Amanda31 21 Postad 17 Augusti , 2014 (redigerade) I flera olika trådar här och på annat hål framhålls att citydiesel inte är lämpligt i marindieselmotorn. Googlar man runt så hittar man flera argument. I mina senaste kontakter med varvet (som tjänat rätt mycket på mig den senaste tiden) är man mycket tydlig med detta. Men hur är det med värmaren? Funkar det lika illa där? Redigerad 17 Augusti , 2014 av Amanda31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 17 Augusti , 2014 Skulle gissa att alla negativa egenskaper hos citydiesel även gäller om man bränner den i en värmare. Dvs håller inte för lagring, bildar lätt klegg osv. Så varför krångla till det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 17 Augusti , 2014 Har precis köpt en webastovärmare som inte gick som den skulle, började sota efter ett par minuters körning med stopp som resultat därför så såldes den av förre ägaren. Efter att jag tankat den med riktig gammal hederlig fuldiesel så går den som en klocka, så mitt råd är att tanka den med riktig diesel så kommer den fungera många år framöver i annat fall så behöver den justeras in efter den tunnare cittydieseln a ett pris av ca 1500 kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 17 Augusti , 2014 Ok. Har bränsletanken till värmaren full med citydiesel. Bara att byta alltså.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 17 Augusti , 2014 Se istället till att köra slut på den i sommar så klarar den sig säkert från försämring. Ta sen en extra titt på filtret och i botten på värmartanken och gör rent. Det är ffa lagringen som sabbar dieseln Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Augusti , 2014 Har ju båten i sjön hela året och är där nästan dagligen och "jobbar". Vissa höstar har det hänt att jag glömt fylla tanken med "riktig" diesel innan båten "frusit fast". Detta ihar inneburit att jag får bära diesel i dunkar från den närbelägna tappen några vintrar. Jag kanske har fel, men - jag har inte märkt något problem med värmaren för att den gått på diesel med RME-inblandning. Något klegg i dieseltanken har jag heller inte märkt vid de två tillfällena jag öppnat manluckan och gjort ren tanken. Däremot höll det på att sluta med katastrof när jag köpte diesel på en sjötapp med troligtvis lite omsättning där jag antagligen fick av bottensatsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 17 Augusti , 2014 Jag har en Eberspächer D2. I manualen till den står att den inte får köras med miljödiesel. Hur noga det egentligen är vet jag inte, men det är dumt att chansa om man inte måste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 18 Augusti , 2014 Fråga Webasto support. Frågade Webasto support i våras om att hälla Grotamar i dieseln och fick följande svar: "Giftet i sig är inget problem för värmaren men vad som händer med bakterierna som finns i tanken när de dör av giftet kan jag endast spekulera i och de lär ju förmodligen hamna i bränslepumpen om du inte har något filter på bränsleslangen till värmaren. Av egen erfarenhet ska dylika medel endast användas i helt rengjorda bränslesystem för att förhindra bakterietillväxt, använder man medlet i ett system där bakterier redan finns så dör de och faller till botten på tanken varefter de sugs med i bränslesystemet och orsakar stora problem med igensatta bränslekopplingar och filter." Tänkte på inlägget av frans73 ovan, kanske hade den tidigare ägarens problem sitt svar i just detta? Och omvänt, kör på ren fuldiesel så löser sig allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 18 Augusti , 2014 Så var köper man fuldiesel? Hur vet man att det är fuldiesel? Finns väl flera olika dieselvarianter "på stan". Var tankar man marindieslar och/eller värmare bäst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 18 Augusti , 2014 "Fuldiesel", som utmärks av att den är grön (eller röd om den kommer från Finland men det har de väl slutat med?) köper man antingen i lite större mängder till en sk farmartank eller så tankar man den på sjömacken och säger att man ska ha grön diesel. Får man några frågor så säger man att man har båten i ett företag och har rätt att tanka den lågskattade dieseln. Möter man KBV som vill kolla om man har den gröna dieseln i tanken så ligger man lite sämre till. Men hur ofta har det hänt att polis/KBV har kollat detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 18 Augusti , 2014 Brukar åka in till någon bonde jag känner o köpa några liter av Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 19 Augusti , 2014 Så var köper man fuldiesel? Hur vet man att det är fuldiesel? Finns väl flera olika dieselvarianter "på stan". Var tankar man marindieslar och/eller värmare bäst? I Göteborg har du flera sjömackar och alla har marindiesel. I södra skärgården finns det på Vrångö, Donsö och på Styrsö finns 2-3 stycken. I norra skärgården finns fler, bl.a. Björlanda kile. Ofta finns även en citydiesel men utan rme, som är lite mindre miljöfientlig än den gröna dieseln, men ändå säker för båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 19 Augusti , 2014 Så var köper man fuldiesel? Hur vet man att det är fuldiesel? Finns väl flera olika dieselvarianter "på stan". Var tankar man marindieslar och/eller värmare bäst? I Göteborg har du flera sjömackar och alla har marindiesel. I södra skärgården finns det på Vrångö, Donsö och på Styrsö finns 2-3 stycken. I norra skärgården finns fler, bl.a. Björlanda kile. Ofta finns även en citydiesel men utan rme, som är lite mindre miljöfientlig än den gröna dieseln, men ändå säker för båtar. I Björlanda finns två sorters diesel, ofärgad utan RME (svart pump) och RME-blandat (grön/gul färgad) på grön pump. De flesta tankar dock från grön pump? Vet de vad de tankar? Fuldiesel finns inte där iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Augusti , 2014 Är inte citydiesel "Vanlig diesel" med 5% iblandning av RME!? http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vad-skiljer-olika-dieselsorter-1307 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 19 Augusti , 2014 I Björlanda finns två sorters diesel, ofärgad utan RME (svart pump) och RME-blandat (grön/gul färgad) på grön pump. De flesta tankar dock från grön pump? Vet de vad de tankar? Fuldiesel finns inte där iallafall. Den gröna dieseln innehåller inte RME på de ställen jag sett den. Det är en lite fetare och energirikare variant av RME-fri diesel som är oskattad (lågskattad) och de flesta motorer går bättre på denna än på den ofärgade. Den klarar också lagring bättre än både RME-diesel och RME-fri diesel. Den gröna dieseln kallas ofta för "fuldiesel" då privatpersoner inte får köra på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 19 Augusti , 2014 pseudonym, läs ChristerN:s inlägg. Den gröna innehåller inte rme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Augusti , 2014 pseudonym, läs ChristerN:s inlägg. Den gröna innehåller inte rme. Om nån här på MG, som kan det här med de olika dieselsorterna. Färgad och ofärgad. Skattad och oskattad eller med iblandning av RME så tror jag det är just pseudonym. Han är ju i branschen så att säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 19 Augusti , 2014 Sammanfattningsvis kan man säga som så UNDVIK allt som innehåller RME på sjön, enl min oljeleverantör finns bara en diesel att tillgå och det är blankdieseln utan tillsatser. Tankar man RME diesel som sommartid får en ökad inblandning med 8%, får man nog räkna med att diverse problem inträffar och det är inte roligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 19 Augusti , 2014 Björkö Skeppshandel (där jag tankar numera) har enligt dem själva " Aspen, bensin och diesel (utan RME)". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 19 Augusti , 2014 Jag brukar tanka på Donsö och Styrsö och när man frågar vilka dieselsorter de har svarar de precis som ChristerN. Samma på Björlanda. Om man frågar så här: Vilken diesel får jag tanka men inte köra på? Svar: den gröna. Fråga: Den innehåller väl inga tillsatser? Svar: Nej, ingen av dem har tillsatser. Den gröna är bara till för yrkesbåtar så du får inte köra med den. Så brukar jag alltid fråga och får alltid detta svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 20 Augusti , 2014 Jag har en Eberspächer D2. I manualen till den står att den inte får köras med miljödiesel. Hur noga det egentligen är vet jag inte, men det är dumt att chansa om man inte måste. Vad står det i manualen att man ska köra D2:an på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 21 Augusti , 2014 (redigerade) Jag har en Eberspächer D2. I manualen till den står att den inte får köras med miljödiesel. Hur noga det egentligen är vet jag inte, men det är dumt att chansa om man inte måste. Vad står det i manualen att man ska köra D2:an på? Läste manualen en gång till, och det står att man inte får köra på biodiesel. Man kan dock blanda i upp till 10% biodiesel i bränslet. Redigerad 21 Augusti , 2014 av moggep Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser