förslag för att få mer fakta. Den fakta man borde haft före lagens införande. Den fakta TS försökte få fram i efterhand.

 

 

 

Troligen inget större intresse eftersom problemet aldrig funnits.

 

Däremot har vi fortfarande realistiska problem (alltså inte påhittade) att folk drunknar av olika anledningar samt olyckor med båtar där folk skadas

 

Tidigare har det varit tal om behov av flytväst och/eller båtkörkort mm. Men inget om sådant numera.

Transportstyrelsen har ett tufft mål att nå för säkerheten till sjöss och väldigt lite presenteras.

 

Hur vet du att problemet inte har funnits eller finns kvar, då folk fortfarande skadas och dör, som du själv skriver? Nyfiken på hur du kan vara så säker på att alkoholen inte spelar någon roll.

 

För de som är intresserade, så finns det åtgärdsprogram som Transportstyrelsen rekommenderat beskrivet i:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Sjofartspublikationer/Fritidsbatliv/sakrare-batliv-2020-broschyr/

och

http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/sjofart/sakrare_batliv_2020-rapport.pdf

Deras rapport ser jättefin ut och de har säkert lagt ned massor av tid på den.

Dock en massa tyckanden och drömmar om något som saknas aktiviteter för att genomföra.

Men vi får hoppas att det plockas upp i något proposition så kanske det kan leda till något bra.

 

Välkomnar sådant som ger riktig säkerhet till sjöss.

Riktig säkerhet på sjön är att stanna hemma vilket många verkar göra i sommar då hamnarna bara är halvfulla (mindre än 0,2).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Ja det stämmer att Transportstyrelsen haft det som förslag för att få mer fakta. Den fakta man borde haft före lagens införande. Den fakta TS försökte få fram i efterhand.

 

 

 

Troligen inget större intresse eftersom problemet aldrig funnits.

 

Däremot har vi fortfarande realistiska problem (alltså inte påhittade) att folk drunknar av olika anledningar samt olyckor med båtar där folk skadas

 

Tidigare har det varit tal om behov av flytväst och/eller båtkörkort mm. Men inget om sådant numera.

Transportstyrelsen har ett tufft mål att nå för säkerheten till sjöss och väldigt lite presenteras.

Hur vet du att problemet inte har funnits eller finns kvar, då folk fortfarande skadas och dör, som du själv skriver? Nyfiken på hur du kan vara så säker på att alkoholen inte spelar någon roll.

 

För de som är intresserade, så finns det åtgärdsprogram som Transportstyrelsen rekommenderat beskrivet i:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Sjofartspublikationer/Fritidsbatliv/sakrare-batliv-2020-broschyr/

och

http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/sjofart/sakrare_batliv_2020-rapport.pdf

Deras rapport ser jättefin ut och de har säkert lagt ned massor av tid på den.

Dock en massa tyckanden och drömmar om något som saknas aktiviteter för att genomföra.

Men vi får hoppas att det plockas upp i något proposition så kanske det kan leda till något bra.

 

Välkomnar sådant som ger riktig säkerhet till sjöss.

Riktig säkerhet på sjön är att stanna hemma vilket många verkar göra i sommar då hamnarna bara är halvfulla (mindre än 0,2).

 

Fastän jag har synpunkter på lagens utformning, så tror jag inte att det får folk att stanna hemma. Förra sommaren blir väl svårt att slå vädermässigt och denna sommar har ju inte varit mycket med ännu. Vi får väl hoppas att spågubbar och gummor har fel och att det parkerar ett högtryck över Sverige juli-augusti så lusten att lämna bryggan infinner sig även i år.  B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det varma vädret har krävt fyra liv i drunkningsolyckor – på mindre än 24 timmar.

 

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21074081.ab

Nej det är inte varma vädret som är skyldig utan andra saker.

 

Det är verkliga problem i miljön med båtar, badande och andra aktiviteter vid hav och sjöar.

 

0,2 lagen är ett slag i luften och bidraget obefintligt i jämförelse med de riktiga problemen.

 

Ber om ursäkt om trådens rubrik inte överensstämmer helt med mitt inlägg men som ni vet är vi på grund av censur på MG förbjudna att starta nya trådar om lagen mot ett ickeproblem.

 

VI HAR RIKTIGA, HELT VERKLIGA PROBLEM ATT TA TAG I ISTÄLLET FÖR ATT JAGA HJÄRNSPÖKEN. 0,2 LAGEN EN BLUFF.

Redigerad av crabfish

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, det är riktigt att sjöfyllerilagen inte hindrar folk från att drunkna när de badar. Precis som bilbälteslagen inte räddar folk från att bli överkörda på övergångsställen.

Det har liksom inte med varandra att göra.

 

Ytterst få personer vill ha en värld där alla är inslagna i bubbelplast för att inte skada sig själv, men sjöfyllerilagen är skapad för att oansvariga personer inte skall skada andra då de kör sin snabba/stora båt med alkohol i kroppen.

 

Ytterst få personer ser också detta med 0,2-lagen som ett problem. Det finns en liten, högljudd klick som har dragit sig undan på Facebook då de inte riktigt orkar ta debatten här längre verkar det som, en klick som tror att de är ganska många - men sett till medlemsantalet är man betydligt mindre än t ex den Facebook-grupp som vill legalisera cannabis i Sverige - och då är man inte speciellt många i mina ögon... men tack vare deras pr-arbete där de gjort politiker uppmärksamma på att lagen inte omfattar alla verkar vi vara på väg mot en enklare, rättvisare lagstiftning där samma gräns gäller alla båtar.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För att rädda liv är det bättre att tvinga alla att bära flytväst ombord (eller att rulla in sig i bubbelplast) än att tvinga alla att vara nyktra, men detta ger färre - eller inga - politiska poäng.
 
Tänk på "alla" som blir påkörda till sjöss och sätt det i relation till något annat.

 

Cirka 100 personer dödas när de blir påkörda av tåg och cirka 70 % är självmord.

Var 14:e dag - cirka - hoppar någon framför ett tunnelbanetåg i Stockholm. Tänk på alla dessa stackars tunnelbaneförare som med hjärtat i halsgropen kör in på station efter station, vecka ut och vecka in, år ut och år in. Ska någon hoppa idag???

 

50 - 60 fotgängare dödas i trafiken och 300 - 400 fotgängare blir inlagda på sjukhus efter olyckor varje år.

 

Om vi nu ska jämföra äpplen och bananer finns det så mycket viktigare frågor att lägga politiskt krut på än "alla" som blir påkörda till sjöss. Transportstyrelsens, polisens, KBV:s och rättsystemets resurser kan användas bättre.

 

Tillägg: I ett land där de stora kostnaderna för sjukvården och utbildningen tas ut på skatten är det rimligt att staten kan, får och bör ställa krav på oss medborgare för att minimera olyckor och dödsfall och därmed minimera kostnaderna. I första hand bör man satsa resurser på åtgärder där de största problemen (kostnaderna) finns.

 
Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att rädda liv är det bättre att tvinga alla att bära flytväst ombord (eller att rulla in sig i bubbelplast) än att tvinga alla att vara nyktra, men detta ger färre - eller inga - politiska poäng.

 

Tänk på "alla" som blir påkörda till sjöss och sätt det i relation till något annat.

 

Cirka 100 personer dödas när de blir påkörda av tåg och cirka 70 % är självmord.

Var 14:e dag - cirka - hoppar någon framför ett tunnelbanetåg i Stockholm. Tänk på alla dessa stackars tunnelbaneförare som med hjärtat i halsgropen kör in på station efter station, vecka ut och vecka in, år ut och år in. Ska någon hoppa idag???

 

50 - 60 fotgängare dödas i trafiken och 300 - 400 fotgängare blir inlagda på sjukhus efter olyckor varje år.

 

Om vi nu ska jämföra äpplen och bananer finns det så mycket viktigare frågor att lägga politiskt krut på än "alla" som blir påkörda till sjöss. Transportstyrelsens, polisens, KBV:s och rättsystemets resurser kan användas bättre.

 

Tillägg: I ett land där de stora kostnaderna för sjukvården och utbildningen tas ut på skatten är det rimligt att staten kan, får och bör ställa krav på oss medborgare för att minimera olyckor och dödsfall och därmed minimera kostnaderna. I första hand bör man satsa resurser på åtgärder där de största problemen (kostnaderna) finns.

 

Mackey

 

Att det finns stora problem innebär inte att man skall låta bli att satsa lite resurser även på de små. Och vad det gäller onykterhet till sjöss så är det just bara små resurser som satsas. För tvärtemot vad "Båtfolket" verkar tro, så har både Sjöpolisen och Kustbevakningen betydligt fler arbetsuppgifter än bara detta.

 

Och jag är rätt säker på att "Båtfolket" hade varit lika obstinata mot en flytvästlag som mot 0.2-gränsen, efter att ha läst reaktioner hos våra vänner i Norge efter det att de infört en sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antag att 0,2 lagen gjorde nytta (även om jag är av annan åsikt) och att den räddar liv.

 

Varför görs inget mot övriga olyckor?

 

Varför bara nöja sig med att införa en lag och sedan inte göra mer är idiotiskt. 

 

Med lite fakta hade man sett vad som kunde bli effekten och då fattat att det finns mycket att ta i.

Nu vill inte jag ha en massa lagar som lösning på problemet men det finns mycket att göra.

Själv tror jag simundervisning i skolan borde återinföras. Även simundervisning för invandrare som saknar nödvändiga kunskaper. Sedan det där med flytväst. En självklarhet för många men inte alla. Lite skräckreklam på TV kanske skulle väcka en och annan att ta på den före det händer. Åtminstone se till att ha med en till alla i båten i passande storlek.

 

Sedan detta med livsfarliga båtar. Just införande av obligatorisk besiktning för bilar sänkte olyckstalen radikalt. Inget sådant finns för båtar. 

 

osv,

 

Varför inte ett statligt bidrag till SSRS så de kan köpa fler båtar, fler och tätare stationer mm

 

Men uppenbarligen tycker man att man varit duktig när man infört 0,2 lagen så inget mer behövs.

Ett slag i luften, ett skämt mot verkliga olyckor.

Effekten blev att man fick bort Svenssons som tagit två öl men aldrig orsakade något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Harry

 

Är du redan vaken och gråter.

 

Om 0,2-lagen gjort så att de som tidigare kört stora och/eller snabba båtar slutat med detta , för att just det att dricka lite mer än vad lagen tillåter är det enda som är intressant när det gäller båtlivet, så är det väl bara en fördel.

 

Är man så lite intresserad av båtlivet, så kan man ju dricka de där två ölen iland.

 

Är du i Sotenäs i regnet och blåsten!?

 

Fram på dan skall det ju sluta regna och solen titta fram, men det kommer till att blåsa en hel del. Fast, kulingvindar med upp emot stormstyrka i byarna. Man borde sticka ut och segla.  ;)

 

På slör med kryssfock till Koster hade varit perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Simundervisning är obligatoriskt i skolan, men kommunerna missköter sig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Antag att 0,2 lagen gjorde nytta (även om jag är av annan åsikt) och att den räddar liv.

 

Varför görs inget mot övriga olyckor?

 

Varför bara nöja sig med att införa en lag och sedan inte göra mer är idiotiskt. 

 

 

Varför tror du att det inte görs något mer? Det görs väldigt mycket. Simundervisning är definitivt något som diskuteras flitigt. Man hade förra året en stor kampanj för att få folk att ha med sin telefon i vattentät påse, något som redan verkar ha gett resultat. Det arbetas med att göra hamnar och kajer säkrare med grabblinor och stegar, förutom de klassiska livbojarna. Man propagerar konstant för att öka flytvästanvändningen, men att lagstifta om det leder till en massa besvärliga gränsdragningsproblem, vilket det norska exemplet visar.

 

Och vad jag vet så vill inte SSRS ha några statliga pengar? För då skulle de förlora sitt oberoende.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sverige är ländernas länder. Ska vara så bra att vi skapar problem av ingenting . Dvs skapar lagar på problem som inte existerar. Och omyndogförklarar svenska folket gång på gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sverige är ländernas länder. Ska vara så bra att vi skapar problem av ingenting . Dvs skapar lagar på problem som inte existerar. Och omyndogförklarar svenska folket gång på gång.

Håller delvis med, men vi lever i ett land där staten investerar stora pengar i oss medborgare så det är förståeligt att staten vill skydda sin investering genom att "tvinga" oss att överleva och vara så friska som möjligt.

 

Låt oss betala skola och sjukvård själva istället så kan vi slippa att bli daddade med.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Simundervisning är obligatoriskt i skolan, men kommunerna missköter sig.

 

Mackey

I min dotters skola har de simundervisning i alla fall - men vad hjälper det när 80-åringar drunknar..?
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...