farn 41 Postad 16 Augusti , 2014 Jag körde vår lilla passbåt (daycruiser) 40 nm i ett sträck förra helgen, allt funkade utan problem. Förtöjde i Nacka och åkte hem. Det var ett åskväder i Stockholm i natt, och i dag startade motorn inte. Det är en utombordare 55 hk från -77 med elstart. Startmotorn drog knappt igång. Vi insåg kvickt att det inte skulle funka. Att dra igång motorn med rep gav omedelbar respons och vi tog en tur på ca 1h. När vi lade till igen stängde jag av motorn och kunde sedan elstarta motorn utan problem. Jag såg inget tecken på direktverkan från blixt. Vi har bara el till lanternor ombord, ingen annan elektrisk utrustning. Båten bredvid vid bryggan, där man precis skulle iväg när vi pyste iväg, fick inte sin tilt att fungera. Han var förbryllad. Kan åskan ha laddat ur vårt enkla 12V båtbatteri? Inte kan det väl ladda ur såpass på bara en vecka? Jag har ingen el-utrusting och kunde inte undersöka batteristatus. Vad behöver jag göra nästa gång jag åker till båten för att säkerställa att batteriet är ok? Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 16 Augusti , 2014 Skulle inte gissat på åskan utan på något som dragit ur batteriet under stilleståndet. Tror du behöver ta med lite mätutrustning och/eller byta batteri. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 16 Augusti , 2014 Tack för svar! Apropå något som skulle dra ur batteriet, det vette tusan. Båten är från 60-talet och den enda elektronik som finns i båten är till belysning, och det som kan lysa är tre lanternor + en glödlampa i varvtalsräknaren. Kretsen var bruten, dvs allt var släckt, när jag lämnade båten. Om inte någon luffare bodde in sig i båten under veckan och läste Bröderna Karamazov i nattlampans sken är då det sannolikt ett dåligt batteri, enligt min begränsade kunskap. Jag får kika på nivån i batteriet och mäta spänning med min multimeter, mera grejer har jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 16 Augusti , 2014 Åskan gör inget med batterierna, det måste vara något annat som hämt s´amtidigt. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 16 Augusti , 2014 Jaha, ok. Jag har läst om sådant: Här och här. Men den senare länken gällde direkt blixtnedslag. Då är det luffare, krypström eller kasst batteri alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 17 Augusti , 2014 Det verkar som du "vet" vad felet är. Åskan kan tydligen ladda ur batterier i vissa fall. Det är inget jag hört talas om tidigate och jag har fortfarande svårt att tro att det kan hända. Kola med Avdelningen för elektricitetslära på Ångströmlaboratoriet på Uppsala universitet om de har någon förklaring, http://www.el.angstrom.uu.se/ Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 17 Augusti , 2014 Att åska kan ställa till det med elektronik, även utan direktträff, är inte helt otroligt, men att den ska ladda ur en blyackumulator det tror jag inte på. Där emot så kan sulfatering på blyplattorna släppa och sjunka till botten på ackumulatorn och därigenom helt eller delvis kortsluta densamma. Detta kan hända t.ex när du slår i en våg eller av vibrationer när du kör och blir då mer eller mindre momentan. Får du en "liten" kortslutning så kommer ackumulataor att ha lite kraft kvar när den är nyladdad (laddare/motorkörning) så att allt fungerar som det ska. Detta kommer dock, p.g.a. kortslutningen, snart att upphöra och ackumulatorn dör, till nästa laddtillfälle. Det kommer dock inte att dröja förrän ackumulatorn blir heldöd. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 17 Augusti , 2014 Rent spontan tanke - funkar laddningen av batteriet som det ska? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 17 Augusti , 2014 Haha, jag får visst vara tydligare nästa gång. Att jag "vet", det var en intressant slutledning, det var inte riktigt så jag tänkte...jag skrev ju att det torde vara antingen luffare (det var ett skämt), krypström eller kasst batteri! Men jag hade googlat och hittade de där två exemplen, så när du Mackey sade att åskan inte gör något med batterierna ville jag dela med mig av det jag hade läst. excel319: intressant! Batterier blir ju gradvis sämre om de får den typen av kortslutning och då blir det batteribyte. Peter_K: Fram till igår fungerade batteriet utmärkt, och elstarten fungerade ju efter att vi hade varit ute en timme, så laddningen är väl inte helt ute ur leken. Men, hur undersöker man då om en utombordares laddare fungerar? Mäter man batterispänning före start, under gång, och efter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 17 Augusti , 2014 Jag är inte helt säker att du kan vara säker på laddningen. En kall motor brukar kräva högre startström än en varm dito är min uppfattning. Jag skulle därför mäta vilospänningen, men också hur hög spänningen är på batteriet när motorn går. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 18 Augusti , 2014 Haha, jag får visst vara tydligare nästa gång. Att jag "vet", det var en intressant slutledning, det var inte riktigt så jag tänkte...jag skrev ju att det torde vara antingen luffare (det var ett skämt), krypström eller kasst batteri! Men jag hade googlat och hittade de där två exemplen, så när du Mackey sade att åskan inte gör något med batterierna ville jag dela med mig av det jag hade läst. excel319: intressant! Batterier blir ju gradvis sämre om de får den typen av kortslutning och då blir det batteribyte. Peter_K: Fram till igår fungerade batteriet utmärkt, och elstarten fungerade ju efter att vi hade varit ute en timme, så laddningen är väl inte helt ute ur leken. Men, hur undersöker man då om en utombordares laddare fungerar? Mäter man batterispänning före start, under gång, och efter? Förmodligen är det som excel319 skriver.plattorna i någon cell är kortslutna. det händer från ett ögonblick till ett annat. inte alls ovanligt. Om du kör motorn så verkar batteri ok men efter en eller två dygn är det tomt,beror oftast inte på att något drar ur batteriet utan det beror på att batteriet är kasst. om du vill kolla laddning från motor på ett enkelt sätt så mäta spänningen på det, starta motorn och se om spänningen stiger (14,4V?) om spänningen är oförändrad så laddar det inte. Din laddning verkar dock ok eftersom du kunde starta sedan du kört motorn en stund. Med vänlig hälsning Torbjörn 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 18 Augusti , 2014 (redigerade) Tack för det Torbjörn och alla andra, multimeter och nytt batteri blir förhoppningsvis det enda som behövs! Redigerad 18 Augusti , 2014 av farn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 18 Augusti , 2014 (redigerade) Haha, jag får visst vara tydligare nästa gång. Att jag "vet", det var en intressant slutledning, det var inte riktigt så jag tänkte...jag skrev ju att det torde vara antingen luffare (det var ett skämt), krypström eller kasst batteri! Men jag hade googlat och hittade de där två exemplen, så när du Mackey sade att åskan inte gör något med batterierna ville jag dela med mig av det jag hade läst. ... Att skriva så att mottagaren läser rätt mellan raderna är inte så lätt samtidigt som det är oundvikligt att man läser mellan raderna i en dialog som ett forum är. Luffaren var kul, men luffaren triggade mig också att tro att du redan bestämt dig. Jag tolkade luffaren som ironi. En klar feltolkning från min sida har jag förstått, jag ber om ursäkt för det. För att ta reda på om batteriet är skadat kan man bl.a. göra en belastningsmätning genom att belasta batteriet kraftigt. Läs mer här, http://www.sxk.se/content/kan-man-mäta-hur-friskt-ett-batteri-är Förr kunde man låna belastningsmätare på macken, vet inte om det går fortfarande. Mackey Redigerad 18 Augusti , 2014 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farn 41 Postad 18 Augusti , 2014 Haha, jag får visst vara tydligare nästa gång. Att jag "vet", det var en intressant slutledning, det var inte riktigt så jag tänkte...jag skrev ju att det torde vara antingen luffare (det var ett skämt), krypström eller kasst batteri! Men jag hade googlat och hittade de där två exemplen, så när du Mackey sade att åskan inte gör något med batterierna ville jag dela med mig av det jag hade läst. ... Att skriva så att mottagaren läser rätt mellan raderna är inte så lätt samtidigt som det är oundvikligt att man läser mellan raderna i en dialog som ett forum är. Luffaren var kul, men luffaren triggade mig också att tro att du redan bestämt dig. Jag tolkade luffaren som ironi. En klar feltolkning från min sida har jag förstått, jag ber om ursäkt för det. För att ta reda på om batteriet är skadat kan man bl.a. göra en belastningsmätning genom att belasta batteriet kraftigt. Läs mer här, http://www.sxk.se/content/kan-man-mäta-hur-friskt-ett-batteri-är Förr kunde man låna belastningsmätare på macken, vet inte om det går fortfarande. Mackey Ingen orsak, sådant sker så enkelt! Ska nog kolla på macken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 18 Augusti , 2014 Jag är rejält skeptisk till sk batteriprovare/belastningsmätare. Dels så mäter (är till för att mäta iaf) startströmskapaciteten på ett batteri och många använder samma batteri till såväl lampor som start av motor. Jag köpte en begagnad bil för några år sedan och hade inga problem att starta men när jag hade kört värmaren en vintereftermiddag så var motorn helt död. Ringde och frågade på stället jag köpt bilen och jovisst, deras garanti skulle stå för att batteriet var OK. In på verkstad som provade batteriet med belastningsmätare och kom fram till att det inte var något fel på batteriet alls. Jag bad dem då ladda batteriet och sedan köra värmaren följande morgon och sedan prova att starta bilen. Nästa morgon ringde de och sa att bilen varit stendöd på morgonen och att de bytt batteriet! I ditt fall kan det dock funka att testa med en belastningsmätare. Lycka till! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser