Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Ljungbergarn

BÅTNYTT IDIOTFÖRKLARAR DE SOM KRITISERAR PILSNERLAGEN!

Rekommendera Poster

Orka, crabfish. Du vet vad jag menar.

Hahaha

 

Du med Peter. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Visst ja Romson mfl. minns säkert den ryska ubåten U-137 som gick på grund i Karlskronas skärgård och det spekulerades om att de druckit ur spriten i kompassen. Därav 0,2-lagen så man kan påtvinga dem alkokontroll.

 

Kanske även den var målad med giftig kopparfärg. Kanske det farligaste vi har i svenska vatten. Garanterat att de körde med skattebefriad diesel men de skyllde knappast ifrån sig.

Hahahahaha :)

Vilket gift som finns i färgen på Ubåtarna vet jag inte, men säkert den absolut giftigaste färgen då det är 0-tolerans på beväxning på havets vargar. Har ganska säkert försvunnit många liter från varvet i K-krona för att klenas på diverse fritidsbåtar genom åren.

Så giftigt att det är av största vikt att de jagar bort alternativt spränger bort eventuella inkräktare från Stockholms ömtåliga skärgård...... :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Får en person som druckit 2 starköl koka kaffe på min båt?

För kaffekokande är i högsta grad en väsäntlig uppgift ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Visst ja Romson mfl. minns säkert den ryska ubåten U-137 som gick på grund i Karlskronas skärgård och det spekulerades om att de druckit ur spriten i kompassen. Därav 0,2-lagen så man kan påtvinga dem alkokontroll.

 

Kanske även den var målad med giftig kopparfärg. Kanske det farligaste vi har i svenska vatten. Garanterat att de körde med skattebefriad diesel men de skyllde knappast ifrån sig.

Hahahahaha :)

Vilket gift som finns i färgen på Ubåtarna vet jag inte, men säkert den absolut giftigaste färgen då det är 0-tolerans på beväxning på havets vargar. Har ganska säkert försvunnit många liter från varvet i K-krona för att klenas på diverse fritidsbåtar genom åren.

Så giftigt att det är av största vikt att de jagar bort alternativt spränger bort eventuella inkräktare från Stockholms ömtåliga skärgård...... :huh:

 

 

En fråga på det... Är en U-båt bottenmålad...? :huh:  :huh:  :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast.. Vad är botten på en ubåt?

Gissar de kör en full runda med Biltema, alt vc17nt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast.. Vad är botten på en ubåt?

Gissar de kör en full runda med Biltema, alt vc17nt..

 

Använder de nån av de föreslagna färgerna måste det va den från BILTEMA.

 

VC17NT var den färg jag hade målat med när båten efter 5 månader i sjön var fullständigt totalt täckt av havstullpaner på hela undervattenskroppen. Det var 2008. Jag har fortfarande en femtedel kvar av botten att slipa bort all skit från.  :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fast.. Vad är botten på en ubåt?

Gissar de kör en full runda med Biltema, alt vc17nt..

Då tror jag att de använder vc17NT!

Min tanke var/är att den ger ju snabbt ett naturligt kammoflage!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får en person som druckit 2 starköl koka kaffe på min båt?

För kaffekokande är i högsta grad en väsäntlig uppgift ombord.

Roade mig med att läsa inläggen.

 

Tanken med lagen är rätt. Att minska antalet olyckor med stora och eller snabba båtar.

 

Sen blir allt fel.

 

Får jag föreslå tre enkla punkter för fritidsbåtar.

 

A: Har man överhuvud taget druckit alkohol så är det tex max 10 knop som gäller oavsett storlek eller fartresurser på båt. Vid kontroll kan 0,2 promille gälla som felmarginal.

 

B: Har man mer än 1 promille i blodet så är man sjöfull oavsett allt annat.

 

C: Lagen gäller bara båt under färd och bara den som håller i ratten.

 

Är det för enkelt?

 

En lag måste vara enkel och utformad med känsla för både båtägarna och sjösäkerheten. Den måste vara helt befriad från moralism och tyckande. Man måste kunna få flytta en båt med 2 glas vin eller motsvarande i kroppen. Man ska vara medveten om att det är farten som dödar snarare än promillehalten vid koncentrationer under 1 promille. Det är bättre att inskränka på farten vid alkoholintag än att ha onödigt låga promillegränser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Får en person som druckit 2 starköl koka kaffe på min båt?

För kaffekokande är i högsta grad en väsäntlig uppgift ombord.

Roade mig med att läsa inläggen.

 

Tanken med lagen är rätt. Att minska antalet olyckor med stora och eller snabba båtar.

 

Sen blir allt fel.

 

Får jag föreslå tre enkla punkter för fritidsbåtar.

 

A: Har man överhuvud taget druckit alkohol så är det tex max 10 knop som gäller oavsett storlek eller fartresurser på båt. Vid kontroll kan 0,2 promille gälla som felmarginal.

 

B: Har man mer än 1 promille i blodet så är man sjöfull oavsett allt annat.

 

C: Lagen gäller bara båt under färd och bara den som håller i ratten.

 

Är det för enkelt?

 

En lag måste vara enkel och utformad med känsla för både båtägarna och sjösäkerheten. Den måste vara helt befriad från moralism och tyckande. Man måste kunna få flytta en båt med 2 glas vin eller motsvarande i kroppen. Man ska vara medveten om att det är farten som dödar snarare än promillehalten vid koncentrationer under 1 promille. Det är bättre att inskränka på farten vid alkoholintag än att ha onödigt låga promillegränser.

 

 

 

Jag har tidigare varit total anhängare av lagen, men nu börjat svänga rejält i mina åsikter om denna lag. Lagen är bra, men kass... Är väl milt uttryckt då den inte gäller alla sorters flytetyg, är väl min egentliga åsikt.

 

Jag är fullt beredd att hålla med dig i dina punkter, dock med viss ändring (enligt mig, alltså) på punkt A & B.

 

A: Där anser jag att 7 knop är en hyggligt säker fart, och att 0.4 promille bör vara gällande som felmarginal.

 

B: Där vill åtminstone jag sänka till 0.8 promille för att anse som sjöfull, oavsett allt annat.

 

C: Där håller jag med dig helt och hållet...!

 

Jag har en Nidelv 28 - 8,5 meter x 3, 05 meter, vikt a´ 3500 Kg. Med den motor jag har i, så maxar den inte mer är 13 knop (tmd40b) så jag faller ändå inom den nuvarande "säkerhetsramen".

 

Jag vet inte vad det är som gjort att jag svängt i denna frågan, men svängt har jag i alla fall gjort... Dock inte så långt att jag håller med TS och hans gelikar, då jag anser att de är helt obstinata och rabiata i sina åsikter...

 

Jag tar mycket gärna emot mothugg och andra åsikter - Om jag besvarar dem eller ej, får jag se...

I vilket fall som helst, så får ni ha det gôtt, Alla!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den måste vara helt befriad från moralism och tyckande. Man måste kunna få flytta en båt med 2 glas vin eller motsvarande i kroppen.

 

Motfråga; varför måste man få det?

Och, är inte dina påståenden och slutsatser ovan just exempel på tyckande? Det blir varken mer eller mindre tyckande bara för att det stämmer med ens egna åsikter eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Den måste vara helt befriad från moralism och tyckande. Man måste kunna få flytta en båt med 2 glas vin eller motsvarande i kroppen.

 

Motfråga; varför måste man få det?

Och, är inte dina påståenden och slutsatser ovan just exempel på tyckande? Det blir varken mer eller mindre tyckande bara för att det stämmer med ens egna åsikter eller inte.

 

 

Även mitt inlägg ovan, klassas in under kategorin "Tyckande"... Då de stämmer överens med mina (och en del andras) åsikter... Men så tycker jag... Alltså "Tyckande"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Även mitt inlägg ovan, klassas in under kategorin "Tyckande"... Då de stämmer överens med mina (och en del andras) åsikter... Men så tycker jag... Alltså "Tyckande"...

 

 

Jo, så är det. Men - det blir lite märkligt när man "tycker" att lagen skall vara på annat sätt än den är idag, och samtidigt skall den vara absolut vara fri från "tyckande"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Även mitt inlägg ovan, klassas in under kategorin "Tyckande"... Då de stämmer överens med mina (och en del andras) åsikter... Men så tycker jag... Alltså "Tyckande"...

 

 

Jo, så är det. Men - det blir lite märkligt när man "tycker" att lagen skall vara på annat sätt än den är idag, och samtidigt skall den vara absolut vara fri från "tyckande"...

 

 

Hehehehe... Jo, så är det nock... En lag blir aldrig fri från oliktänkandes tyckande :P Lagen är så, men jag tycker den ska vara si  :huh:  :rolleyes:  :blink:  :D  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Den måste vara helt befriad från moralism och tyckande. Man måste kunna få flytta en båt med 2 glas vin eller motsvarande i kroppen.

 

Motfråga; varför måste man få det?

Och, är inte dina påståenden och slutsatser ovan just exempel på tyckande? Det blir varken mer eller mindre tyckande bara för att det stämmer med ens egna åsikter eller inte.

 

Svaret på din motfråga är gammal hävd. För många människor är ett glas rött ett måste till det grillade. Jag har nog aldrig kört med mer än 0,2 promille vare sig före eller efter lagen. Jag brukar ta en folköl som hinner klinga av i god tid före avfärd. Men därför vill jag inte missunna andra att få det de vill ha om det kan ske på ett säkert sätt. Så tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Får en person som druckit 2 starköl koka kaffe på min båt?

För kaffekokande är i högsta grad en väsäntlig uppgift ombord.

Roade mig med att läsa inläggen.

 

Tanken med lagen är rätt. Att minska antalet olyckor med stora och eller snabba båtar.

 

Sen blir allt fel.

 

Får jag föreslå tre enkla punkter för fritidsbåtar.

 

A: Har man överhuvud taget druckit alkohol så är det tex max 10 knop som gäller oavsett storlek eller fartresurser på båt. Vid kontroll kan 0,2 promille gälla som felmarginal.

 

B: Har man mer än 1 promille i blodet så är man sjöfull oavsett allt annat.

 

C: Lagen gäller bara båt under färd och bara den som håller i ratten.

 

Är det för enkelt?

 

En lag måste vara enkel och utformad med känsla för både båtägarna och sjösäkerheten. Den måste vara helt befriad från moralism och tyckande. Man måste kunna få flytta en båt med 2 glas vin eller motsvarande i kroppen. Man ska vara medveten om att det är farten som dödar snarare än promillehalten vid koncentrationer under 1 promille. Det är bättre att inskränka på farten vid alkoholintag än att ha onödigt låga promillegränser.

 

 

 

Jag har tidigare varit total anhängare av lagen, men nu börjat svänga rejält i mina åsikter om denna lag. Lagen är bra, men kass... Är väl milt uttryckt då den inte gäller alla sorters flytetyg, är väl min egentliga åsikt.

 

Jag är fullt beredd att hålla med dig i dina punkter, dock med viss ändring (enligt mig, alltså) på punkt A & B.

 

A: Där anser jag att 7 knop är en hyggligt säker fart, och att 0.4 promille bör vara gällande som felmarginal.

 

B: Där vill åtminstone jag sänka till 0.8 promille för att anse som sjöfull, oavsett allt annat.

 

C: Där håller jag med dig helt och hållet...!

 

Jag har en Nidelv 28 - 8,5 meter x 3, 05 meter, vikt a´ 3500 Kg. Med den motor jag har i, så maxar den inte mer är 13 knop (tmd40b) så jag faller ändå inom den nuvarande "säkerhetsramen".

 

Jag vet inte vad det är som gjort att jag svängt i denna frågan, men svängt har jag i alla fall gjort... Dock inte så långt att jag håller med TS och hans gelikar, då jag anser att de är helt obstinata och rabiata i sina åsikter...

 

Jag tar mycket gärna emot mothugg och andra åsikter - Om jag besvarar dem eller ej, får jag se...

I vilket fall som helst, så får ni ha det gôtt, Alla!!

 

Håller med om dina gränser, mina var bara ett exempel.

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Den måste vara helt befriad från moralism och tyckande. Man måste kunna få flytta en båt med 2 glas vin eller motsvarande i kroppen.

Motfråga; varför måste man få det?

Och, är inte dina påståenden och slutsatser ovan just exempel på tyckande? Det blir varken mer eller mindre tyckande bara för att det stämmer med ens egna åsikter eller inte.

Svaret på din motfråga är gammal hävd. För många människor är ett glas rött ett måste till det grillade. Jag har nog aldrig kört med mer än 0,2 promille vare sig före eller efter lagen. Jag brukar ta en folköl som hinner klinga av i god tid före avfärd. Men därför vill jag inte missunna andra att få det de vill ha om det kan ske på ett säkert sätt. Så tycker jag.
Men tiderna förändras. Det är mycket man kan säga okej till "av gammal hävd" i så fall, så ett bättre argument än att man måste kunna få ett glas rött till grillen måste nog till. Ett glas rött går för övrigt ur kroppen på ett par timmar, så kaffe och en promenad på ön, eller ett dopp i det blå, innan avfärd så kan man ta sitt glas rött till grillningen.

För det är jäkligt gött.

Men nu krävs lite planering också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som drack måttlig mängd och körd båt därefter med omdöme var aldrig några problem.

 

Problemet vara att ett gäng politiker skulle visa sig handlingskraftiga för att öka säkerheten på sjön utan att begripa vad som är farligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som drack måttlig mängd och körd båt därefter med omdöme var aldrig några problem.

 

Problemet vara att ett gäng politiker skulle visa sig handlingskraftiga för att öka säkerheten på sjön utan att begripa vad som är farligt.

__________________________________________________________________________________

 

Det finns även folk som totalt obstinat håller fast vid en linje, de kan inte se någon som helst annan linje än deras egna. När de sen fortsätter i en debatt, med samma gamla flumargument, kan de inte se att de sedan länge är passerade... Jag vet vilket fack jag placerar in dig i, Crabfish... Det var längesedan du kom med något annat än dina ovan nämnda floskler, så det är svårt att längre ta dig på allvar - Du är som en politiker som inte fattat att den borde lagt ner sin bana för länge sedan...

 

Drick måttligt, och använda omdöme... Hur mycket anser du vara måttligt, och hur mäter du omdöme...? Har du aldrig reflekterat över att det är just sådana som du, med dina åsikter som gjort att lagen kommit till... Argumentet" Meh föhelveetee snutkbvjävel.... Ja ha ju ba druckit max två öööööl... Å så ha ja jöh sånt bra omdöme när jag e ute å kör, kan ju fan inte hjälpa att dom andra e i vägen för mig...", är det att dricka måttligt och köra omdömesfullt, eller hur menar du...? För om du kollar, så har de flesta bara druckit just två öl... Det är en ganska gångbar siffra i fyllekörningssammanhang...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju för mig att crabfish vid flera tillfällen just varit tydlig med att han är måttlig på riktigt, dvs att två öl verkligen bara är två öl och inget annat och att han inte kör båt berusad.

 

Lagen är ett slag i luften, inget har vad jag sett förändrats vad gäller olyckor.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lagen är ett slag i luften, inget har vad jag sett förändrats vad gäller olyckor.

 

Mackey

"Hittills i år har många drunknat i badolyckor medan fritidsbåtslivet inte haft en motsvarande ökning av antalet dödsolyckor. Det är anmärkningsvärt eftersom det varit många båtar ute i det vackra och varma högsommarvädret. "

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Statistik/Fritidsbatar/

Dvs, om man använder badolyckorna som referens eftersom de hänger ihop med hur vädret är, så har inte båtolyckorna ökat i samma omfattning. Mig veterligen har ibget förändrats annat än 0,2-lagens tillkomst, även om såklart det kan vara andra orsaker. Ser gärna fram emot att läsa dessa orsaker, så kom med förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som drack måttlig mängd och körd båt därefter med omdöme var aldrig några problem.

 

Problemet vara att ett gäng politiker skulle visa sig handlingskraftiga för att öka säkerheten på sjön utan att begripa vad som är farligt.

__________________________________________________________________________________

 

Det finns även folk som totalt obstinat håller fast vid en linje, de kan inte se någon som helst annan linje än deras egna. När de sen fortsätter i en debatt, med samma gamla flumargument, kan de inte se att de sedan länge är passerade... Jag vet vilket fack jag placerar in dig i, Crabfish... Det var längesedan du kom med något annat än dina ovan nämnda floskler, så det är svårt att längre ta dig på allvar - Du är som en politiker som inte fattat att den borde lagt ner sin bana för länge sedan...

 

Drick måttligt, och använda omdöme... Hur mycket anser du vara måttligt, och hur mäter du omdöme...? Har du aldrig reflekterat över att det är just sådana som du, med dina åsikter som gjort att lagen kommit till... Argumentet" Meh föhelveetee snutkbvjävel.... Ja ha ju ba druckit max två öööööl... Å så ha ja jöh sånt bra omdöme när jag e ute å kör, kan ju fan inte hjälpa att dom andra e i vägen för mig...", är det att dricka måttligt och köra omdömesfullt, eller hur menar du...? För om du kollar, så har de flesta bara druckit just två öl... Det är en ganska gångbar siffra i fyllekörningssammanhang...

Om man behöver mått på måttlighet och omdöme ska man nog inte ens sätta sig i en båt.

 

Troligen har jag ett väl tilltaget omdöme eftersom jag hittills inte ställt till med något varken i bil eller i båt som drabbar andra.

 

Däremot du Kenneth borde nog jobba lite med attityden när du skriver inlägg vilket påvisar en ganska sned bild av dina medmänniskor och är ett avsteg från vad forumreglerna innehåller. Du har ingen aning om vem jag är och mina värderingar mer än vad du tror dig se i inläggen här på MG.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju för mig att crabfish vid flera tillfällen just varit tydlig med att han är måttlig på riktigt, dvs att två öl verkligen bara är två öl och inget annat och att han inte kör båt berusad.

 

Lagen är ett slag i luften, inget har vad jag sett förändrats vad gäller olyckor.

 

Mackey

Stämmer väl.

 

Kör aldrig bil efter alkohol och numera inte heller båt.

Tidigare (före lagen) båt i lugnt väder i låg fart om jag druckit några öl eller ett par glas vin till maten.

Skulle aldrig komma på tanken att ens cykla berusad även om det fortfarande är tillåtet.

 

Berusad för mig är ett bra stycke mer än ett par öl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

De som drack måttlig mängd och körd båt därefter med omdöme var aldrig några problem.

 

Problemet vara att ett gäng politiker skulle visa sig handlingskraftiga för att öka säkerheten på sjön utan att begripa vad som är farligt.

__________________________________________________________________________________

 

Det finns även folk som totalt obstinat håller fast vid en linje, de kan inte se någon som helst annan linje än deras egna. När de sen fortsätter i en debatt, med samma gamla flumargument, kan de inte se att de sedan länge är passerade... Jag vet vilket fack jag placerar in dig i, Crabfish... Det var längesedan du kom med något annat än dina ovan nämnda floskler, så det är svårt att längre ta dig på allvar - Du är som en politiker som inte fattat att den borde lagt ner sin bana för länge sedan...

 

Drick måttligt, och använda omdöme... Hur mycket anser du vara måttligt, och hur mäter du omdöme...? Har du aldrig reflekterat över att det är just sådana som du, med dina åsikter som gjort att lagen kommit till... Argumentet" Meh föhelveetee snutkbvjävel.... Ja ha ju ba druckit max två öööööl... Å så ha ja jöh sånt bra omdöme när jag e ute å kör, kan ju fan inte hjälpa att dom andra e i vägen för mig...", är det att dricka måttligt och köra omdömesfullt, eller hur menar du...? För om du kollar, så har de flesta bara druckit just två öl... Det är en ganska gångbar siffra i fyllekörningssammanhang...

Om man behöver mått på måttlighet och omdöme ska man nog inte ens sätta sig i en båt.

 

Troligen har jag ett väl tilltaget omdöme eftersom jag hittills inte ställt till med något varken i bil eller i båt som drabbar andra.

 

Däremot du Kenneth borde nog jobba lite med attityden när du skriver inlägg vilket påvisar en ganska sned bild av dina medmänniskor och är ett avsteg från vad forumreglerna innehåller. Du har ingen aning om vem jag är och mina värderingar mer än vad du tror dig se i inläggen här på MG.

 

Ett mått på måttlighet... Är väl just vad som behövs... Min måttlighet kan vara samma som din måttlighet, eller annorlunda... Men som tidigare undras: Hur mäter just du måttlighet?

 

Även jag har ett väl tilltaget omdöme, jag har heller inte ställt till med något som drabbar med varken bil eller båt... Så då måste jag ju ha minst ett lika väl tilltaget omdöme som du... Om det är rättesnöret för omdöme...

 

Attityd... Enligt de inlägg jag sett från dig, så har jag liknande attityd som du, så det betyder väl då att både du och jag har en sned bild av våra medmänniskor... Eller antyder du att du är bättre människa en mig, en som gärna ser ner på andra människor....?

 

För att avsluta: Ej heller du har en aning om vem jag är, och mina värderingar mer än vad du själv tror dig se i inläggen här...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten summering

 

Lagen verkar vara till för de som inte har omdöme nog för att köra båt som inte kan bedöma vad som är rätt agerande.

 

Då ska storebror in och sätta gränser och tror att det löser allt.

 

 

Aktuellt nu är gränsen för när man ska ha på vinterdäck. Ett datum samma för hela landet. Så korkat att man undrar om de som tog fram detta hade sprungit bort på geografilektionen.

Ändå kommer vi hitta de med bristande omdöme i diket eller krockat med andra bilar som sedan skyller på att det var halkans fel. 

 

Visst kan vissa gränser behövas men en del verkar vara rena skrivbordsprodukter utan koppling till verkligheten.

 

Liknande som 0,2 lagen och vinterdäck fanns det redan en lag men brister i tillämpningen. För vinterdäck helt enkelt vårdslöshet i trafik att ge sig ut i halkan med undermåliga däck oavsett kalendern. Då fungerar det för hela landet och utan ny lag.

 

I kväll kommer det troligen bli halt i området där jag bor och givetvis satte jag igår kväll på vinterdäck på våra två bilar. Även om det inte är 1:a december ännu.

Det handlar om omdöme.

För bilar kollar man väderprognosen och liknande för båt men de som struntar i sådant hamnar i diket eller i sjöräddningens anrop.

 

Nej det är inte stormens fel om båten går under, det är den omdömeslöses fel som gav sig ut i sådant väder. Sådant regleras redan i sjölagen och ge oss därför inte fler idiotlagar typ att båtar under viss längd inte får ge sig ut om det blåser mer än x m/s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen har krabban förstått. 02:an är till för att skydda de med gott omdöme från de med dåligt omdöme. Bra va?

Redigerad av tompelompe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten summering

 

Lagen verkar vara till för de som inte har omdöme nog för att köra båt som inte kan bedöma vad som är rätt agerande.

 

Då ska storebror in och sätta gränser och tror att det löser allt.

 

 

Aktuellt nu är gränsen för när man ska ha på vinterdäck. Ett datum samma för hela landet. Så korkat att man undrar om de som tog fram detta hade sprungit bort på geografilektionen.

Ändå kommer vi hitta de med bristande omdöme i diket eller krockat med andra bilar som sedan skyller på att det var halkans fel.

 

Visst kan vissa gränser behövas men en del verkar vara rena skrivbordsprodukter utan koppling till verkligheten.

 

Liknande som 0,2 lagen och vinterdäck fanns det redan en lag men brister i tillämpningen. För vinterdäck helt enkelt vårdslöshet i trafik att ge sig ut i halkan med undermåliga däck oavsett kalendern. Då fungerar det för hela landet och utan ny lag.

 

I kväll kommer det troligen bli halt i området där jag bor och givetvis satte jag igår kväll på vinterdäck på våra två bilar. Även om det inte är 1:a december ännu.

Det handlar om omdöme.

För bilar kollar man väderprognosen och liknande för båt men de som struntar i sådant hamnar i diket eller i sjöräddningens anrop.

 

Nej det är inte stormens fel om båten går under, det är den omdömeslöses fel som gav sig ut i sådant väder. Sådant regleras redan i sjölagen och ge oss därför inte fler idiotlagar typ att båtar under viss längd inte får ge sig ut om det blåser mer än x m/s

 

Jag satt faktiskt och småskrattade när jag läste ditt inlägg här. Inte för att jag tyckte det var dumt på något sätt, utan för att det var ett ganska skönt inlägg, lagt med en hel del satir, ironi och härlig humor. Och läs och häpna, jag håller med dig i det mesta här vad det gäller omdöme o s v... En skön summering tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten summering

 

Lagen verkar vara till för de som inte har omdöme nog för att köra båt som inte kan bedöma vad som är rätt agerande.

 

Då ska storebror in och sätta gränser och tror att det löser allt.

 

 

Aktuellt nu är gränsen för när man ska ha på vinterdäck. Ett datum samma för hela landet. Så korkat att man undrar om de som tog fram detta hade sprungit bort på geografilektionen.

Ändå kommer vi hitta de med bristande omdöme i diket eller krockat med andra bilar som sedan skyller på att det var halkans fel.

 

Visst kan vissa gränser behövas men en del verkar vara rena skrivbordsprodukter utan koppling till verkligheten.

 

Liknande som 0,2 lagen och vinterdäck fanns det redan en lag men brister i tillämpningen. För vinterdäck helt enkelt vårdslöshet i trafik att ge sig ut i halkan med undermåliga däck oavsett kalendern. Då fungerar det för hela landet och utan ny lag.

 

I kväll kommer det troligen bli halt i området där jag bor och givetvis satte jag igår kväll på vinterdäck på våra två bilar. Även om det inte är 1:a december ännu.

Det handlar om omdöme.

För bilar kollar man väderprognosen och liknande för båt men de som struntar i sådant hamnar i diket eller i sjöräddningens anrop.

 

Nej det är inte stormens fel om båten går under, det är den omdömeslöses fel som gav sig ut i sådant väder. Sådant regleras redan i sjölagen och ge oss därför inte fler idiotlagar typ att båtar under viss längd inte får ge sig ut om det blåser mer än x m/s

 

Jag satt faktiskt och småskrattade när jag läste ditt inlägg här. Inte för att jag tyckte det var dumt på något sätt, utan för att det var ett ganska skönt inlägg, lagt med en hel del satir, ironi och härlig humor. Och läs och häpna, jag håller med dig i det mesta här vad det gäller omdöme o s v... En skön summering tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju för mig att crabfish vid flera tillfällen just varit tydlig med att han är måttlig på riktigt, dvs att två öl verkligen bara är två öl och inget annat och att han inte kör båt berusad.

 

Lagen är ett slag i luften, inget har vad jag sett förändrats vad gäller olyckor.

 

Mackey

Enligt vad jag läste i Atlanticas tidskrift härom året, om jag nu minns rätt, så har inga allvarliga olyckor inträffat de senaste 20 åren som kunnat härledas till alkoholhalter under 1,0 promille. De notoriska fyllona som förorsakar dödsolyckor når man inte med lagar om de inte kopplas till beslag av båt och fängelse. Pilsnerlagen är en gigantisk rallarsving som missar målet. I och med att lagen nu finns så går den av olika skäl inte att backa. Debatter tas lätt över av ytterlighetsfraktioner där den stora massan av skötsamma måttfulla människor som inte tappar omdömet lätt försvinner. Jag ser vissa paralleller till andra aktuella frågor där stigmatiserande stämplar användes i tid och otid och i slutändan bara gynnar helt andra krafter än avsett. Det pågår en polarisering i världen på alla plan och frågan är om den processen går att vända? Pilsnerlagen har kommit för att stanna, inte minst av prestigeskäl , det enda man kan be om är lite mindre luddiga och dumma regler. En lag som berör gemene man ska vara kristallklar och lätt att förstå. Jag bryr mig inte, jag behöver bara göra som jag alltid gjort, dvs dricka min enda folköl till maten minst ett par timmar före avfärd. En folköl = 4 cl sprit = 2 timmar. Samma mängd som ett litet glas vin (12 cl). Eventuell kvarvarande alkohol bör landa väl under 0,2 promille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, promillelag till sjöss...   Vad skall man säga.......

 

Sverige har ju någon underlig historisk tradition om att ALLT skall det lagstiftas om och ALLA problem löser man med lagstiftning....

Nu senast skall Svenska Polisen spionera på turister som reser till Kiribati eller alla andra obskyra fjärran länder för att försöka ta reda på om dessa betalar för sex, och därmed skall det lagföras i Sverige.

Man tar sig för pannan.... :(

 

Likaväl så skall det ju sägas att relativt många av de "udda" lagar som Sverige infört de senaste 50 åren faktiskt har efterföljts av omvärlden.

 

Vi kan ta säkerhetsbäteslagen i bilar eller Halvljus på dagen lagen etc som exempel. När Sverige införde dessa på 70 talet så gjorde omvärlden sig lustiga över denna lagstiftningshysterin i Sverige.......Jo, saken e ju bara den att idag har även de av olika orsaker samma lagar. Körde man bil i  Italien o Spanien på 70 talet kunde man bli stoppad av Polisen och ålagd att stänga av ljuset. Nåt som inte alltid gick utan att ta ut säkringen. Idag får du böter om du inte har halvljus/körljus på på dagen.

I USA skrattade man åt säkerhetsbälten länge..och extra mycket åt att det var lagstiftat att använda det....Gissa vad som händer idag i USA om man inte har dom på.....?


Jag e starkt emot denna lagstiftningshysterin som gjort att Danskarna kallar Sverige "helvetes förbudssamhälle". Jag e oxå emot den promillegräns till sjöss som gör livet minst sagt opraktiskt för mig.

Men man skall ha klart för sig den historien ovan......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...