Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Ljungbergarn

BÅTNYTT IDIOTFÖRKLARAR DE SOM KRITISERAR PILSNERLAGEN!

Rekommendera Poster

Crabfish, eftersom det inte fanns någon analogi i ditt resonemang blev ditt ordval lite lustigt.

 

Sen är innehav av ett visst fordon eller fartyg i sig sällan kriminellt. Det är först när man bryter mot någon lag som man blir kriminell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den här 0,2-tråden är en av de bättre faktiskt, kan vi inte försöka återgå till det bättre igen?


 


Vad tycker ni andra?


 


Mackey


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter vettigt!

Hur gick det med kompisen? Varifrån hade han fått beskedet om att sonen  inte skulle kunna räknas som den ansvariga föraren?

Tycker det är bra om vi kan avliva en del sådana missförstånd om vi inte kan belägga dem med några faktauppgifter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det!

Höll på att glömma.

 

Johan hade ringt till både KBV och Polisen och förklarat situationen (sonen kör båten och han är med) och båda hade sagt att det var risk att han som ägare, vuxen och förälder på något vis skulle kunna anses vara delaktig i båtens framförande. Inget klart besked, men en risk.

 

Det här var 2010 så det här kan ju ha "satt sig" så att de idag kan ge bättre besked. Jag har mailat till både KBV och polisen. Jag är trött på rykten och oklarheter.

 

​------------------------------------------------

Hej!
 
Det förekommer som ni säkert vet mycket snack om sjöfyllerilagen både muntligt och på diverse forum.
 
En fråga som kommer upp ibland - och som även oroar många - är om det är ok att låta sin tonåring köra föräldrarna från festen eller vid sjökrogen när föräldrarna har mer än 0,2 promille i blodet.
Vissa hävdar att ägaren av båten (dvs. ofta en eller båda föräldrarna) troligen kommer att anses vara befälhavare om båten stoppas med tonåringen vid rodret.
Förutsättningen är att det är en båt där polisen/KBV får göra slumpmässiga nykterhetskontroller och att det är en båt som tonåringen är väl förtrogen med.
 
Hur ser ni på detta?
1) Finns det någon anledning att befara att man som ägare och förälder kan anses vara befälhavare?
2) Finns det någon anledning att befara att man som förälder kan anses fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten ombord?
 
Med vänlig hälsning.
------------------------------------------------
 
Väntar med spänning på svar.
 
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Väntar med spänning på svar.

 

Mackey

Här kommer svar från KBV.

 

Mackey

------------------------------------------------

Hej,

 

Tack för din fråga. Här följer ett svar på din fråga. Har du ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig igen.

 

I din frågeställning framgår det att barnet är en tonåring men inte vart inom spannet av 13-19. Åldern behöver visserligen inte vara av betydelse för hur kompetent och erfaret barnet är men det kan däremot vara av betydelse för straffansvaret då man blir straffansvarig först vi 15-års ålder i Sverige.

 

Det är svårt att ge ett klart och tydligt svar på din fråga då det är en bedömning som måste göras i varje enskilt fall. Det är som jag ovan nämnt av betydelse vilken kunskap eller nautisk kompetens som barnet har, vilken erfarenhet barnet har och hur även vilken typ av båt som framförs och hur väderförhållandena ser ut. Dessa frågor är av betydelse inte bara i de fall det är en tonåring som framför båten utan även vid de tillfällen som en vuxen framför båten. Det finns därför ingen möjlighet att ge ett svar på hur det skulle kunna se ut i just ert fall utan det är en bedömning som ytterst alltid måste göras av vår operativa personal till sjöss. Det är alltså fullt möjligt att ni som föräldrar skulle kunna anses fullgöra en uppgift av betydelse för sjösäkerheten varför ni skulle kunna misstänkas för brott i händelse av att ni skulle vara onyktra. Men det skulle också kunna vara så att ni inte misstänks för brott om man bedömer tonåringens erfarenhet och kompetens som fullt tillräcklig och att situationen i övrigt inte kräver någon annan än föraren för att framföra båten.

 

Om vi tittar på de domar som avkunnats efter det att nya sjöfyllerilagstiftningen trädde i kraft så finns det en hovrättsdom där en sjuåring framförde båten men där föräldern var påverkad av alkohol och då dömdes för sjöfylleri genom att i vart fall ha fullgjort en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss även om inte föräldern var den som höll i ratten.

 

Som sagt det är svårt att ge dig ett tydligare svar än så här men du är välkommen att återkomma.

 

Med vänliga hälsningar /Best regards

 

Jonatan Tholin

Handläggare brottsbekämpning

Brottsbekämpningsenheten

Avdelningen för räddningstjänst och sjöövervakning

Kustbevakningen Huvudkontoret / Headquarters

Adress: Box 536, S-371 23 KARLSKRONA SWEDEN

Direkt telefon: + 46 (0) 455 35 34 86, mobil + 46 (0) 708-34 79 67

www.kustbevakningen.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kanske inte helt oväntat svar, d.v.s. situationen avgör. Men man kan väl avfärda myten om att man inte får använda sig av "fylle-chaffis" när båttyp och situation tillåter.

 

Den andra frågan jag tycker är intressant är den om att förtöja om i syfte att undvika nöd t.ex. vid oväntat väderomslag. Man kan mig veterligen flytta båten i en nödsituation med alkohol i kroppen, men först när nöd föreligger rent juridiskt (d.v.s. när det sannolikt är för sent om man skall se det ur perspektivet gott sjömanskap och att säkert undvika skada på personer eller egendom). Någon som känner till fall, praxis eller liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men man kan väl avfärda myten om att man inte får använda sig av "fylle-chaffis" när båttyp och situation tillåter.

 

Tur för skepparna på Finlands-färjorna... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kanske inte helt oväntat svar, d.v.s. situationen avgör. Men man kan väl avfärda myten om att man inte får använda sig av "fylle-chaffis" när båttyp och situation tillåter.

...

Jo, men det är ju just därför det finns osäkerhet, så myten är väl snarast inte avfärdad.

Man får använda fyllechaffis, ibland...

...lite beroende på.

 

TILLÄGG: Jag tror de flesta förstår att det måste vara så, en lugn stjärnklar natt är ju inte samma sak att framföra båten i som en regnig och blåsig natt.

 

Sedan är det ju ändå lite obehagligt att det är lite upp till de som stoppar båten att göra sin bedömning av vem som ensam får framföra vilken båt när. Är man ensam ombord så är man, men om man råkar ha ett par salongsberusade föräldrar med sig så kanske man inte längre räknas som ensam framförare av båten.

 

Vi får väl se hur rättsfallen utvecklar sig med tiden.

 

...

Den andra frågan jag tycker är intressant är den om att förtöja om i syfte att undvika nöd t.ex. vid oväntat väderomslag.

...

Jag har länkat till ett arbetsmaterial tidigare , se HÄR, lägger upp det som en pdf nu.

I listan finns några mål ang. nöd att grotta ner sig i.

 

Mackey

 

Edit: försökt få länken att funka.

Sjöfyllerimål systemetiserad lista.pdf

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant lista - tack. Vad jag kan uttolka utan att söka upp de enskilda rättsfallen så verkar väldigt få av nöd-fallen vara just det klassiska som brukar användas i debatten, flytt vid oväntat väderomslag för att undvika att hamna i nöd. Just i detta avseende ser man ofta från opinionsbildare mot lagen (fåntrattar och andra) argumentet att när nöd uppstår juridiskt är det i för sent. Man kan inte agera och t.ex. flytta båten och sedan åberopa nöd innan nöden uppstår... Här kan säkert finnas rättsfall från helt andra situationer än båtliv som kan vara relevanta.

 

Sen när det gäller eventuell myt om fyllechaffis så drar vi nog samma slutsats av det svar du fick från KBV, men vi ser det kanske från olika håll (vi kanske är färgade på olika sätt av debatten) ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonatan Tholin är samma person som svarade på mina frågeställningar och även det svaret finns med i en av trådarna här.

Av de två svaren och utifrån några mål i rättegång som diskuterats kan vi nog  dra slutsatsen att om fyllechaffisen är en van båtförare som klarar av båten på egen hand så blir det inga problem. Provar man med en nödlösning, nån bekant, eller yngre barn som behöver handledning av de berusade passagerarna så finns det nog en stor risk att man torskar... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja...Snacket här påminner om de balla grabbarnas snack i högstadiet och gymnasiet. Det gick oftast ut på hur de skulle få tag på röka/kröka och undvik att åka fast, när de gjorde olagliga saket. Det där är frågor som aldrig har engagerat mig samtidigt som jag tycker det är ett väldigt omoget och trist resonemang. Men jag kanske utgör en minoritet som varken då eller nu röker eller dricker alkohol. Men okay frågan kanske ändå bör ställas Sker det verkligen några justitiemord nör det gäller båtalkodomar eller är det sanna frihetssnack nu som de balla grabbarna körde med när jag var ung?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte alla med seglarfreaken.

 

Jag tycker vi har en saklig diskussion där vi faktiskt kommer närmare sanningen vad som är tillåtet och vilka risker det finns att åka fast även om man försöker göra rätt.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonatan Tholin är samma person som svarade på mina frågeställningar och även det svaret finns med i en av trådarna här.

Av de två svaren och utifrån några mål i rättegång som diskuterats kan vi nog  dra slutsatsen att om fyllechaffisen är en van båtförare som klarar av båten på egen hand så blir det inga problem. Provar man med en nödlösning, nån bekant, eller yngre barn som behöver handledning av de berusade passagerarna så finns det nog en stor risk att man torskar... 

Håller med, planerar man hemtransporten när man är nykter och tänker igenom vad man själv ska och framför allt inte ska göra under transporten så tror jag det kommer att funka med KBV/polisen i mer än 99 fall av 100. Det känns ganska bra tycker jag.

 

Väntar med spänning på polisens svar.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja...Snacket här påminner om de balla grabbarnas snack i högstadiet och gymnasiet. Det gick oftast ut på hur de skulle få tag på röka/kröka och undvik att åka fast, när de gjorde olagliga saket. Det där är frågor som aldrig har engagerat mig samtidigt som jag tycker det är ett väldigt omoget och trist resonemang. Men jag kanske utgör en minoritet som varken då eller nu röker eller dricker alkohol. Men okay frågan kanske ändå bör ställas Sker det verkligen några justitiemord nör det gäller båtalkodomar eller är det sanna frihetssnack nu som de balla grabbarna körde med när jag var ung?

 

Jag tar bestämt avstånd från din beskrivning Seglarfreaken.

 

Jag tycker det är oerhört viktigt för rättssäkerheten att en lagstiftning är begriplig och lätt att förstå och efterleva. I och med att det inte föreligger kompetenskrav för fritidsbåtar under 12x4 tycker jag det är än mer viktigt att lagstiftningen är lätt att förstå och efterleva.

 

Diskussionen handlar, som jag ser det, om vad som är tillåtet respektive inte. Och detta i syfte att skapa klarhet - inte att hitta vägar runt hur man skall kunna supa på sjön eller liknande.

 

Jag är personligen, just för tydlighetens skull, för en fast låg promillegräns - men som jag sagt många många gånger tycker jag det finns oklarheter med nuvarande lag/praxis. Det hade därför varit väldigt välkommet med en översyn, och framförallt ett förtydligande av praxis, kring lagens nuvarande tillämning.

 

Min uppfattning är att de som driver opinion mot lagen totalt har förstört klimatet för en seriös diskussion vilket i värsta fall även kommer att smitta över på andra båtpolitiska frågor.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja...Snacket här påminner om de balla grabbarnas snack i högstadiet och gymnasiet. Det gick oftast ut på hur de skulle få tag på röka/kröka och undvik att åka fast, när de gjorde olagliga saket. Det där är frågor som aldrig har engagerat mig samtidigt som jag tycker det är ett väldigt omoget och trist resonemang. Men jag kanske utgör en minoritet som varken då eller nu röker eller dricker alkohol. Men okay frågan kanske ändå bör ställas Sker det verkligen några justitiemord nör det gäller båtalkodomar eller är det sanna frihetssnack nu som de balla grabbarna körde med när jag var ung?

 

Det där tar jag nästan som ett personligt påhopp, då jag aldrig någonsin deltagit i den typen av resonemang som du hänvisar till.

 

Det jag vill utröna är att jag ska kunna gå på skärgårdskrog, eller på fest hos någon kamrat i skärgården och därefter  kunna bli hämtad av en "fyllechaffis" just därför att jag inte är intresserad av att försöka undvika att åka fast för en handling som jag vet är olaglig, nämligen att köra båt på egen hand när jag är berusad.

 

Alkohol går alltid att diskutera, och förmodligen hade det blivit förbjudet om det kommit ut på marknaden idag. Men som läget är nu så är det  fullt accepterat medel att avnjuta i samband med festligheter eller när man själv så önskar. Och som KBV skrev till mig, det är inte kriminaliserat att vara berusad ombord på en båt, det är framförandet, eller "fullgörandet av uppgift ........."  

 

Det går en del rykten om "båtalkodomar" och det finns en del rykten som till stor del förefaller vara myter, och tycker vi gör vad vi kan för avliva myterna och få en mer sansad debatt.  Tycker inte att ditt påhopp tillför speciellt mycket seglarfreaken.    Det står var och en fritt att dricka alkohol när de så önskar, och väljer man att göra det så är det klokt att avstå från att framföra fordon i samband med det.   Jag anser att 0,2 lagen i huvudsak är bra. Men det finns frågetecken runt hur den tolkas och de försöker vi göra vad vi kan för att räta ut.....

 

För övrigt anser jag att det bara är i området runt huvudstaden som man eftersträvar att vara "ball", så det har aldrig lockat mig........av flera anledningar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var tråkigt att mitt inlägg uopfattades som ett oersonligt påhopp men efter det uppkom ju en myt om att det bara är i storstäder som balla grabbar snackar röka, kröka ,gråzoner och vad som är riskfritt att göra. Alla vet vi om att myndigheter inre har resurser att kolla så att vi sköter oss överallt på varken vägar elker på vattnet. Men kan man inte sköta sig ändå för både sin egen och andras skull? Sedan känner ju faktisk alla till att nan blir påverkad av alkohol, klippor blir hala och det är ett visst avstånd i regel mellan båten och brygga/land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var tråkigt att mitt inlägg uopfattades som ett oersonligt påhopp men efter det uppkom ju en myt om att det bara är i storstäder som balla grabbar snackar röka, kröka ,gråzoner och vad som är riskfritt att göra. Alla vet vi om att myndigheter inre har resurser att kolla så att vi sköter oss överallt på varken vägar elker på vattnet. Men kan man inte sköta sig ändå för både sin egen och andras skull? Sedan känner ju faktisk alla till att nan blir påverkad av alkohol, klippor blir hala och det är ett visst avstånd i regel mellan båten och brygga/land.

Det du förespråkar är nykterism, det har jag inget emot alls, valet är upp till var och en, men det har ingenting med den aktuella lagstiftningen att göra.

 

Att avtala med en kompetent båtförare som hämtar mig från skärgårdskrogen eller från kompisens fest i sommarstället på ön istället för att köra själv är just den typen av skötsamhet som du efterfrågar?

Eller förespråkar du ett totalt alkoholförbud i närheten av vatten? Det skulle innebära att ett stort antal restauranger och krogar i våra kustkommuner skulle få slå igen....... är det rimligt i förhållande till problematiken tycker du?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var tråkigt att mitt inlägg uopfattades som ett oersonligt påhopp men efter det uppkom ju en myt om att det bara är i storstäder som balla grabbar snackar röka, kröka ,gråzoner och vad som är riskfritt att göra. Alla vet vi om att myndigheter inre har resurser att kolla så att vi sköter oss överallt på varken vägar elker på vattnet. Men kan man inte sköta sig ändå för både sin egen och andras skull? Sedan känner ju faktisk alla till att nan blir påverkad av alkohol, klippor blir hala och det är ett visst avstånd i regel mellan båten och brygga/land.

Man snackar nog röka och kröka i alla delar av landet, jag försökte nog mest skoja till det lite med ditt språkbruk, jag känner ingen söder om Norrköping som någonsin sagt att något varit ballt, eller utryckt en vilja att vara ball. Det är helt enkelt ett ord som för många här i södern förknippas med området runt vår huvudstad.

 

Så du menar på fullt allvar att grilla på ön, dricka några öl och sedan gå och lägga sig i båten för att sova till nästa morgon eller bli hämtad av en "fyllechaffis" inte är att sköta sig?

 

Ska jag försöka ta lite lätt på det du skriver, så kanske det är därför jag valt att köpa en aluminiumbåt, jag är inte rädd för att dra upp båten direkt mot en klippa eller mot en brygga för att minska ner på det livsfarliga avståndet mellan båten och klippan oavsett om jag är nykter eller berusad. 

 

Jag har försökt hålla mina inlägg på en seriös nivå, men nu känner jag att det är på väg att spåra ut, så ska nog försöka avhålla mig från vidare inlägg, i alla fall i dag..... B)

Redigerad av Twister550
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min moster och morbror var riktigt pettersonbåtfantaster under många år på xx-talet. De åkte regelbundet till din klubbholme, hade väldigt trevligt och min morbror bkev även hedersmedlem i klubben mycket på grund av hans hjälpsamhet och goda kamratskap. Men det var en väldig krökartradition , så de slutade tvärt nör de insåg pt vilket håll det lutade och att de själva höll på att "trilla dit".

De sålde båten och köpte ett landstället istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja...Ni får försöka att ha överseende med att en provocerande nykterist har kontroversiella synpunkter i ämnet! Det man varit ned om plus sett och hört gör nog att de flesta har den inställning de har till saker oxh ting.

Jag kunde inte tro knappt rro det var sant nör hag fixk höra att en gammal närstående klasskompis till mig hade blivit alkis! Under tonåren oratade han väldigt mycket om

Röka, kröka o procent på soeiten hit och dit. Ingen av hans gamla polare snacket på allvar och han kallades till och med för Träsket avklarad en del. Det var chockerande att se honom gå ned sig och till slut pallade

hans kropp inte längre på grund av hans missbruk.

Min farmor var väldigt hemlig och bestämd av sig och avskydde både alkohol och spel med pengar. Hon blev/var nykterist , så det kanske är lite därifrån som jag har fått mitt ställningstagande. Visst får var och en göra som de vill, men alkohol ÄR ett gift och gör man då akltid med det som man vill? Vanans makt ÄR väldigt stor!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min moster och morbror var riktigt pettersonbåtfantaster under många år på xx-talet. De åkte regelbundet till din klubbholme, hade väldigt trevligt och min morbror bkev även hedersmedlem i klubben mycket på grund av hans hjälpsamhet och goda kamratskap. Men det var en väldig krökartradition , så de slutade tvärt nör de insåg pt vilket håll det lutade och att de själva höll på att "trilla dit".

De sålde båten och köpte ett landstället istället.

Där sprack det!!

Måste svara på den.... eller fråga.....fast jag hade planerat att låta bli....

 

Det var trist att din moster och morbror råkade ut för en sådan tradition. Ännu tristare att de valde att avstå från båtlivet , istället för att bara avstå från att åka till sin klubbholme och delta i dessa alkoorgier.

 

Vi var under många år varit medlemmar i en campingklubb där delar av medlemskåren hade som sin hobby att förtära alkohol vid varje lämpligt eller olämpligt tillfälle. Vi och flera andra valde bort de mest marinerade tillställningarna för andra aktiviteter och det fungerade alldeles utmärkt för alla parter.

 

Min fråga blir ju vilken slutsats du drar ifrån denna din mosters och morbrors upplevelse på xx-talet??

 

Från dina tidigare inlägg kan man ju misstänka att det bara är helnykterister som kan räknas till "skötsamma" och vi andra är "balla typer" som mest pysslar med att "blåsa snuten mest på skoj".

 

Jag förespråkar inte på något sätt någon krökartradition, eller är motståndare till 0,2 lagen. Jag vill bara försöka reda ut vad som gäller då jag menar att varje lagstiftning skall vara förutsägbar och transperent.

 

Min båtsäsong började i år den 2:e januari. Sedan dess har jag genomfört 50-60 turer av varierande längd och karaktär i egna och andras båtar fram till dags dato.  Vid 5 tillfällen har jag medfört alkoholhaltiga drycker ombord.

 

1    Vid detta tillfälle drack jag en öl en solig sommardag i samband med att jag framförde en båt som inte föll under 0,2 lagen.

 

2 o 3  Vid två tillfällen drack jag några öl och en skvätt starksprit innan jag övernattade i tält på ön som vi campade på.

 

4     Vid ett tillfälle drack jag två öl när  min 21 årige son med förarintyg  framförde båten som föll under 0,2 lagen.

 

5     Vid ett tillfälle hade jag alkohol med i matsäcken, men avstod att inta den, trots att jag hade kompetent "fyllechaffis" med i båten.  

 

 

Med detta vill jag ha sagt, att jag varken tillhör eller förespråkar någon som helst "krökartraditon" Jag räknar mig som skötsam, och därtill en väl så god sjöman som de allra flesta fritidsskeppare.

Jag skulle inte ha några problem med att ha ett helnyktert båtliv om lagen skulle ställa de kraven på mig. Men jag anser inte att det finns behov av det. För många av oss är alkohol ett njutningsmedel som intas i små eller måttliga mängder. Vi vill också följa de lagar och regler som åläggs oss, och därmed vill vi veta hur lagen tolkas och tillämpas för att inte ens riskera att försätta oss i en situation där vi kan lagföras.

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju givet att du får använda en fyllechaffis om chaffisen är kompetent. Men om chaffisen inte ens kan peka ut norr, syd, öst och väst så får du nog snabbt problem..

 

Sen, alkoholpåverkad till sjöss med sin 7- åring? Hmmm. Jaja, tråden handlar väl inte om moral direkt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju givet att du får använda en fyllechaffis om chaffisen är kompetent. Men om chaffisen inte ens kan peka ut norr, syd, öst och väst så får du nog snabbt problem..

 

Sen, alkoholpåverkad till sjöss med sin 7- åring? Hmmm. Jaja, tråden handlar väl inte om moral direkt...

Jag tror heller inte att någon härinne har försvarat den alkoholpåverkade pappan som hävdade att 7-åringen var båtens förare.

 

Sedan blir det problem med den totala lagstiftningen som jag ser det när det gäller chaffisens kompetens.  KBV/Polis har ju inte möjlighet att undersöka någon som framför båten så länge alla är nyktra ombord. Så länge båten framförs på ett någorlunda ofarligt sätt kan de inte göra ett dugg då det inte krävs t.ex. förarintyg eller kustskeppare för fartyg under 12x4 meter.  Däremot så vill KBV/Polis utvärdera förarens kompetens när någon/några är onyktra ombord. Det anser jag är problematiskt och rättsosäkert. Det betyder inte att jag är mot 0,2 lagen, utan tycker att man både försöka harmonisera hela lagstiftningen gällande framförande av båtar. Kanske ställa krav på obligatorisk formell utbildning för fler båttyper.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan jag hålla ned om att 0.2 -lagen kan vara svår att kontrollera, men det är det även med fartbegränsningarba på våra vägar på många ställen. Ändå tycker jag det är helt rätt att dessa lagar finns! Jag skulle faktiskt även tycka det är bra om vi får flytvästlah precis dom i Norge! Det skulle ses som en fruktansvärd skandal om det inte finns flytvästar till alla på rn passagerarfärja vid ett skarpt läge! Men teor ni att det skulle uppstå samna upprördhet och medialt intresse om samma sak skulle hända med en fritidsbåt? Hur många av er har alltid tillräckligt med flytvästar ombord på er båt när ni är ute? Vem är ansvarig om något tragiskt/traumatisk händer?

Visst är jag fullt medveten om att en och annan jsn både njuta av och hantera alkohol, men INGEN blir opåverkad av den och den kan sätta sina spår utan att du själv blir medveten om det. Så visst är det säkrare att sippa vin eller dricka någon bira om man INTE ska i/ur någon båt!

Lägg där till riskdaktotn med att vinden öka/vrida och båten kan vara mer eller mindre känslig för vågor.

Jag förstår att det kan vara svårt att ha andra alkoholnjutande vanor till sjöss än de man har när man är på landbacken. Men Lasse Åberg träffade nog mitt i prick när han gjorde pr för Spola kröken till sjöss i anslagstavlan på TV för xx antal år sedan. Kommer ni ihåg den?

Min moster och morbrors båtliv var så totalt förknippat ned krökartraditioner och umgänge med likasinnade, pså något annat båtluv skulle de aldrig kunna bli tal om. Dessutom var min moster rädd när det gungade vilket det lätt gjorde rejält med deras gamla smala och lilla Pettersonare. Så det car nog rätt skönt fö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta stavfel o klanteriet! Det var nog skönt för min moster o kanske även andra att få lugba ned sig med lite alkohol efter den mer eller mindre vågiga traditionella turen till klubbholmen.

Nu ser jag verkligen vilken tålig o bra familj som jag har haft under alla år som vi har seglat tillsammans plus hur stadigt och fint Crescent Skippern, IF:en och nu S30 an har varit. Samtidigt är nog de vattnen som vi seglar i inte direkt kända för att ofta vara "gropiga" :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglarfreaken, det handlar kanske inte om att inte kunna hantera andra vanor till sjöss, än vad vi har på land. MÅnga av oss gör aktiva val. Precis som när vi diskuterade flytvästar i en annan tråd. Du väljer av bekvämlighetsskäl seglarväst, trots att du vet att väst med krage, eller slingväst förmodligen är säkrare. Du lägger din ribba för säkerheten där, trots att du vet att det har sina svagheter och att det finns bättre val.

 

Samma med mig, jag måste inte dricka mig berusad varken på land eller till sjöss. Men jag gör ibland valet att njuta lite extra av livet och dricker någon form av alkohol i samband med båtliv i skärgården etc. 

 

Vinden kan öka och vrida oavsett om jag är nykter eller berusad, jag förstår inte vad det har med saken att göra eftersom jag ändå inte behöver fatta några beslut när jag är onykter, då har jag en fyllechaffis. Och om hen gör bedömningar som inte jag gillar kan jag ju välja att stanna kvar på ön och ta skärgårdstrafiken hem...eller sova över.....

 

Jag är 46 år, jag drar väl inte i mig alkohol och tror att jag förblir opåverkad?  Jag förespråkar ju precis som dig att man är nykter när man framför båt.....

 

Du argumenterar för ett helnyktert liv, det har du all rätt till, och jag har all respekt för att man gör ett sådant val. Jag har också sett en hel del elände till följd av alkoholberoende. Men det har ingen bäring över huvud taget på  0,2 lagen..... Den förbjuder inte att man är onykter ombord....... på någon som helst båt, så länge man inte framför den eller "fullgör uppgift av betydelse för sjösäkerheten" och praxis visar att lagen inte gäller samtliga ombord, utan endast de som framför eller "fullgör............"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många av er har alltid tillräckligt med flytvästar ombord på er båt när ni är ute? Vem är ansvarig om något tragiskt/traumatisk händer?

Jag förstår inte frågan, ingen seglar med oss utan flytväst påtagen. Flytvästar ombord gör ingen nytta. Vi har sex extravästar i varierande storlek om någon behöver låna, men de ska vara påtagna.

Många fler dör för att de saknar flytväst än för att de druckit alkohol.

 

Så visst är det säkrare att sippa vin eller dricka någon bira om man INTE ska i/ur någon båt!

Lägg där till riskdaktotn med att vinden öka/vrida och båten kan vara mer eller mindre känslig för vågor.

Jag förstår att det kan vara svårt att ha andra alkoholnjutande vanor till sjöss än de man har när man är på landbacken.

Mellan 50 och 70 personer omkommer årligen i alkoholrelaterade trafikolycor,dvs. på land. Dessutom skadas 1000-tals personer mer eller mindre allvarligt.

Till sjöss dör 1-2 personer i olykcor med övernattningsbara båtar så även om "alla" dessa 1-2 personer var alkoholpåverkade så är dödsfall i samband med alkoholintag i kombination med just båtsemester inte särskilt vanligt. Sammanlagt tre omkom 2012 i hamn eller vid ankrad båt, inte heller det verkar särskilt farligt.

 

Det verkar betydligt farligare med alkohol på landbacken än till sjöss.

 

På med flytvästarna så räddas ca. tio liv årligen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det är inte alltid som åldern spelar roll för hur man kan hantera en båt. Man kan naturligtvis inte vara hur ung som helst, för övning ger färdighet och den här killen har säkert övat en hel del, även om han är bara 15 år. Han kan garanterat kör transporten från sjökrogen/kompissarna på ön.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år var en kompis till mig på en begravning. Habs bästa arbetskamrat hade hittats i vattnet intill sin skuta som gan bodde i på Djurgården drunknad. Vad tror ni att han hade i kroppen, Att bo på deb skutan var inte precis som att bo i en lägenhet eller liknande! Skutan lpg inte närmast kajen, så han var tvungen att ta sig över via andra skutor flr att komma ombord till sig. Dessutom var det vinter, mörkt och kallt vid olyckstillfället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkiga olyckor händer med eller utan alkohol. De allra flesta av oss förstår att risken för missbedömningar och olyckshändelser ökar när man dricker alkohol.

 

Jag förstår att du förespråkar ett helnyktert liv Seglarfreaken, men hur menar du då att 0,2 lagen skall utformas?   Vill du att det ska vara totalförbud att inta alkohol för alla som kommer i närheten av vatten eller går ombord på en båt? Även färjor och kryssningsfartyg??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...