CaptainKongo 84 Postad 17 Augusti , 2014 Jag har ett Lewmar ankarspel Ocean 1. På den finns en "vinch", men jag har inte riktigt kommit på vad den ska användas till? Själva kättingen går genom ett kugghjul under själva vinchen. Om man lossar på muttern på ovansidan av vinchen kan s.k. fritt fall. Vad händer om t.ex. strömmen tar slut på båten och man ligger på¨svaj och måste få upp ankaret? Då måste man ju kunna vincha upp det för hand. Hur gör man isf detta? Har testat att vincha upp ankaret mha av vinchhandtaget kopplat till vinchen, men det fungerar inte... Rör sig inte ut fläcken. Det ända man verkar kunna göra är at spänna muttern... Någon som vet hur det fungerar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 17 Augusti , 2014 (redigerade) Är inte handtaget endast till för att kunna spänna slirkopplingen på spelet? Så är det iaf på mitt Anchorlift. Man kan justera in så att ankarspelet inte idiotdrar när det är stumt (tex ankaret har vinschats ända hem). Men ändå drar lagom mycket för att få upp ankaret ur den mest sugande dybotten. Kanske fungerar Lewmar annorlunda. I min dokumentation om spelet står det inte mycket om vad handtaget är till för så jag har fått gissa/testa mig fram. Att du får "fritt fall" är kanske bara för att du har lossat slirkopplingen så mycket att det inte ens orkar hålla emot ankarets tyngd och att det då faller fritt? Fritt fall är väl annars inbyggt i vissa spel. Lewmar har det i en del. Anchorlift har det inte. Med reservation för att jag kan ha missuppfattat det hela :-) Redigerad 17 Augusti , 2014 av undrande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser