Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
SNICA76

Ny båtägare - Problem med Evinrude motor

Rekommendera Poster

Hejsan !

Köpte en motorbåt med Evinrude 60hk motor i början av sommaren. Gick bra i början men så en kväll när vi var ute och körde så drog jag på full gas, så dog nästan motorn (han gick ner på halvfart) vände och åkte in till hamn igen väldigt sakta. Köpte då nya tändstift och bytte ut tanken då den inte hade luftnippel. Båten fick även ett nytt batteri. 

Så var jag ute idag igen efter semestern och båten går väldigt bra på tomgång. Inga problem här inte. Sen när jag ska ut och åka så går den relativt bra på låg fart, men när jag skulle gasa på så "orkade" motorn inte igen. Så tuffade sakta in igen till båtplatsen och stängde av motorn, provade sedan igen att starta igång, gick bra på tomgång, valde återigen att åka ut en liten runda och den gjorde återigen samma sak vid hög hastighet. Gav då upp och åkte in mot land igen.

Så nu till min fråga. Jag är helt novis på båtar (kan däremot mycket om husvagnar :-) ) men va kan det vara för fel? Någon sa till mig drevolja? vet inte om tidigare ägare byt denna olja? kan det vara impeller? ja som sagt ge mig gärna tips. Vill gärna komma ut på sjön och testa på detta livet också....

Hälsningar

Christer W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hade samma problem tidigare i somras med ny båt, med en Johnson 55hk. CDI-box och stator var nyligen bytta, motorn tände på båda cylindrarna, och bränslefiltret såg ok ut. Och eftersom tomgången gick fint var hypotesen att det var förgasarna: Däri sitter två munstycken, ett för tomgång och ett för högfart. Det kunde alltså vara högfartsmunstycket som var igensatt av ngt skräp/avlagring.

Jag försökte först en genväg med förgasar-rengöringspray och dessutom liknande rengöringsmedel i bränslet, men utan framgång. Plockade så isär förgasarna och rengjorde ordentligt två gånger. Och rengjorde bränsletankarna. Sedan dess går den riktigt fint.

Det rekommenderas att byta packningar och andra viktiga saker i förgasarna samtidigt, beställs som ett reparations-kit. (Jag gjorde det inte.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...