Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
RichLin

Ljugande i Beg båt annonser

Rekommendera Poster

Jag hade tänkt mig en tråd om beg Båtannonser. Där det är stark misstanke om att sanningen om båtmärke, eller årsmodell på båt/motor inte stämmer. Där alla kan länka till misstänkta annonser. Om det finns intresse för det?

Jag läser väldigt mycket båtannonser, och jag upplever att det ljugs friskt i en del av dom. I bland om båtens märke, ibland om årsmodell på båt eller motor. Om det vore slumpen (och inte lögn) så borde det ju vara lika många motorer/båtar som skrivs ut som äldre än vad dom är, eller? Nästan alltid (vid felaktigheter) skrivs årsmodellerna ut som ett antal år nyare, än vad dom ser ut att vara! På vissa motorer går det såklart att byta kåpa, eller ändra med enkla hjälpmedel för att en motor ska se äldre och därmed mindre stöldbegärlig ut. Så en reservation för det.

Men jag börjar med några:

http://www.blocket.se/stockholm/Flipper_640_HT__85_53230923.htm?ca=11&w=3

Dålig bild, men motorn skrivs ut som en -90. Men enligt bild 2, så ser motorn ut att vara som nyast -86. Båten beskrivs som en -85a, mycket troligt att motorn är av samma årgång.

http://www.blocket.se/gavleborg/Daycruiser_53813416.htm?ca=11&w=3

Står i annonsen att det är en Sea Ray -88. Det är en Legend 21, byggd på Cypern. Riktig skräpbåt enl båtnytt 1988, där den bla testades mot en riktig Sea Ray som fick ett helt ok betyg. (Har papperstidningen kvar)

http://www.blocket.se/stockholm/Legend_21__91_53574141.htm?ca=11&w=3

En annan Legend 21 säljare, skriver förvisso att det är en Legend 21 han säljer. Men han har väl läst den föregående annonsen. Så han skriver att skrovet är byggt av Sea Ray (Vilket ju är så långt från sanningen man kan komma)

http://www.blocket.se/dalarna/Sea_ray_180_seville_55270993.htm?ca=11&w=3

Beskrivs i annonsen som en Sea Ray 180! När det på riktigt är en 160. Dom är väldigt lika, men 180 är 5.69m, mot 160:s 5.11m, det skiljer även 10cm på bredden. Den mest uppenbara skillnaden rent visuellt är att 180 har skarndäck, vilket båten på bilden saknar dvs en 160.

Fyll gärna på med egna misstänkta annonser, och har någon fel så rättar vi varandra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt mig en tråd om beg Båtannonser. Där det är stark misstanke om att sanningen om båtmärke, eller årsmodell på båt/motor inte stämmer. Där alla kan länka till misstänkta annonser. Om det finns intresse för det?

Jag läser väldigt mycket båtannonser, och jag upplever att det ljugs friskt i en del av dom. I bland om båtens märke, ibland om årsmodell på båt eller motor. Om det vore slumpen (och inte lögn) så borde det ju vara lika många motorer/båtar som skrivs ut som äldre än vad dom är, eller? Nästan alltid (vid felaktigheter) skrivs årsmodellerna ut som ett antal år nyare, än vad dom ser ut att vara! På vissa motorer går det såklart att byta kåpa, eller ändra med enkla hjälpmedel för att en motor ska se äldre och därmed mindre stöldbegärlig ut. Så en reservation för det.

Dålig bild, men motorn skrivs ut som en -90. Men enligt bild 2, så ser motorn ut att vara som nyast -86. Båten beskrivs som en -85a, mycket troligt att motorn är av samma årgång.

Står i annonsen att det är en Sea Ray -88. Det är en Legend 21, byggd på Cypern. Riktig skräpbåt enl båtnytt 1988, där den bla testades mot en riktig Sea Ray som fick ett helt ok betyg. (Har papperstidningen kvar)

En annan Legend 21 säljare, skriver förvisso att det är en Legend 21 han säljer. Men han har väl läst den föregående annonsen. Så han skriver att skrovet är byggt av Sea Ray (Vilket ju är så långt från sanningen man kan komma)

Beskrivs i annonsen som en Sea Ray 180! När det på riktigt är en 160. Dom är väldigt lika, men 180 är 5.69m, mot 160:s 5.11m, det skiljer även 10cm på bredden. Den mest uppenbara skillnaden rent visuellt är att 180 har skarndäck, vilket båten på bilden saknar dvs en 160.

Fyll gärna på med egna misstänkta annonser, och har någon fel så rättar vi varandra.

Ja jag har sett den annonsen om flippern eftersom jag liksom du kollar båtannonser hej vilt och det stämmer det du säger motorn är ej från 1990 (ett skrivfel månne) utan nästan säker på att den är från 1984 :rolleyes: men bilden är ju så liten kanske med flit. <_<

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kåpan såg likadan ut 84-86, så om det är just en 84:a måste man ha serienr för att veta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan tänka mig att en hel del människor faktiskt inte vet vad de säljer, utan går på uppgifterna de fick när de själva köpte. Jag hoppas att det är så i alla fall. Det i sin tur är ju en klen tröst för de som köper enligt annonsens beskrivning. På amerikanska båtar är ju ålder lätt att kolla, då de har det ingjutet i skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hakar gärna på denna tråd eftersom även jag följer blocket ganska noga, jag har inga exempel på rak arm men återkommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tänkt mig en tråd om beg Båtannonser. Där det är stark misstanke om att sanningen om båtmärke, eller årsmodell på båt/motor inte stämmer. Där alla kan länka till misstänkta annonser. Om det finns intresse för det?

Jag läser väldigt mycket båtannonser, och jag upplever att det ljugs friskt i en del av dom. I bland om båtens märke, ibland om årsmodell på båt eller motor. Om det vore slumpen (och inte lögn) så borde det ju vara lika många motorer/båtar som skrivs ut som äldre än vad dom är, eller? Nästan alltid (vid felaktigheter) skrivs årsmodellerna ut som ett antal år nyare, än vad dom ser ut att vara! På vissa motorer går det såklart att byta kåpa, eller ändra med enkla hjälpmedel för att en motor ska se äldre och därmed mindre stöldbegärlig ut. Så en reservation för det.

Står i annonsen att det är en Sea Ray -88. Det är en Legend 21, byggd på Cypern. Riktig skräpbåt enl båtnytt 1988, där den bla testades mot en riktig Sea Ray som fick ett helt ok betyg. (Har papperstidningen kvar)

Beskrivs i annonsen som en Sea Ray 180! När det på riktigt är en 160. Dom är väldigt lika, men 180 är 5.69m, mot 160:s 5.11m, det skiljer även 10cm på bredden. Den mest uppenbara skillnaden rent visuellt är att 180 har skarndäck, vilket båten på bilden saknar dvs en 160.

Fyll gärna på med egna misstänkta annonser, och har någon fel så rättar vi varandra.

Jag tror nog att ljugande förekommer i en hel del annonser. Tex vad gäller motorns skick. Men jag tror även att rena misstag förekommer. De båtar du länkar till har sisådär 20-30 år på nacken. De har förmodligen bytt ägare flera gånger. Kanske vet säljaren inte alltid så noga vad han har för båt eller exakt hur gammal motorn är, och skriver ut de uppgifter som han tror är riktiga? En av säljarna skriver ju tom om sin Legend 21 att "Vet inte så mycket om fabrikatet förutom att skrovet är byggd av Sea Ray.". Uppgiften kanske inte stämmer men om han medvetet hade velat ljuga hade det väl varit enklare att strunta i att nämna Legend och bara säga att det är en Searay? Att folk ofta faktiskt inte vet vad de har för gammal båt ser man ju även på alla foruminlägg av typen "vad har jag för båt?".

Sen om en utombordare är tex årsmodell -85 eller -90: spelar det så stor roll? Det är fortfarande en 25-30 år gammal utombordare. Värdeskillnaden mellan de två alternativen kan knappast vara astronomisk...

Det viktigaste är nog att vara en medveten och kritisk köpare som noggrannt kontrollerar motorns och båtens skick när man funderar på att köpa en begagnad båt med runt 25 år på nacken.

Varför inte bara mejla de aktuella annonsörerna och vänligt påpeka att de har fel på vissa punkter? Är de seriösa ändrar de i sina annonser. Och då slipper de att bli misstänkta för att ljuga medvetet.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om någon skulle vara intresserad av den första legend 21 så kan man ju bevisa hur de ligger till och pruta som bara den

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant tråd!

Nog ljugs det friskt vid alla typer av beg-affärer.

Annonser kan vara felskrivna,misstolkade och att säljaren ibland inte vet vad hen säljer.

Hen har kanske själv blivit missledd!?

Men vid själva titten innan köp så kan det vara djungelns lag som gäller.

Det som är gjort har säljaren koll på men det som borde vara gjort är det ofta svävande svar på.

Lätta fix enligt säljaren som denne inte har haft tid att titta på,fast man ser klart och tydligt att det har mekats rejält.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något jag ofta förundras över är hur vanligt det är att båtarna alltid förvarats i varmhall på vintern.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tänkt mig en tråd om beg Båtannonser. Där det är stark misstanke om att sanningen om båtmärke, eller årsmodell på båt/motor inte stämmer. Där alla kan länka till misstänkta annonser. Om det finns intresse för det?

Jag läser väldigt mycket båtannonser, och jag upplever att det ljugs friskt i en del av dom. I bland om båtens märke, ibland om årsmodell på båt eller motor. Om det vore slumpen (och inte lögn) så borde det ju vara lika många motorer/båtar som skrivs ut som äldre än vad dom är, eller? Nästan alltid (vid felaktigheter) skrivs årsmodellerna ut som ett antal år nyare, än vad dom ser ut att vara! På vissa motorer går det såklart att byta kåpa, eller ändra med enkla hjälpmedel för att en motor ska se äldre och därmed mindre stöldbegärlig ut. Så en reservation för det.

Står i annonsen att det är en Sea Ray -88. Det är en Legend 21, byggd på Cypern. Riktig skräpbåt enl båtnytt 1988, där den bla testades mot en riktig Sea Ray som fick ett helt ok betyg. (Har papperstidningen kvar)

Beskrivs i annonsen som en Sea Ray 180! När det på riktigt är en 160. Dom är väldigt lika, men 180 är 5.69m, mot 160:s 5.11m, det skiljer även 10cm på bredden. Den mest uppenbara skillnaden rent visuellt är att 180 har skarndäck, vilket båten på bilden saknar dvs en 160.

Fyll gärna på med egna misstänkta annonser, och har någon fel så rättar vi varandra.

Jag tror nog att ljugande förekommer i en hel del annonser. Tex vad gäller motorns skick. Men jag tror även att rena misstag förekommer. De båtar du länkar till har sisådär 20-30 år på nacken. De har förmodligen bytt ägare flera gånger. Kanske vet säljaren inte alltid så noga vad han har för båt eller exakt hur gammal motorn är, och skriver ut de uppgifter som han tror är riktiga? En av säljarna skriver ju tom om sin Legend 21 att "Vet inte så mycket om fabrikatet förutom att skrovet är byggd av Sea Ray.". Uppgiften kanske inte stämmer men om han medvetet hade velat ljuga hade det väl varit enklare att strunta i att nämna Legend och bara säga att det är en Searay? Att folk ofta faktiskt inte vet vad de har för gammal båt ser man ju även på alla foruminlägg av typen "vad har jag för båt?".

Sen om en utombordare är tex årsmodell -85 eller -90: spelar det så stor roll? Det är fortfarande en 25-30 år gammal utombordare. Värdeskillnaden mellan de två alternativen kan knappast vara astronomisk...

Det viktigaste är nog att vara en medveten och kritisk köpare som noggrannt kontrollerar motorns och båtens skick när man funderar på att köpa en begagnad båt med runt 25 år på nacken.

Varför inte bara mejla de aktuella annonsörerna och vänligt påpeka att de har fel på vissa punkter? Är de seriösa ändrar de i sina annonser. Och då slipper de att bli misstänkta för att ljuga medvetet.

Jag hade tänkt mig den här tråden mer som konsument upplysning. Dels att visa hur vanligt det är med osanningar i annonser. Dels att osanningarna i 98% av fallen är till köparens nackdel. Så att folk här förstår vikten av att kolla upp det man köper. Att säljaren inte alltid vet vad hen har, stämmer nog ibland. Men det konstiga är ändå, att det hen säljer ändå alltid blir nyare, eller av ett bättre märke än det hen inte vet vad det är. Och även om hen själv har blivit lurad, så har ju luret börjat i någon tidigare annons ändå.

Om du inte personligen bryr dig om du blir lurad på 5år på en motor må så vara, jag själv skulle inte bli glad. Det här förekommer även bland nyare båtar/motorer än dom fyra första jag hittade när jag kom på att jag skulle starta en tråd om det här.

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar iden om konsumentupplysning. Och håller med om att felaktiga uppgifter påfallande ofta är till köparens nackdel. Men att exemplifiera ljugande med 4 specifika annonser känns lite hårt. Du vet ju faktiskt inte om det handlar om lögner eller om missuppfattningar. Men du kan ju ta reda på svaret genom att kontakta de aktuella säljarna? Då kan du ju få mer specifika uppgifter. Motorn från -84 till -86 kanske inte togs qi bruk förrän -90, tex? Hur lurad på 5 år har du blivit isf?

Personligen tror jag att de allvarligaste lögnerna inte kan avslöjas genom att passivt läsa annonser, utan på plats. Den "nyrenoverade" motorn kanske visar sig vara en utsliten rosthög som sprejmålats. Skador efter grundstötningar som lagats bristfälligt, etc. Men jag misstänker att det är ovanligt att folk som upptäckt sådana saker, och klivit av affären pga det, vill berätta om det i en tråd (tex pga risker för repressalier).

Kanske har jag fel bild av hur man definierar en lögn, men för mig måste en lögn vara medveten. Jag tycker inte att dina exempel är bevis på lögner. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag är hemskt glad att det inte är jag som har en Legend och upplysningsvis har råkat skriva den där raden om att skrovet kan kopplas till Searay - för då slipper jag ju att i ett forum bli misstänkt för att vara en lögnare. Hursomhelst håller jag egentligen med dig. Det är nog ordvalet som jag hänger upp mig på.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På segelbåten jag är delägare i sitter en Yamaha 9.9 hk utombordare. Jag har absolut ingen aning om hur gammal den motorn är. Skulle jag gissa så är den från sent 80-tal, men jag vet inte alls. Så är det nog för många andra också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar iden om konsumentupplysning. Och håller med om att felaktiga uppgifter påfallande ofta är till köparens nackdel. Men att exemplifiera ljugande med 4 specifika annonser känns lite hårt. Du vet ju faktiskt inte om det handlar om lögner eller om missuppfattningar. Men du kan ju ta reda på svaret genom att kontakta de aktuella säljarna? Då kan du ju få mer specifika uppgifter. Motorn från -84 till -86 kanske inte togs i bruk förrän -90, tex? Hur lurad på 5 år har du blivit isf?

Personligen tror jag att de allvarligaste lögnerna inte kan avslöjas genom att passivt läsa annonser, utan på plats. Den "nyrenoverade" motorn kanske visar sig vara en utsliten rosthög som sprejmålats. Skador efter grundstötningar som lagats bristfälligt, etc. Men jag misstänker att det är ovanligt att folk som upptäckt sådana saker, och klivit av affären pga det, vill berätta om det i en tråd (tex pga risker för repressalier).

Kanske har jag fel bild av hur man definierar en lögn, men för mig måste en lögn vara medveten. Jag tycker inte att dina exempel är bevis på lögner. Kanske skulle de bättre höra hemma i en tråd om tokiga blocketannonser? Rätta mig gärna om jag har fel. Jag är hemskt glad att det inte är jag som har en Legend och upplysningsvis har råkat skriva den där raden om att skrovet kan kopplas till Searay - för då slipper jag ju att i ett forum bli misstänkt för att vara en lögnare.

Jag håller helt med om att en lögn är en medveten handling, och jag borde ha skrivit "osanningar i beg båts annonser" i rubriken istället. Även om en okänd andel av dom, garanterat innehåller medvetna sådana.

Du skriver "Motorn från -84 till -86 kanske inte togs i bruk förrän -90, tex? Hur lurad på 5 år har du blivit isf?"

Ja, i vissa fall kanske man inte har blivit lurad på annat än lite stolthet. Medans i andra fall kan det ha skett ett modellskifte. Så man får en motor på 2 Liter, istället för 2,5. Eller att man får en problemtyngd modell, där man läst att ex från -87 ska problemen vara lösta och tror sig vara säker med en från -90

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper det resonemanget. Kan kanske till och med känna att det här ämnet är värt två trådar - en för allmän konsumentupplysning typ "exempel på felaktigheter i blocket-annonser", en annan kontinuerligt uppdaterad där man kan varna för aktuella annonser som innehåller allvarliga fel.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På segelbåten jag är delägare i sitter en Yamaha 9.9 hk utombordare. Jag har absolut ingen aning om hur gammal den motorn är. Skulle jag gissa så är den från sent 80-tal, men jag vet inte alls. Så är det nog för många andra också.

Säkert. Och dom flesta skulle nog vara ärliga med det också när dom säljer, och skriva precis som du gjorde nu. Medans vissa andra skriver att det är en -98 i annonsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg en 4 hk för 4000:- på blocket med uppgiften "troligt vis 80-90 tal"

Min far köpte exakt en sån motor ny 1974 för 1190:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som det alltid har varit, båtarna växer gärna med 1-2 fot och motorn kan bli upp till 10 år yngre, folk har noll koll och dom är alltid optimistiska om sådant dom äger. Det gäller att kolla upp själv det men tänker köpa, ett typiskt fel uppstår när en tillverkare har flera båtmodeller med liknande formgivning som Coronet family 24/26 Windys 22/24 fots modeller jag har sett massor med felaktiga annonser. Skall du köpa en Cigarette? Det vimlar av dekaltrimmade båtar med snarlikt utseende.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har ju alla dessa Albin 25, där modellåren före att DeLux (DL) kom 1973 är helt stendöda. Den senare DL har nämligen en annan skrovform i aktern, gräver inte ner sig på samma sätt och kan med sin större motor i alla fall nå 10 knop istället för 6-7. Och står inte still i motsjö/motvind.

Många är dock inte sena att påstå att deras minsann är en DL, trots att den är äldre och/eller har en 2-cylindrig istället för 3-cylindrig motor:

http://www.blocket.se/gavleborg/Albin_25_de_lux__72_55121267.htm?ca=17&w=3

http://www.blocket.se/jonkoping/Albin_25_de_lux_71_52980400.htm?ca=17&w=3

Flera påstådda 73:or (=första med det nya skrovet) som egentligen är 72:a eller äldre och inte alls är DL med nya skrovet:

http://www.blocket.se/jamtland/Albin_25_55167778.htm?ca=17&w=3

http://www.blocket.se/uppsala/Albin_25__komplett_med_batvagn_55097021.htm?ca=17&w=3

Här är en "1973" där säljaren påstår att skrovet är från 1974 "som är stabilare". Undrar om de har bytt skrov på detta exemplar ett år efter tillverkningen, tro ?  I verkligheten är båten från 1970-1972 och har gamla skrovet samt 2-cyl dieselmotor. Inte ett rätt om skrov och årsmodell alltså: http://www.blocket.se/dalarna/Albin_25_53712594.htm?ca=17&w=3

Fast denna tar nog rekordet. En A25 DL från 1967 !

http://www.blocket.se/blekinge/Albin_25_De_Lux_55338623.htm?ca=17&w=3

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en annons från en firma som borde veta bättre:

http://www.blocket.se/orebro/Bella_500_Excel_Sista_Baten_Sondags_Oppet_52756234.htm?ca=17&w=3

Båten anges som en Bella 500 Excel, men är tydligt en Bella 512 Excel som är föregånngaren till 500 och som saknar massor av finesser som 500 har. Exempel på det som 512 saknar och som 500 har vilket man alltså inte får med denna båt: Ankarboxar, förvaringsutrymme under durken och pulpit. Nu är det ganska lätt att se skillnad, men en båtfirma borde veta bättre speciellt som man är återförsäljare av Bella. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marin och fritid känner säkert till att det är en 512:a. Företaget är ofta med här på MG.

http://www.google.se/search?hl=sv&redir_esc=&client=tablet-android-samsung&source=android-browser-type&v=141400000&qsubts=1408350435949&action=devloc&q=%22marin+och+fritid%22+OR+%22marin+%26fritid%22+site%3Amaringuiden.se%2Fforum

Mackey

EDIT: Fixat så att länken funkar, hopas jag.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta företag måste ju ha en stor kundkrets och återkommande kunder, trots all negativ publicitet här på mg. Det brukar ju bli ringar på vattnet och detta brukar skvalpa över till allmänheten. Man kan undra om de verkligen är så dåliga som det beskrivs här eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen rök utan eld, men om man har många kunder så ökar ju också risken att någon känner sig - eller faktiskt blir - illa bemött eller tom. lurad.

Annonsens lilla felaktighet stämmer ju med vad jag läst tidigare om dem, men alla kan fela och med många affärer ökar öven risken att man gör misstag någon gång.

Det finns ju andra stora företag som inte förekommer här på MG eller på alla andra forum som denna firma förekommer.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen rök utan eld, men om man har många kunder så ökar ju också risken att någon känner sig - eller faktiskt blir - illa bemött eller tom. lurad.

Annonsens lilla felaktighet stämmer ju med vad jag läst tidigare om dem, men alla kan fela och med många affärer ökar öven risken att man gör misstag någon gång.

Det finns ju andra stora företag som inte förekommer här på MG eller på alla andra forum som denna firma förekommer.

Mackey

Absolut håller med, detta var bara en reflektion inget annat. Finns ofta en anledning att kunder reagerar, tycker bara det är en märklig företeelse att det finns så många negativa upplevelser här, och företaget rullar på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig också.

Båtköp är ju en sällanaffär så det tar ju ett bra tag att svärta ner sitt företagsnamn helt och hållet.

Om det varit en matvaruaffär hade det nog gått fortare.

Sedan har de flera försäljningsställen - om jag fattat det hela rätt - och jag tror att det i Laxå har utmärkt sig extra mycket.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det spelar faktiskt ganska stor roll när det gäller utombordare, en 1985 är förgasar modell medans en 1990 är en med insprutning i Yamahas fall "Autolob" och enligt bilden så är det inte en med insprutning, han kan ju i och för sig ha tagit en gammal kåpa :blink: och satt på en motor från 1990 bara för stöldskyddet skull? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kåpan såg likadan ut 84-86, så om det är just en 84:a måste man ha serienr för att veta

tja jag skrev ju att jag bara nästan var säker :) inte helt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det spelar faktiskt ganska stor roll när det gäller utombordare, en 1985 är förgasar modell medans en 1990 är en med insprutning i Yamahas fall "Autolob" och enligt bilden så är det inte en med insprutning, han kan ju i och för sig ha tagit en gammal kåpa :blink: och satt på en motor från 1990 bara för stöldskyddet skull? ;)

Autolub är inte bränsle insprutning! Det är Yamahas namn på sin separata oljesmörjning. Så visst var det förgasare även 1990 på 175hk:n. Däremot fick man nog hälla oljan i bensintanken på en 85a

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Ljug i annonser är såklart inte OK men det skiljer agnarna från vetet; de godtrogna från de "andra" och de naiva från de "andra".

Lögn eller förbannad dikt men kanske ska man utgå från en viss procent lögn och därtill lägga en extra 60 procent i egenkoll...

Ingen tvingar en att ingå ett avtal...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pilletant447s missuppfattning om förgasare eller inte är ett utmärkt exempel på att det kan bli fel i en uppgift utan att det för den skull behöver handla om en medveten lögn :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pilletant447s missuppfattning om förgasare eller inte är ett utmärkt exempel på att det kan bli fel i en uppgift utan att det för den skull behöver handla om en medveten lögn :-)

Så är det. Men trots att man som köpare har undersökningsplikt enligt 20 § i Köplagen. 

Så är säljaren skyldig att lämna riktiga uppgifter. Jag har saxat två små stycken från ett svar av en jurist. Angående en båtköpare som anser sig blivit lurad på en årsmodell. Det är från i år, så det är en sju år gammal båt (2007), där säljaren sagt (och även skrivit in i köpekontraktet) att den är från 2008.

"Att en vara sålts begagnat eller med ett förbehåll om att den "sålts i befintligt skick" hindrar inte att den anses som felaktig om den inte lever upp till vad säljaren sagt om dess egenskaper innan köpet."

"Att säljaren uttryckligen lovar något i avtalet, till exempel att det ska vara fråga om 2008 års modell, lindrar dock undersökningsplikten och stod det inte tydligt på båten att det var 2007 års modell är det knappast något du borde ha upptäckt. Jag tror kort sagt att du har rätt då du menar att båten är felaktig, du har inte fått den vara ni kom överens om."

Det här är en affär mellan två privatpersoner. Så det är köplagen, juristen hänvisar till.

Jag tolkar det, som att säljaren också har en skyldighet att kontrolera att det hen uppger. Faktiskt stämmer.

köplagen gäller vid köp av privatperson

konsumentköplagen gäller vid köp av näringsidkare

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...