Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
hhh84

Några nybörjarfrågor - Yanmar YSB8

Rekommendera Poster

Hej hej

Jag blev precis ägare till en Dixie (2,3 ton, 27 fot) med en YSB8-motor monterad i fören. Den verkar fungera ganska fint, men jag har några frågor som jag inte riktigt hittat svar på någon annanstans. Jag har väldigt begränsad erfarenhet av motorer i allmänhet, och dieselinombordare i synnerhet.

1. Med neutralläget i snurrar axeln fortfarande med ca 1 varv/s. Är det normalt? En kompis hade en YSE8 på sin förra båt, och det var samma där, men något långsammare. Hittar inget läge där den slutar snurra.

2. Propelleraxelgenomföringen tätas enligt förra ägaren med någon form av olja som man fyller på via en smal slang som är uppdragen till ett av stuvutrymmena. Vilken olja skall man använda? Fanns lite olika i båten, vet inte vilken som använts. SAE 90 skriver några? Hur högt skall man fylla den?

3. Vakuumventilen läcker - det sägs att man åtminstone kan vara säker på att den då fungerar. Låter väl rimligt, stämmer det? Samlar upp vattnet i en hink. Skall väl byta till T-koppling med smalt rör så småningom. Vakuumventillösningen verkar ju vara onödig och underhållskrävande. Även om Martecs variant i plast verkar bättre, är det ju trevligare med helt underhållsfritt.

4. Det läcker lite diesel från finfiltret, ser ut som att det kommer från luftskruven. Bara att byta nylonbricka (enligt sprängskiss) och köra på, eller kan det vara tecken på något annat?

5. Båten har knappt använts i år och det har därför växt en del mindre havstulpaner på foldingpropellern. Jag hoppade i och konstaterade att den öppnade sig lätt, men att få bort påväxten var svårt. Betyder detta en stor förlust i driv? Kom väl upp i ca 4 knop utan att varva upp motorn överdrivet.

Tack för svar!

post-100208-0-30853900-1408126409_thumb.jpg

post-100208-0-07713300-1408126533_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 Det är normalt att propellern vill rotera sakta när backslaget är i neutralläge

2 Axeltätningen är Yanmars typ. Du ska använda en tjock olja - kommer inte håg vad den heter - fråga i butiken de vet säkert. Man behöver en liten tratt för att fylla slangen. Fyll sakta så att luften kan komma ut. Håll koll på nivån - den ska vara över vattenlinjen. 

3 Vakuumventilen är viktig. Utan den kan motorn fyllas med vatten bakvägen pga hävertverkan varvid motorn kan förstöras. Det finns ett litet gummimembran i ventilen som kan behövas byta ut. Stäng kylvattenintaget när motorn inte används.

4 Prova att byta packning först. Det är viktigt att det inte läcker in luft. Diesellukten är inte heller någon höjdare.

5 Havstulpaner på propellern är inte bra för effektiviteten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hhh84

1. Om jag inte minns fel snurrade axeln lite framförallt när motorn var kall. 

2. Den oljesmorda tätningen skall ha växelhusolja till utombordare, finns i tub. Jag har satte en liten plastflaska på slangen 40 cm ovan vattenlinjen. Monterad den med en slangklämma precis lite under oljenivån. På så vis syns det tydligt om nivån ligger stabilt.

vilket den skall göra om inte det läcker ut olja utmed axeln. 

3. Den skall inte läcka. Har Martec på min nya motor även den skall kontrolleras att membranet är ok. Varianten med skvallerstråle har många anhängare, sök så finner du på forumet.

4. -

5. Du får polera upp propellern i höst, jag använder Autosol men har inga tulpaner i Mälaren, men saltvattenseglarna har säkert tips. Min Shipman gjorde 5.5 knop på fullgas  men kunde sjunka rejält till 2-3 vid motvind.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gäller att propellern snurrar i friläge är det inte alls bra, bakslaget slits. När motorn stannat, lägg i växeln ett kort ögonblick så slår foldingpropellern igen och det blir tyst.

Annars har du fått bra svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gäller att propellern snurrar i friläge är det inte alls bra, bakslaget slits. När motorn stannat, lägg i växeln ett kort ögonblick så slår foldingpropellern igen och det blir tyst.

Ett bra påpekande, i sig, men jag fattar som om axeln snurrar när motorn går och backslaget ligger i neutral. Det är helt ok då oljan i backslaget p.g.a. viskositeten överför ett litet moment.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...även jag tolkade texten som att motorn driver axeln i friläget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bra påpekande, i sig, men jag fattar som om axeln snurrar när motorn går och backslaget ligger i neutral. Det är helt ok då oljan i backslaget p.g.a. viskositeten överför ett litet moment.

Efter lite sökande på nätet kan jag konstatera att påpekandet inte var så bra.

VP manual säger att med fällbar propeller ska backen läggas i och med fast så ska den vara i neutral. På äldre motorer rekommenderas det att vid långsegling så ska man starta motorn var 10h för att få till smörjning. Om inte detta är möjligt så ska en propelleraxelbroms monteras. Kuggytorna i drev/backslag mår inte bra av att stå med statiskt tryck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I detta fallet är det en båt med foldingpropeller som det frågas efter, och en Yanmar Ysm-motor. Eftersom jag har en sådan motor sedan 18 år vet jag att just en liten snabb knyck med reglaget direkt efter att motorn stannat till fram eller back gör att bladen fäller ihop sig och det blir tyst och stilla.

Eftersom frågeställaren är nybörjare är det bäst att ge ett enkelt konkret råd att följa som gäller just för denne.:-)

Får man för mycket information är det svårt att sovra det som gäller en själv.

Kan för övrigt säga att motorn är en utmärkt modell, som med lite allmän kärlek går hur länge som helst. Lycka till med båten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Tusen tack för de många, rikliga och snabba svaren! Det börjar klarna lite och ska nog bli hanterbart. Några förtydliganden:

Finfiltret läcker ut lite diesel, och inte in luft (vad jag vet). Motorn går fint och är lättstartad.

Det jag menade med att axeln snurrar i friläge var när motorn är igång, och inte vid segling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...