Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
djungel-Jim

Borra hål för fästen för nytt kapell

Rekommendera Poster

Jag ska sätta borren till min gamla plastbåt för att kunna sätta in nya fästen för mitt nya kapell. Eftersom det är första gången jag ska borra i båten vill jag bara säkerställa att jag gör rätt:

Det kommer bli små hål för att kunna popnita beslagen (det är så de levererades), men jag antar att det är bra att tejpa där vart jag borrar för att försöka motverka att det spricker?

Ska jag klegga i med något i hålet innan jag sätter i popniten för att förhindra fukt att komma in framöver?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Popnitar?

Jag skulle hellre skruva. Vad tycker ni andra.

Det beror ju förstås på om det är i några mm glasfiber så att nitarna blir genomgående, då funkar det säkert bra om man lägger en bricka på baksidan.

Borra utan att gelcoaten spricker går bra utan att tejpa, men tejpen gör det lättare att få borren att vara still.

Om du ska skruva är det bra att försänka hålet lite (med en försänkare eller en grov borr) så att inte skruven pressar på gelcoaten om du använder skruv. Då går det lätt flisor ur gelcoaten.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Kapellet kom färdigt i ett kit för min båt och de skickade med popnitar för att fästa beslagen. Kanske inte mitt förstahandsval själv heller men jag tänkte jag ska följa hur kittet är tänkt :-)

Man behöver alltså inte sätta något I hålen efter man borrar för tätning eller liknande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle täta alla hål med Sikaflex eller liknande, inte silikon.

Ett hål rakt genom 4 mm glasfiber är inte lika viktigt att täta som ett hål in i ett däck som är en sandwichkonstruktion med någon fyllning inuti. Man vill absolut inte få in vatten i denna konstruktion.

Jag skulle tänka efter både en, två och tre gånger innan jag popnitar något om nitarna inte blir genomgående. När jag tänkt färdigt skulle jag skruva;

1) Borra hål lämpligt för skruven.

2) Försänk för att inte gelcoaten ska flisa sig.

3) Fyll hålet med Sikaflex eller liknande.

4) Skruva fast.

5) Torka bort överflödig Sikaflex.

Några flera synpunkter någon???

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle också göra precis som du.

Av bitter erfarenhet och om jag inte har försänkare utan använder ett grovt borr för att göra försänkningsfickan för tätningsmedlet är att jag snurrar det mellan fingrarna.

Körde med borrmaskin en gång - hade i och för sig gjort det många gånger förr - men just den gången högg borret och det 3-4 mm stora hålet var helt plötsligt 10 mm. Inte kul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen: Jo, har också råkat ut för att borr hugger och plötsligt plumsar igenom när man bara tänkt försänka.
Mitt knep numera är att köra borrmaskinen baklänges med hög fart!

Borret tar då väldigt dåligt eftersom det inte har nåt slipat skär s.a.s. i rotationens bakkant eller ens rätt vinkel så högt varvtal ger alltså ändå låg avverkningshastighet, man har med andra ord hela tiden full koll på håldjupet. (Metoden funkar bara i mjuka material som plast och trä, i stål blir det nog bara friktionsvärme som pajar borret?) Och borrets två spiralformade urtag som normalt skall föra upp spånorna ur hålet (men även kan orsaka plötslig genomplumsning) jobbar också åt andra hållet, försöker knuffa upp borret igen. Försänkning enligt denna metod tenderar visserligen att bli litet orund - men det spelar ju ingen roll här.  

I detta fallet bör väl bara lite av den sprickbenägna gelcoaten avlägsnas runt hålkanten, bara så mycket att inte skruvens belastade gängor kan nå den enligt Mackeys punkt 2. Och då duger metoden bra har jag märkt. Fast testa gärna avverkningshastigheten försiktigt ändå i nån träbit eller så, krävs litet nerver att köra i försänknings-borret med kraft och fullt varvtal. Kanske särskilt om man tidigare råkat ut för genomplumsning. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att det är mycket bättre att skruva men vilken sorts skruv talar vi om?

Själv skulle jag välja maskingängad skruv. I ett lagom stort hål sitter den väldigt bra och spräcker inte gelcoaten lika mycket som plåtskruv. Man kan till och med gänga hålet men det är inte nödvändigt.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen: Jo, har också råkat ut för att borr hugger och plötsligt plumsar igenom när man bara tänkt försänka.

Mitt knep numera är att köra borrmaskinen baklänges med hög fart!

I dag finns det nästan alltid försänkare med i de borr och bitssatser man köper. Jag har därför ett antal försänkare som passar i skruvdragarn. Att behöva använda ett stort borr hör väl nästan till historien - åtminstone för min del.

Det är oftast billigare att lära av andras misstag och det var därför jag och även du tyckte att en varning var på plats för att köra ett grovt borr snabbt åt rätt håll. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...