-PLM- 84 Postad 19 Augusti , 2014 (redigerade) Det florerar en mängd trådar kring ämnet, men metoderna spretar mer än Sossarnas partiprogram. Jag har en VP5.7 med 290 drev, sjövattenkyld. Bästa metoden verkar vara att tömma motorn på vatten, och hälla i glykolvatten i termostathus & slangar? Hur görs detta? Finns det någon plugg att skruva ut för att dränera vattnet? -Hur tömmer jag ut vatten från limpor och knän? -Hur får jag in glykolvatten i drevet? -Är det något mer jag bör göra kring motor/drev? Tacksam för alla förklaringar så jag gör rätt! Redigerad 19 Augusti , 2014 av -PLM- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Augusti , 2014 Just en sån tråd har skapat på Mg för ett par timmar sen. http://www.maringuiden.se/forum/topic/74527-vinte-konservering-diesel/ Det går ju förstås nästan lika bra att göra konserveringen på land även om jag föredrar att göra den medan båten är kvar i sjön. Tex använda transporten från båtplatsen till upptaget för att varmköra motorn. När det gäller sossarnas partiprogram så kanske det spretar åt många håll. Moderaterna är dock betydligt mer enkelriktade. Sänk skatten för de redan välbeställda och sparka på dem som redan ligger. Dvs arbetslösa och sjuka. Helt i linje med den bok Fredrik Reinfeldt skrev långt innan han blev partiledare för Moderaterna. Vad katten nu det påståendet från din sida har med vinterkonservering av en inombordsmotor att göra. Metoden för att vinterkonservera en motor är nog lika vare sig man är nazist eller kommunist. Om du tänker rätt - jag tror inte du tänker alls - vare sig politiskt eller tekniskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 19 Augusti , 2014 Verkar som politik var en känslig punkt Jag konserverar helst utan att använda fristående dunkar/drevsäck, vilket även de flesta marinverkstäder brukar göra? Men om det säkraste sättet är att göra som du skrev får det bli så. Tror dock inte att jag har någon koppling för att ansluta vatten till mitt drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Augusti , 2014 (redigerade) En bra sak med DP290 drev är att den yttre kylvattenslangen precis passar på ett 32 mm elinstallationsrör. Jag monterar av drevet varje år (stöldrisken) och kommer då lätt åt att förlänga kylvattenslangen med ett plaströr ner i en hink med glykolblandning. Starta motorn och låt den suga i sig glykolen till det kommer ur avgasslangen. Går nog att göra utan att montera av om man har små fingrar och bra förråd av lämpliga svärord. :-) Redigerad 19 Augusti , 2014 av Anders_St Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Augusti , 2014 Jag tillhör religionen som vill ha ny olja i motorn över vintern. Byts som sista åtgärd med båten i sjön veckan innan upptagning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gbgdc 0 Postad 19 Augusti , 2014 (redigerade) Jag gjorde så förra året att jag tömde motor och limporna på vatten. (4st pluggar) Lossade vattenintaget vid skölden (på insidan) och skarvade på en slang som jag doppade ner i färdigblandad glycolblandning. Startat motorn och väntar tills det kommer ut glycolblandning från drevet. Klart! Innan konservering byttes motorolja. Redigerad 19 Augusti , 2014 av gbgdc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hammurajen 0 Postad 28 September , 2014 /---/ Jag konserverar helst utan att använda fristående dunkar/drevsäck, vilket även de flesta marinverkstäder brukar göra? /---/ Hur gör då de flesta marinverkstäder undrar jag? Tycker själv att det verkar oerhört bökigt att hålla på och skruva loss drev eller använda säckar, tunnor och annat. Såna grejer har man ju inte direkt stående i hyllan. Nä, jag kommer nog lämna in båten till en firma som får fixa den biten. Men ingår "glykolsköljning" per automatik i vinterkonservering hos alla firmor eller är det något man specifikt får be om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 28 September , 2014 (redigerade) Så här gör jag vilket jag tycker är smidigt Länspump i karet till spolmuff När jag startar upp så är jag beredd med en skiva för att inte vattnet som är kvar i motorn hamnar i karet. När det börjar komma ut glykolblandning så släpper jag det i karet När man är färdig så pumpar man enkelt över glykolblandningen till en dunk Om man har Alpha/Bravo och vill slippa lite spill eller använda mindre kar så kan man stoppa in ett par slangar i hålen på skölden där kylvattnet kommer ut och föra ner i karet Redigerad 28 September , 2014 av Capitan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lawea 16 Postad 29 September , 2014 Jag gör likadant men använder drevsäck istället för en öppen balja. Med säcken har jag absolut inget spill. Kritiken mot säck består ofta i att det behövs så mycket glykolblandning, men med en länspump i botten (och en 90-grades böj på kopplingen till drevmuffen) funkar det perfekt tycker jag. PS. Har du anoder på trimplanen? Det kanske är en bra idé..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 29 September , 2014 Jag gör likadant men använder drevsäck istället för en öppen balja. Med säcken har jag absolut inget spill. Kritiken mot säck består ofta i att det behövs så mycket glykolblandning, men med en länspump i botten (och en 90-grades böj på kopplingen till drevmuffen) funkar det perfekt tycker jag. PS. Har du anoder på trimplanen? Det kanske är en bra idé..... Ja det krävs inte många liter glykolblandning. 10 liter räcker till en sexcylindrig motor tex. Anoder sitter ofta på trimplanen. Denna XO240 är inte min båt. Grejar lite med den bara 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser