Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
neubert

Kul test av grundstötning med Linjett 43

Rekommendera Poster

Imponerande hur som helst.

Jag har aldrig gått på i 8 knop och tänker inte göra det heller.

Däremot... seglar jag ut på de sju haven så kan jag bättre klara en kollision med tex container?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkig man kunde inte se båten på land efter alla smällar

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar också hur djupt det var där de gick på. Kanske var det så att nästan all kontakt togs upp av den "fjädrande" delen av kölen. I så fall säger det inte så mycket om vad den fasta kölen tål.

Men tvärstopp blev det ju!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar också hur djupt det var där de gick på. Kanske var det så att nästan all kontakt togs upp av den "fjädrande" delen av kölen. I så fall säger det inte så mycket om vad den fasta kölen tål.

 

Men tvärstopp blev det ju!

Ja, det är väl just det som är poängen?! Att visa hur fällkölen tar upp krafterna...

Jag tycker mig för övrigt minnas att de säger eller skriver någonstans att det är en grynna som är 2m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imponerande hur som helst.

Jag har aldrig gått på i 8 knop och tänker inte göra det heller.

Däremot... seglar jag ut på de sju haven så kan jag bättre klara en kollision med tex container?

Fast ska du segla på de sju haven kanske du inte väljer en fällkölslösning över huvud taget..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte?

Är väl bättre att välja en konstruktion där man redan tänkt på ev kollisioner?     :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Imponerande hur som helst.

Jag har aldrig gått på i 8 knop och tänker inte göra det heller.

Däremot... seglar jag ut på de sju haven så kan jag bättre klara en kollision med tex container?

Fast ska du segla på de sju haven kanske du inte väljer en fällkölslösning över huvud taget..?

 

 

Tror tanken bakom fällkölen är mindre avdrift och bättre kursstabilitet, inte ge viktstabilitet. Linjetten har 1,9 m djupgående med fällkölen uppe och 2,5 med den nere. Vikten lär nog huvudsakligen ligga i den fasta delen av kölen.

 

Finns flera oceanseglande båtar med samma princip, d.v.s. rejäl kjöl men i tillägg sänkköl/spjut.

 

Men skall det vara ett skydd mot containers så lär de få flyta djupt. Sen är väl ofta Linjetterna (hur fina de än är) lite överriggada för oceanfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ett komma nio är nog lite för djupt... men nu snackar vi väl principen liksom?

Finns en fransk båt där kölen, ett stickbord, helt fälls in i båten och tål en kollision.

 

Det jag bara såg om Linjetten är att det verkar som om de hade ett system för att ta upp last i kollisionen. Gillar alla sådana nya grejer och om ett tag får jag väl reda på hur de gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkig man kunde inte se båten på land efter alla smällar

Sök upp Linjett på Facebook så finns det foton på kölen efter grundstötningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag undrar också hur djupt det var där de gick på. Kanske var det så att nästan all kontakt togs upp av den "fjädrande" delen av kölen. I så fall säger det inte så mycket om vad den fasta kölen tål.

 

Men tvärstopp blev det ju!

Ja, det är väl just det som är poängen?! Att visa hur fällkölen tar upp krafterna...

Jag tycker mig för övrigt minnas att de säger eller skriver någonstans att det är en grynna som är 2m.

 

 

Jo, fast man planerar som regel inte att gå på grund, så om man har ett grund som är på 1.7 m i stället då? Egentligen säger testet inte mycket mer än ett test där man tejpat fast 4-5 madrasser frampå kölen. Det är lite för konstruerat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog fel tidigare i tråden. Tittade på bilderna på Linjetts FB-sida, och blev då lite förvånad. Linjett verkar ha en konstruktion där hela kölen är flexibel (justerbart djupgående) inte som är vanligt i andra sammanhang med en fast köl och sedan sänkbart spjut/centerbord. Om denna köl verkligen sitter styvt så är det klart intressant. Blev lite imponerad - det är ganska ordentliga märken på kölen, och principen är nog den som Funkis var inne på.

 

Sök upp Linjett på nyllet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara nämna att det inte bara är Linjett 43 som testats genom att gå på grund i fall fart, Rosättravarvet har testat de flesta Linjettmodeller (osäker på hur det var med Linjett 30 och 32) på samma sätt. Alltså de modellerna som har fast köl. Eftersom man i huvudsak bygger båtar för skärgårdssegling är man också medveten om att det finns grund överallt och att konstruktionen därför ska klara en smäll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall man ut och segla på världshaven vill i vart fall inte jag ha konstruktioner av den här arten. Fällkölar och centerbordsbåtar anser jag vara konstruktioner som medför större risker.

Läs här : http://www.pendanablog.com/Pendana-Nordhavn-62-blog/2014/06/30/Rescue-on-The-High-Seas

Även fenkölade båtar med roderstocken genom interiören anser jag vara en förhöjd risk.

Själv seglar jag en Allegro 33 som har varken det ena eller det andra. Långkölad med rodret skyddad akter om denna och även om jag skulle bli av med det, något jag aldrig hört talas om på en sådan konstruktion så sjunker inte båten. Som reservroder har jag ett Hydrovane vindroder varmed man kan fortsätta seglatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara nämna att det inte bara är Linjett 43 som testats genom att gå på grund i fall fart, Rosättravarvet har testat de flesta Linjettmodeller (osäker på hur det var med Linjett 30 och 32) på samma sätt. Alltså de modellerna som har fast köl. Eftersom man i huvudsak bygger båtar för skärgårdssegling är man också medveten om att det finns grund överallt och att konstruktionen därför ska klara en smäll.

Hur gick det med dom testerna?

Hade dom gått bra borde man väl visat video på dom också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan möjligen finnas film på Linjett 37 men de övriga konstruerades på 80-90-talet innan youtube var uppfunnet.

Men dom är inte så korkade att dom kör på i full fart, konstaterar att botten trycks upp och sedan godtar att konstruktionen är OK. Ett såpass litet varv har inte råd med ett dåligt rykte och är inte kända för detta heller, snarare tvärt om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guy Christer Lönngren har väl praktiserat detta med fällkölar/svängkölar som svänger bakåt vid kontakt med grynnor på flera av sina båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...