Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Nht1

Val av segelbåt

Rekommendera Poster

Hej, har för en vecka sedan kikat på en maxi fenix men blev slagen över vilken liten sittbrunn båten hade. Sen gick bommen över hela sittbrunn så att man knappt kunde röra sig. Maxi 84:an har ju betydligt kortare bom. Beror det på att det är en masterhead rigg eller finns det någon annan förklaring?

Vilken båt runt 28-30 fot kan ni rekomendera som har stor sittbrunn, typ scampi, ballad etc?

Gillade ju fenixen för att den ser trevlig ut och har bra planlösning men nu får jag styka den modellen från köpelistan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du titta på Maxi95?

Störst sittbrunn i båtklassen :-) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väljer du en liten stor behöver du en otymplig genoa för at få driv i båten. ;-)

Jag väljer en stor stor; står endå inte i sittbrunnen när jag seglar ...... :)

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som Oldtimer skriver - Fenix ha stort storsegel och mindre försegel vilket gör den betydligt mer lättseglad än tvärt om. Kort bom och litet storsegel har inga fördelar alls seglingsmässigt; det är en regelprodukt från en tid när försegel mätte lite och storsegel mycket (RORC kanske..?). Lär besättningen att man inte står i båten när risk finns för gippar så ordnar det sig bra. Sitta raklång i sittbrunnen på t ex en Fenix borde gå fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer fler tips i samma storleks/prisklass:

-Albin Cumulus.

-Shipman 28

-Sunvind 29

-Omega 28

-Mamba 29

Sedan är det som de andra här skrivit att det är mera lätthanterligt med 7/8-dels-rigg som innebär mindre försegel och större storsegel. Men om man inte är ute efter att åka maximalt snabbt hela tiden och kan tänka sig använda kryssfock på en Maxi 84 (kolla också Maxi 87) så blir även en sådan båt hyggligt enkel att segla. Om du trivs fint med Maxi så tycker jag inte detta ska hindra dig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...