Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
CaptainKongo

Motortimmesräknare som ibland inte visar antalet timmar

Rekommendera Poster

På min motorpanel finns en motortimmesdisplay. Dock så visar den för det mesta ingenting. Ibland visar det antalet timmar. Jag har testat att skruva loss panelen och kolla kontakterna på bakisdan men så lätt var det inte. Någon som har ett tips vad som kan vara fel?

Motorn är en VP D2-55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är de pentas varvräknare med inbyggd timräknare så är de ett vanligt problem,

displayen som ger upp helt enkelt,finns en massa trådar i ämnet om du googlar lite..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft isär min varvräknare med inbyggd timmätare.  Man får riva ner ganska mycket eftersom problemet är glapp internt där LCD-displayens glas-skiva ska kontakta kretskortet med en s k zebra strip. (en liten mjuk plaststav med omväxlande ledande svart plats och genomskinlig oledande plast).

Min fungerade bättre i ca 2 timmars körning efter att jag meckat med den.  Numera har jag gett upp och skriver ner motortimmarna i loggboken när de behagar visa sig.

En ny mätare kostar många tusenlappar, vilket jag inte tycker det är värt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säljer display som passar flera av Penta/VDO instrument  :)

Edit. Tagit bort länken och tillhörande diskussion pga reklam i egen sak.

//Admin

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och om man inte tror att man har kunskapen eller tiden att kunna göra jobbet själv så kan man höra med det här företaget: http://instrumentjige.se/ .

Dom hyllas på andra forum jag är med i men jag har ingen egen refarenhet av dom.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tim-mätare är ju enkel. Finns som sagt hyfsat billiga sådana på ELFA. Kopplas till 12V som är igång när motorn är igång. Simpelt. Det görs ju ingen koppling till motorvarv etc utan är just bara tiden den är igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För egen del tycker jag att det är ganska stor poäng i att behålla orginalinstrumentet som visar timmar sedan starten. Det var en glad nyhet för mig att det går att byta bara displayen genom att köpa en ny här. Verkar dessutom vara lätt att montera. Antar att Elfa-varianten fungerar på liknande sätt men lite nyfiken på hur den monteras i instrumentet. Bigfish68, hur gjorde du?   

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För egen del tycker jag att det är ganska stor poäng i att behålla orginalinstrumentet som visar timmar sedan starten. Det var en glad nyhet för mig att det går att byta bara displayen genom att köpa en ny här. Verkar dessutom vara lätt att montera. Antar att Elfa-varianten fungerar på liknande sätt men lite nyfiken på hur den monteras i instrumentet. Bigfish68, hur gjorde du?   

Jag beställde en ny display och monterade den igår. Toga ca 15 minuter och den fungerade på direkten! Tack NimbNovan för länken!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...