Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Jonascia

Vatten i oljan AQ130/B20

Rekommendera Poster

Efter en tur med min båt i sommar varvade den inte ur ordentligt vid ett tillfälle. Det verkade dock lösa sig och den gick fint efter en stund. När jag kom fram till bryggan kollade jag oljelocket och det var gräddvitt i locket. Kollade oljenivån och kunde konstatera att mängden olja var mer än vid tidigare kontroll. Olja var dessutom gräddfärgad. Jag kunde då konstatera att vatten måste ha trängt in i oljan. Det behöver ju inte vara kopplat till att motorn inte varvade ur som den skulle utan det kan ju vara något annat. Jag har läst ett antal trådar på ämnet och det finns en del skrivet om detta och det finns också ett antal möjliga orsaker till att vatten tränger in i oljan. Det skulle kunna vara packningar i oljekylaren, tätningar i sjövattenpumpen, topplockspackningen mm. Var borde man börja och felsöka? Oljan behöver ju bytas omedelbart. Skulle ett kompressionstest kunna vara en första åtgärd efter oljebyte? Skulle det ge något? Tacksam för tips och råd.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kompressionstest säger nog inte så mycket, det avslöjar ju om nåt läcker ur cylindrarna. Däremot är det en bra grej att göra då och då iallafall. Får du vatten i oljan har det förmodligen inte gått den omvägen. Däremot finns det ett antal ställen där det kan läcka, och de ställen där vatten och olja är i närheten av varann är precis de du nämner; oljekylare, sjövattenpump och topplockspackning.

Även om man tar isär grejorna är det inte alltid möjligt att se var det läcker, så ibland får man bara byta en sak i taget... Oljekylaren torde vara enklast att ta isär och byta O-ringarna i ändarna, packboxen till sjövattenpumpen är lite mer pyssel och mest krångel är topplockspackningen. Byter du topplockspackning är också kompressionstestet en bra grej att göra efteråt.

Jag skulle börja med oljekylaren (som är hyfsat enkel) och sjövattenpumpen (som känns som en sannolik grej att paja eftersom den "rör sig") och sen byta olja och testköra innan mer drastiska åtgärder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om oljenivån ökar när du kör är oljekylaren mindre sannolik, oljetrycket är mycket högre än vattentrycket och om det läcker i oljekylaren trycks oljan ut och försvinner med kylvattnet.

Ett kompressionsprov kan vara bra att göra det är lätt och kostar lite, om någon cylinder avviker från dom övriga kan man misstänka topplockspackningen, man borde se det på tändstiftet också om det läcker mycket, vatten som läcker in i lagom mängd gör att förbränningsrummet och stiftet blir väldigt rent och fint. Jag hade en bekant med trasig topplockspackning och där såg man felet när han vevade runt motorn med tändstiften uttagna, det rann vatten ur ett tändstiftshål... men då är det ett grovt läckage, motorn gick hyfsat konstigt nog.

Vattenpumpen skall ha ett par skvallerhål runt axeln som ofta är igensatta av skit, rensa dom och se om det droppar ut vatten när motorn går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...