Gäst BonusVita Postad 16 Augusti , 2014 Hej. Jag är nybliven ägare till en Trisskryssare, modellnummer 58: Detta är min andra båt, den första var en Albin Vega och den var lika mycket renoveringsobjekt som denna är. Jag måste ta bort allting inne i båten och börja om från början. I taket har någon tidigare ägare satt en korkmatta, ett mycket uruselt val för den har ju sugit åt sig vätska som en svamp och med tiden möglat och spruckit. Allt invändigt trä är bortom all räddning, möjligtvis att jag kanske kan ha det kvar som mallar för det nya, men jag tror inte det. Och sedan så har vi de platsgjutna detaljerna i båten som t.ex det fundament som som bänkarna är uppbyggda av. De går ihop med golvet och kanske någonting mer. De ser anskrämliga ut, mycket beror iofs på den bajsbruna färgen de är målade i. Men jag vill ta bort konstruktionen helt och hållet. Naturligtvis så kommer jag att plasta upp en ny konstruktion med med annan utformning. Men jag undrar, är det ens någon ide att fundera i dessa banor? Eller skall jag låta dem vara kvar, och istället måla dem och göra det bästa av det befintliga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Augusti , 2014 Om du vill ha en annan utformning av inredningen och innerlinen hindrar detta, kommer du bara gräma dig över att du inte gjorde som du tänkt från början. Sen kan ju innerlinen ha en uppstagande funktion åt hela skrovet. Du kanske kan behålla vissa delar och bara ändra det som är nödvändigt!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 16 Augusti , 2014 "Om du vill ha en annan utformning av inredningen och innerlinen hindrar detta, kommer du bara gräma dig över att du inte gjorde som du tänkt från början." Och med den kommentaren menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 19 Augusti , 2014 Jag förstod inte Toaen´s kryptiska svar och han/hon verkar inte vilja förklara. Så kan någon förtydliga? Om jag väljer att ta bort den platsgjutna inredningen (innerline), hur mycket försämrar det båtens egenskaper och stabilitet och konstruktion? Även om jag väljer att plasta upp nya väggar för stabilitet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 19 Augusti , 2014 Kan nog försämra en hel del. Konstruktören beräknade nog för de laster skrovet utsätts för med ansatt rigg och påfrestningarna under segling. Att då ta bort innerlinern skulle jag inte råda till att göra. Att sedan plasta fast andra skott på andra ställen kräver nog ett genomtänkt arbete där man kan beräkna lasterna så man utjämnar krafternas betydelse så skrovet håller. Båten har ju en öppen planlösning men förstärkningarna ligger huvudsakligen nog i innerlinerns uppstyvande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Augusti , 2014 Jag förstod inte Toaen´s kryptiska svar och han/hon verkar inte vilja förklara. Så kan någon förtydliga? Om jag väljer att ta bort den platsgjutna inredningen (innerline), hur mycket försämrar det båtens egenskaper och stabilitet och konstruktion? Även om jag väljer att plasta upp nya väggar för stabilitet! Stå kryptiskt var väl inte mitt svar (han) och man kan inte sitta vid datorn hela tiden. Jag menade exakt det jag skrev; "Om du vill ha en annan utformning av inredningen och innerlinen hindrar detta, kommer du bara gräma dig över att du inte gjorde som du tänkt från början." Innerline är en modul som varvet plastar upp i en form och monterar i båten som bas för inredning. Det sparar mycket tid och därmed pengar att ha denna konstruktion, som också kan ha en uppstagade betydelse för skrovet och ersätta vissa förstärkningar som annars hade varit nödvändiga Gräma betyder; förarga, förtryta, irritera, reta; gräma sig sörja över, ångra sig, vara bitter Dvs om du vill riva ut den gamla inredningen och bygga en ny efter ditt eget huvud och den stommen för inredningen i glasfiberlaminat som varvet satte dit, hindrar dig att göra som du själv vill, skulle - i alla fall jag - va missnöjd över att jag inte kunde bygga en inredning som jag själv skulle vilja. Sen förtydligade jag mitt inlägg med att den av varvet insatta stommen i glasfiberlaminerad plast kan ha en uppstagade funktion för skrovet. Hur det är just för din båt vet jag inte, men det är kanske nått att ha i åtanke om man går in och ändrar i en konstruktion. Det kanske inte har nån som helst betydelse i just din båt - vad vet jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 19 Augusti , 2014 (redigerade) Tror att toaen menar att om du vill göra något men inte gör det kommer du ångra dig förr eller senare. Men det är ju bara min tolkning. Alla är vi ju olika. Fast du måste fundera på vilka delar av innerlinern som är till för att stadga mast, stag och skrov i övrigt och ersätta den lösningen med något som ger minst samma styrka och stadga. Inte säkert det bara är väggarna som är gjorda för att ge stadga. Säkert inte så svårt men det innebär förmodligen en hel del jobb. PS Toaen hann skriva samtidigt Redigerad 19 Augusti , 2014 av ChristerN 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 19 Augusti , 2014 Intressant fråga då jag tyvärr måste göra som TS funderar på, då tidigare ägare hade slitit ur all inredning utom skotten mot förpiken. Själv kommer jag att plasta in all inredning för att göra förvaringen vattentät och förhoppningsvis ge mig lite bättre flytkraft om olyckan är framme och framför allt stadigare båt. Såvida jag inte riskerar att göra båten för stabil Fota gärna dina framgångar med inredningen, för det är en intressant fråga som verkar ha multipla svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 19 Augusti , 2014 (redigerade) Hehe, det var inte ordet gräma som jag inte fattade, det var formuleringen "gräma dig över att du inte gjorde som du tänkt från början", och där slog jag huvudet i väggen. Alltså om jag inte gjorde som jag tänkte... Men nu har du ju förklarat detta, så jag är nöjd. Tack! Jag såg en annan ombyggd båt för några år sedan med en konstruktion som har stannat i mitt minne, och det är så jag önskar göra med min båt. Istället för 2 längsgående soffor med ett bord i mitten, så tänker jag mig en stor hörnsoffa mellan ytterskroven mot nuvarande förpik. Och vill man i förpik, så får man krypa över ryggstödet på hörnsoffan. Förpiken får därmed 2 våningar. En i botten där vattentanken får fortsätta ligga kvar och sedan en våning för förvaring och överst en sängplats. Tanken är ju faktiskt att bygga upp helt nya skott och även bygga in vattentäta skott, så att jag får flytkraften, något som inte finns idag. Men jag hör vad ni säger, var jag placerar dessa skott har ju stor betydelse så att de hamnar där stabiliteten på nuvarande innerline idag är. Och egentligen ligger de stabiliserande skotten idag på just de ställen jag inte kommer röra, det är innerlinen från nedgångsluckan till förpiken som måste bort och som är i vägen. Sedan så vill jag bättre komma åt kölsvinet, som idag ligger under innerlinen och är totalt omöjlig att komma åt... Redigerad 19 Augusti , 2014 av BonusVita Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 19 Augusti , 2014 Kolla också så du placerar lika mycket vikt på bb/sb sidor så båten inte ligger snett i vattnet. Det gjorde min när jag köpte den, det krävde en del tanke och omflyttningar för att få det att funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 19 Augusti , 2014 Bilder på nuvarande designen och planerad layout för oss landkrabbor önskas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Augusti , 2014 BonusVita Det är väl ingen ide att jag försöker varna dig för att engagera dig allt för mycket i båtjobbandets träsk. Som jag bruka säga; Båtar är inget intresse - det är en sjukdom. Vissa drabbas inte alls och för vissa blir det kroniskt. Det är klart att du skall bygga om din båt så den blir precis som du tänkt dig. Om det sen skulle "skita sig" så har du i alla fall provat och får en anledning att bygga om. Då är ett flertal vintrar bärgade. Fast ibland tänker man helt fel. Det kan hända den bäste - det har hänt även mig. Kommer ihåg en gång jag räknat ut nåt smart med en del av självlänsen. Höll på att sänka hela båten första dan på semestern. Fick gå hem och torka upp och plasta igen hålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 19 Augusti , 2014 (redigerade) Ok. Bilden visar orginal och modifierad planering. Innerlinen har ett fundament som bygger cirka 30 cm i höjd från golvet, tillkommer gör dynan som bygger ytterligare 10 cm. Detta är för lågt, det skall höjas med minst 10 cm. Båtens innerutrymme från förpiksvägg till nedgångslucka är från 164 cm till 182 cm, så utrymme finns det att gå på. Sedan så finns det 2 steg att renovera en båt på. Det ena är att göra den så simpel och så enkel som möjligt på, ett syfte är att få den i sjön snarast möjligt. Med en sådan renovering så förhöjer man inte båtens marknadsvärde nämvärt, utan den kostar som den kostade förut, varken mer eller mindre. Det andra steget är att man kastar alla begränsningar och renoverar båten till att kunna klara en långfärdsseglats, och då har man höjt marknadsvärdet med minst 100.000:- eller mer, beroende på vad man väljer och hur utrustningslistan ser ut i slutändan. Min renovering är baserad på steg 2. Jag skall kunna bo ombord, jag skall kunna segla långt och länge med båten, och jag skall ha de bekvämligheter jag känner att jag behöver och önskar ha ombord. Mer information finns på min hemsida! Redigerad 19 Augusti , 2014 av BonusVita Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 19 Augusti , 2014 Hehe... Jo, Toaen, Antingen så gör man det så enkelt och simpelt som möjligt eller så är varje problem och varje utmaning en uppmaning om att verkligen göra det så svårt som möjligt... Nu tycker jag mer om att renovera och bygga om, än jag tycker om att segla. Och jag har inte bråttom, båten kommer inte komma i sjön förrän tidigast våren 2016, om ens då! Och om jag väljer att behålla den här dyra skapelsen då eller ge mig i kast med ett nytt lika galet projekt det återstår att se då... Sån är jag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 20 Augusti , 2014 Lycka till med ombyggnaden. En fundering jag får på din layout med soffan är hur det går att sova om vågorna går höga mitt ute i ingenting. Vid kaj verkar det ju förträffligt men hur går det i höga vågor, känns ju inte som att det blir vilsamt så långt fram i båten. Jag har fattat det som att bäst är någonstans i centrum av båten där den är som mest still? Men vad vet jag Jag är ungefär i samma sits som dig men har lite längre tidsplan, sådär en 5 år till innan den ska flyta första gången Planen är en långsegling men om den någonsin blir av får framtiden visa, men i huvudet seglar jag bortåt och hittar paradiset varje gång jag bråkar med båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Augusti , 2014 förlåt men behöver du så stor hörnsoffa i en båt med bara 3 kojer? ser mer ut som en partybåt, om du ursäktar. jag prioriterar, sova bekvämt, laga mat, och skita , i nämd ordning. kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 20 Augusti , 2014 (redigerade) Grejen med ett fast bord är ju inte förankrat ännu, en tanke kan ju vara att det går att bädda även där. Problemet som är med denna planlösning är att jag kan inte ha det på något annat vis, jag behöver ha toan och pentryt där, då bordgenomföringarna är just där, och jag har inte lust att flytta dem eller dra alltför långa slangar och jag vill ha navbordet där, för det passar ypperligt att gömma kylskåpet bakom ryggstödet. Och som jag sade tidigare, jag såg denna lösning för länge sedan i en annan båt och den var jättetjusig och läcker. Men det är väl så att då inga gör så, så är det väl inte en ultimat och bekväm lösning!? Jag vet inte. Men jag tycker om att gå annorlunda vägar, det är så jag är funtad. Och jag vill inte bygga traditionellt med soffa på var sida om en gång som man måste vika undan bordet på för att komma föröver. I en sådan planlösning är allting bara i vägen, och noll bekvämlighet uppnås... Sedan så prioriterar jag bekvämlighet före någonting annat. Och denna lösning är så nära min bekvämlighet man bara kan komma. Men jag ursäktar dig Pentax! Men någon snurrfotölj blir det inte, den får inte plats! Redigerad 20 Augusti , 2014 av BonusVita Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 23 Augusti , 2014 Jag var uppe på Öppna varv i Ellös igår, och fick ett litet uppvaknande. Det fanns väl inte så många aha-båtar med denna gång, ganska så skralt utbud och många fler privata båtar som låg och tog upp tom plats än normalt. Men det var en liten rackare som låg bakom den absolut dyraste sak som fanns på detta ställe. Haber yacht från Polen med en riktigt schysst liten lösning. Så en planlösning liknande den blir det nog hellre... Lär återkomma i det ämnet. Sedan så pratade jag med min fars kusin, som är fabrikören till Forgus båtarna, och frågade honom om innerlinen, och han sade att om jag bygger upp en ny innerline med inplastningar, så är det inga som helst problem med mina tankar. Och jag tycker att han om någon borde veta! Så nu vet jag hur gå vidare. Nu skall jag bara överkomma utmaningen med att få flyttat båten och även finna mig ett bra uppvärmt utrymme så att jag kan bygga upp allting som till sommaren 2015 skall plastas på, på båten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 Augusti , 2014 vi är några stycken här som gillar ombyggnads/renoveringstrådar så många bilder så blir du vår idol. kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser