Nht1 8 Postad 15 Augusti , 2014 Hej, har för en vecka sedan kikat på en maxi fenix men blev slagen över vilken liten sittbrunn båten hade. Sen gick bommen över hela sittbrunn så att man knappt kunde röra sig. Maxi 84:an har ju betydligt kortare bom. Beror det på att det är en masterhead rigg eller finns det någon annan förklaring? Vilken båt runt 28-30 fot kan ni rekomendera som har stor sittbrunn, typ scampi, ballad etc? Gillade ju fenixen för att den ser trevlig ut och har bra planlösning men nu får jag styka den modellen från köpelistan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dupe 0 Postad 15 Augusti , 2014 Har du titta på Maxi95? Störst sittbrunn i båtklassen :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 15 Augusti , 2014 (redigerade) Väljer du en liten stor behöver du en otymplig genoa för at få driv i båten. ;-) Jag väljer en stor stor; står endå inte i sittbrunnen när jag seglar ...... Redigerad 15 Augusti , 2014 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 15 Augusti , 2014 Precis som Oldtimer skriver - Fenix ha stort storsegel och mindre försegel vilket gör den betydligt mer lättseglad än tvärt om. Kort bom och litet storsegel har inga fördelar alls seglingsmässigt; det är en regelprodukt från en tid när försegel mätte lite och storsegel mycket (RORC kanske..?). Lär besättningen att man inte står i båten när risk finns för gippar så ordnar det sig bra. Sitta raklång i sittbrunnen på t ex en Fenix borde gå fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 15 Augusti , 2014 Compis 28 har väl en relativt stor sittbrunn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 15 Augusti , 2014 Här kommer fler tips i samma storleks/prisklass: -Albin Cumulus. -Shipman 28 -Sunvind 29 -Omega 28 -Mamba 29 Sedan är det som de andra här skrivit att det är mera lätthanterligt med 7/8-dels-rigg som innebär mindre försegel och större storsegel. Men om man inte är ute efter att åka maximalt snabbt hela tiden och kan tänka sig använda kryssfock på en Maxi 84 (kolla också Maxi 87) så blir även en sådan båt hyggligt enkel att segla. Om du trivs fint med Maxi så tycker jag inte detta ska hindra dig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser