Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Ajje

Finns det ingen snabb robust båt med bra sjöegenskaper?

Rekommendera Poster

Jag letar efter en robust båt som klarar snabba transportresor när det blåser. Antingen så finns det det arbets/fiskebåtar men de har oftast kassa skrov, t ex Crescent 506 eller Uttern C56. Eller mängder med bra sjöbåtar men det är för känsliga för grova transporter, med plank och cement. Och jag vill inte ha en aluminiumbåt, typ Master eller Buster - funkar inte på västkusten. Jag önskar en 35 knopsbåt, gärna begagnadunder 200.000. Söker en ryds 600 eller Flipper 640 skrov med en oömtålig inredning. Har du något förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

kolla med försvaret låter som du behöver en stridsvagn :-D :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Allvarligt talat så kolla med Försvarets överskottslager. De har små gröna landstigningspråmar till låga priser. Rektangulära med plan botten som kan dras efter större båt. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Kolla upp Aluminium båtar typ master, eller anytech. Anytech har alla de egenskaper du efterfrågar. Utterligare båt som bevisligen är av det robusta slaget är Rocad, såg en rocad styrpulpet för under 200 k kr på blocket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nackdelen med Rocad's båtar är att mittpulpeten tar så fruktansvärt med plats! Jättefina till fiske och bad, men att frakta saker i den är nog helt värdelöst! :cry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla Anytechs båtar, jag vet att det är en aluminium båt men jag tycker det är värt att kolla in dom, det är vad jag hört inga större problem på Västkusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att alubåt inte fumkar på västkusten ställer jag mig tvivlande till bor själv i bohuslän och har två bekanta som haft alubåt de senaste fyra åren, Inga problem. Flera av kommunerna utmed kusten använder sig av arbetsbåtar av aluminium, det funkar också mig veteligen bra. Vad är problemet? tänker du på den ökade risken för korrosion eller? Detta torde vara något för roddarn att skriva en längre utläggning om. MVH Tor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, det gjordes tester på RIB i förra året och det fanns en där med bra lastutrymme. Capelli heter den och gjorde en bit över 40 knop och bra för transport. Kan det va nåt? http://members.chello.se/kapten/rib_work.htm Varför funkar det inte med aluminiumbåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej Jocke, vilka brister har 640-skrovet enligt dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jokke

Skrovet på Flipper 640 är ju platt som en planka och slår helt otroligt mycket när det börjar blåsa lite, jag har haft en -88 med vp151c en säsong..... Ajje: Jag håller med om att en RIB borde passa dej väldigt bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:-tackar Tack för alla goda råd! Jag har en bra lista med med förslag att studera närmare. Kanske några kommentarer om aluminium, eftersom jag påstod att alu och västkusten inte går ihop. Så här säger International: Normalt skyddas aluminium till viss del av det vitaktiga oxidskikt som bildas på ytan, men det är inte tillräckligt av två anledningar. För det första kan det skadas av t.ex. en repa och fukt kan då hinna attackera ytan innan ett nytt oxidskikt bildas. För det andra kan salter i vattnet angripa själva oxidskiktet och orsaka korrosion. Vidare säger dom regelbundet bör du inspektera svetsfogar for att kunna upptäcla korrosion så du kan åtgärda i tid och Det är därför viktigt att bottenfärger som innehåller metallisk koppar eller kopparoxid aldrig använts på aluminium. För mig indikerar detta att att aluminium kräver MER underhåll än plast - ingen bra kombination om man söker en oöm båt som ska ligga i vattnet under lång tid. Dessutom har jag sett exempel på svår oxidation där bottefärgen och Gelshieldlagret har släppt från botten, samt offeranoder på motorn försvinner på kort tid. Och hur ska jag hålla botten ren under lång tid då jag inte kan använda kopparfärg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fint hör gärna av dig här med vad det blir för båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Marcus Andersson

Ingen tvekan om vad det är för båt du söker!!

Du ska köpa en anytec . slut

Gå in på www.anytec.se o leta up precis vad som passar dig bäst finns allt från 6.22m och uppåt dom har mycket kunniga och trevliga försäljare.

Mvh  en trogen Anytec-fan....

post-0-1394234452,1952_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lars

Tjenare!

För några år sedan var jag hos min syster och hennes sambo nere i Lysekil. Där jobbade hennes sambo extra med att köra ut dykturister på olika ställen. Jag fick förmånen att åka med ut i en av båtarna av typ Hurricane som var bestyckad med en rak tubodiesel sexa.Absolut något av det stadigaste jag åkt med i så grov sjö i så hög hastighet, vi flög fram på dyningarna! :)) Båten är tillverkad i Alu eller nått i den stilen och måste varit bortemot 7 m lång och 2,5 m bred. Kolla med dykfirmorna där nere och be om en provtur, du blir inte besviken... ;))

MVH Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...