DanielMalmgren 189 Postad 19 Augusti , 2014 Hej alla. Mitt första inlägg här. Har precis köpt mig en Flipper 575 som i det stora hela är felfri (åtminstone med tanke på sin ålder) men som behöver fräschas till på ett par punkter. Det första jag skulle behöva lite råd kring är kapellet. Jag tror att det är orginalkapell på. Ifrån utsidan ser det väldigt fräscht ut, men på insidan ser det ut så här: Jag har läst på flera ställen att folk rekommenderar att man helt enkelt kör en blandning av vatten och Klorin på mögel, jag är dock bara inte helt säker på att det ÄR mögel. Brukar inte det mer vara svarta små fläckar? Det är även så att mitt kapell inte går att montera bort på något enkelt sätt, det är i så fall till att skruva bort hela stativet som det sitter på. Kan någon rekommendera något sätt att tvätta det på som innebär att jag kan ta det på plats, eller är det bara att montera ner det som gäller? /Daniel ps: Om någon även kan förklara för mig hur funktionen "Min media" som jag ser här ovan fungerar så är det en extra bonus. Hittar ju ingenting med den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 89 Postad 19 Augusti , 2014 Jag har samma problem, klorin+vatten hjälper inte för mig. Funderar på att lämna in det i vinter på genomgång. Hej alla. Mitt första inlägg här. Har precis köpt mig en Flipper 575 som i det stora hela är felfri (åtminstone med tanke på sin ålder) men som behöver fräschas till på ett par punkter. Det första jag skulle behöva lite råd kring är kapellet. Jag tror att det är orginalkapell på. Ifrån utsidan ser det väldigt fräscht ut, men på insidan ser det ut så här: Jag har läst på flera ställen att folk rekommenderar att man helt enkelt kör en blandning av vatten och Klorin på mögel, jag är dock bara inte helt säker på att det ÄR mögel. Brukar inte det mer vara svarta små fläckar? Det är även så att mitt kapell inte går att montera bort på något enkelt sätt, det är i så fall till att skruva bort hela stativet som det sitter på. Kan någon rekommendera något sätt att tvätta det på som innebär att jag kan ta det på plats, eller är det bara att montera ner det som gäller? /Daniel ps: Om någon även kan förklara för mig hur funktionen "Min media" som jag ser här ovan fungerar så är det en extra bonus. Hittar ju ingenting med den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 19 Augusti , 2014 Ta bort kapellet från båten och rengör med Shipshape i badkaret. Jag vågar nästan lova att det funkar. Men ta på ett andningsskydd och använd hanskar, det är starka grejer. http://www.bryggan.nu/MOGELMEDEL_SHIP_SHAPE_1L?id=01882 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 19 Augusti , 2014 Håller med Flipperskeppare! ShipShape kör jobbet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 189 Postad 19 Augusti , 2014 Ok, det låter ju som någon slags konsensus här. Tar och köper en flaska ShipShape helt enkelt och så får jag väl skruva ner hela rubbet och trycka ner det i badkaret. Tack så mycket! /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sagitario 11 Postad 19 Augusti , 2014 Eller kör med såpa och ljummet/varmt vatten. Funkar oxå bra! Mvh Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 20 Augusti , 2014 Glöm inte att det ska inpregneras oxå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 20 Augusti , 2014 En fråga: är shipshape så starkt att sliter på kapellväven? Eller på glasen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 21 Augusti , 2014 (redigerade) Hej och välkommen till MG! Här nedan kommer råd från http://kapellmakare.nu/kapell/skotselrad-for-batkapell/ Jag har sett råden på andra platser också, men det finns också kapellmakare som varnar för alla medel som innehåller klor. Ofta rekommenderas att lägga kapellet i ljummet vatten (högst 40 C) i 24 timmar en gång i början av augusti (rötmånad) och en gång när man tar upp båten. Då så vis får man bort massa gosaker som möglet gillar och man slipper problemen. Vi rekommenderar att ni till att börja med försöker med steg 1 och 1B eller 1C nedan, om dessa metoder inte är tillräckliga kan Du försöka med steg 1C eller 1D.Om kapellet är mycket smutsigt eller angripet av alger, jordslag och mögel rekommenderar vi att Du överlåter rengöringen till oss. Vår Skonsamma kemtvätt gör Ditt kapell fräscht igen. 1) Börja med att borsta bort löst sittande smuts men en mjuk borste.A) Därefter tvättar Du kapellet i ljummet sötvatten, helst utan tvättmedel.Använd svamp eller mjuk borste, skrubba inte hårt och glöm inte bort kapellets insida.Använd färskvatten som värmts till 30 – 35 grader. Vattnet får inte vara varmare än 40 grader.Om kapellet inte blir rent prova steg 1B nedan. B ) Om vanligt vatten inte tar bort smutsen kan Du använda en mild tvållösning tvålflingor, gul eller grönsåpa (får Du inte får tag i tvålflingor kan Du låna ett rivjärn från köket och riva en oparfymerad tvål till flingor).Använd färskvatten som värmts till 30 – 35 grader. Vattnet får inte vara varmare än 40 grader.Om kapellet inte blir rent prova steg 1C eller 1D nedan, eller vår Skonsamma kemtvätt. C) Om du fortfarande inte fått bort smutsen från kapellet kan Du prova med att tillsätta 5% klor i den ljumma tvållösningen. Använd färskvatten som värmts till 30 – 35 grader. Vattnet får inte vara varmare än 40 grader. Låt kapellet ligga i blöt i 20 minuter. Om kapellet inte blir rent, prova steg 1D nedan eller vår Skonsamma kemtvätt. D) Om kapellet inte blir rent prova ShipShape (se nedan). Läs bruksanvisningen på förpackningen och tänk på att vattnet du använder vid tvättning och sköljning inte får vara varmare än 30 - 35 grader.Om kapellet ändå inte blir rent, prova vår skonsamma kemtvätt. 2) Skölj därefter noggrant med färskvatten, se till att använda rikligt med vatten så att Du får bort all tvål. Använd gärna 12% ättika (= 88 cl vatten och 12 cl ättika) i sista sköljvattnet för att neutralisera tvålresterna . Därefter vädrar Du och luftar ur kapellet ordentligt tills det torkat. Låt kapellet torka ordentligt innan Du monterar det på båten. Mackey Redigerad 21 Augusti , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 21 Augusti , 2014 Jag har haft en Örnvik där båten stått 5 år under en tall utan täckning, kapellet var vidrigt både ute och inne. Tänkte köpa ett nytt men tänka att jag testar att få rent det, så i en stor balja med massor av såpa i 3 dagar. Spände sedan upp det på gräsmattan och tog högtryckstvätten. kapellet blev som nytt. Sprutade på impregnering och vips så var allt klart. Kan tilläga att det var orange under all smuts och svarta fläckar. Obs ta det lite vackert vid sömmarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser