Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
ABergstom

Johnson 35hk tomgångsjustering, reglage.

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jag har en Johnson 35hk från 1977 som jag inte får att gå på tomgång eller rättare sagt, jag kan starta den med gas, men när jag ska lägga i växel så hinner ju motorn dö innan jag hunnit dra reglaget bak, i med växel och sen gasa på igen.

 

Detta är åtgärdat på fulsättet att jag har kopplat bort spärren som gör att man inte kan starta med växel i.

Dock vill jag ha det åtgärdat. jag kan ju inte köra framåt o lägga i backen utan att motorn dör medans jag växlar.

 

post-103033-0-21895000-1408131068_thumb.jpeg

Här behöver jag va på reglaget för att kunna starta motorn och då även ligga på lågt varv..

post-103033-0-51989100-1408131115_thumb.jpeg

Här vill man ju va i tomgångsläget.

 

Då undrar ju jag hur jag ska justera detta.

Jag har försökt att skruva på förgasarblandningen så att den ska gå på jämt o fint när jag sänker varvtalet mer, i hopp om att kunna dra reglaget helt till neutral.

 

Det går inte.

Vart skall jag justera nu?

På gasvajern kan man justera denna.

post-103033-0-86549100-1408131275_thumb.jpeg

Denna skruv måste dock vara helt maxad just nu för att jag ska kunna starta, skruvar jag in den till mitten så startar inte motorn trots att jag trycker gasen fullt. vilket den gör nu.

 

Vad gör denna skruv?

post-103033-0-53418900-1408131371_thumb.jpeg

Vad justerar man med denna? Antar att det är stopplägen, men är det för maxgas eller minsta gas?

 

Sen har vi då denna del kvar.

post-103033-0-72656000-1408131401_thumb.jpeg

Det mindra stoppet som finns och som man kan justera med en spårskruv antar jag är maxgas då om man gasar fullt så hamnar den i botten mot själva armen, den är nu skruvad så att när förgasaren är öppen max är stoppet. Tänker jag rätt?

 

I övrigt så glappar gasreglaget såhär.

Ska de det?

Video.MOV

 

I övrigt går motorn fint.

Hur ska jag då justera det som justeras kan.

 

Förra året gick startorn sönder, denna lagades på verkstad men kan det vara något som dom gjort galet?

Monterat tillbaka gasdelen fel eller tändningsordning eller nått sånt? 

 

tacksam för all hjälp jag kan få. Ganska luddigt skrivet och inte alls fackmässiga ord på saker o ting men hoppas ni förstår. Sen att bilderna blir uppochner undrar jag men hur ändrar man det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomgången ska ju absolut inte justeras på någon av reglagets delar utan på förgasarens tomgångsskruv.

 

Lyckades inte länka till någon bra bild på detta, men söker du på google på ''tomgångsskruv utombordare'' så finns det fina bilder som visar hur skruven sitter på förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du kunna lägga upp en bild på förgasaren? Jag har en Johnson 30 från 95. Där justerade man tomgången där gas vajern går in i motorn (3e bilden du lade upp )och inte på förgasaren.

Redigerad av evinrudeHans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

som jag fattar det så har jag bara en blandningskruv på min förgasare eller har jag missat något?

 

Försökte ta så bra bilder som möjligt men luftfiltret är ju ivägen, hade inte tid att skruva av det.

 

post-103033-0-41908600-1408265816_thumb.jpgpost-103033-0-16289200-1408265839_thumb.jpgpost-103033-0-34593400-1408265867_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

 

som jag fattar det så har jag bara en blandningskruv på min förgasare eller har jag missat något?

 

Försökte ta så bra bilder som möjligt men luftfiltret är ju ivägen, hade inte tid att skruva av det.

 

attachicon.gifbild 1.JPGattachicon.gifbild 2.JPGattachicon.gifbild 3.JPG

På min 20 hkr så justerar jag tomgången med stoppskruven (liknar din bild nr4) så att reglagekabeln inte kan stänga gasspjället. Kolla på stoppskruven som sitter på armen som går till trottelarmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag är lite konfunderad över är avsaknaden av "handgas". Normalt sett så brukar det finnas en egen spak för att kunna gasa utan att läcgga i växel eller så finns det en knapp på reglaget som frigör växelmekanismen och man kan gasa utan att växeln ligger i. Om jag fattade ditt ursprungsinlägg rätt så måste du starta med växeln i och du har kopplat bort den elektriska brytaren som ska omöjliggöra detta.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-103033-0-72656000-1408131401_thumb.


Det mindra stoppet som finns och som man kan justera med en spårskruv antar jag är maxgas då om man gasar fullt så hamnar den i botten mot själva armen, den är nu skruvad så att när förgasaren är öppen max är stoppet. Tänker jag rätt?


 


Ja, du tänker rätt. Justerade upp en 25 hk 1999 där i princip allt runt förgasaren var "felskruvat".


Bl.a gasade den så mycket på fullt att spjället började stänga igen, vilket jag justerade med stoppet.


 


Det huvudsakliga felet var att den manuella styrningen av primern var halvt aktiverad. Detta hade sedan någon försökt att "justera bort".Ytterligare ett fel var att växelspakens enda skruv var lös,så växlingen funkade i princip inte. Båtägaren hade levt utan tomgång och med endast framväxel under ett par år. Tog en kvart att skruva rätt och få en fullt fungerade motor.


RTFM hade hjälpt en bit på vägen i detta fall.


 


Konstruktionen är trots hk och åldersskillnad i princip densamma som din motor. 


 


Tomgångsgasen på denna justerades genom att en skruv lossades så att an länkarm vid  förgasraen kunde justeras. Ganska klumpigt, men det funkade efter några försök. Denna länkarm satt bakom insugningsljuddämparen, men kan du justera med skruven på utsidan så gör det. Den motor  jag fixade saknade denna skruv.


 


Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag är lite konfunderad över är avsaknaden av "handgas". Normalt sett så brukar det finnas en egen spak för att kunna gasa utan att läcgga i växel eller så finns det en knapp på reglaget som frigör växelmekanismen och man kan gasa utan att växeln ligger i. Om jag fattade ditt ursprungsinlägg rätt så måste du starta med växeln i och du har kopplat bort den elektriska brytaren som ska omöjliggöra detta.. 

 

Jag har handgas, eller friläge. vad viu nu ska kalla det.

Om man har reglaget i mitten så är växeln ur, drar man reglaget utåt så kan man då gasa med växel ur.

Mitt problem är att när reglaget är i mitten som det behöver va för att "gå tillbaka" från neutral och läggai växel så hinner motorn dö pga att tomgången är för låg eller obefinitlig i detta mitten läge.

 

Det gör även att om jag har växel i framåt och behöver backa så hinner motorn dö innan jag hunnit förbi detta mitten läge.

 

Jag kan starta med växel i då elektriska brytaren är borta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IMG_6664.MOV

 

Här kommer en liten film. Inte för att den visar något vettigt mer än att det är ganska långt kvar o dra reglaget bakåt innan man är i mitten och har möjlighet att växla..

 

Kan det vara reglaget som är skadat, kollade på änden av reglagevajern och den ögla som man då sätter fast på motorn, hela den har ett spel i sidled så att den rör på sig. Det kanske skall vara så? eller skall vajern vara stum?

 

 

GUESTSON:

"Tomgångsgasen på denna justerades genom att en skruv lossades så att an länkarm vid  förgasraen kunde justeras. Ganska klumpigt, men det funkade efter några försök. Denna länkarm satt bakom insugningsljuddämparen, men kan du justera med skruven på utsidan så gör det. Den motor  jag fixade saknade denna skruv."

 

 

Är detta något som kan ha ändrats då jag plockat bort förgasaren för rengöring tror du?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, den tvärdör på låga varv som det verkar. Det finns liksom ingen tomgång att justera då. Har du koll på att kallstartkretsen (primern) inte ligger på aktiverad.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, den tvärdör på låga varv som det verkar. Det finns liksom ingen tomgång att justera då. Har du koll på att kallstartkretsen (primern) inte ligger på aktiverad.

 

Vad är det? Googlar runt medans jag väntar på svar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser nu att du har en chokesolenoid, så glöm detta. Primer innebär att man pumpar in lite bränsle i förgasarhalsen. Om du har en gräsklippare med B&S motor så vet du vad det handlar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...