Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Gäst BonusVita

Kranbil

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita

Jag behöver en kranbil som kan forsla min båt som nu står på land i Askim på GFAs båthamn, jag behöver en transport till Björlanda Kile.

Det bör vara en kranbil med 4-bock, så man inte klämmer sönder skrovet, men kanske inte med bockar, om den kan stå på de bockar den står på idag. Båten har ett djupgående på 1.26 och den är 7.07 lång och 2.46 bred och väger cirka 2 ton. Båtens totalhöjd idag från backen kan vara (?) säg cirka 2.5 meter!?

Masten är lite drygt 9 meter lång/hög.

Så jag behöver en bra, trevlig, seriös chaufför som vet hur man gör och kan transportera båten på ett säkert sätt.

Någon som känner till någon sådan? Och vad kan en sådan komma att kosta? Och naturligtvis är ledig för ett sådant uppdrag inom ett par veckor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar ställa båten på kölen/bottenstocken. Bockarna/stöttorna håller bara balansen på båten. När du skriver att masten är nio meter... den är väl inte riggad..?

Har ingen aning vilka åkerier som finns i Gbg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med HML i GBG dom har kranbilar i alla storlekar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Majornas lastbilar!

Kan ibland även ställa upp på helgen

031-530005

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Man brukar ställa båten på kölen/bottenstocken. Bockarna/stöttorna håller bara balansen på båten. När du skriver att masten är nio meter... den är väl inte riggad..?

Har ingen aning vilka åkerier som finns i Gbg

Ja, jo... Om kranbilen är en riktig sak som har inbyggda bockar och därmed kölficka, så löser det sig. Men om kranbilen bara har ett plant flak och inte egentligen är byggd för att kunna köra båtar, så måste båten stöttas med någonting som hjälper till att hålla balansen, och då kan mina bockar vara till hjälp. Sedan så är det så att masten som är lös, har sin längd och jag har inte kraft nog att lägga upp den på båten som den gärna bör ligga vid transport, det går kanske att lösa med hjälp av kranen, därför tog jag med det måttet.

Sedan till alla andra.

Ja, jag kan ringa något av de stora etablerade åkerierna. Jag ville dock ha personliga tips från sådana som redan har gjort en sådan här flytt och fått en god kontakt. Vill du inte säga det här, så kan du skicka mig ett pm!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Capitan här på forumet har jobbat med båttranporter. Han har kanske något tips till dig.

www.rilles.se  eller www.boatstuff.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Jag behöver en kranbil som kan forsla min båt som nu står på land i Askim på GFAs båthamn, jag behöver en transport till Björlanda Kile.

Det bör vara en kranbil med 4-bock, så man inte klämmer sönder skrovet, men kanske inte med bockar, om den kan stå på de bockar den står på idag. Båten har ett djupgående på 1.26 och den är 7.07 lång och 2.46 bred och väger cirka 2 ton. Båtens totalhöjd idag från backen kan vara (?) säg cirka 2.5 meter!?

Så jag behöver en bra, trevlig, seriös chaufför som vet hur man gör och kan transportera båten på ett säkert sätt.

Någon som känner till någon sådan? Och vad kan en sådan komma att kosta? Och naturligtvis är ledig för ett sådant uppdrag inom ett par veckor?

Själv behöver jag en ambulans då jag har brutit mitt högra ben. Någon som känner till någon ambulansförare... dessutom billig!

post-102122-0-54416800-1408518233.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv behöver jag en ambulans då jag har brutit mitt högra ben. Någon som känner till någon ambulansförare... dessutom billig!

Varning!

post-93948-0-39763700-1408519069.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Öööhh...? Va??? (post nr 9)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Ja denne Oldtimer är en gåta.

Jag tror att han bor längst ut i kustbandet och där sitter han med sin pipa och sin nubbe och undrar varför inte Svenska Amerika Linien längre seglar förbi hans kobbe och tutar glatt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Jaha, okej, för jag fattade ingenting...

Jag förstod inte vad det ena hade med det andra att göra, jag förstod att du Max var ironisk, men det kopplade tydligen inte denne Oldtimer.

Men jag har nog kommit på hur jag skall göra.

Jag skall leta upp ett 30-släp och låta lyfta upp båten på den, då kan jag transportera den själv, det är ju inga avstånd.

De jag köpte båten av, hade ju köpt den i Västerås 2002, och då stod den på ett sådant släp men de valde att gå Göta Kanal hem, och lämnade släpet där för att några veckor senare komma upp och hämta det. Då var det puts väck.

Så jag skall leta upp ett bra släp som jag inte behöver åka till Luleå för att hämta och som inte är på tok för dyrt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja denne Oldtimer är en gåta.

Jag tror att han bor längst ut i kustbandet och där sitter han med sin pipa och sin nubbe och undrar varför inte Svenska Amerika Linien längre seglar förbi hans kobbe och tutar glatt...

Din "ironiska" (?) kommentar till TS var aldeles onödig.

Är det en gåta för dig att jag tycker det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst BonusVita

Ja, det som är en gåta är att du ens nämner det.

Och du nämner det på ett sätt som gör folk förbryllade.

Om du inte kan hålla dig till det ämne som åberopas med min ursprungsfråga, utan du känner dig manad till att kapa min tråd med irrelevanta inlägg som absolut inte har med saken att göra, då har du tyvärr inte här att göra.

Det som Max nämnde i sin kommentar var ett ironiskt skämt som de flesta fattade men som ändå anspelade på min ursprungsfråga.

Ditt inlägg OldTimer, gör mig bara sur!  :angry:

Men det är väl så att om man frågar en alkoholist om han är alkoholist, så får man ett nekande svar.

Frågar man ett troll om han är ett troll, vad får man för svar då...? ;)

Ett utlägg om någonting som absolut inte har med saken att göra, tyvärr! Ett enkelt ja eller nej existerar inte i den personens vokabulär!

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...