Bobjo 0 Postad 16 Augusti , 2014 Hej Jag har en läcka på min insprutningspump och undrar om man kan skruva isär den själv. Läckan sitter i gängan ner i insprutningspumpen vid röret som går till insprutningsventilen och enligt en sprängskiss så ska det vara en o-ring (nr 18) där som inte borde vara så svår att byta. Om man lossar den, faller allt isär i tusen bitar? Behöver man lufta systemet sen och hur känsligt är det med smuts? Med vänlig hälsning, Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 16 Augusti , 2014 De är ganska lätta att byta. När du lossar överdelen kommer det en tryckventil och fjäder, som du måste hålla reda på. Om du är försiktig går det säkert bra. Det är viktigt att det inte kommer in smuts i pumpen. Därför måste man göra rent, innan man börjar plocka isär. Jag brukar använda bromsrengöring på sprayburk. Den är väldigt effektiv. Eftersom man sruvar bort spridarrören, måste dessa luftas innan man kan starta motorn. Det görs genom att lossa lite, ett halvt varv, på anslutningarna vid insprutarna, och köra på starten till det kommer bränsle. Byt båda O-ringarna, även om det bara är en som läcker. Smörj O-ringarna med lite olja,så glider de lätt på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobjo 0 Postad 16 Augusti , 2014 Tackar för svaret, Rollen. Det låter ju inte så farligt svårt. Låter vettigt att byta på båda samtidigt när man ändå håller på. Tar ändå lite emot att skruva isär en motor som går bra, men det känns ju inte så bra med att det läcker diesel i båten. När man luftar, hur undviker man att motorn hoppar igång? Eller gör det inget? Kan man ha dödarn utdragen för att förhindra att motorn startar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 16 Augusti , 2014 När du luftar är tryckrören lossade uppe vid insprutarna, kan inte motorn starta. Du ska inte ha stoppreglaget utdraget. Då kommer ju inget bränsle. När du kör på starten, fylls rören, och när det börjar stänka vid insprutaren, är röret luftat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobjo 0 Postad 16 Augusti , 2014 Ok, då fattar jag. Tack ska du ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 16 Augusti , 2014 Ha gärna full gas så försvinner luften fortare då mer bränsle matas fram. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobjo 0 Postad 17 Augusti , 2014 Ok, tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 17 Augusti , 2014 Om något skulle strula, så att du måste köra länge på starten. Stäng vattenintaget, annars kan avgasslangen fyllas, och vatten tränga in i motorn, genom en öppen avgasventil. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobjo 0 Postad 17 Augusti , 2014 Ok, ska tänka på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobjo 0 Postad 21 Augusti , 2014 Tack för goda råd. Nu är o-ringarna bytta och det är tätt. Motorn startade direkt efter luftningen och går jämt och fint! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 21 Augusti , 2014 Tack för goda råd. Nu är o-ringarna bytta och det är tätt. Motorn startade direkt efter luftningen och går jämt och fint! Bra gjort! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser