Gå till innehåll
lördag 29 mars 2025
cabm

Placering och elförbrukning kylkompessor

Rekommendera Poster

Hej,

Vi har en 60 liters kylbox som kyls av en Isoterm 3000 (kompressor med fläkt och frysblock). Den är minst 10 år gammal. Nu i sommar har vi haft problem med att vi tycker att den drar ut batterierna snabbt. Vi har mätt två ggr (genom att mäta spänningen över batteriet innan och efter att vi använder kylen exakt en timma) och får fram att den drar ut batteriet med cirka 18-20 ampere. Kan det stämma?! Den går då på max för att försöka frysa blocket. Har nu några frågor:

1. Är denna förbrukning rimlig?!?

2. Har tittat på nya grejer (de vi har är ju trots allt ganska gamla) och ser att det t.ex finns ett kylaggregat Classic Compact 2001 på Hjertmans för 3990 kr, det skall förbruka medel 0,6 ampere enligt spec (dvs får säkert räkna med 1 ampere). Finns det någon som har erfarenhet av denna?

3. Ni som har kompressorer i segelbåt (eller motorbåt för den delen), var har i dem placerade? Vår nuvarande är placerad under en akterkoj, men vi upplever att det blir väldigt varmt därunder (svårt att få bra ventilation). Vi letar alltså efter bra tips på placering för att ventilera/kyla av kompressorn effektivt.

Tack på förhand!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft "problem" med strömförbrukningen (ca 3,5 A/timme under den svalare natten) denna sommar och det på ett kylskåp som bara är 4 år gammalt. Det har ju varit en extremt varm sommar.

Nu har strömförbrukningen lugnat ner sig, liksom värmen, men när jag var i kontakt med tillverkaren påpekade han, vilket jag mycket väl visste, att kylningen/luftflödet runt kompressorn är det absolut viktigaste. Han rådde mig, vilket jag också räknat ut själv, att sätta en ventilationsslang vid kompressorn och leda den ner till ett svalare utrymme. Detta är inte det lättaste då jag har defroster-aggregatet sittande rakt under kylen så långt ner jag kan komma med en ventilationsslang.

Du har ju, om jag förstått dig rätt, en fristående kompressor. Tror därmed att du är inne på rätt spår när du funderar på annan placering av den. Var du ska sätta den är nog svårt att ge råd om utan att känna till båten mer i detalj. Du kanske som jag har svårt att få till sval luft för att kyla kompressorn på något bra sätt.

Att beräkna strömåtgången genom att mäta spänningen är dock inte alls ett bra sätt. Du behöver veta mer exakt vad den förbrukat. Det går att koppla en multimeter emellan batterierna och kylen men det misstänker jag blir en lite osäker koppling. Kanske går det att göra tillfälligt.

Rent allmänt tycker jag att man behöver en batteri-tankmätare för att få svar på förbrukningen. Det finns såväl Nasa som Battmeter (vilken jag själv har) som är relativt enkla att installera och som ger bra svar på vad det är som drar ström och hur mycket.

Risken annars är, som jag ser det, att man byter prylarna i båten när man egentligen kanske behövde byta batterierna, eller tvärtom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag en 85 liter kul i båten och gjorde valet att ha SP, d v s att själva kondensorn sitter i en bordsgenomföring. Detta ger en extremt effektiv och strömsnål kyl.

Genom detta förfarande så behöver jag inte leda bort varm luft, utan får som varmast vattnets temperatur och i oturliga fall här i Sverige så är det 27 grader.

Det är något dyrare, men problemet är helt ur världen sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1

Din förbrukning verkar inte rimlig, men mätmetoden är inte så bra heller. Batteriet ska vila åtminstone tre timmar efter belastning eller laddning för att en spänningsmätning ska ge ett någorlunda rättvisande resultat.

Koppla in en multimeter och mät aktuell strömförbrukning somt hur lång tid kompressorn går per timme.

2

Vi har klarat oss fint i sommar också, kylen har gått mera, men solen har också lyst mera.

Gångtiden har varit ca 20 minuter per timme när det var som varmast. Jag tror att kompressorn är från 1996, men är inte säker. Mät strömmen först och ligger du runt en amper så är det något annat som är fel.

Jag tror inte att en ny kompressor är lösningen på problemet om den gamla är någorlunda ok.

3

Tre saker är viktiga, led bort värmen från kompressorn, led in kyla till kompressorn och isolera kylboxen ordentligt. Helst 10 cm cellplast eller liknande runt hela boxen, men får det inte plats så sätt dit så mycket som möjligt. Glöm inte bort att isolera uppåt och isolera luckan.

Ha inte kompressorn i samma utrymme som boxen. Då värmer du det som ska bli kallt.

Det kan ju vara annat också.

Batterierna är sämre nu än tidigare.

Laddningen är sämre nu än tidigare.

Bäst är som sagt att mäta ström och gångtid innan du tar några beslut.

Mackey

EDIT: Lagt till lite och rättat en del.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

1) Det låter väldigt mycket. Bättre som sagt att koppla in ett instrument som mäter strömmen från kylaggregatet.

2) Bytte så sent som en månad sen ut min gamla kompressor som drog ut mina batterier totalt efter bara 4 dygn till just ett Classic Compact 2001. På vårat batteriinstrument såg vi att den gamla kompressorn drog drygt 7A och startade väldigt ofta. Den nya kompressorn drar som max 2.7A (precis som specen säger). Våran kylbox är ganska bra isolerad, så i snitt kanske kylen drar 0,8-0,9 när det var som varmast i sommar. Nu har solcellen inte någon som helst problem att dra kylen och mer därtill. Jag är väldigt nöjd med nya kompressorn.

http://greyhound-df920e.blogspot.se/2014/07/140728-ny-kylkompressor.html

3) Mackey sammafattade det bra. Går det inte att ha en slang med kall tilluft, se till att kompressorn står nära skrov som är under vattenytan. Bra som sagt att inte ha kompressorn och kylen i samma utrymme. Vi har allt i en utdragbar låda så vi har inget val i det fallet. Det finns dock ganska mycket luft runt lådan/kompressorn som kyls av sjövatten.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag installerade i våras en begagnad Frigomatic-kompressor som kyls av sjövatten. Pumpen är mycket strömsnål och den kyler effektivt som attan. Helnöjd efter sommaren!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...