Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Ljungbergarn

BÅTNYTT IDIOTFÖRKLARAR DE SOM KRITISERAR PILSNERLAGEN!

Rekommendera Poster

 

 

Kul att du också har humor och fattat ironin i det jag skrev.   :)

 

 

Fattade inte heller, men lät det passera... ;)

 

Då ber jag om ursäkt Peter, jag tog till lite extra för att det skulle framgå att det inte var allvar. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Kul att du också har humor och fattat ironin i det jag skrev.   :)

 

 

Fattade inte heller, men lät det passera... ;)

 

Då ber jag om ursäkt Peter, jag tog till lite extra för att det skulle framgå att det inte var allvar. :)

 

 

Å katten. Du brukar ju alltid ta till ganska mycket extra, så inget av det du skrivit genom åren har varit på allvar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Kul att du också har humor och fattat ironin i det jag skrev.   :)

 

 

Fattade inte heller, men lät det passera... ;)

 

Då ber jag om ursäkt Peter, jag tog till lite extra för att det skulle framgå att det inte var allvar. :)

 

Äsch, no biggie. Men - ironi går fram dåligt i skriven form (har jag märkt...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske, finns de mer än Ture-fallet som tyder på att det är som Peter_K säger?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske, finns de mer än Ture-fallet som tyder på att det är som Peter_K säger?

 

Mackey

Kanske... finns det något fall som stödjer ditt påstående..? Ett-noll till mig än så länge. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men lilla Peter_K, det är ingen tävling. ;)

 

Syftet är att samla fakta.

 

TILLÄGG: Jag tycker att det krävs mer än en dom för att kunna stryka en punkt.

Bäst är om det finns HD-domar eller tydliga skrivningar i lagstiftningen. Har inte koll på Ture, var han i HD?

Vad tycker ni andra.

 

TILLÄGG2: Bara det faktum att Ture blev åtalad tycker jag är ett problem. En HD-dom kan ju ändra på det.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

6.    Varför får den som har mer än 0,2 promille i blodet inte ge kloka råd?

Hmmm... jag funderar lite kring den... är det verkligen så?

Ture fick ju ge sin fru ett gott råd kring att lägga i backen?http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15554704.ab

Är detta en icke-fråga?

 

 

 

Fallet från -89 i Skåne som jag hänvisade till tidigare visade också tydligt att man visst kan påvisa annalkande fara, ge råd eller på annat sätt påkalla uppmärksamhet  även om man är berusad. Så länge man inte tydligt ger order som ska åtlydas av den som framför båten.  I en annan dom jag läste, så var det oki att visa hur reglagen fungerar på båten för en ny förare, utan att bli fälld för sjöfylla.

 

Så vitt jag förstår så kan man nog räkna med att det är oki att ge goda råd eller uppmärksamma skeenden, om föraren i övrigt fattar egna beslut runt framförandet av båten. 

Däremot vet jag inte om det är en icke-fråga för polisen och KBV ännu, det krävs kanske ytterligare några friande domar i liknande situationer innan den faller bort??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men lille Mackey... ;-)

Jag vill bara påtala att jag faktiskt hittat något som motsäger ditt. Innan du börjar be om fler bevis från min sida, är det inte fint om du presenterar något som visar ditt?

:-P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men lilla Peter_K, det är ingen tävling. ;)

 

Syftet är att samla fakta.

 

TILLÄGG: Jag tycker att det krävs mer än en dom för att kunna stryka en punkt.

Bäst är om det finns HD-domar eller tydliga skrivningar i lagstiftningen. Har inte koll på Ture, var han i HD?

Vad tycker ni andra.

 

TILLÄGG2: Bara det faktum att Ture blev åtalad tycker jag är ett problem. En HD-dom kan ju ändra på det.

 

Mackey

Jag håller med dig Mackey. KBV och polis tycker inte det är speciellt besvärligt när folk åtalas, de vill ju få fram prejudicerande fall som de har att rätta sig efter, så de rapporterar ju glatt in både det ena och det andra.

Hur långt upp i rättssystemet Ture kom vet jag inte, men fallet jag hänvisade till i den gamla lagstiftningen som rörde just  "annan väsentlig uppgift för sjösäkerheten"  var längre upp, där det var fällande dom i tingsrätten och friande i högre instans om jag inte missminner mig.

 

För en privatperson  är det inte speciellt trevligt att behöva ta sig igenom alla rättsinstanser under kanske flera år, för att till slut bli friad. Något större tydlighet och lätthet i tolkning tycker jag man kan kräva av en modern lagstiftning....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker som jag tycker det verkar som att Twister550 verkar tycka.
Domar bör få genomslag hos Polisen och KBV innan punkten helt kan strykas.
 
Peter_K, jag har inte bett dig specifikt om bevis. Jag såg det mera som en uppmaning till oss alla att hitta bra bevis för att punkten är en myt. Så länge man kan misstänka att man blir åtalad om man ger tips så äventyras sjösäkerheten för att man låter bli att ge tips.

Kanske, finns de mer än Ture-fallet som tyder på att det är som Peter_K säger?
 
Mackey

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla!

Nu lever livet igen!

Med eller utan nubbe..

 

Håller dock med Peter angående Hybris om ett igentligen

Väldigt litet problem.

Redigerad av Sator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Kul att du också har humor och fattat ironin i det jag skrev.   :)

 

 

Fattade inte heller, men lät det passera... ;)

 

Då ber jag om ursäkt Peter, jag tog till lite extra för att det skulle framgå att det inte var allvar. :)

 

 

Å katten. Du brukar ju alltid ta till ganska mycket extra, så inget av det du skrivit genom åren har varit på allvar.

 

Hahahaha (asg)   :)

 

Jodu en hel del är allvar.

Ibland lite provokativ men när det gäller alkohol är jag allvarlig. En drog och skall hanteras på rätt sätt. Precis som havet är en drog som även den ska hanteras på ett rätt sätt annars blir den livsfarlig.

 

Men tyvärr fick vi en lag som trots vissas påståenden om att det blev tydligare faktiskt blev rätt så otydligt. Kvarlämnat är alla andra båtar utanför regeln. Kvar är reglering hur man ser på förarens kompetens, alltså om kvinnor och ungdomar får anses vara den som styr båten eller om det är mannen på båten som ändå sätts som ansvarig. Här hade ett "båtkörkort" varit perfekt, 12 år och båtkörkort så kan herr och fru åka med efter några glas vin utan risker att få blåsa. (givetvis beroende på om båten kräver fler personer för framförande)

 

Visst kan det behövas regleringar för att få bort kraftigt berusade från båtar men det gäller även från bryggor och förtöjda båtar eftersom en del skadar sig och drunknar i sådana situationer. Dock skadar de sällan andra men det verkar vara sällsynt med de som tagit två pilsner och sedan kör båt ändå.

 

Ha en bra dag.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag tycker du är lite märklig här, och säger emot dig själ nu crabfish. Å ena sidan vill du INTE ha reglering och tycker att staten lägger sig i för mycket (0,2-lagen). Å andra sidan vill du man skall lagstadga om körkort.

 

Egentligen går det ju att lösa det du beskriver redan idag genom de frivilliga utbildningar som finns; du kan låta tolvåringen gå lämpliga kurser typ "Förarbeviset" och "Höghastighetsintyg" och kanske någon om navigation, se till att det finns dokumenterad praktik och godkännande. Skulle vilja se den rättssal som fäller en person där det finns en förare med alla dessa intyg.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just framförandet verkar ju inte längre vara ett problem när det gäller ålder, så hoppa den diskussionen.

 

Det finns annat som är bättre att lägga tid på att reda ut.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också propagerat för hårdare krav på obligatorisk utbildning.  Problemet Peter är ju att till och med KBV och polis blandar in resonemang om skadeståndsansvar, straffmyndighet, och liknande som vi inte gör när det gäller att släppa ut barn på cykel i trafiken, eller för den skateboard, inlines, mopeder och liknande.  Våra 15 åringar är förvisso straffmyndiga, men de har sällan en egen ekonomi, det slutliga ansvaret ligger alltid hos föräldrarna, men likväl är det ingen sådan diskussion om framförandet av moped/eumoppe.

Jag menar att det ska vara så tydligt att man inte ska behöva dras in för domstol för att bli frikänd när man har rent mjöl i påsen.

Med ett lagstiftat körkort för båt, blir det så mycket enklare att hänvisa till att innehavaren av det faktiskt är den som har det fulla ansvaret för framförandet av fartyget.....och inte någon eventuellt berusad förälder som ger ett tips om att backa  till med styrbordsidan för propellern slår däråt när det ska blåsas vid polisbåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en fundering, vem/vilka ombord har Polisen/KBV rätt att kräva alkoprov av?

Någon som vet, jag har inte koll.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en fundering, vem/vilka ombord har Polisen/KBV rätt att kräva alkoprov av?

Någon som vet, jag har inte koll.

 

Mackey

Det borde väl stå i den "tydliga" lagen. ;)

 

Rimligtvis så borde det endast få tas på föraren samt de som Polis/KVB räknar in till de som utför en för säkerheten väsentlig uppgift. Tror inte att någon tycker att det är OK att låta barnen i baksätet i bilen eller annan passagerare i bilen blåsa.  Och ja, i detta hänseende så är passagerare i båt och bil lika även om det inte finns så många andra likheter mellan båt och bil.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en fundering, vem/vilka ombord har Polisen/KBV rätt att kräva alkoprov av?

Någon som vet, jag har inte koll.

 

Mackey

Utan att ha läst på vad lagen säger så kräver de ju i praktiken att föraren och andra vuxna som de anser kan vara inblandade i framförandet av båten. Intressant om man som passagerare vägrar blåsa vid uppmaning, hur skiljer polis/KBV på passagerare och besättning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det slut på det roliga 0,2

 

Jag är övertygad om att denna lag har redan ebbat ut sin betydelse och har tappat sin verkan och det är bara att fortsätta att åka båt och glädjas åt skärgården.

Däremot tycker jag synd om de som blivit drabbad och blivit kriminell av ett ickeproblem.

Kustbevakningen verkar inte hittat nog många att bötfälla så man måste dra ner på sin verksamhet.

 

Ubåtar i skärgården är ett skrämskott för att få mer pengar från budgeten, jag slår vad om att detta skrämskott inte utmynnar i något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KBV lär ju inte få mer pengar till någon som helst verksamhet, de jagar inga ubåtar, det är det marinen som gör. Med vind i ryggen från kränkningar med flyg, krisen i Ukraina, utlovade mer medel till försvaret, så gäller det ju att utverka så många kronor det bara går för de olika vapenslagen, men KBV lär nog inte prioriteras.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0,2 lagens tillkomst var perfekt för KBV att motivera utökad budget på motsvarande sätt som försvaret nu skramlar med ryssen och vill ha mer pengar.

 

Precis som livsmedelsverket larmade om att chipsen kan ge cancer och ville ha mer anslag till sin verksamhet.

källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10273882.ab

 

Eller forskarna med "hockyklubban" som beräknade jordens kommande temperaturökning utifrån beräkningsmodeller som matchresultat i NHL gav samma graf som deras temperaturinsamlingar. 

 

Eller varför inte jakten  på häxor på medeltiden som gav ökade anslag till att hitta alla dessa djävulens påbrå och bränna dem.

 

Nu jagar vi Svensson med +0,2 promille och ubåtar. Påstående att de är en säkerhetsrisk.

 

Visst ja Romson mfl. minns säkert den ryska ubåten U-137 som gick på grund i Karlskronas skärgård och det spekulerades om att de druckit ur spriten i kompassen. Därav 0,2-lagen så man kan påtvinga dem alkokontroll.

 

Kanske även den var målad med giftig kopparfärg. Kanske det farligaste vi har i svenska vatten. Garanterat att de körde med skattebefriad diesel men de skyllde knappast ifrån sig.  Kanske räknat med att vattenståndet skulle öka utifrån klimatforskarnas beräkningar.

Nej de var säkert packade och KBV fick inte ingripa före det var försent. Ingen går väl på grund i nyktert tillstånd.

 

"na zdorovje"     (skål på ryska)

 

Hahahahaha :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och GI-dieten är påhittad av Scan.

Eller hur, crabfish..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju Atkins som hittade på lågkolhydratdieten på 60-talet.

Tveksamt om Scan fanns då? ;)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju Atkins som hittade på lågkolhydratdieten på 60-talet.

Tveksamt om Scan fanns då? ;)

 

Mackey

Scan bildades iofs 1905, men att de hittat på eller aktualiserat dieten är ett lika intelligent påstående som att KBV eller klimatforskare skulle hitta på lagar eller miljöproblem för att rädda sina jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstod vad du menade.

 

Skaraborgs läns Andelsslaktförening som är ursprunget till Scan bildades väl först 1918?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstod vad du menade.

 

Skaraborgs läns Andelsslaktförening som är ursprunget till Scan bildades väl först 1918?

 

Mackey

Så är det kanske.

Hursom är det före 60-talet. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ti hi!

Lite rätt och lite fel båda två. Jag tror det blev typ 0-0 i matchen.

 

Wikipedia

1899 grundades Sveriges första andelsslakteri i Halmstad, efter dansk förebild. 1906 bildades Sydöstra Skånes Andelsslakteriförening och 1908 Sveriges andra andelsslakteri i Tomelilla, vilket inspirerade till grundandet av Sydvestra Skånes Andelsslakteriförening 1911. De skånska och halländska föreningarna gick 1934 samman i producentkoperativet Föreningen av Skånska adelsslakterier (FSA), vilken efter en omorganisation 1942 benämndes Scan. Efter flera fusioner under 1960-talet började varumärket Scan började användas av Sveriges alla slakteriföreningar 1970.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och GI-dieten är påhittad av Scan.

Eller hur, crabfish..?

 

GI står för Glykemiskt Index och har inte mycket med kött att göra

 

GI bygger på mat där man undviker snabba kolhydrater och prioriterar långsamma kolhydrater.

Finns inte många kolhydrater alls i kött.

 

SCAN?

 

Däremot är LCHF ofta felaktigt beskyllt för att betyda ökad köttkonsumtion. Men sådant kan du väl redan Peter då du är relativt välutbildad.

 

LCHF till skillnad från GI bygger på att radikalt minska andelen kolhydrater och öka andelen fett. Och fett kommer från många olika delar förutom kött.

 

Så var du får in SCAN är en gåta du gärna får berätta mer om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...