Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Ljungbergarn

BÅTNYTT IDIOTFÖRKLARAR DE SOM KRITISERAR PILSNERLAGEN!

Rekommendera Poster

En bild säger mer än...

 

Och hur ser den typiske drunknade ut?

- En man i en liten båt med promille i blodet! (fast utan flytväst)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är nog tur att Båtfolket inte bor i Kanada - enligt en uppdatering på Wikipedia så får "alkohol bara drickas ombord om båten har kojer, kabyss, fast toalett och ligger för ankar"!

 

​Börjar också bli tydligt att de svenska reglerna inte är så unika som det påstås, flera länder har gränser i spannet 0.2-0.5 för olika slags båtar. Och att det inte bara är kaptenen på skutan som behöver vara nykter är också snarare regel än undantag, vad jag kan se.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog tur att Båtfolket inte bor i Kanada - enligt en uppdatering på Wikipedia så får "alkohol bara drickas ombord om båten har kojer, kabyss, fast toalett och ligger för ankar"!

 

​Börjar också bli tydligt att de svenska reglerna inte är så unika som det påstås, flera länder har gränser i spannet 0.2-0.5 för olika slags båtar. Och att det inte bara är kaptenen på skutan som är ansvarig är också snarare regel än undantag, vad jag kan se.

Intressant. För fritidsbåtar för det är det vi talar om. Som bekant OK framföra en oljetanker med max 0,8p än så länge. Så källa tack, och för fritidsbåtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Det är nog tur att Båtfolket inte bor i Kanada - enligt en uppdatering på Wikipedia så får "alkohol bara drickas ombord om båten har kojer, kabyss, fast toalett och ligger för ankar"!

 

​Börjar också bli tydligt att de svenska reglerna inte är så unika som det påstås, flera länder har gränser i spannet 0.2-0.5 för olika slags båtar. Och att det inte bara är kaptenen på skutan som är ansvarig är också snarare regel än undantag, vad jag kan se.

Intressant. För fritidsbåtar för det är det vi talar om. Som bekant OK framföra en oljetanker med max 0,8p än så länge. Så källa tack, och för fritidsbåtar. 

 

Detta är referensen på Wikipedia: 

https://www.tc.gc.ca/eng/marinesafety/debs-obs-quick-quick_visitor-1610.htm#4

 

"Consumption of Alcohol

In most provinces:

Alcohol may be consumed on board the pleasure craft only if it meets all of the following conditions:

  • The vessel has permanent sleeping facilities
  • The vessel has permanent cooking facilities
  • The vessel has a permanent toilet
  • The vessel is anchored or secured alongside a dock"

Och 0.8-regeln för oljetanker är tekniskt sätt bara en rekommendation för hur länder minst skall sätta sina egna regler. Och du glömmer som vanligt att nämna att man inte får dricka alls inom 4 timmar innan man går på sitt skift. Så det är inte självklart att man kan ta en öl till lunchen även om man inte jobbar just då.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är nog tur att Båtfolket inte bor i Kanada - enligt en uppdatering på Wikipedia så får "alkohol bara drickas ombord om båten har kojer, kabyss, fast toalett och ligger för ankar"!

 

​Börjar också bli tydligt att de svenska reglerna inte är så unika som det påstås, flera länder har gränser i spannet 0.2-0.5 för olika slags båtar. Och att det inte bara är kaptenen på skutan som är ansvarig är också snarare regel än undantag, vad jag kan se.

Intressant. För fritidsbåtar för det är det vi talar om. Som bekant OK framföra en oljetanker med max 0,8p än så länge. Så källa tack, och för fritidsbåtar. 

 

I vilka länder är det ok att framföra oljetanker med 0,8 p  och enligt vilka källor??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Intressant. För fritidsbåtar för det är det vi talar om. Som bekant OK framföra en oljetanker med max 0,8p än så länge. Så källa tack, och för fritidsbåtar. 

 

 

 

I vilka länder är det ok att framföra oljetanker med 0,8 p  och enligt vilka källor??

 

Vet inte vilka länder som har lagt gränsen där, men IMO har i sina regler att:

 

"35 Administrations should consider developing national legislation:

  1. prescribing a maximum of 0.08% blood alcohol level (BAC) during watchkeeping duty as a minimum safety standard on their ships; and
  2. prohibiting the consumption of alcohol within 4 hours prior to serving as a member of a watch."

http://www.imo.org/ourwork/humanelement/trainingcertification/pages/drugandalcoholabuse.aspx

 

Det är på gång att sänka gränsen i dessa rekommendationer till 0.5 promille.

 

I Sverige är det 0.2 promille som gäller för stora båtar och skepp, inklusive oljetankers.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är nog tur att Båtfolket inte bor i Kanada - enligt en uppdatering på Wikipedia så får "alkohol bara drickas ombord om båten har kojer, kabyss, fast toalett och ligger för ankar"!

 

​Börjar också bli tydligt att de svenska reglerna inte är så unika som det påstås, flera länder har gränser i spannet 0.2-0.5 för olika slags båtar. Och att det inte bara är kaptenen på skutan som är ansvarig är också snarare regel än undantag, vad jag kan se.

Intressant. För fritidsbåtar för det är det vi talar om. Som bekant OK framföra en oljetanker med max 0,8p än så länge. Så källa tack, och för fritidsbåtar. 

 

 

Och enligt uppgift så har Polen 0.2 promille, så där faller även delen med att den svenska lagen skulle vara världsunik. Undrar om och när alltom02promille och Båtfolket kommer att uppdatera sin information? T.ex. så är det som står på Båtfolkets nya hemsida väldigt långt från att vara korrekt just nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Canada. Jaha. och var är de andra länderna/fritidsbåtar? samt Canada har BAC, max 80 milligrams i blodvärde men vi mäter ju 0,2 i andningsluften. (BrAC) 2 helt skilda saker och det vet du.

 

 

Det är nog tur att Båtfolket inte bor i Kanada - enligt en uppdatering på Wikipedia så får "alkohol bara drickas ombord om båten har kojer, kabyss, fast toalett och ligger för ankar"!

 

​Börjar också bli tydligt att de svenska reglerna inte är så unika som det påstås, flera länder har gränser i spannet 0.2-0.5 för olika slags båtar. Och att det inte bara är kaptenen på skutan som är ansvarig är också snarare regel än undantag, vad jag kan se.

Intressant. För fritidsbåtar för det är det vi talar om. Som bekant OK framföra en oljetanker med max 0,8p än så länge. Så källa tack, och för fritidsbåtar. 

 

Detta är referensen på Wikipedia: 

https://www.tc.gc.ca/eng/marinesafety/debs-obs-quick-quick_visitor-1610.htm#4

 

"Consumption of Alcohol

In most provinces:

Alcohol may be consumed on board the pleasure craft only if it meets all of the following conditions:

  • The vessel has permanent sleeping facilities
  • The vessel has permanent cooking facilities
  • The vessel has a permanent toilet
  • The vessel is anchored or secured alongside a dock"

Och 0.8-regeln för oljetanker är tekniskt sätt bara en rekommendation för hur länder minst skall sätta sina egna regler. Och du glömmer som vanligt att nämna att man inte får dricka alls inom 4 timmar innan man går på sitt skift. Så det är inte självklart att man kan ta en öl till lunchen även om man inte jobbar just då.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polen, källa tack.

 

Det är nog tur att Båtfolket inte bor i Kanada - enligt en uppdatering på Wikipedia så får "alkohol bara drickas ombord om båten har kojer, kabyss, fast toalett och ligger för ankar"!

 

​Börjar också bli tydligt att de svenska reglerna inte är så unika som det påstås, flera länder har gränser i spannet 0.2-0.5 för olika slags båtar. Och att det inte bara är kaptenen på skutan som är ansvarig är också snarare regel än undantag, vad jag kan se.

Intressant. För fritidsbåtar för det är det vi talar om. Som bekant OK framföra en oljetanker med max 0,8p än så länge. Så källa tack, och för fritidsbåtar. 

 

 

Och enligt uppgift så har Polen 0.2 promille, så där faller även delen med att den svenska lagen skulle vara världsunik. Undrar om och när alltom02promille och Båtfolket kommer att uppdatera sin information? T.ex. så är det som står på Båtfolkets nya hemsida väldigt långt från att vara korrekt just nu...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Canada. Jaha. och var är de andra länderna/fritidsbåtar? samt Canada har BAC, max 80 milligrams i blodvärde men vi mäter ju 0,2 i andningsluften. (BrAC) 2 helt skilda saker och det vet du.

 

 

Titta på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sjöfylleri

Där finns gränserna för länderna i Norden, och de flesta runt Östersjön.

 

Sverige har en gräns för både utandingsluften och blodet. Det vi i Sverige oftast anger, som t.ex. 0.2 promille, är blodvärdet. Värdet från utandingsluften räknas om till detta.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Polen, källa tack. 

 

 

 

Källan i Wikipedia: http://www.marinas.nautilus.ee/files/Useful%20Information%20-%20Poland.pdf

 

Men har ni i rörelsen inte koll på detta? Efter så många år så borde ni väl i alla fall ha ordentliga uppgifter på de Nordiska länderna och övriga runt Östersjön?

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En gammal kommunist lag, det gäller visst även för cykel. Bra referens!

Och de andra länderna?
http://www.svt.se/nyheter/varlden/i-polen-sitter-tusentals-i-fangelse-for-cykelfylla
Du tycker det är bra således. Fint.
Och 0,2ml motsvarar 0,4 promille. 
http://www.mhf.se/sv-SE/uppleva-resa/res-tryggt-sakert/rattfylleri/lag-och-straff/

Så var väl vi väl klara för den här gången med ett världsunikt problem som inte finns...
När du hittat en land som har 0,2promille i UTANDNINGSLUFTEN FÖR FRITIDSBÅTAR, hör av dig.
Även Hugo Tiberg som forskat i detta vill nog av dig bli upplyst...   :P

Redigerad av Ljungbergarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En gammal kommunist lag, det gäller visst även för cykel. Bra referens!

Och de andra länderna?

http://www.svt.se/nyheter/varlden/i-polen-sitter-tusentals-i-fangelse-for-cykelfylla

 

Hur gammal lagen eventuellt är gör inte argumenten på Båtfolkets hemsida mer korrekta. Det är uppenbart inte en världsunik lag, och det finns gott om gränser i spannet 0.2 till 0.5 runt Östersjön. Jag hade förväntat mig lite mer exakthet i argumentationen från några som tjatar så mycket om att vila på vetenskaplig grund.

 

Och Länderna runt Östersjön har:

Polen. 0.2

Tyskland: 0.5 / 0.3 för kapten om han är märkbart påverkad

Litauen: 0.4 

Estland: 0.8 för båtar / 0.2 för vattenjet

Ryssland: 0.0

Danmark: 0.5 för båtar över 15 meter och snabbare båtar 

Finland: 1.0

 

Och för att täcka in Norden:

Norge: 0.2 för båtar över 15 meter / 0.8 för övriga

Island: 0.5

 

(Källa Wikipedia, som har källor i sin tur.)

 

Så det är i alla fall tre länder till förutom Sverige som har 0.2 som gräns för vissa typer av båtar.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En gammal kommunist lag, det gäller visst även för cykel. Bra referens!

Och de andra länderna?

http://www.svt.se/nyheter/varlden/i-polen-sitter-tusentals-i-fangelse-for-cykelfylla

Du tycker det är bra således. Fint.

Och 0,2ml motsvarar 0,4 promille. 

http://www.mhf.se/sv-SE/uppleva-resa/res-tryggt-sakert/rattfylleri/lag-och-straff/

 

Så var väl vi väl klara för den här gången med ett världsunikt problem som inte finns...

När du hittat en land som har 0,2promille i UTANDNINGSLUFTEN FÖR FRITIDSBÅTAR, hör av dig.

Även Hugo Tiberg som forskat i detta vill nog av dig bli upplyst...   :P

 

Jag tycker tyvärr det ser ut som du blandar ihop enheterna. Enligt samma källa som den till Polen har Sverige 0.2/ml.

 

http://www.marinas.nautilus.ee/files/Useful%20Information%20-%20Sweden.pdf

 

Så det har jag hittat som det ser ut. Och det är Polen. (Och Estland och Norge för vissa.)

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En gammal kommunist lag, det gäller visst även för cykel. Bra referens!

Och de andra länderna?

http://www.svt.se/nyheter/varlden/i-polen-sitter-tusentals-i-fangelse-for-cykelfylla

Du tycker det är bra således. Fint.

Och 0,2ml motsvarar 0,4 promille. 

http://www.mhf.se/sv-SE/uppleva-resa/res-tryggt-sakert/rattfylleri/lag-och-straff/

 

Så var väl vi väl klara för den här gången med ett världsunikt problem som inte finns...

När du hittat en land som har 0,2promille i UTANDNINGSLUFTEN FÖR FRITIDSBÅTAR, hör av dig.

Även Hugo Tiberg som forskat i detta vill nog av dig bli upplyst...   :P

 

Den svenska lagen gäller 0.2 promille i blodet, och 0.1 milligram per liter i utandningsluften. Har du inte ens koll på detta?

 

"4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss."

 

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Sjolag-19941009_sfs-1994-1009/?bet=1994:1009

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men snälla nån...hur räknar du? 

Om 0,2 promille alkohol i blodet motsvarar 0,1 milligram per liter utandningsluft - då motsvarar 0,4 promille alkohol i blodet 0,2 milligram per liter utandningsluft.

 

D v s Polen har 0,4-promillegräns på fritidsbåt. Inget annat land i världen har veterligen sveriges extrema lagstiftning på fritidsbåt avseende alkohol. Har du fakta i frågan så bif i så fall underlag, det intresserar prof Hugo Tiberg kan jag garantera dig.

 

 

En gammal kommunist lag, det gäller visst även för cykel. Bra referens!

Och de andra länderna?

http://www.svt.se/nyheter/varlden/i-polen-sitter-tusentals-i-fangelse-for-cykelfylla

Du tycker det är bra således. Fint.

Och 0,2ml motsvarar 0,4 promille. 

http://www.mhf.se/sv-SE/uppleva-resa/res-tryggt-sakert/rattfylleri/lag-och-straff/

 

Så var väl vi väl klara för den här gången med ett världsunikt problem som inte finns...

När du hittat en land som har 0,2promille i UTANDNINGSLUFTEN FÖR FRITIDSBÅTAR, hör av dig.

Även Hugo Tiberg som forskat i detta vill nog av dig bli upplyst...   :P

 

Den svenska lagen gäller 0.2 promille i blodet, och 0.1 milligram per liter i utandningsluften. Har du inte ens koll på detta?

 

"4 § Den som framför ett fartyg, som med motordrift kan framföras med en hastighet om minst femton knop eller som har ett skrov med en största längd av minst tio meter, efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Det som föreskrivs om den som framför ett fartyg gäller även den som i övrigt på ett sådant fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss."

 

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Sjolag-19941009_sfs-1994-1009/?bet=1994:1009

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Men snälla nån...hur räknar du? 

Om 0,2 promille alkohol i blodet motsvarar 0,1 milligram per liter utandningsluft - då motsvarar 0,4 promille alkohol i blodet 0,2 milligram per liter utandningsluft.

 

D v s Polen har 0,4-promillegräns på fritidsbåt. Inget annat land i världen har veterligen sveriges extrema lagstiftning på fritidsbåt avseende alkohol. Har du fakta i frågan så bif i så fall underlag, det intresserar prof Hugo Tiberg kan jag garantera dig.

 

 

Nej, källan anger att Polen har 0.2 promille, samma som Sverige. Dock anger de det i den lustiga enheten 0.2/ml. Observera att där står "ml", och inte "mg". Samma källa anger för Sverige gränsen som 0.2/ml, alltså att Polen och Sverige har samma gräns.

 

Har du något annat underlag på Polens gräns så är jag intresserad. Tiberg har bara tittat på de Nordiska länderna vad jag vet, vilket är brukligt inom juridiken då vi tillhör samma rättstradition.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, så Sverige har samma lag som ett enda f.d östatsland som har det även för cyklar.
Ingen dum referens medans resten av världen inte har det. Då bör väl Sverige ha 0,2 för cyklar. Kroatien gick 2009 från 0,2 till 0,5 även ett fd östatsland.

Det kanske stämmer det du hittat, jag ska skicka det till Tiberg men inte säkert han svarar. Han har mycket att stå i och är till åren kommen.
Möjligtvis ska ordet "tämligen ensamt om" och så ref till ett f.d östatsland, om vi nu ska klyva hårstrån om ett problem som inte finns.

Jag har en annan bild och det är hur olika länder räknar på BAC.
Polen räknar BAC by volume medans Sverige BAC by mass. 2 olika räknemetoder men det kanske är av mindre betydelse. (LÄNK) Se tabell under Units of measurement.




 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en annan bild och det är hur olika länder räknar på BAC.

Polen räknar BAC by volume medans Sverige BAC by mass. 2 olika räknemetoder men det kanske är av mindre betydelse. (LÄNK) Se tabell under Units of measurement.

 

Det är sant att det är skillnad på att räkna efter volym eller massa. Men skillnaden är inte stor, 0.2 promille i Polen motsvarar 0.189 promille i Sverige.

 

Och glöm inte att även Norge och Estland har 0.2 promille för vissa båtar, så det är inte bara Polen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska lägga till " 0,2 har även ett f.d östatsland för fritidssjöfarten, de har det även för cyklar men inte för alla ombord. det gör den svenska lagen världsunik" Stor sak detta!
När det gäller vissa båtar Norge och Estland så som sagt för vissa båtar men inte för alla ombord - där har du det världsunika. Är vi klara nu med hårklyverierna? Inget annat "scoop"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag ska lägga till " 0,2 har även ett f.d östatsland för fritidssjöfarten, de har det även för cyklar men inte för alla ombord. det gör den svenska lagen världsunik" Stor sak detta!

När det gäller vissa båtar Norge och Estland så som sagt för vissa båtar men inte för alla ombord - där har du det världsunika. Är vi klara nu med hårklyverierna? Inget annat "scoop"?

 

Vet inte om det är ett scoop, hade bara väntat mig att "Båtfolket" och du faktiskt hade läst in er på saken innan ni gick ut så hårt med felaktiga argument.

 

Att den svenska lagen gäller alla ombord som har betydelse för säkerheten var varken en nyhet här då vi satte gränsen till 0.2 promille, eller unikt för Sverige. Varifrån har du fått det att detta skulle vara världsunikt? Om det inte är så att du menar att det är just vår kombination av olika regler som är unik, dvs. att endast Sverige svenska lagar har, och de därför är "världsunika". Vilket kanske inte är så förvånande egentligen.

Redigerad av Abbe2
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som sagt, den är världsunik i så motto som jag skrev. Såvida du inte känner till ett litet land till som har en gammal östatslag kvar med samma lagtext för fritidsbåtar?

Redigerad av Ljungbergarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, den är världsunik i så motto som jag skrev. Såvida du inte känner till ett litet land till som har en gammal östatslag kvar med samma lagtext för fritidsbåtar?

 

Och som jag lade till ovan, jag är rätt säker på att det bara är Sverige som har svenska lagar, så visst är de världsunika! 

 

Om det nu skulle förvåna någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Blott Sverige svenska krusbär har.
Det är ett gott betyg till vitboken att diskussionen är på denna absoluta bottennivå i motargument om en så omfattande vitbok.
 

Redigerad av Ljungbergarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blott Sverige svenska krusbär har.

Det är ett gott betyg till vitboken att diskussionen är på denna absoluta bottennivå i motargument om en så omfattande vitbok.

 

 

Vet inte om granskning av fakta i er argumentering är någon bottennivå. Framförallt inte när det visar sig att era argument är felaktiga. 

 

Som det nu står så är en av "Båtfolkets" tolv huvudpunkter felaktig. Flera av de andra är också klart tveksamt formulerade. Och jag hittar inget direkt faktastöd för dem i vitboken, förutom en massa tyckande.

 

Jag hade helt enkelt väntat mig mer av några som så omhuldar att argument och lagstiftning skall vara baserat på fakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om dy tycker att argumenten är felaktiga utan att specificera på vilket vis så är det inte trovärdigt. Varför inte ta denna diskussion direkt med båtfolket på FB och gruppen sjöfyllerilagen och reda ut saken?

Redigerad av Ljungbergarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska lägga till " 0,2 har även ett f.d östatsland för fritidssjöfarten, de har det även för cyklar men inte för alla ombord. det gör den svenska lagen världsunik" Stor sak detta!

När det gäller vissa båtar Norge och Estland så som sagt för vissa båtar men inte för alla ombord - där har du det världsunika. Är vi klara nu med hårklyverierna? Inget annat "scoop"?

 

0,2 Lagen gäller inte för alla ombord! De flesta svenska fritidsbåtar är fullt möjliga att säkert framföra ensam. Kör man över 35 knop brukar rekommenderas en navigatör med minst samma kompetens som föraren....

 

Vet man vad man pysslar med, har en rak och tydlig linje ombord och inte jiddrar en massa om man blir stoppad för blåsning så ska det bra mycket till för att kunna lagföra någon annan än just föraren...... så det är en massa vilseledande trams "båtfolket" håller på med som jag ser det....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Jag ska lägga till " 0,2 har även ett f.d östatsland för fritidssjöfarten, de har det även för cyklar men inte för alla ombord. det gör den svenska lagen världsunik" Stor sak detta!

När det gäller vissa båtar Norge och Estland så som sagt för vissa båtar men inte för alla ombord - där har du det världsunika. Är vi klara nu med hårklyverierna? Inget annat "scoop"?

 

0,2 Lagen gäller inte för alla ombord! De flesta svenska fritidsbåtar är fullt möjliga att säkert framföra ensam. Kör man över 35 knop brukar rekommenderas en navigatör med minst samma kompetens som föraren....

 

Vet man vad man pysslar med, har en rak och tydlig linje ombord och inte jiddrar en massa om man blir stoppad för blåsning så ska det bra mycket till för att kunna lagföra någon annan än just föraren...... så det är en massa vilseledande trams "båtfolket" håller på med som jag ser det....

 

Då har väl du rätt och experter på sjörätt fel då: http://www.dn.se/debatt/nya-regeln-om-sjofylleri-fornedrande-for-batforare/

Redigerad av Ljungbergarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om dy tycker att argumenten är felaktiga utan att specificera på vilket vis så är det inte trovärdigt. Varför inte ta denna diskussion direkt med båtfolket på FB och gruppen sjöfyllerilagen och reda ut saken?

 

"Båtfolkets" punkt om att det är unikt att Sverige har 0.2 och att alla närliggande länder har 1.0 eller 0.8 är objektivt sätt fel. 

 

Och de personangrepp och förtalskampanjer jag har sett i den Facebook-gruppen gör att jag väljer att låta bli att delta i deras diskussion där.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...