Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Robban1977

Motorproblem, 2 takt.

Rekommendera Poster

Halloj!

Jag köpte mig en rolig leksak trodde jag med instruktion från säljaren att motorerna var svårstartade men att det berodde på felinställd choke och kan endast startas med startgas.

Jag körde hem båten och mycket riktigt så tog det iallafall 5 ggr med startgas på varje motor innan dom startade. När dom väl startat 1 gång så gick dom igång direkt. Om motorerna inte kördes på nån timma eller 2 så fick jag göra om proceduren med startgas. 

Kom sedan på att om jag drar full gas samtidigt som jag chokar så startar dom hyfsat utan gas.

Jag tänkte att jag måste iallafall sjösätta och prova lite innan säsongen är slut så sagt och gjort.

På tomgång gick dom hyfsat bra men så fort man gasade lite så dog båda 2 ibland. Lyckades ta mig ut och använde bara styrbords motor. Den varvar inte upp alls utan bara blöddrar. Ingen effekt.

Babords motor gick bättre och varvade mer men betedde sig också underligt. Var en fördröjning på full gaspådrag på typ 2 sekunder. Nästan som en turbo går igång.

Någon vänlig själ som är bra på dessa motorer?

Det sitter 2 st 1200cc 3 cylindriga i. Förgasare.

Båten är en Yamaha LS 2000. 

Har en fundering att det kan vara problem med bränsletillförsel.

Fasar för att dom har varit skurna eller nåt = dyrt.

Tacksam för hjälp.

post-99522-0-20472100-1408452807_thumb.jpg

post-99522-0-03447600-1408452814_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom sedan på att om jag drar full gas samtidigt som jag chokar så startar dom hyfsat utan gas.

Detta beror antagligen på att du aktivererar accspumpen i förgasaren, Prova att pumpa med gasen några gånger och starta sedan med choke och lite gas, men inte fullt, då det annars finns risk att den tokvarvar.

Jag primar numer alltid hojen med gasen 5-6 gånger innan jag kallstartar på normalt sätt. . Då startar den direkt. Utan primer får jag nöta länge på starten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den bluddrar borde den sura, kanske läckande nål i flotörhuset? har varit med om både nött nålsäte och att det varit skit i tanken som hindrat nålen från att täta.

Redigerad av NikEdl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta beror antagligen på att du aktivererar accspumpen i förgasaren, Prova att pumpa med gasen några gånger och starta sedan med choke och lite gas, men inte fullt, då det annars finns risk att den tokvarvar.

Jag primar numer alltid hojen med gasen 5-6 gånger innan jag kallstartar på normalt sätt. . Då startar den direkt. Utan primer får jag nöta länge på starten. 

Jag provade att pumpa som du sa flera ggr men märkte inte någon skillnad. 

Motorn hinner inte övervarva då jag drar ner gasen direkt när motorn tänder.

Så jag vetti tusan..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den bluddrar borde den sura, kanske läckande nål i flotörhuset? har varit med om både nött nålsäte och att det varit skit i tanken som hindrat nålen från att täta.

Jag det kan det ju vara. Får nog be någon som kan det där. Enklast men inte billigast. Jag hade mest fundering om motorn hade varit nästan skuren så det var dålig komp så det var därför motorn går så dåligt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade den också men tyvärr finns det inte så mycket som beskriver själva motorerna. Typ servicebok hade ju varit kanon. Tack för du tog dig tid att hitta manualen.=)

Redigerad av Robban1977

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det nu skulle vara den mekaniska bensinpumpen (membranpump) som är dålig hur skulle det funka med att sätta dit en elektrisk pump? Kan man skada förgasarna? Trycka inför mycket bensin?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...