Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Ljungbergarn

BÅTNYTT IDIOTFÖRKLARAR DE SOM KRITISERAR PILSNERLAGEN!

Rekommendera Poster

Ja allt ska lösas genom lagstiftning.

Men ibland blir det fel, rejält fel.

Det infördes en lag om väjningsplikt vid övergångsställen som fotgängare tolkar som en rättighet att bara kliva ut i vägen oavsett fordon eller möjlighet till att upptäckas.

Resultatet är att fler skadar sig idag vid övergångsställen än före lagen.

Ingen gör något åt detta, skandal.

Nu ger väl 0,2-lagen inte fler skadade men knappast mindre olyckor.

Som jag brukar skriva, en lag mot ett ickeproblem. 

-Idag har jag lagat båtmotorn.

-Var det något fel på den?

-Nej, men jag lagade den ändå.

:blink:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"-Idag har jag lagat båtmotorn.

-Var det något fel på den?

-Nej, men jag lagade den ändå."

Kallas förebyggande underhåll. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ger väl 0,2-lagen inte fler skadade men knappast mindre olyckor.

Som jag brukar skriva, en lag mot ett ickeproblem.

:blink:

Gränsen 0,2 promille är en teknisk och normativ nolltoleransgräns. Det är inte en gräns som avgör om du är berusad eller ej, ej heller en gräns för ickeproblem eller ej.

Förstår man inte det förstår man inte heller hur lagstiftning fungerar, och kan därför inte driva opinion syftande till en förändring. TS och hans polare, de s.k. Fåntrattarna, har gått i denna promillefixerade fälla och det har enbart varit kontraproduktivt.

Tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är en bra tråd av flera anledingar - i mitt fall främst därför att jag inte kan bestämma mig om det ska vara en lag eller inte - och om det ska vara en lag i så fall hur den ska utformas.

Tycker crabfish ska ha kred både för personlig hållning i frågan och även lite kritiskt/ humoristiskt försöker filosofiskt vrida på lagens utformning.

Personligen tycker jag väl att 0.2 promille kan duga som gräns om det ska vara en lag, men då ska det omfatta alla båtar, detta ur rent säkerhetsmässigt perspektiv och respekt för andra personer och deras egendom.

Å andra sidan anser jag att det finns situationer med båt/sjön då det borde vara upp till den enskilde att avgöra en förflyttning eller ej - men då kan det ju inte finnas någon lag och då är jag tillbaka på ruta 1 - svårt det här...

Jag gör ingen koppling till bil och trafik där nuvarande lagstiftning är bra. Fast å andra sidan kan jag tänka mig att ta cykeln efter en fest om jag inte är för berusad - vad det nu är och om jag då kan bedöma mig själv - svårt det här...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betänk all oönskad graviditeter som beror på att man haft oskyddat sex i onyktert sällskap.

Kanske borde det vara 0,2 gräns före sex :o

Eller den här, är gammal men fortfarande rätt så kul.

"Varje dag föds en ny SocialdemokratAnvänd kondom!"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller barnvagnen. Det skall vara förbjudet, efter en rödvinstillställning på Södermalm bland de rättrogna, att få föra sina telningar hem i den farliga trafiken. Det är ju ändå baaarnen vi är mest rädda om i samhället.

Det är skit samma om det ens inträffar olyckor eller ej på riktigt, det är den rättrogna tanken som heligt skall framhållas.

Med detta sagt, jag har gärna 0,2 på sjön men även på andra ställen i samhället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså... du måste ha för mycket fritid, Ljungbergarn.

Fast, tyvärr - samma gamla rester, ihoprörda och serverade igen.

Inget nytt att komma med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det nya består i att vi har nya riksdagsledamöter. De s.k. fåntrattarna har pysslat ihop nya maillistor och skall nu mailbomba ledamöterna med Ola's kvalitets-pr, bl.a. bilderna ovan.

Snart blir det fritt fram att köra båt med alkohol i kroppen. Joråseruatt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plötsligt blir det klart för mig varför den ena sidan har rätt och den andra fel.

Det förklaras med begreppet norm. I det här fallet är alkohol normen (rättigheten). Och akta er för en kränkt svensk, hen får en skenande elefanthjord att se försigkommen ut.

Normen är att ha rätt att lägga till vid annan båt och därefter få korka upp. Allt som kan hända därefter går man fri för. Men vem vill egentligen ligga innerst och ha en berusad ytterförare som skall manöverera med darrig hand nära din nymålade båt? Jo, det skall man förvänta sig att det kan hända för normen är rätten att få korka upp var man än lagt till.

Helt galet. Givetvis har alla rätt till att slippa behöva ta hänsyn till dem som har alkoholen så kär att man inte ens kan låta bli den även om man ligger lite riskfyllt till.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Platsen där bilderna är tagna är väl vald som illustration för påståendet.

Var är bilderna tagna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ljungberg

Försiktigt, det är en del gamla gubbar och kärringar här som tar illa upp och de kan dö på kuppen när de läser sådant här. Pulsen säkert på rejält hög nivå, fradgan står som vitt skum runt munnen och de mumlar något osammanhängande.

Även om det inte är så farligt så får de för sig det. Hittar på igen. Även om de innerst inne vet om att allt handlar om en lag mot ett ickeproblem.

Ha en bra fredag på dig. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ljungberg

Försiktigt, det är en del gamla gubbar och kärringar här som tar illa upp och de kan dö på kuppen när de läser sådant här. Pulsen säkert på rejält hög nivå, fradgan står som vitt skum runt munnen och de mumlar något osammanhängande.

Även om det inte är så farligt så får de för sig det. Hittar på igen. Även om de innerst inne vet om att allt handlar om en lag mot ett ickeproblem.

Ha en bra fredag på dig. :)

Om det nu är som du säger Roland så kan man bli lite nyfiken på varför du själv aktivt bidrar så starkt till att försvaga opinionen mot lagen. Du kallar ju MG för "forumet för självförnekelser" i andra sammanhang. Är det därför du gör på detta viset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var är bilderna tagna?

Stora bilden med akterspeglarna är väl Smögen? Kanske den andra bilden också, men vilken är naturhamnen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående bilderna med akterspeglar...

Du skall få ett litet tips, ljungbergar'n.

För många år sedan höll jag och några grannar på med ett överklagande i ett byggärende. En av grannarna, en erfaren äldre man, sa att det var väldigt viktigt att bilden av oss inte fick vara att vi var ett gäng rika villaägare som fick utsikt förstörd, utan att vi var rädda om områdets lilla grönområde - vilket också stämde.

Din bild på tre båtar i tvåmiljonersklassen sammantöjda, förklarandes att här kan man minsann inte få sitt glas vin - hur tror du det uppfattas..?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Andra bilden, den med mannen som har skygglappar! Är det Du själv Ljungberg eftersom Du anser det helt onödigt att bidraga med svar och momäle till inläggen Du gör utan håller Dig helt ifrån sånt? I övrigt blir det bara mer och mer pinsamt :-) men bara fortsätt för all del, allt Du för får ju motsatt verkan ;-) :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var är bilderna tagna?

Stora bilden med akterspeglarna är väl Smögen? Kanske den andra bilden också, men vilken är naturhamnen?

Visst är det Smögen. Den vita byggnaden som syns lite till vänster över båtarna är Smögens Marin. Viken som inte syns på bild, men som går in till höger alldeles för om båtarna heter Vansvik - fick jag lära mig för ett par dar sen.

Den nedre bilden är ju också från Smögenbryggan men nästan ute vid fiskhallen. Den vita byggnaden i centrum på bilden är konditori "Skäret", en byggnad som stått närmare fiskhallen tidigare men som flyttats till sitt nuvarande läge. Tror att det var i samband med att man byggde kajen.

Jag misstänker starkt att den nedre bilden är taget under det ungdomsfylleslag som gick under beteckningen "Seglartåget".

Det tredje bilden borde Harry/Crabfish kunna svara på om det är där jag misstänker. Nån stans mellan Hovenäset och Bohus Malmön. Men jag är inte säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De som drack måttlig mängd och körd båt därefter med omdöme var aldrig några problem.

Problemet vara att ett gäng politiker skulle visa sig handlingskraftiga för att öka säkerheten på sjön utan att begripa vad som är farligt.

Det är naturligtvis politikernas fel.

Under nån period talades det mycket ofta om det unga vackra folket som körde störtfulla hem från krogarna i Stockholms skärgård i stora och snabba båtar.

En sån företelse kan naturligtvis inte ha medverkat till lagen.

Nej det måste naturligtvis va alla idioter som är politikers fel och som ju helt oförskyllt drabbar en sån ytterst måttfull man som Crabfish. Som är så måttfull att han måste köra bil till Tyskland och smäcklasta den med sprit inför ett studentkalas till sina barn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående bilderna med akterspeglar...

Du skall få ett litet tips, ljungbergar'n.

För många år sedan höll jag och några grannar på med ett överklagande i ett byggärende. En av grannarna, en erfaren äldre man, sa att det var väldigt viktigt att bilden av oss inte fick vara att vi var ett gäng rika villaägare som fick utsikt förstörd, utan att vi var rädda om områdets lilla grönområde - vilket också stämde.

Din bild på tre båtar i tvåmiljonersklassen sammantöjda, förklarandes att här kan man minsann inte få sitt glas vin - hur tror du det uppfattas..?

Ljungbergarn har ju fått massor med tips genom åren på hur han kan förbättra sin kampanj, men ju sämre det går med opinionsbildning desto fånigare blir kampanjmakeriet.

Vem tror på allvar att man skapar en opinion bland riksdagens ledamöter för en höjd promillegräns genom att mailbomba dem med de tre bilderna här ovan?

Det kan ju kanske kvitta med översynen eller inte - det är knappast en viktig fråga att ha juridisk rätt att framföra båt med alkohol i kroppen. Men det tråkiga är att det återigen drar löje över hela fritidsbåtssverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittade på bilden med de tre båtarna. Min uppfattning är denna. Endast en person bör vara ansvarig för nykterheten i en fritidsbåt och det är den som för tillfället håller i ratten.

I exemplet är det föraren av den innersta båten som ska avgå. Om de två andra kan få till det med enbart tampar så ska det väl vara OK, om inte så får de anlita någon nykter att hjälpa till. För att onykterhet i fritidsbåt bör regeln vara att motorn är igång. Förhalning utan motor (Ingen vid ratten) bör vara tillåtet.

Hela tanken att båtens möjliga toppfart ska avgöra. är feltänkt. Bilar får gå hur fort som helst utan att bötfällas men måste följa hastighetsbegränsningen.

Jag som har en liten grundbottnad båt som kan gå i över 15 knop tar ofta land på sandstränder i skyddade lägen med ankare akter och tamp iland. Om jag ska övernatta så drar jag alltid ut båten en bit innan jag lägger mig för att inte riskera att den står på botten på morgonen. Är denna lilla förflyttning med muskelkraft på kanske 4 meter utan motor olaglig om man har mer än 0,2 promille? Är det så så måste lagen ändras så att den blir tydlig. Förslagsvis ska båt som flyttas utan motorhjälp jämföras med långsam båt, musklerna fixar inte att dra båten i 15 knop. Lagar som av övernitiska tjänstemän kan vrängas till ren idioti hör inte hemma i en demokrati. En ankarliggare på svaj i en skyddad vik rör sig rätt många meter under en natt, förhoppningsvis understiger farten 15 knop. Olagligt?

Man kan stapla exempel på varandra. Hur gör man regelverket entydig. Antingen så inför man totalförbud mot all alkoholförtäring i anslutning till fritidsbåtar även gällande de som tältar på stranden och lämnar båten tom. eller så  så drar man gränsen vid motor igång och då endast förare. Hur man än gör så måste man noga specificera om det bara gäller sjösatt båt så att vi slipper lagens långa arm på uppställningsplatserna.  :ph34r:

Redigerad av Virgo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den tecknade bilden från Nerikes Allehanda sammanfattar, tycker jag, på ett lysande, sarkastiskt och roligt sätt hur många, tyvärr vääldigt många, politiker förhåller sig i relationen mellan sin egen suveränitet och omvärlden. Måste påpeka att den, i vissas tycke, förhatlige Ljungbergaren inte har producerat bilden. Den kommer från en, från hans kampanj oberoende, källa. Är tecknaren ifråga också att betrakta som en fåntratt. Är möjligen alla, inklusive jag själv, som är kritiska till lagen och uppfattar den som i första hand moralistisk och snarare skapar än löser problem, fåntrattar? 

Mvh/Sea Maniac

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den tecknade bilden från Nerikes Allehanda sammanfattar, tycker jag, på ett lysande, sarkastiskt och roligt sätt hur många, tyvärr vääldigt många, politiker förhåller sig i relationen mellan sin egen suveränitet och omvärlden. Måste påpeka att den, i vissas tycke, förhatlige Ljungbergaren inte har producerat bilden. Den kommer från en, från hans kampanj oberoende, källa. Är tecknaren ifråga också att betrakta som en fåntratt. Är möjligen alla, inklusive jag själv, som är kritiska till lagen och uppfattar den som i första hand moralistisk och snarare skapar än löser problem, fåntrattar? 

Mvh/Sea Maniac

Om man tittar på bilden ser man att källan är tydligt angiven och att inte Ljungbergarn producerat bilden.

Min uppfattning är att man får ha vilken åsikt om lagen som man vill utan att för den skull vara en fåntratt.

Fåntratt, i sammanhanget, är ett uttryck myntat av en krönikör på Båtnytt. Det beskriver en fullkomligt usel och kontraproduktiv opinonskampanj som sprider allt från rena lögner till tafflig förnedringshumor via rättshaveristiskt KBV-hat kryddat med svammel om att Sverige blivit DDR.

Som ett exempel - tror du att man genom att mailbomba riksdagsledamöter med de tre bilderna ovan kommer att vara framgångsrik i att förmå ledamöterna att arbeta för en höjd promillegräns till sjöss?

Jag kan ha fel, men min bedömning är att det kommer att ha motsatt effekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ta bort alkolholen från en svensk är som att ta bort nappen för ett barn. Inte bara är reaktionerna samma. Även nappens/spritens funktion är densamma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte orkat detaljstudera den här evighetstråden och vet inte exakt vad opinionsbildningen har inneburit. Förhåller det sig så att du är irriterad över att den låga kvaliteten inte har medfört avsedd effekt på politikerna, dvs att du också skulle vilja avskaffa lagen, eller höja promillegränsen?  ;)

Jag tror att man måste ha en viss förståelse för att svårigheten att få våra folkvalda att lyssna på något som inte får plats i den trånga åsiktskorridoren kan leda till en viss desperation när det gäller val av opinionsblldande åtgärder. Dessa damer och herrar är ju bara intresserade av opinioner som kan vara av nytta för valresultaten. Ironin i bilden med skygglapparna t.ex. tror jag att de i sin maktberusning förtränger och den har troligen inte avsedd verkan.

Så OK, Ljungbergarens et.al. kampanj har kanske inte varit helt idealiskt utformad men att kalla dem fåntrattar tycker jag är lågt. Hur skulle du själv göra för att nå fram till dessa skygglapps- och öronproppsförsedda personer?

Mvh/Sea Maniac

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra uttryckt SeaManiac, dvs vilken är rätt väg/sätt att påverka beslutsfattarna? Den tål att tänkas på...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror tyvärr det redan är kört att få igenom en förändring, det har "Båtfolket" effektivt sett till genom sin ambassadör Ljungbergarn. Hade man för fem år sedan sakligt pekat på bristerna i lagen - i stället för att göra nidfilmer om KBV, kalla samma politiker man vill vinna sympatier hos för puckon och raljera om mjölk till ansjovismackor hade man kanske nått fram. Nu är alla skepp brända.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seamaniac, jag har alltid varit tydlig med att jag förordar en översyn av lagen. Sen tycker jag en fast låg promillegräns är bra.

Jag har tidigare gett tips på vad i kampanjen som kan göras bättre, men Ljungbergarn m.fl. tar inget till sig utan fortsätter klåperiet. Jag är smått förbannad på att detta drar löje över båtsverige, bla eftersom det finns andra politiska frågor.

Kan gärna utveckla en annan gång. Hinner inte nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...